Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@09:45:26 GMT

زلزله تصمیمات بورسی، چه خساراتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۶۰۱۷

زلزله تصمیمات بورسی، چه خساراتی دارد؟

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندماهی است  که از  تصمیمات ضرب العجلی روسای سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس می گذرد، تصمیماتی که گاها عملی نمی شوند و فقط سبب برهم ریختن جو بازار می شوند یا آنکه فقط  چند روز  قدرت مثبت نگه داشتن شاخص  بازار سرمایه را  دارند، به طوری که در همین رابطه می توان به  تغییر دامنه نوسان متقارن به نامتقارن، موافقت سازمان  با انتشار اوراق از جانب هلدینگ ها، گره معاملاتی، بازگردانی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.

شایان ذکر است این تصمیمات اخذ شده نه تنها نتوانستند کمک حال بازار باشند بلکه بیش تر نمکی بر زخم عمیق سهامداران خرد و فعالان بازار سرمایه بودند.

بازار سرمایه تا زمانی که مشکلات زیر ساختی اش همانند نقدینگی رفع نشود هیچ گونه تصمیمی نمی تواند حال بازار را خوب کند و خرس بخواب رفته را از خواب زمستانی که در آن گیر کرده است نجات دهد. 

حال ما برای بررسی بیشتر چرایی لغو شدن بعضی از تصمیمات اخذ شده از جانب روسای سازمان بورس با چند کارشناس زبده و ذی صلاح بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم.

اُفت بازار سرمایه در گرو چهار عامل بزرگ اقتصادی و سیاسی 

همایون دارایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر سازمان بورس به منظور بهبود وضعیت بازار سهام، اظهار کرد: وضعیت کنونی بازار سرمایه در گرو چهارعامل اصلی اعم از نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت گذاری‌های دستوری و انتخابات ۱۴۰۰ است و تا این چند مسئله رفع نشود بلا تکلیفی‌ها در بازار سرمایه پایان نمی‌یابد.

او تصریح کرد: در مورد چند عامل مذکور کار چندانی از سازمان بورس بر نمی‌آید تنها بخشی که این سازمان می‌تواند ورود کند و یک سری تغییرات را در آن به وجود آورد مربوط به حوزه زیر ساخت‌ها اعم از دامنه دامنه نوسان، حجم مبنا و سایر موارد می‌شود که با توجه به شرایط قابل ملاحظه در بازار سرمایه به نظر نمی‌رسد چندان موفق عمل کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه نیاز دارد تا ابهامات چهارگانه اش رفع شود، اگر این مسائل به درستی اتفاق افتد به طور قطع می‌تواند سبب بازگشت نقدینگی و کاهش صف‌های فروش شود.

نقدینگی  خارج شده را چگونه  می توان به بازار سرمایه باز گرداند؟

دارابی تاکید کرد: نقدینگی در صورتی وارد بازار سرمایه می‌شود که در برهه نخست نرخ ارز ثابت بماند و در مرحله بعدی بانک مرکزی در رلستای کاهش نرخ‌های بانکی اقدامات موثری را انجام دهد.

او تصریح کرد: بحث تغییر دامنه نوسان مشکل چندانی را رفع نمی‌کند به سبب آنکه منبع مشکلات جای دیگر است و تازمانی که آن‌ها رفع نشوند به طور قطع نمی‌توان انتظار چندانی را از تصمیمات اخذ شده داشت

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در رابطه با تصمیمات اخذ شده مثل تغییر در دامنه نوسان به نوعی می‌توان گفت خرید زمان برای گذراندن بحث انتخابات و تا حدودی برای  به ثبات رسیدن وضعیت اقتصادی است.

عامل اصلی  بی اعتمادی فعالان بازار سرمایه به بورس چیست؟

رضا اعجازی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عدم تصمیم گیری‌های کار ساز توسط مدیران سازمان بورس، اظهار کرد: اینکه تصمیمی توسط سازمان بورس اخذ می‌شود، اما فردا همان روز یا چند روز بعدش شاهد لغو آن هستیم سبب بی اعتمادی بین سهامداران می‌شود به سبب آنکه سهامداران بنا بر تصمیمات گرفته شده اقدام به خرید و فروش یک سهم می‌کنند.

او افزود: تصمیماتی که از جانب مدیران سازمان بورس گرفته می‌شود باید منطقی باشد به سبب آنکه اگر غیر از این امر رخ دهد، همانند روز گذشته مورخ ۲۹ فرودین ۱۴۰۰ حجم صف‌های فروش افزایش می‌بابد، به طور قطع می‌توان گفت تصمیماتی که اخیرا در هیئت مدیره یا شورای عالی بورس گرفته می‌شود و پس از گذشت یک یا چند روز آن را لغو می‌کنند نشان از بی راهه رفتن مسئولان در مسائل مربوط دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که شرایط فعلی بازار سرمایه به دلایل متعدد اعم از کمبود حجم نقدینگی چندان رضایت بخش نیست به همین خاطر مواجه شدن با چنین تصمیماتی چندان جای تعجب ندارد.

اعجاز گفت: تامین نقدینگی بازار سرمایه در شرایط فعلی به دلیل عدم اعتماد سهامداران سخت است، اما به نظر بنده با ایجاد یک طرح حمایتی از جانب دولت مثل مثل واریز نقدینگی به بازار سهام، تثبیت نرخ ارز، کاهش نرخ دلار یا غیره می توان بازهم  اعتماد را به  بازار بازگرداند به طوری که شاخص به تعادل برسد.

تغییر دامنه نوسان آیا به نفع باز سرمایه خواهد بود ؟

او بیان کرد: تغییر دامنه نوسان از فردا اتفاق چندان خوشایندی را رقم نخواهد زد به سبب آنکه بازار سرمایه با مشکلات زیر ساختی مثل کمبود نقدینگی مواجه است ناگفته نماند که تصمیم مذکور سبب ریزش‌های بیشتری خواهد شد.

حمید اعرابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عدم ثبات در تصمیمات اتخاذ شده از جانب سازمان بورس، اظهار کرد: اکنون در بازار سرمایه یک مشکل بزرگی به نام عدم اعتماد بین سهامداران وجود دارد به گونه‌ای که این مسئله سبب خروج نقدینگی از بازار سهام شده است.

عملی شدن تصمیمات سازمان بورس به شرط بازگرداندن نقدینیگی 

او بیان کرد: وقتی سازمان بورس مشاهده می‌کند که با خروج سرمایه در این بازار مواجه شده تصمیماتی را اخذ می‌کند، اما سرانجام این تصمیمات فقط تا چند روز می‌توانند بازار را سرپا نگهدارند و باز روند شاخص نزولی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که حجم نقدینگی در بازار سرمایه اصلاح نشود نمی‌توان اننتظار چندانی را از تصمیمات اتخاذ شده داشت، ناگفته نماند اکنون بهترین راهکاری که می‌توان برای بهبود وضع نقدینگی در نظر گرفت آن است که از سود شرکت‌ها که امسال حدودا به ۵۰۰ هزار میلیارد می‌رسد بهره بگیرند.

اعرابی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرایط بازار سرمایه تا حدودی مساعد نیست امسال شرکت‌ها از سودی که به دست می‌آورند فقط پنجاه درصد آن را بین سهامداران تقسیم کرده و مابقی دیگر را صرف طرح‌های توسعه و خرید اوراق خزانه کنند.

اجرای دامنه نوسان نامتقارن کمکی بزرگ به بازار سرمایه !

او بیان کرد: اجرای دامنه نوسان نامتقارن یکی از تصمیمات درستی بود که سبب شد ریزش سهم‌ها سرعتش کاهش پیدا کند به سبب آنکه در شرایطی که بازار عملکردش هیجانی است سهامداران از هر فرصتی به منظور فروش سهامشان بهره می‌گیرند پس می‌توان گفت تغییر دامنه نوسان از فردا مورخ یک اردیبهشت ۱۴۰۰ سبب ریزش بیشتر سهم‌های بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار چندانی از افز ایش حجم معاملات داشت به سبب آنکه بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

در پایان با توجه به صحبت های صورت گرفته از جانب  کارشناسان بازار سرمایه باید گفت که اکنون بیش از هرلحظه دیگر بازار سرمایه  نیازمند طرح های حمایتی از جمله واریز نقدینگی است  به سبب آنکه تا نقدینگی در بازار سرمایه نباشد هیچ تصمیمی موثر واقع نخواهد شد.

گزارش از یاسمن خانکشزاده

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس ایران سازمان بورس کارشناس بازار سرمایه تغییر دامنه نوسان تصمیمات اخذ شده بازار سرمایه بازار سرمایه بازار سرمایه خبرنگاران جوان سازمان بورس چند روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک صادرات ایران با 120 همت سرمایه به بزرگترین بانک بورسی تبدیل می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، سید مجتبی صالحی افزود: با نهایی شدن مراحل بعدی افزایش سرمایه بانک صادرات ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مجموع سرمایه ثبتی بانک به 1200 هزار میلیارد ریال  خواهد رسید و رتبه اول بانک‌های حاضر در بازار سرمایه را کسب خواهد کرد.

او تاکید کرد: مرحله اول افزایش سرمایه بانک صادرات ایران در 25 آذرماه سال جاری به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی به مبلغ 40 هزار میلیارد ریالی به میزان حدود 23 درصد در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه قبلی 175 میلیون و 353 هزار و 972 میلیون ریالی بانک صادرات ایران به 215 میلیون و 353 هزار و 972 میلیون ریال رسید.

دبیر کمیسیون مالی شورای هماهنگی بانک‌ها اظهار کرد: مراحل بعدی افزایش سرمایه بانک طبق وعده مدیران بانک عملیاتی شده و با نهایی شدن مراحل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بانک به 1200 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که جایگاه اول در بین بانک‌های بازار سرمایه را به خود اختصاص خواهد داد.

اصلاح ساختار مالی و توجه به استانداردهای بین‌المللی حسابداری از جمله حسابداری مصون‌سازی در مسیر بانک توسعه‌ای و حضور مؤثرتر در اقتصاد کشور و منطقه از جمله اهداف بلند مدت در نقشه راه این بانک است و افزایش سرمایه و همچنین تحول در بانکداری نوین زمینه‌ساز تحقق این اهداف به شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • بانک صادرات با ۱۲۰ همت سرمایه به بزرگترین بانک بورسی تبدیل می شود
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • بانک صادرات ایران با ۱۲۰ همت سرمایه به بزرگترین بانک بورسی تبدیل می‌شود
  • بانک صادرات ایران با 120 همت سرمایه به بزرگترین بانک بورسی تبدیل می‌شود
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • خروج ۱۷۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه
  • بازار سرمایه منفی شد