Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@20:44:33 GMT

فرهنگ با طعم آش دوغ+دستور پخت

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۰۴۳۴

فرهنگ با طعم آش دوغ+دستور پخت




فرهنگ پدیده ای است که می تواند در قالب های مختلف نمود یافته و به نمایش گذاشته شود. گاه بر پرده سینما نقش می بندد، گاه رنگ شده بوم نقاشی را می آراید، گاه آوایی است که از حنجره ای مخلمین برون می تراود و گاه نت هایی است که بر فراز و فرود خطوط میزان نقش می بندد.
در کنار همه این ها فرهنگ می تواند دارای طعم، عطر و رنگهای بیاد ماندنی بوده، با دستان پر از عشق بانوان خلق شده و بر سر سفره پر مهر  مردم جای گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
غذاهای محلی، لحظه طعم دار شدن فرهنگ است. در هر گوشه از کشور پهناور ما به دلیل  وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف، غذاهای محلی متنوعی وجود دارد. غذاهایی که هر کدام، دارای طعم و رنگ و بوی منحصر بفرد و بی نظیری می باشد. آش دوغ یکی از این بیشمار غذاهای محلی است که در غرب و شمال غرب ایران طبخ می گردد. جام جم آنلاین، نحوه پخت این آش خوش طعم را با شما به اشتراک گذاشته و به میان مردم رفته است تا جایگاه این غذای محلی را در رژیم غذایی آنها بیابد. 

چگونه یک آش دوغ خوشمزه بپزیم؟
این غذای لذیذ را به راحتی میتوانید طبخ کنید. کافی است ابتدا 350 گرم نخود را به مدت 8 ساعت خیس کنید و در این مدت حداقل سه بار آب آن را عوض کنید. یک پیمانه برنج یا خرده برنج ایرانی را نیز بهتر است 2 ساعت بخیسانید. نخود را آبکش نموده و با آب کافی به مدت حداقل 2 ساعت بپزید. البته باید مراقب باشید که نخودها بیش از حد نپزد، چرا که نخود در آش دوغ نباید له شود.
سپس برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده و به نخود اضافه می کنیم.برای پخت این آش خوشمزه به یک عدد پیاز سرخ شده بزرگ و سه حبه سیر سرخ شده نیاز است که مقداری از آن را برای تزئین روی آش نگه داشته و بقیه را به همراه برنج به نخودها اضافه کنید.

باید مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای مراحل پخت، دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد. سپس 700 گرم سبزی آش (تره، شوید، جعفری به نسبت یکسان به همراه چند برگ سیر تازه و اسفناج در صورت دلخواه) به مواد قبلی اضافه نموده و 1 ساعت با حرارت کم بپزید.
اضافه کردن مقداری نمک همراه با سبزی ها و استفاده از سبزی تازه باعث میگردد تا رنگ سبزی کمتر تغییر یافته و آش شما خوش رنگ تر شود. سپس 2 لیتر دوغ که بهتر است کمی ترش باشد،ن عناع داغ و ادویه را به مواد قبلی اضافه نموده و آرام هم بزنید تا دوغ نبرد و آش دوغ ما کاملا جا بیفتد. گذاشتن درب قابلمه باعث کدر شدن رنگ سبزی ها، بریدن دوغ و سر رفتن آش می شود پس بهتر است این کار را انجام ندهید.

اضافه کردن یک تخم مرغ هم زده شده نیز می تواند از بریدن دوغ حین پخت آش جلوگیری کند. اگر آش زیادی رقیق بود می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آن اضاف کنید تا غلظت آش بیشتر شود. در انتها نمک و فلفل سیاه لازم به آش اضافه نموده و بعد از 5 دقیقه میتوانید آن را سرو نموده و میل نمایید.


آش دوغ، سر سفره مردم
آش دوغ هنوز هم یکی از غذاهای محبوب سر سفره ایرانی هاست. خانم ایرجی جام جم آنلاین گفت: آش دوغ غذای بسیار لذیذی است.

یکی دیگر از شهروندان آذربایجانی افزود: خوردن آش دوغ در هوای خنک گردنه حیران تجربه ای است که نمی توان از آن گذشت.  

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تبریز غذاهای محلی آش دوغ آش دوغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عباسی افزود: در سال گذشته ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشت و از کل فوتی‌های مسمومیت با قرص برنج در استان ۱۲۵ نفر مرد و ما بقی زن هستند.

وی گفت: در این مدت شهرستان‌های بابل با ۳۷، ساری و میاندورود با ۲۸ و آمل با ۲۶ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار مسمومیت با قرص برنج در شهرستان‌های بهشهر و عباس آباد هر کدام ۲ فوتی گزارش شده است

بر اساس این گزارش شهریور با ۲۳، مهر با ۲۰ و آذر با ۱۹ مورد بیشترین فوتی و خرداد، تیر هر کدام با ۱۰ مورد کمترین فوتی در آن گزارش شده است.

عضو شورای قضائی استان خاطر نشان کرد: هر چند طی سال‌های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در استان بودیم بنابراین برای کاهش مرگ و میر با قرص برنج به گونه‌ای باید اقدام کرد که به آسانی و سهولت در دسترس مردم قرار نگیرد و برای مصارف خاص این قرص باید آن را از مجاری مناسب تهیه کرد و به گونه‌ای عرضه آن باید محدود شود نه اینکه افراد به راحتی بتوانند آن را از مغازه‌ها تهیه کنند.

کد خبر 6086031

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • بهره برداری و آماده بکار بودن ۱۶ دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی