Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@14:05:21 GMT

نوسان قیمت کالاهای سوپرمارکتی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۹۷۹۵

نوسان قیمت کالاهای سوپرمارکتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت انواع مواد غذایی سوپرمارکتی در ماه جاری نسبت به ماه قبل به‌طور متوسط ۲۰درصد افزایش داشته است. به گزارش مرکز آمار ایران تنها در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن‌ها؛ روغن نباتی جامد ۲ درصد و تخم‌مرغ ۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، افزایشی که در ماه‌جاری هم ادامه دارد و به گفته تولیدکنندگان دلیل آن افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به مرور گران می‌شود

مشاهدات میدانی نشان ‌می‌دهد با وجود هیچ‌گونه کمبود و ثبات نرخ ارز، بازار مواد غذایی به‌طور متوسط با افزایش ۲۰ درصدی و گاه دو برابری نسبت به سال گذشته همراه شده است؛ برای مثال آبمیوه‌های پاکتی که ۲ هزار تومان فروخته می‌شد هم‌اکنون به ۶ هزار تومان رسیده است. سوپرمارکت‌های سطح شهر می‌گویند هیچ کالایی نیست که افزایش قیمت نداشته باشد. یکی از فروشگاه‌های خیابان میرزای‌شیرازی می‌‌گوید: «جنس خاصی گران‌نشده که مشخص باشد. همه‌چیز گران شده است. از انواع مواد شوینده تا چیپس و ماست.»

او درباره واکنش مردم به این افزایش قیمت می‌گوید: «معمولا متوجه نمی‌شوند، چون افزایش قیمت به‌مرور اتفاق می‌افتد. برای مثال قیمت یک نوع محصول لبنی در طول ۱۰ روز دو هزار تومان بیشتر شد. روزی ۱۰۰ تومان، دویست تومان. وقت حساب و کتاب برای مشتری‌ها که خریدها را جمع می‌زنیم گرانی دستشان می‌آید. معمولا هم با یک اعتراض کلامی تمام می‌شود.»‌

به گفته این فروشنده همچنان بعضی از شرکت‌های پخش زمان تحویل کالایی مثل روغن که توزیع آن این روزها با مشکل مواجه شده، کسبه را مجبور به خرید کالاهای دیگر می‌کنند: «مثلا رب گوجه برند خاصی روی دست شرکت پخش مانده و کسی نمی‌خرد. شرط می‌گذارد که اگر روغن می‌خواهی باید یک کارتن از این رب‌گوجه هم بخری. ما هم چاره‌ای جز خرید نداریم.»

همینطور مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد بعضی از سوپرمارکت‌ها این شرط را برای فروش روغن به مشتری هم می‌گذارند‌، اما این فروشنده می‌گوید؛ «جنس‌هایی که مازاد بر نیازم می‌خرم هم در قفسه‌ها می‌گذارم تا فروش بروند اما همراه با روغن به مشتری نمی‌اندازم!»

  افزایش هزینه‌های تولید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بعضی از اقلام خوراکی در اسفند ماه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ بالای ۵۰ درصد رشد کرده‌اند که با افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید هم‌ کالاها دوباره رشد قیمتی داشته‌اند. مرکز آمار ایران می‌گوید تن ماهی در اسفندماه به طور متوسط ۲۶هزار تومان فروخته شده که نسبت به ماه بهمن ۳/ ۲درصد و نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته است.  انواع ماکارونی ۵۰۰ گرمی هم در اسفند سال گذشته به‌طور متوسط ۶ هزار تومان فروخته شد.‌

نرخ ماکارونی که کالای پرتقاضای این روزها است در اسفند پارسال نسبت به زمستان ۹۸ بیشتر از ۵۰ درصد رشد داشته است.  این افزایش قیمت در سبد لبنیات خانوارها هم اتفاق افتاده است. به گزارش مرکز آمار ایران، خامه ۲۰۰ گرمی که در اوایل زمستان ۹۹ به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان فروخته می‌شد، در اسفند پارسال به ۱۳ هزار تومان رسید.

رقمی که به‌خوبی افزایش ۱۲۶ درصدی نسبت به زمستان ۹۸ که ۵ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شد را نشان می‌دهد. محصول دیگر سبد لبنی ماست یک کیلویی است که در اسفند ۹۸ به قیمت۷ هزار و ۷۰۰ تومان نرخ خورد و در اسفند سال گذشته ۱۳‌هزار تومان فروخته شد؛ اختلافی ۶۷ درصدی. پنیر ۵۰۰گرمی که در اسفند ۱۹ هزار تومان فروخته شد با افزایش ۷۵ درصدی در بازه یک‌ساله همراه بوده است.  حال با شروع سال جدید تولید‌کنندگان می‌گویند فارغ از نوسانات دلار هزینه‌های تولید افزایش یافته است. محمد فراهانی رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی درباره افزایش قیمت انواع مواد غذایی می‌گوید؛‌ افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید «اعم از دستمزد و هزینه‌های جاری حداقل ۲۰‌درصد بوده است.

میزان افزایش حقوق کارگرم را از جیب باید بدهم؟ قیمت مواد اولیه‌ای مثل شکر و همینطور انواع بسته‌بندی هم در سال جدید افزایش داشته است. قیمت مواداولیه را پایین بیاورند که نرخ تمام شده هم کمتر شود.» او درباره روند واردات مواد غذایی می‌گوید: «تحریم‌ها و سختی جابه‌جایی پول هزینه‌ اضافه‌ای به محصول تحمیل می‌کند که روی قیمت تمام شده خودش را نشان می‌دهد‌.» فراهانی در پاسخ به این سوال که این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود، می‌گوید: «ان‌شاالله که نه.» گزارش مرکز آمار ایران از افزایش نرخ مواد غذایی سوپرمارکتی در اسفند ماه می‌گوید.

بنا به این گزارش روغن‌مایع با ۷/ ۱درصد، روغن‌نباتی جامد با ۲ درصد، شیر پاستوریزه ۲/ ۹ و تخم‌مرغ ۶ درصد بیشترین افزایش قیمت در این بخش را داشته‌اند در حالی‌که پیش از سال مسوولان نسبت به ثبات قیمت مواد غذایی به‌مردم اطمینان‌خاطر می‌دادند و همین‌طور ثبات نسبی نرخ ارز، همین کالاها سال ۱۴۰۰ را با افزایش قیمت شروع کردند. باید دید بازار مواد ضروری سوپرمارکتی در بهار امسال چه نوسانات دیگری متحمل خواهد شد.

پربیننده ترین برداشت گل گاو زبان در گیلان + عکس احتمال بروز بحران در بازار گندم رکود در بازار گوشت قرمز برداشت خوشه‌های گندم + عکس وضعیت بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: لبنیات افزایش هزینه های تولید گزارش مرکز آمار ایران هزار تومان فروخته شد طور متوسط افزایش قیمت سال جدید مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر افغانی در یک ماهه اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادصد، در قیاس با این رقم میزان افزایش قیمت دلار در همین محدوده زمانی یعنی ابتدای اسفند در قیاس با روز‌های ابتدایی فروردین برابر با ۶ درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش در روز‌های ابتدایی اسفند بهای هر دلار آمریکا برابر با ۵۶ هزار و ۶۳۵ تومان بوده است. میزان افزایش قیمت در این دوره زمانی محدود به ۶ درصد بوده و هر لار در شرایط کنونی، یا به عبارتی در آخرین قیمت سال گذشته و پیش از تعطیلات نوروز برابر با ۵۹ هزار و ۹۹۰ تومان بوده است.

میزان رشد قیمت افغانی در بازار ایران در سال ۱۴۰۲، قابل توجه بوده است. طبق آمار‌های ارائه شده هر افغانی، در این دوره زمانی بیش از ۴۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش قیمت افغانی در اولین روز‌های سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۸۵ تومان بوده است. این نرخ به ۸۴۴ تومان در شرایط کنونی رسیده و در نتیجه اگر فردی در ابتدای سال گذشته بخشی از سرمایه خود را به پول افغانستان تبدیل می‌کرد، معادل ریالی آن رشدی ۴۱ درصدی را شاهد بود.

دیگر خبرها

  • گران‌فروشی کالاهای اساسی تخلف است؛ برخورد می‌کنیم
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد!
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • ارزش کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد به بیش از ۲۱ میلیون دلار رسید
  • غول خودروهای برقی چین لرزید
  • «افغانی» از دلار سودآورتر شد!
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد