Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@04:37:46 GMT

خطرناکترین علائم کرونا در کودکان را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۶۰۲۲

خطرناکترین علائم کرونا در کودکان را بشناسید

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مریم حسن زاد، فوق تخصص ریه اطفال درباره کرونا در کودکان گفت: در ابتدا این تصور وجود داشت که کودکان به کووید ۱۹ مبتلا نمی شوند اما طبق تحقیقات انجام شده در ۳ الی ۱۰ درصد کودکان ابتلا و حدود یک درصد تلفات گزارش شده است. دوره کمون بیماری را ۱ الی ۱۴ روز در نظر می گیرند.

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری را یک تا ۱۴ روز در نظر می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزود: بنابراین کودکان هم مانند بالغین در معرض ابتلا هستند. البته حدود ۹۵ درصد کودکان مبتلا بی علامت هستند و این نقش آنها را در انتقال بیماری به دیگران خصوصا افراد مسن خانواده پررنگ تر می کند.

دکتر حسن زاد با اشاره به اینکه افزایش ابتلای کودکان به کووید ۱۹ احتمالا در آمار مبتلایان کروناویروس  تاثیر واضحی ندارد تصریح کرد: افزایش تعداد کودکان مبتلا ، به افزایش کلی تعداد PCR های مثبت کمک قابل توجهی نمی کند چون این افراد جزو گروه های اولویتی نیستند و به صورت روتین تحت آزمایش قرار نمی گیرند مگر در صورتی که بیماری زمینه ای داشته یا بستری شده باشند .افراد زیر ۱۲ سال حدود یک درصد بستری های کرونا را تشکیل می دهند که از آنها تست گرفته می شود اما تعداد بسیار بالاتری که سرپایی مراجعه می کنند تستی برایشان درخواست نمی شود .

این فوق تخصص ریه اطفال اظهار کرد: علایم بیماری در سنین پایین می تواند غیر اختصاصی باشد و ممکن است نهان مانده و ایزولاسیون مناسب برایشان انجام نشود. هرچند اغلب موارد بیماری در کودکان خود به خود بهبود می یابند می توانند به یک منبع عمده جهت انتقال و ابتلای بعدی بزرگسالان تبدیل شوند. با توجه به خفیف بودن علایم بیماری در کودکان و احتمال پایین بستری آنها خصوصا در بخشهای مراقبت ویژه، اقدامات پیش بیمارستانی و پیشگیرانه اهمیت بسیار بالایی دارد.

دکتر حسن زاد گفت: در کودکان علایم ممکن است خیلی خفیف باشند که شامل فقط تب خفیف یا سرفه، علایم گوارشی مثل اسهال، دل درد، دل پیچه یا استفراغ می شود.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری در کودکان مشکل تر است، افزود: علایم شایع در بالغین مثل سرفه ، تب و بدن درد و تنگی نفس الزاما در کودکان دیده نمی شوند.

این متخصص با بیان اینکه متاسفانه در هفته های اخیر موارد شدید منجر به مرگ در اطفال بیشتر دیده شده است، افزود: در کودکان تا ۹ سالگی شایع ترین تظاهرات بیماری تب ، سرفه و کوتاهی تنفس گزارش شده و سایر علایم به ترتیب شیوع شامل سردرد،اسهال، رینوره، تهوع، استفراغ، میالژی، درد شکم، از دست دادن بویایی و چشایی می شود.

وی افزود: همچنین دربیماران ۱۰ تا ۱۹ ساله علائمی همچون سرفه، تب، کوتاهی تنفس و سایر علایم سردرد، میالژی، اسهال، از دست دادن بویایی و چشایی، تهوع استفراغ، شکم درد، رینوره مشاهده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به والدین توصیه کرد: تا حد امکان کودکان از خانه خارج نشوند، همچنین به محض وارد شدن به خانه قبل از در آغوش کشیدن کودک، دست ها را کامل بشویید.

این متخصص ادامه داد: کوچکترین علامتی مثل تب خفیف، اسهال ممکن است نشانه کرونا باشد آن را جدی بگیرید و در صورت بروز علایم خطر با پزشک مشورت کنید.

دکتر حسن زاد علائم خطر را تب خفیف مداوم به مدت حداقل ۷۲ ساعت، تب بالا، اسهال خفیف دو روز متوالی، اسهال شدید، استفراغ مکرر، درد شکم، سرفه بدون تب بیش از ۳ روز، سرفه شدید، بی حالی دانست و توصیه کرد: کودکشان می تواند ناقل بیماری شده و بیماری خفیف بگیرد اما افراد دیگر خانواده را مبتلا و در آنها بیماری شدید ایجاد کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کودکانی با بیماری زمینه ای، نارسایی کلیوی، بدخیمی، بیماری مزمن در صورت شروع سرفه یا تب ویزیت فوری پزشک ضروری است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ کرونا کودکان کروناویروس حسن زاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپاسم عضلانی زیاد نشانه این بیماری خطرناک است

به گزارش خبرآنلاین، تجربه اسپاسم عضلانی هر چند وقت یکبار موردی غیرعادی نیست اما باید به آنها توجه کرد.

ایسنا در گزارشی به نقل از هلث نوشت: مانند بسیاری از عملکردهای بدن ما ازجمله تنفس، گوارش، گشاد شدن مردمک چشم، اسپاسم عضلانی نیز غیرارادی است. به عبارت دیگر، ما هیچ کنترل آگاهانه روی زمان وقوع این انقباضات دردناک عضلانی نداریم.

اسپاسم عضلانی می‌تواند به دلایل بی‌شماری مانند پاسخ به دمای گرم، ننوشیدن آب کافی، یا گرم نکردن بدن قبل از تمرین رخ دهد. به گفته کارشناسان بهداشت، در برخی موارد، اسپاسم عضلانی می‌تواند به‌طور متناوب نشان‌دهنده وجود تومور مغزی باشد و به‌طور خاص، اسپاسم عضلانی در ارتباط با تومور مغزی اغلب به شکل انقباض، اسپاسم عضلات یا تشنج است.

انواع تشنج مرتبط با تومورهای مغزی

پس از تشنج، تقریبا از هر ۱۰ نفر، سه نفر با تومور مغزی تشخیص داده می‌شوند این تشنج‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. تشنج میوکلونیک شامل یک یا چند اسپاسم عضلانی است. از سوی دیگر، فردی که تشنج تونیک-کلونیک را تجربه می‌کند، ممکن است قبل از شروع انقباضات عضلانی، بیهوش شود.

تشنج‌های میوکلونیک، پرش‌های ناگهانی یک ماهیچه یا گروهی از ماهیچه هاست که شبیه به شوک ناگهانی است و معمولا این تشنج‌ها بیشتر از یک یا دو ثانیه طول نمی‌کشند و ممکن است فقط یک بار رخ دهد یا گاهی در یک زمان کوتاه، تعداد زیادی پشت هم پیش می‌آیند.

تشنج تونیک-کلونیک، قابل توجه‌ترین نوع تشنج است. هنگامی‌که فرد دچار این نوع تشنج شد، بدن سفت می‌شود و شروع به لرزش می‌کند. بازوها و پاها پرش ریتمیک دارند و هوشیاری خود را از دست داده و حتی گاهی اوقات کنترل مثانه یا روده خود را از دست می‌دهد.

سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) اعلام کرد که تشنج‌های مرتبط با تومور مغزی ممکن است در اندام منفرد یا در کل بدن رخ دهد. در تحقیق موردی منحصر به فرد در سال ۲۰۰۸ که در سالنامه آکادمی عصب‌شناسی هند (Academy of Neurology) منتشر شد، مردی در اواسط ۳۰ سالگی با اسپاسم عضلانی در مچ پا، زانو و لگن همراه با علائم دیگر مواجه شد. از نظر پزشکی که به آن اسپاسم فلکسور گفته می‌شود، محققان خاطرنشان کردند که این نوع اسپاسم عضلانی معمولا در ارتباط با رشد غیر طبیعی بافت در ستون فقرات دیده می‌شود، با این حال، متعاقبا تشخیص داده شد که بیمار دچار تومور مغزی است. در اسپاسم فلکسور عضلات به قدری سفت می‌شوند که اندام‌ها خم شده و به سختی راست خواهند شد.

پرش چشم و سایر علائم اولیه بالقوه تومور مغزی

انقباض عضلانی مرتبط با تومور مغزی ممکن است در مقیاس کوچکتر به جای تجربه تشنج در کل بدن نیز رخ دهد. کارشناسان مرکز سرطان مافیت (Moffitt) گزارش کردند که انقباض چشم نیز می‌تواند به تومور مغزی اشاره کند، به ویژه آنهایی که در ساقه مغز، لوب تمپورال یا لوب اکسیپیتال قرار دارند.

خبر خوب این است که اسپاسم عضلانی به‌طور کلی به‌عنوان نشانه اولیه تومور مغزی در نظر گرفته می‌شود. علائم هشدار دهنده اولیه تومور مغزی ممکن است شامل سردرد، گزگز یا بی‌حسی در اندام‌ها، حالت تهوع، استفراغ، مشکل در راه رفتن یا حفظ تعادل، تغییرات خلقی، مشکلات حافظه و غیره باشد.

دکتر لارنس دنیلز، جراح مغز و اعصاب اطفال گفت: «اگر برخی از این علائم را دارید، قطعا باید به دنبال توجه پزشک باشید. اگر ما با تومور کوچکتر و کمتر درگیر روبرو هستیم، درمان آن آسانتر از تومور بزرگتر و گسترده‌تر است».

با کمک اسکن‌های تصویربرداری، پزشک شما می‌تواند تشخیص وجود تومور را تایید یا هر گونه شرایط سلامت جایگزینی که ممکن است باعث علائم شما شود را شناسایی کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1884781

دیگر خبرها

  • متهم ردیف اول بیماری کبد چرب بشناسید
  • بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرید
  • شهروندان ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرند
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • غربالگری ۲۴۷۸ نفر دارای علائم بیماری در مرز‌ها
  • غربالگری بیش از ۲ هزار نفر دارای علائم بیماری در مرزها انجام شد
  • علائم هشداردهنده بیماری کرون/ عوارض سخت و عجیب این بیماری
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • دانشمندان می‌گویند کرونا باعث کاهش هوش مبتلایان شده است!
  • اسپاسم عضلانی زیاد نشانه این بیماری خطرناک است