Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: رایزنی‌ها در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، استقبال روسیه ار نزدیکی روابط میان تهران و ریاض، اعلام آمادگی روسیه برای حل مناقشات خلیج فارس، ایجاد مکانیزم‌ خروج آمریکا از عراق و تمرینات نظامی اسرائیل در مرزهای اردن از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایزنی‌ها در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا دوشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام فردا سه شنبه آغاز خواهد شد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این مذاکرات از پیشرفت در زمینه بازگشت احتمالی امریکا و ایران و انطباق کامل به توافق هسته‌ای سال 2015 خبر می‌دهند.

شبکه خبری «الجزیره» نیز اعلام کرده است که مذاکرات فردا در سطح معاونان وزرای خارجه پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت آلمان دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در «وین»، پایتخت اتریش خبر داد. سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: «در مذاکرات هسته‌ای ایران، ما شاهد تحرک، تغییر و میل به پیشرفت هستیم.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز دوشنبه گفت که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به تلاش اضافی نیاز است. وی که با شبکه خبری «العربیه» مصاحبه می‌کرد، گفت: «در مذاکرات ده‌ها اختلاف وجود دارد که این اختلاف‌ها نیازمند توافق است.»

اولیانوف در ادامه با تاکید بر این موضوع که بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک بهترین راه حل است، گفت: «واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌ها مرتبط با برجام است.»

از روز شنبه، علاوه بر نشست کمیسیون مشترک، دیدارهایی نیز به صورت دو و چندجانبه بین هیأت مذاکره‌ کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ برگزار شد. در این رایزنی‌ها، سه دیدار بین «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایران و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه بعد از نشست روز شنبه در اظهاراتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است، گفت: «مذاکرات اکنون به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. هیأت ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به همه طرف‌ها ارائه کرده است.»

استقبال روسیه ار نزدیکی روابط میان تهران و ریاض

«ماریا خودینسکایا گولینشیوا» مشاور سیاسی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو از هرگونه نزدیکی روابط میان تهران و ریاض استقبال می‌کند.

وی که در جریان نشست «روسیه در خاورمیانه، ترسیم راهبردها» صحبت می‌کرد، گفت: «نزدیکی ایران و عربستان سعودی بر اوضاع امنیتی در منطقه خاورمیانه تاثیر مثبتی خواهد داشت».

این مقام روس اضافه کرد: «همان طور که از حل اختلافات میان قطر و کشورهای عربی استقبال کردیم از نزدیکی ایران و سعودی‌ها نیز استقبال می‌کنیم».

گولینشیوا درباره برخی گزارش‌ها درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد گفت: «این موضوع پیامدهای خوبی در سوریه، لیبی و به خصوص یمن خواهد داشت».

وی گفت: «این موضوع بر اوضاع امنیتی در منطقه نیز تاثیر مثبت خواهد داشت همانطور که فرصت بیشتری برای تقویت هدف ما که امنیت در منطقه خلیج فارس است ایجاد می‌کند».

روزنامه «فایننشال تایمز» روز یکشنبه در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد که مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در عراق مذاکره کرده‌اند. بنا بر این ادعا، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شده و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها «مثبت» بوده است.

ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران با ایفای نقش نخست‌وزیر عراق در شرایطی مطرح شده که به دنبال اعدام «شیخ النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان سعودی و اتفاق‌های صورت گرفته در مقابل سفارت ریاض در تهران، سعودی‌ها روابط دیپلماتیک این کشور با ایران را قطع کردند.

ساعاتی بعد از انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز، روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

یک منبع ایرانی نیز بدون ذکر نام خود به شبکه المیادین گفت که خبر گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی در عراق صحت ندارد.

اعلام آمادگی روسیه برای حل مناقشات خلیج فارس

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف روز دوشنبه در گفت و گو با شیخ صباح الخالد الحمد الصباح، مسکو برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آماده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر علاقه مندی برای توسعه همکاری‌ها میان روسیه و شورای همکاری خلیج فارس برای پیشبرد طرح‌های مشترک سودمند و کمک به حل و فصل مناقشات منطقه خلیج فارس، تاکید کردند.

لاوروف و نخست وزیر کویت همچنین در مورد دورنمای توسعه روابط دو کشور از جمله تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های بازرگانی و اقتصادی و سرمایه گذاری گفت و گو و تبادل نظر کردند.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین به اهمیت حفظ آهنگ مثبت توسعه همکاری‌های بازرگانی میان روسیه و کویت و از سرگیری تبادل هیات‌ها و تماس‌های فرهنگی و انسانی با بهبودی وضع اپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی) اشاره شد.

روسیه در تابستان سال ۲۰۱۹ طرح خود برای امنیت خلیج فارس را در شورای امنیت سازمان ملل رونمایی کرد.

لاوروف به تازگی درباره این طرح گفت: ما بیش از ۲۰ سال است که برای تامین امنیت خلیج فارس نظریه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم که رویکرد خود را در این عرصه نوسازی کرده و رویکرد جدید خود را در مورد تامین امنیت خلیج فاس یک سال و نیم پیش ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در اکتبر سال ۲۰۲۰ نشستی درباره نظریه امنیتی روسیه برای خلیج فارس برگزار کردیم. اگر این طرح موفق شود و نظریه امنیتی خلیج فارس تحقق یابد منجر به تقویت صلح در این منطقه مهم جهان خواهد شد.

وی یادآوری کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پاییز گذشته پیشنهاد برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و ایران و آلمان را مطرح کرد. اگر این ایده تحقق یابد آماده‌ایم تا اقدام کنیم و صلح پایدار در منطقه خلیج فارس برقرار خواهد شد.

ایجاد مکانیزم‌ خروج آمریکا از عراق

نخست‌وزیر عراق از تشکیل کمیته‌ها و ایجاد مکانیزم‌های قانونی و زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور خبر داد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در مراسم افطار با حضور فرماندهان و افسران دستگاه‌های امنیتی و نظامی گفت: دولت از طریق مذاکرات سازنده واقعی و مسئولانه در ایجاد مکانیزم‌های قانونی و زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف بین المللی موفق بوده است.

دور سوم مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن هشتم آوریل برگزار شد و دو طرف با جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی موافقت کردند.

الکاظمی گفت: این تصمیم بعد از آن گرفته شد که نیروهای عراقی آمادگی بیشتری را برای انجام مأموریت‌های امنیتی برای مقابله با بقایای داعش کسب کردند. چالش‌ها و نیازهایی وجود دارد که باید حل شود تا نیروهای امنیتی آمادگی کامل را داشته باشند.

الکاظمی گفت: ما کمیته نظامی فنی را برای مشخص کردن نیازهای ضروری و اساسی تشکیل داده و مکانیزم‌هایی را برای تحویل گرفتن مأموریت‌ها از نیروهای ائتلاف آمریکا ایجاد کرده‌ایم. عراق کشور ضعیفی در منطقه نیست بلکه دارای میراث تاریخی عمیقی است و قهرمانان این سرزمین بودند که تروریسم را شکست دادند.

وی گفت: ما باید نهادهای نظامی و امنیتی را به بالاترین سطح عملکرد و آمادگی فنی و تسلیحاتی برای مقابله با تمام چالش‌ها و پر کردن شکاف‌ها برسانیم.

تمرینات نظامی اسرائیل در مرزهای اردن

رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که تمرین نظامی را در مرزهای اردن اجرا خواهد کرد.

به گزارش روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، مدیریت گذرگاه‌های رژیم صهیونیستی وابسته به وزارت جنگ این رژیم ضمن اعلام اینکه به زودی تمرین نظامی در نزدیکی مرزهای اردن انجام خواهد شد، تاکید کرد: این تمرین در گذرگاه وادی الاردن در حدود ساعت پنج تا ۱۱ عصر امروز انجام خواهد شد.

همچنین این مدیریت اعلام کرد: برای اجرای این تمرین جاده ۹۰ به صورت متناب مسدود شده و صدای تیراندازی و انفجار در منطقه شنیده خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین و آمریکا خاورمیانه گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی نزدیکی روابط میان تهران و ریاض عربستان سعودی ایجاد مکانیزم مرزهای اردن روز دوشنبه رایزنی ها نخست وزیر خلیج فارس همکاری ها تحریم ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / دره آراکو از نمای نزدیک / چگونه یک سخنرانی عالی داشته باشیم؟ / بوگاتی دیوو، خودروی ۵.۸ میلیون دلاری
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه