Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@20:27:56 GMT

همت بانوی کارآفرین در بام ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۸۲۵۴

همت بانوی کارآفرین در بام ایران

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امروز هستند زنانی که اجازه نداند ناامیدی و یاس در زندگی آن‌ها سایه بیندازد، با تمام توان و قدرت وارد عرصه کارآفرینی شدند و توانستند سهمی در چرخ تولید کشور داشته باشند و رنگ و بوی دیگری به زندگی خود و مجموعه تحت حمایت خود ببخشند و الگویی تمام عیار برای زنان و دختران این سرزمین باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر جوامع مختلف نیاز به حضور زنان در عرصه‌های مختلف کسب و کار را حس کرده‌اند، افزایش تعداد زنان کارآفرین در کشور مایه مباهات است، اما قطعا باید حمایت لازم از بانوان کارآفرین صورت بگیرد تا آن‌ها بتوانند در حرفه خود موفق شوند.

وجیهه اسداللهی از بانوان فعال حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری در رشته سرمه‌دوزی، به‌عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی "خاتون"، برای انتخاب برترین کارآفرین کشور کاندیدا شد، تولیدات صنایع‌دستی و سرمه‌دوزی این بانوی هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان جزو محصولات برتر در کشور به‌شمار می‌رود.

این بانوی هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری حدود ۷۰ نفر دوزنده را تحت پوشش خود دارد و زمینه اشتغال فراگیران خود در حرفه سرمه‌دوزی را نیز فراهم کرده است.

خودتان را کامل معرفی کرده و بگویید از چه زمانی وارد حرفه سرمه‌دوزی شدید؟

وجیهه اسدالهی اسدآبادی و متولد آذرماه سال ۱۳۵۸ هستم، از سال ۱۳۸۷ حرفه سرمه‌دوزی را زیر نظر یکی از اساتید برجسته در شهرکرد فراگرفتم و پس از چند سال توانستم در این حرفه به توانمندی لازم برسم و اکنون نیز در بحث آموزش این حرفه به کارآموزان فعالیت می‌کنم.

از کودکی علاقه شدیدی به یادگیری صنایع‌دستی به‌ویژه سرمه‌دوزی داشتم، در روستای اسدآباد آموزشگاهی برای فراگیری حرفه سرمه‌دوزی وجود نداشت و این خلاء در بیش‌تر روستاهای استان نیز وجود دارد.

حرفه سرمه‌دوزی را در وهله اول برای کسب درآمد دنبال نمی‌کردم و بیش‌تر به‌دنبال رسیدن به آرامش روحی و روانی از طریق خلق آثار هنری در این حوزه بودم.

جرقه کارآفرینی از چه زمانی در ذهن شما زده شد؟

باتوجه به اینکه انجام کارهای هنری باعث ایجاد آرامش در افراد و احساس مفیدبودن برای آن‌ها در جامعه می‌شود، تصمیم گرفتم این حرفه را به بانوان آموزش دهم تا در کنار خانه‌داری و سایر حرفه‌ها این کار را انجام دهند و علاوه بر آرامش روحی یک منبع درآمد هرچند کوچک برای خود فراهم کنند.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های با رتبه بالای بیکاری است و اکثر افراد در این استان به‌دنبال شغل هستند، بنابراین آموزش سرمه‌دوزی به بانوان هم‌استانی را آغاز کردم، تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در طی چند سال اخیر توسط بنده حرفه سرمه‌دوزی را آموزش دیده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز از این طریق درآمد کسب می‌کنند.

در سال ۱۳۹۶ باتوجه به احساس نیاز به آموزشگاه صنایع‌دستی در سطح روستاها، یک کارگاه سرمه‌دوزی در روستای اسدآباد که محل تولد بنده نیز هست، راه‌اندازی کردم، در این کارگاه علاوه بر آموزش تعدادی از بانوان نیز مشغول به‌کار شدند، همچنین  در روستاهای اطراف و تعدادی از شهرهای استان نیز بحث آموزش فراگیران را نیز دنبال می‌کنم.

تعدادی زیادی از فراگیرانی که آموزش سرمه‌دوزی را گذراندند اکنون جذب بازار کار شده‌اند، امیدواریم روزی برسد که افراد برای کسب درآمد دغدغه نداشته باشند، بانوان فاقد شغل می‌توانند از این طریق برای خود درآمد کسب کنند و اوقات فراغت خود در منزل را نیز پر کنند.

کارآفرینی را چگونه معنا می‌کنید؟

از نظر بنده اگر یک فرد بتواند حتی برای یک نفر شغل ایجاد کند، کارآفرین محسوب می‌شود، من خود را کارآفرین نمی‌دانم، زیرا قطعا کارآفرینان بزرگی در سطح کشور و استان وجود دارند، اما باید تلاش کنیم هر حرفه‌ای که می‌آموزیم نتیجه آن در زندگی‌هایمان ملموس باشد و آن حرفه را هدفمند کرده و به دیگران بیاموزیم.

در طول این سال‌ها فراگیرانی به من مراجعه می‌کردند که حتی توان پرداخت شهریه و خرید مواداولیه موردنیاز برای آموزش سرمه‌دوزی را نداشتند، من وسایل را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادم، این افراد پس از فراگیری آموزش و انجام کار و کسب درآمد می‌توانستند شهریه خود را پرداخت کنند.

در حال حاضر بیش از هفت نفر به‌صورت مستقیم در دو کارگاه من مشغول به‌کار هستند و معمولا انجام کار را به دوزندگان می‌سپاریم و کار را به‌صورت برون‌سپاری انجام می‌دهند و دستمزد خود را پس از اتمام کار دریافت می‌کنند، دوزندگان قبل از این آموزش لازم را فرا گرفته‌اند و بابت کیفیت کار از آن‌ها مطمئن هستیم.

باید گفت خواستن توانستن است، افراد اگر اراده لازم را برای انجام کاری داشته باشند، قطعا می‌توانند با توکل بر خداوند به موفقیت برسند و نتیجه کار خود را ببینند.

توصیه شما برای افرادی که می‌خواهند وارد مقوله کارآفرینی شوند، چیست؟

در ابتدا باید افراد یک هدف برای خود تعیین کنند، سپس بر اساس علایق و سلایق خود وارد حیطه کارآفرینی شود، ایجاد یک کارگاه برای کارآفرینی نیازمند یک تیم منسجم و هماهنگ است، اگر انسجام لازم در بین اعضای تیم وجود نداشته باشد نمی‌توان موفق شد و سرمایه به هدر می‌رود.

قبل از انجام هر کاری باید افراد اطلاعات لازم در خصوص آن شغل و حرفه را کسب کنند، در وبینارها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، زیرا در این کلاس‌های آموزشی نکاتی مطرح می‌شود که معمولا افراد از آن بی‌اطلاع هستند و وقتی وارد کار شدند از آن ناحیه دچار آسیب می‌شوند.

نمی‌توان یک شبه کارآفرین شد، اگر قبل از آغاز هر کاری جوانب آن در نظر گرفته نشود، فرد در نوسانات اقتصادی دچار مشکلات فراوان می‌شود، کارآفرین باید سختی کار را به جان بخرد، قطعا کسب درآمد بدون تلاش و زحمت حاصل نخواهد شد.

در ایام کرونا برای فروش محصولات تولیدی دچار مشکل نشدید؟

در ایام شیوع کرونا نمایشگاه‌های فروش صنایع‌دستی برگزار نشد، اما در خصوص فروش محصولات دغدغه چندانی نداشیم و سفارش کار را از افرادی که در نمایشگاه‌های قبل با آن‌ها وارد همکاری شده بودیم، می‌گرفتیم.

همچنین در این ایام فروش مجازی و اینترنتی را در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه مشکل چندانی در فروش و گرفتن سفارش نداریم.

سخن پایانی..

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من در بحث بازاریابی محصولاتم بحث صادرات به کشورهای خارجی است، در ابتدا باید بازارهای صادراتی شناسایی کنیم، از چند کشور نیز پیشنهاد همکاری داشتیم.

اگر موانع صادراتی برطرف شود، می‌توان به درآمدزایی بیش‌تر در این حوزه امیدوار بود، قطعا انگیزه‌های مالی می‌تواند باعث شود افراد به سمت انجام کارهای هنری و صنایع‌دستی گرایش پیدا کنند و تا حدودی مشکل بیکاری مرتفع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری کارآفرینی چهارمحال و بختیاری صنایع دستی کسب درآمد انجام کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت‌آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می‌بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانوی کارآفرین نظرآبادی
  • تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد/ تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد | روزی روزگاری ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران
  • ۶۴ هزار نفر در دوره آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کردند