Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در پاسخ به این سوال که مجلس به دنبال فیلتر کلاب هاوس است؟ گفت: عده ای از همکاران پیگیر موضوع هستند.

به گزارش برنا، متن مصاحبه با «غلامرضا نوری قزلچه»، نماینده مردم بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی، به شرح زیر است:

مجلس یازدهم نتوانسته به نقطه مطلوب برسد

مجلس یازدهم با مشارکت حداقلی مردم بر سر کار آمد و از همان ابتدای کار با حواشی زیادی روبه رو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه مجلس در میان مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجلس یازدهم در مقایسه با مجالس گذشته با کمترین میزان مشارکت مردم شکل گرفت حدودا 42 درصد؛ از طرفی هم با بیشترین تغییرات مواجه بود یعنی بیشترین تعداد نمایندگان سابقه نمایندگی و حضور در مجلس را نداشتند که همه این موارد در عملکرد مجلس تاثیر می گذارد. نمایندگان در ابتدا اغلب با انگیزه خدمتی بالا حضور پیدا کردند علاقمند خدمت بودند اما باز هم مجلس را دچار حواشی کردند. بسیاری از حواشی مجلس ریشه درونی دارد و از بدنه مجلس نشات می گیرد. نمایندگان در مجلس یازدهم به حواشی دامن می زنند البته کارهای قابل توجه ای هم توسط مجلس صورت گرفته ولی انتظاری که مردم داشتند (یعنی حداقل کسانی که در انتخابات مشارکت کردند) محقق نشده است و مجلس یازدهم نتوانسته به نقطه مطلوب برسد.

مجلس یازدهم پُز یک صدایی می‌دهد

ضعف مجلس یازدهم را در چه می بینید؟ 

یکی از موضوعات مهمی که در کارکرد و عملکرد مجلس تاثیرگذار است، نوع نگاه لیدرهای اکثریت به مجلس است، نگاهی توامان با «یک صدایی». برخی دوستان تاکید می کنند که یک صدایی اتفاق خوبی برای مجلس محسوب می شود ولی من کاملا مخالف هستم زیرا یک صدایی ناکارآمدی مجلس را رقم می زند. در چهارچوب و کلیات اصول و مبانی نظام وحدت ملی داریم که نه تنها مجلس بلکه همه قوا و همه ارکان و همه مردم یکصدا هستیم ولی موضوعاتی که در مجلس مطرح می شود را نمی توان با سیاست یک صدایی پیش برد، این سیاست منجر به عدم توفیق مجلس خواهد شد.

یک صدایی باعث می شود نظرات مختلف شنیده نشود و دیدگاه های جامعه، مردم، طیف ها و گروه های مختلف سیاسی در مجلس مطرح نشود، به نوعی یک حالت سکون و کم خاصیتی را در مجلس شکل می دهد، مجلس یازدهم پُز می دهد که یک صدایی در درون آن حاکم است اما این از عوامل آسیب زا برای مجلس به شمار می رود، در هیچ مجلسی شاهد یک صدایی نبودیم حتی در فرمایشی ترین مجالس قبل از انقلاب هم، نمی توان گفت که مجلس یکصدایی وجود داشته همیشه افرادی حضور داشتند که خلاف آن جریان مواضع خود را بیان کردند، خاصیت مجلس موافقت و مخالفت است زیرا مجلس محل تضارب آراء و گفتگوها است. 

هیئت رئیسه خیلی کم کاری می‌کند

در ماجرای عنابستانی برخوردی از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شاهد نبودیم که این ضعف عملکردی این هیات را می رساند. به نظر شما چرا هیات نظارت کم کاری می کند؟

کم کاری را متعلق به حوزه نظارت نمی بینم؛ هیئت رئیسه هم خیلی موثر است. با توجه به شکل گیری این مجلس و عدم سابقه تعداد زیادی از نمایندگان حتما بایستی هیات رئیسه وقت بیشتری می گذاشت و در موضوعات متفاوت بیشتر با نمایندگان صحبت می کرد و نمایندگان را توجیه می کرد، این قبیل راهنمایی ها طبیعی است. دفعه اولی که نماینده شدم نیاز به این اطلاعات و توجیه در موضوعات داشتم. به نظر هیئت رئیسه خیلی کم کاری می کند در مرحله بعد می توانیم بگوییم که، هیئت نظارت هم مقداری کم کاری می کند. خیلی از موضوعات باکسب تجربه رفع می شود ولی در موضوعات سیاسی کماکان شاهد به حاشیه رانده شدن مسایل هستیم، لیدرهای اکثریت مجلس و هیئت رئیسه مجلس و فراکسیون اکثریت مجلس باید خیلی فعال شوند. 

آقایان خود را در قوه مقننه مستاجر موقتی احساس می کنند

به نظر می رسد رئیس مجلس و نواب او عزم حضور در انتخابات ریاست جمهوری را کرده اند، این اقدام چقدر به شان و شاکله مجلس آسیب می زند؟ 

اعلام حضور اعضای هیئت رئیسه مجلس در انتخابات ریاست جمهوری آسیب جدی به مجلس وارد کرده است، عملا هیئت رئیسه مجلس و ارکان آن به گونه ای القا می کنند که مجلس جای خدمت نیست، مجلس کاره ای نیست، پس برویم در ریاست جمهوری به مردم خدمت کنیم، این عمل فی نفسه تضعیف کننده مجلس است، سکان داران مجلس خیلی اهمیتی برای این مسند و این قوه قائل نیستند و آن را موثر نمی دانند و کاملا بر خلاف فرمایش امام راحل که مجلس را در راس امور می دانستند، عمل می شود. ارزش مجلس خیلی بالاتر از اینهاست. مجلس هم قانونگذار و هم ناظر بر قوه اجرایی کشور است و هم ریل گذار آن است. جایگاه آن خیلی با اهمیت و مهم است.

سودای نمایندگان برای رییس جمهور شدن باعث شده که مقداری چالش ها و اصطحکاک هایی با دولت پیش بیاید و با دولت رقابت کنند که این عدم تعامل با دولت، در یک سال گذشته به شرایط اجتماعی کشور آسیب زد. یکی از آثار دیگر آن است که وقتی، رقابتی پیش می آید تعامل و همکاری را به حاشیه می برد و ارتباطات و تعاملات را دچار اختلال می کند. آقایان خود را در قوه مقننه مستاجر موقتی احساس می کنند و برنامه بلند مدت و 4 ساله با شوق و ذوق ندارند، این هم آثارش را در مجلس و بدنه اداری مجلس می‌گذارد و موضوعات زود گذر و شعاری بولد می شود و موضوعات اساسی خیلی، مطرح نمی شود. 

مجلس محل خدمت است؛ تاریخ کشور را نگاه کنید اتفاقات مهمی در کشور رخ داده که ریشه در مجلس داشته است از مشروطیت آن گرفته تا بحث نهضت ملی شدن صنعت نفت، البته موضوعات منفی مثل کاپیتالاسیون یا قرارداد وثوق الدوله هم وجود داشته که این نشان می دهد مجلس محل اثرگذاری و محل خدمت شایان است.

مجلس یا نمایندگان از قدرتی برخوردار نیستند، شاید در جایگاه اداری از نظر قانون بگوییم نماینده با وزیر هم تراز است ولی هیچ نماینده ای قدرت اجرایی یا قدرت سیاسی یک وزیر در کشور را ندارد طبیعتا این می تواند یکی از مشوق هایی باشد که نمایندگان را به سمت کارهای اجرایی، سوق بدهد. ولی باید این را اذعان کنیم که مجلس محل ریل گذاری و اثر گذاری است و نباید با این اقدامات جایگاه آن را تضعیف کرد. اینکه دسته جمعی به سمت ریاست جمهوری برویم و همه چیز را به حاشیه ببریم مجلس را تخریب و تضعیف کردیم. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور خیلی از وزرا و مسئولین ارشد نظام، مطمئنا یک دوره ای نماینده مجلس بودند، نمی خواهیم ارتباط قطع شود ولی اینکه مجلس را به حاشیه ببریم تا به ریاست جمهوری برسیم این نگاه درستی نیست. نباید مجلس را سکوی پرتاب ریاست جمهوری دانست.     

استیضاح اصلی را نمایندگان در هفتم خرداد انجام خواهند داد

عدم تعامل اعضای هیئت رئیسه با نمایندگان از چه نشات می گیرد؟ 

با توجه به آنکه بیشتر نمایندگان در فراکسیون اکثریت حضور دارند گمان می کنند که چون در اکثریت هستند از این به بعد هم تایید خواهند شد و دیگر هیچ احساس نیازی به تعامل پیدا نمی کنند، این نگاه نه تنها برای خودشان بلکه برای کل مجلس آسیب زاست، مجلس یازدهم از اقلیت موجود دعوتی نمی کند واز آنها استفاده ای به عمل نمی اورد. نگاه ها به اقلیت مجلس اینگونه است که تقریبا هیچ نیازی یه حمایت ندارند و همین نوع نگاه، باعث شد که خطاهایی صورت گیرد.

در بین نمایندگان خیلی افراد توانمندی هستند که می توانند به جایگاه هیات رییسه راه یابند، در سیاست یک صدایی اینگونه عمل می کنند ما هر چه می گوییم همه باید بپذیرند و تصویب کنند تمام. با افتخار می گویند طرحی با عدد بالا و بدون مخالف تایید شده است. نماینده در اظهارنظر آزاد است همه نماینده ملت هستند، اینکه او را به خاطر اظهاراتش تحت فشار قرار دهیم و به او هجوم ببریم و هیاهو به پا کنیم تا صدایی شنیده نشود یا بصورت رسمی به او وقت ندهیم اینها اثرش در عملکرد مجلس نمایان می شود، و مجلس از آن کارکرد قابل قبول برخوردار نخواهد بود. نارضایتی از هیئت رییسه از همان ابتدای آغاز بکار مجلس وجود داشت تا جایی که طرح استیضاح هیئت رئیسه کلید خورد اما مسکوت ماند که دلیل مسکوت ماندن آن این بود؛ اوایل تصور می شد چند تا اشتباهی صورت گرفته استیضاح شوند درست می شود بعد دیدند که آنقدر اشتباهات تکرار می شود که از استیضاح گذشته است. به نظر من استیضاح اصلی را نمایندگان در هفتم خرداد انجام خواهند داد. معترضان به روند و عملکرد هیات رییسه عده زیادی هستند که حتما در انتخاب و رای شان، تجدیدنظر می کنند.

برنامه فراکسیون مستقلین برای انتخابات دور بعد هیات رییسه مجلس چیست؟ 

طبیعتا ما برای این کار برنامه خواهیم داشت. سعی می کنیم بصورت تعاملی جلو برویم و اگر قبول نشد سعی می کنیم مستقلا در این زمینه ورود کنیم، فعلا نمی توانم قطعی اظهارنظر کنم ولی پیش بینی من این است که فراکسیون ما جدی تر وارد می شود. بنا داریم در مباحث سیاسی کشور و مجلس تاثیرگذاری تفکر فراکسیون انقلابی بیشتر شود. افراد با پتانسیل بالا و رزومه پارلمانی خوب در فراکسیون حضور دارند اغلب نمایندگانی که در ادوار گذشته بودند و صاحب تجربه بودند در فراکسیون عضو هستند.

طرح شکایت از رییس جمهور به دلیل استنکاف از قوانین سیاسی است نه حقوقی

طرح شکایت از رییس جمهور به دلیل استنکاف از قوانین به قوه قضاییه ارجاع شد. نظر شما در مورد این اقدام نمایندگان چیست و اینکه فکر می کنید با چه پاسخی از سوی قوه قضاییه مواجه خواهد شد ؟ 

این اقدام نمایندگان یک حرکت سیاسی است نه یک موضوع حقوقی، نمایندگان 13 مورد را در شکایت مطرح کردند که 8 مورد آن مربوط به مجلس قبلی است و مطابق قانون اساسی دولت ها و مجالس 4 ساله و مستقل از هم هستند، طراح ها و لوایح که در مجلس قبلی به هر جا رسیده باشد، دیگر همه کنار گذاشته می شود. در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها دولت آیین نامه طرح را نوشت و مطابق آن قانون هم پیش رفت، اینگونه نیست که بگوییم دولت اقدامی انجام نداده است. در بحث توزیع اقلام معیشتی خود اقای رئیس مجلس در جلسه توضیح داد که ما این موضوع را با آقای رئیس جمهور هماهنگ کردیم و اقدامات آن در حال انجام است اما به گونه ای دیگر عمل شد. نمایندگان در این شکایت، موضوع مهمی را مطرح نکردند بخاطر همین عرض می کنم که یک کار سیاسی بود نه پارلمانی. 

ادله محکمه پسندی هم نخواهد بود که در قوه قضائیه مورد توجه قرار بگیرد از این قبیل گزارشات در قوه قضاییه به وفور وجود دارد. این مسئله هم ادله محکم حقوقی محکمه پسندی ندارد که بخاطر آن بخواهند، رئیس جمهور را بازخواست کنند. متاسفانه مجلس از ابتدا نگاه سیاسی به دولت داشت و نیم نگاهی یا تمام نگاهی هم به انتخابات ریاست جمهوری که همین باعث شد که تصمیماتی و مواردی در مجلس اتفاق بیفتد که در جهت انسجام ملی و منافع ملی، نیست.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نپخته است

به نظر شما طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه سرگذشتی خواهد داشت آیا به این دوره از انتخابات می رسد؟ 

به علت سیاست های ابلاغی رهبری این طرح تفاوت ها و ایراداتی داشت از آن منظر مجمع تشخیص به این مسئله ورود پیدا می کند. از منظر حقوقی این نظرات در شورای نگهبان می تواند شنیده شود، ایرادات مجمع مبنی بر مغایرت با قانون و سیاست های ابلاغی در حوزه انتخابات کاملا درست و روشن است. از همان ابتدا مخالفت های با طرح داشتیم از بابت محدود کردن افرادی که می توانند ثبت نام کنند دارای اشکال و ایراد بود یعنی جمهوریت نظام را زیر سوال می برد. در این قانون، احزاب و حتی گروه هایی که مرتبط با موضوع انتخابات هستند نظراتشان گرفته نشده بود و طرح خیلی پخته نبود. به عنوان مثال در شرایط کرونایی موضوع مهمی که باید به آن می پرداختیم بحث نحوه رای گیری بود که آیا حتما بصورت حضوری باشد یا می شود بصورت الکترونیکی و پستی رای داد؟ آیا حتما رای گیری باید طی یک روز باشد یا می توان در طی دو روز همین رای گیری را انجام داد، چون یکی از مشکلات پیش روی ما همین است با این اوج گرفتن کرونا و اپیدمی و نزدیک شدن انتخابات طبیعتا عده ای احتیاط می کنند از ایستادن در صف های فشرده و جمع شدن در یک جا، باید به این نکات توجه می شد نه صرفا شرط های بگذاریم که فضا را محدود کنیم. در بحث رجال سیاسی خیلی شرایط سنگینی را گذاشته بودند که کار یک نامزد و رئیس جمهور نبود از اثبات حقانیت دین اسلام و تشیع گرفته تا بعضی موارد خیلی یک طرفه، طرح هنوز هم دارای ایراد و اشکالاتی است و مطلوب نیست و نسبت به قانون اساسی و جمهوریت نظام طرحی که کار شده مطلوب نیست.

آقای اردشیر مطهری اظهاراتی در مورد تخلف های مرکز پژوهش های مجلس مطرح کردند، مجلس به این موضوع ورود می کند؟

هیات امنای مرکز پژوهش ها همان اعضای هیئت رئیسه مجلس هستند. یکی از جاهایی که انشاالله کارها درست است و نظارت صحیح پیش می رود همان مرکز پژوهش هاست، ولی اگر اظهارنظری که مطرح شد صحت داشته باشد تخلفات وسیعی صورت گرفته است. با توجه به مسئولیتی که در دوره گذشته در مجلس داشتم در معاونت اجرایی بودم، می دانم که اینها دارای مقرراتی است. آئین نامه ها ضوابطی دارد برای ایجاد چارت های جدید، ماموریت افراد و جذب افراد همه اینها دارای چهارچوب های قانونی است که در مجلس گذشته ما سفت و سخت آنها را رعایت می کردیم ولی به نظر من، هنوز قطعا به آن نرسیده ایم، هم در مجلس و هم در مرکز پژوهش ها ظاهرا تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته است که مسئولیت مستقیم با هیئت رئیسه مجلس است که در آنجا حضور دارد. ممکن است تغییراتی در آئین نامه ها صورت داده باشند که بدون نظر کمیسیون ها است و این اشکال دارد یا برخلاف آن، اگر اقداماتی صورت گرفته تخلف است و باید برخورد شود. 

عده ای از همکاران پیگیر فیلتر کلاب هاوس موضوع هستند

آیا مجلس به دنبال فیلتر کلاب هاوس است؟ 

عده ای از همکاران پیگیر موضوع هستند حتی زمزمه هایش از همان اول شکل گیری مجلس یازدهم در مورد سایر فضاها مطرح بود ولی من امیدوارم که به اکثریت نرسد و چنین مطلبی به تصویب نرسد، باید از گذشته تجربه و درس بگیریم که چه اتفاقاتی در کشور افتاده است. یک زمانی بر سر یک ویدئو یا کاستی که پخش می کردند در کشور چه بگیر و ببندها بود؟ چه اتفاقاتی افتاد؟ یا در حوزه ماهواره چه اتفاقاتی افتاد؟ در مورد فضای مجازی و اینترنت هم باید اساسی و درست تصمیم بگیریم. کاری نکنیم که یک مقابله بیهوده ای با جریان توسعه و پیشرفتی که در دنیا راه افتاده صورت بگیرد و برخلاف جریان جامعه شنا کنیم. انرژیمان را بگذاریم به سمتی که بتوانیم خودمان این امکانات را برای کشور ایجاد کنیم، بتوانیم زیرساخت هایمان را تقویت کنیم و بتوانیم نسل جوان و آحاد جامعه را برای مقابله با چنین فضاهایی، آماده کنیم. باید از نظر جامعه شناسی دینی و تقویت باورهای دینی آنقدر جامعه را رشد دهیم که از این موضوعات نهراسیم. در موضوعات سیاسی هم همین طور است ما نمی توانیم با این ابزار جلوی فکر کردن مردم را بگیریم، جلوی رشد افکار عمومی را بگیریم اینترنت را محدود کنیم مطمئن باشید یک وسیله و طریق دیگری پیدا می شود که مردم بتوانند ارتباط برقرار کنند. در دنیای امروز با این تکنولوژی نمی شود کسی را در یک محیط بسته نگاه داشت و از مبادله اطلاعات محروم کرد. تکنولوژی و باورهای دینی خودمان را تقویت کنیم بین مردم و مبانی حکومت و آحاد مردم و مسئولین اتحاد و انسجام ایجاد کنیم نه اینکه بگوییم، شما نشنوید، شما ندانید، شما نپرسید، ما چیز پوشیده ای برای مردم نداریم نظام ما با مردم راحت است. در آستانه انتخابات هم خیلی شائبه انگیز است و باید از این موضوعات کاملا برحذر بود. از دستکاری ها و فیلتر کردن که شائبه های سیاسی پیدا می کند باید جلوگیری شود؛ به سمت مشارکت حداکثری برویم.

در شرایط کنونی موضوعی که در کشور مهم است بحث انتخابات ریاست جمهوری و شورای نگهبان است، شرایط اقتصادی و داخلی کشور از یکطرف شرایط بین المللی از طرف دیگر نشان می دهد ما در یک نکته عطف تاریخی قرار داریم که رکن اصلی آن مشارکت مردم در انتخابات است. امیدواریم که مردم حضور پیدا کنند و انشاالله فضا برای حضور مردم از طریق مسئولین امر و تصمیم گیران و آنهایی که فضای انتخابات را شکل خواهند داد مهیا شود. دست به دست هم دهیم تا یک مشارکت خوب اتفاق بیفتد و کسانی که شایستگی لازم را دارند ثبت نام کنند و این افراد شایسته، جزو لیست انتخاب شدگان باشند. آرزو داریم شایسته ترین فرد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود تا بر مشکلات اقتصادی فائق بیاید. برخی مشکلات با تعامل با دنیای خارج قابل حل است. امیدوارم در این تعاملات با یک حکمت و تدبیر و عقلانیت حداکثر سود برای مردم کسب شود. 10

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مصاحبه نماینده مردم مجلس انتخابات گروه های مختلف انقلاب هیئت رئیسه انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری امام راحل رییس جمهور دولت رقابت صنعت قانون مقام معظم رهبری رئیس جمهور مجلس استیضاح استیضاح قوه قضاییه قانون اساسی آیین نامه رئیس مجلس قوه قضائیه اصلاح قانون انتخابات اصلاح قانون انتخابات مجمع تشخیص شورای نگهبان مشکلات دین مرکز پژوهش های مجلس ماهواره فضای مجازی اینترنت جامعه نسل جوان رشد شرایط اقتصادی مشکلات اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری فیلتر کلاب هاوس هیئت رئیسه مجلس کم کاری مرکز پژوهش ها مجلس یازدهم رئیس جمهور عده ای مجلس محل یک صدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، پس از افزایش قیمت دلار و سکه، نمایندگان مجلس از تریبون‌های خود چه در صحن علنی و چه در قالب مصاحبه‌ها با رسانه‌ها از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کردند. انتقاداتی که با واکنش تند دولت مواجه شده است. طی دو روز گذشته، معاون پارلمانی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای، از مواضع اخیر نمایندگان انتقاد کرد و نوشت: «طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرکارشناسی و شتاب زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیافزاید.»

در همین راستا، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در گفتگو با خبرآنلاین بیان کرد: «با وجود این ‌که من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شکل با ما نشده بود، برخوردی که در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند که ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت.»

وی گفت: «قطعا وقتی اصل یک موضوع یا مسئله را به رسمیت نشناسیم، نمی‌توانیم برای رفع آن معضل چاره‌اندیشی کنیم مانند به رسمیت نشماردن ارز توسط دولت. مردم می‌پرسند چطور در بانک مرکزی شمش طلا با همین قیمت دلار به مردم فروخته می‌شود؟ این‌که ما بگوییم قیمت دلار را به رسمیت نمی‌شناسیم که اصل موضع را دچار تغییر نمی‌کند.»

در ادامه مشروح گفتگوی معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس را می‌خوانید؛

* آقای سعیدی، درپی انتقاد شما از عمکرد اقتصادی دولت، معاونت پارلمانی دولت یک بیانیه‌ای صادر کرده و به شدت از اظهارات شما و برخی دیگر از نمایندگان انتقاد کرده است. واکنش شما به این مسئله چیست؟

من واقعا تعجب کردم، البته نباید تعجب کرد اما در این جو واقعا عمل عجیبی بود. نمایندگان بر مبنای اصل ۸۴ قانون اساسی واقعا حق دارند درباره مسائل کشور صحبت کنند و نمی‌شود دوستان بخواهند هر نوع انتقادی را به این شکل پاسخ دهند و سوال‌ها را پاک کنند.

به نمایندگان ملت انگ می زنند و انتظار دارند مجیزگوی دولت باشند

با وجود این ‌که من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شکل با ما نشده بود، برخوردی که در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند که ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت.

مجلس خانه ملت است و حتما باید دردهای ملت ‌آن‌جا عنوان شود. بنده در صحبت‌هایم همیشه از رویکردهای خوبِ دولت دفاع کرده‌ام، به عنوان مثال دولت در حوزه آبرسانی به مناطق محروم، در بخش فعال شدن بازارچه‌های مرزی، سفرهای استانی عملکرد خوبی داشته، اما قرار نیست وقتی دلار رسید به حدود ۷۰ هزار تومان و ما صرفا فرمایشات رییس جمهور قبل انتخابات را مطرح کنیم، به این شکل و چنین پاسخ‌هایی از طرف دولت دریافت کنیم.

واقعا عجیب است این کار با شعار آزادی که جزء اصول مسلم انقلاب ما بوده در تضاد کامل است. مردم قطعا خواهند پرسید که وقتی نمایندگان ملت آزادی نداشته باشند، آن‌وقت چه انتظاری می‌توان از رسانه‌ها یا از دیگر ارکان مردم داشت که نقطه نظراتشام را عنوان کنند؟ "آیینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن آیینه شکستن خطاست"

دولت، دلار ۶۷ تا ۶۸ هزار تومانی را به رسمیت نمی‌شناسند

* فکر می‌کنید علت این‌که دولت اشکالات و انتقادات را نمی‌پذیرد چیست؟

این موضوع بر می‌گردد به روحیه انتقادناپذیری ارکان دولت که واقعا در این سطح عجیب است. نکته بعدی این است که به هر حال دولت در کنار نکات مثبتی که من اعلام کردم، در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی واقعا عملکرد قابل دفاعی نداشته‌ است. من عرض کرده بودم، رئیس جمهور فرموده بود که خدا را شکر من رئیس جمهور نشدم که دلار پنج هزار تومان بشود، اما حالا دلار ۶۷ تا ۶۸ هزار تومانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

با این وضعیت چه بلایی سر سفره‌های مردم آمده است؟ من و شما که نمی‌توانیم منکر شویم، سرانه مصرف گوشت مردم تا چه سطحی کاهش پیدا کرده است. تورم لجام گسیخته کالاها که نکته‌ای نیست که بشود آن‌ را انکار کرد. تمام عرض ما به دوستانمان در دولت همان فرمایش حضرت آقا بوده که شما که انقدر از آمار اقتصادی خودتان دفاع می‌کنید، این آمار باید خودش را در سفره‌های مردم نشان دهد، که قطعا نشان نمی‌دهد.

لذا فکر می‌کنم که دلیل این‌ که چرا دولت نمی‌تواند این سطح از انتقاد را تحمل کند، برای این است که متاسفانه دفاع جامعی از عملکرد خودش در حوزه معیشت مردم ندارد و این که از نظر برخی دوستان بهترین نحوه مواجهه با یک موضوع پاک کردن صورت سوال است.

دولتی ها سطح انتقادپذیری شان را بالا ببرند

* آقای سعیدی، فکر می‌کنید که دولت نیاز به یک تغییر در بدنه کابینه یا تیم اقتصادیش دارد؟

دولت در برخی حوزه‌ها که نام بردم به نسبت خوب عمل کرده‌ است، به‌عنوان مثال اخیرا وزارت جهاد کشاورزی در حوزه خودکفایی محصولات کشاورزی اقدامات خوبی را انجام داده که از نکات مثبت دولت است؛ اما مسلما باید وزرای اقتصادی در خصوص آن‌چه که در حوزه تورم لجام گسیخته و نرخ ارزی که روز به روز در حال افزایش است، پاسخ‌گوی این قضیه باشند.

من فکر می‌کنم که بیشتر رویکردهای اساسی خود دولت است که باید تغییر کند و ممکن است با رفتن یک یا دو وزیر ماهیت امر تغییر نکند. من باز هم می‌گویم در عین حال که نقاط مثبت وجود دارد این انتفادات هم وارد است؛ به عنوان مثال اخیرا دولت در حوزه وزارت کار و اشتغال کارهای خوبی انجام داده‌، اما آن‌چه در سفره‌های مردم وجود دارد قابل توجیه نیست و دوستان باید مقداری سطح انتقادپذیریشان را افزایش دهند.

مجلس به شئون نظارتی خود عمل نکرده‌

* با توجه به انتقادات نمایندگان که یا از تریبون مجلس بیان می‌شود یا در مصاحبه‌ها و توئیت‌های آنان مشاهده می‌کنیم، چرا تاکنون وزرا به مجلس دعوت نشدند؟

اگر به نقدهای بنده عنایت فرمایید، همیشه مجلس را هم مورد نقد قرار داده‌ و این نقد را کاملا به مجلس وارد دانسته‌ام؛ یعنی اگر ما معتقدیم که مسیر اقتصاد کشور روش و رویکرد صحیحی ندارد، پس حتما مجلس باید از شئون نظارتی خود هم در بحث استیضاح وزراء و هم در اعمال ماده ۲۰۳ یا ۲۰۴ و هم دیگر اهرم‌هایی که دارد، استفاده کند.

متاسفانه این نقد کاملا به مجلس هم وارد است و مردم از نمایندگانشان نمی‌پذیرند و می‌گویند شما نمی‌توانید که فقط بیان مشکل کنید و با این حجم از اختیارات خودتان باید عملا تغییرات را اجرایی می‌کردید یا دولت را مکلف به آن می‌کردید. واقعیت امر این است که در این وضعیتی که حالا هستیم به لحاظ مشکلات اقتصادی که مردم دارند، قطعا مجلس هم به شئون نظارتی خود عمل نکرده‌ است و نمایندگان مردم هم باید در این زمینه پاسخگو باشند.

شاخص‌های اقتصادی حرف می‌زنند و نمی‌شود منکر شد

* آقای سعیدی، در طی این مدت دولتمردان سیزدهم پاسخ واضح و روشنی به علت گرانی‌های اخیر، ندادند و حتی گاه فرافکنی یا سفیدنمایی کردند. به نظر شما این سفیدنمایی‌های دولت و انکار واقعیت ها، چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد؟

قطعا وقتی اصل یک موضوع یا مسئله را به رسمیت نشناسیم، نمی‌توانیم برای رفع آن معضل چاره‌اندیشی کنیم مانند به رسمیت نشماردن ارز توسط دولت. مردم می‌پرسند چطور در بانک مرکزی شمش طلا با همین قیمت دلار به مردم فروخته می‌شود؟ این‌که ما بگوییم قیمت دلار را به رسمیت نمی‌شناسیم که اصل موضع را دچار تغییر نمی‌کند.

آقای رئیسی در هنگامه انتخابات ۱۴۰۰ به درستی گفتند که؛ «دولت روحانی می‌گوید اگر ما نبودیم چنان مشکلاتی درست می‌شد؛ این حرف مثل این است که دروازه بانی ۱۷ گل بخورد و بگوید اگر من نبودم ۳۰ گل می‌خوردیم.» این وضعیت کنونی هم دقیقا مشابه همین اتفاق است.

به هرحال، در حال حاضر شاخص‌های اقتصادی حرف می‌زنند و نمی‌شود منکر شد که نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان رسیده‌ است. افزایش قیمت دلار در قیمت تمام کالاها و خدمات اثر خود را نشان می‌دهد لذا صرفا با سفیدنمایی و این‌که بگوییم مشکلی وجود ندارد اتفاقی رخ نمی‌دهد و صورت مسئله به قوت خود باقی است.

ای کاش آقای رئیسی، بلوچ بودند

من روز گذشته در نطق خود خطاب به آقای رئیسی بیان کردم که ای کاش آقای رئیس جمهور بلوچ بودند، چون آن‌ها وقتی وعده‌ای می‌دهند و می‌بینند آن وعده عملی نمی‌شود نمی‌توانند چشم در چشم مردم و مخاطبشان بگذارند و بگویند که همه چیز گل و بلبل است. متاسفانه با پدیده‌ای مواجهیم که علی‌رغم این که خیلی از شعارهای اقتصادی عمل نشده، اما دوستان در حالتی هستند که فکر می‌کنند همه چیز گل و بلبل است و همه مشکلات حل شده است.

مگر رئیسی نگفته بود حقوق کارگران به اندازه تورم باشد، خب چرا الان نیست؟

البته بعضا هم می‌گویند که ما می‌دانیم مشکلاتی وجود دارد، اما دولت دارد کارو تلاش می‌کند. من منکر کار و تلاش دولت نیستم، به عنوان مثال من خودم سفرهای استانی دولت را بسیار قبول دارم، اما برخی عملکردهای دولت نتیجه‌اش این شده که سفره مردم دارد روز به روز تنگ‌تر و محقرتر می‌شود.

آقای رییس جمهور قبل از انتخابات فرمود که چرا نباید حقوق کارگران به اندازه تورم افزایش پیدا کند؟ خب این سوال را اگر در حال حاضر از ایشان بپرسیم چه پاسخی دارند، در حال حاضر افزایش حقوق کارگران چیزی حدود بیست درصد است، در حالی‌که در بهترین شرایط می‌توان گفت تورم بالای ۴۰درصد بوده‌ است. به‌نظرم این دوگانگی‌ها چه از دولت قبل باشد که‌ من منتقد آن بودم چه از دولت فعلی باشد، قابل قبول نیست.

دوستان نباید از اینکه مشکلات را عنوان کنیم، بهراسند

* با این روند فکر می‌کنید که آقای رئیسی ممکن است که برای ۱۴۰۴ دوباره رئیس‌جمهور شود؟

در کشور ما متغیرهای سیاسی فقط تا قدری قابل پیش‌بینی هستند ‌و تا ماه‌های آخر نمی‌شود چنین چیزهایی را پیش‌بینی‌ کرد و تحلیل‌گران سیاسی تا لحظه آخر صبر می‌کنند. مسئله این است که چه ایشان رئیس جمهور شود یا خیر همه ما واقفیم و باید اعلام کنیم که این جهت‌گیری سیاسی قطعا مشکل خواهد داشت.

این دولت در مقطعی گفت باید ارز ترجیحی حذف شود و کار درستی هم بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند اما ارز نیمایی جایگزینش شد. اگر قرار باشد واقعا با ریشه‌های رانت و فساد مقابله شود، پس اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای اقتصادی ندارد به همان نسبت ارز نیمایی ۱۵۰۰ تومانی هم مبنای اقتصادی ندارد.

این دوگانگی‌ها واقعا قابل پذیرش نیست .اما باز هم تاکید می‌کنم ضمن احترام به رویکردهای خوب این دولت، من همیشه عنوان کرده‌ام که دوستان نباید از این‌که چالش‌ها و مشکلات را عنوان کنیم بهراسند، بلکه باید در صدد چاره‌اندیشی باشند.

دیگر خبرها

  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین
  • پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود؛ انتظار دارند صرفا مجیزگوی دوستان باشیم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد