Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@19:50:09 GMT

جولان برندهای تقلبی و قاچاق در بازار سیگار

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۰۶۶۱

جولان برندهای تقلبی و قاچاق در بازار سیگار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ مشاهدات نشان می‌دهد، از ابتدای امسال، زمزمه‌های افزایش رسمی نرخ سیگار تولید داخل موجب اقبال بیشتر عمده فروشان به خرید سیگار و افزایش قیمت این اقلام به‌خصوص سیگار قاچاق خارجی در بازار خرده فروشی شده است.

در شرایطی احتمال افزایش قیمت انواع سیگار داخلی از اردیبهشت‌ماه قوت گرفته که بررسی قیمت خرده فروشی انواع سیگار داخلی و وارداتی قاچاق در بازار بیانگر رشد 10تا 30درصدی قیمت این اقلام است؛ به‌نحوی که نرخ هر باکس سیگار قاچاق ویلیامز که تا پیش از تعطیلات نوروزی در محدوده 67هزار تومان بود به فاصله 3 هفته با رشد بیش از 10هزار تومانی به 78هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن دسته از فروشندگان محصولات دخانی که گفت‌وگو کرده‌اند از احتمال افزایش بیشتر قیمت انواع سیگار طی چند روز آینده خبر می‌دهند.

این افزایش قیمت در انواع سیگار قاچاق برندهای مشهور تولید داخل مانند وینستون و کنت و یا سیگارهای خارجی مالبرو و کمل که با تقاضای بیشتری در بازار مصرف مواجه است، به‌مراتب بیش از محصولات برندهای کم تقاضا مانند انواع سیگارهای کره‌ای و تولید داخل بوده است. این افزایش قیمت در حالی است که هنوز نرخ سیگار تولید داخل رسما افزایش نیافته، اما همین زمزمه‌ها زمینه رشد نسبی تقاضای خرید سیگار در بنکداری‌ها و خرده فروشی‌ها، برای کسب سود احتمالی و کمبود، احتکار و گرانی و گرانفروشی بیشتر این محصول دخانی را فراهم کرده است.

از رشد هزینه تولید تا مصوبات قانونی گرانی سیگار

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در مورد علت گرانی سیگار قاچاق و تولید داخل در چند هفته اخیر گفت: علت گرانی سیگار خارجی به‌دلیل افزایش تقاضا، ناشی از زمزمه گرانی سیگارهای تولید داخل است. همچنین ممکن است افزایش اخیر نرخ سیگارهای قاچاق ناشی از افزایش نظارت و برخورد با قاچاق سیگار و بسته شدن مقطعی مرزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا باشد. علت گرانی سیگارهای داخلی نیز برخی مصوبات مجلس و دولت و رشد هزینه تمام‌شده تولید است.

محمدرضا تاجدار افزود: در قانون بودجه 1400علاوه تکالیف موضوع ماده 73قانون برنامه ششم، مالیات ارزش افزوده و حق انحصار، دریافت مالیات نخی نیز برای سیگارتصویب و مقرر شد از ابتدای امسال از هر کارتن سیگار تولید داخل معادل 500هزار تومان، یعنی به ازای هر بسته هزار تومان، مالیات نخی سیگار دریافت شود. او افزود: با این روند طبیعی است که از محل اعمال قانون دریافت مالیات نخی، به قیمت هر پاکت سیگار، هزار تومان افزوده خواهد شد. علاوه بر آن حقوق و دستمزد، 30تا 40درصد افزایش یافته و هزینه‌های حمل‌ونقل تخلیه بارگیری نیز به‌شدت گران شده و همچنین نهاده‌های مختلف تولید سیگار با افزایش قیمت مواجه بوده است. تاجدار تأکید کرد: قیمت هر عدد کارتن که در سال گذشته 15هزار تومان بود امسال به 19هزار تومان افزایش یافته، تقریبا در حوزه‌های خدمات همه‌‌چیز در حال گران شدن است و طبیعی است که این امر بر افزایش هزینه تمام‌شده و قیمت تولید داخل سیگار نیز مؤثر است.

پیشتازی بنکداران و خرده فروشان سیگار در گرانی 

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به تأثیر یکی دیگر از مصوبات مجلس که با ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهوری به گمرک، فعلا اجرای آن به تأخیر افتاده بر رشد 50درصدی قیمت سیگار تولید داخل گفت: براساس مصوبه دیگر مجلس حقوق و سود گمرکی که برای واردات مواد اولیه سیگار بر مبنای ارز 4200تومانی محاسبه می‌شد، بر مبنای نرخ دلار 25هزار تومان وصول خواهد شد؛ اگرچه گمرک در بخشنامه‌ای اجرای این مصوبه را تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته، اما بر مبنای همین موضوع نظام عرضه و تقاضا به هم خورده و عمده فروشان و توزیع‌کنندگان سیگار به خرید بیشتر اقدام کرده‌اند تا از افزایش احتمالی قیمت‌ها در آینده نزدیک سود بیشتری را به‌دست آورند. تاجدار افزود: زمزمه‌های افزایش رسمی قیمت محصولات دخانی موجب شده تا در حوزه عمده فروشی و توزیع، قیمت محصولات دخانی افزایش یابد. این مصوبه اثر تورمی خود را بر بازار گذاشته و تقریبا توزیع‌کنندگان سیگار متوجه شده‌اند که این افزایش قیمت‌ها در واحدهای تولید داخل سیگار در حال اعمال شدن است و به همین دلیل درخواست آنها برای خرید سیگار افزایش یافته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در مورد میزان افزایش احتمالی نرخ سیگارهای مختلف تولید داخل گفت: میزان افزایش قیمت انواع سیگار تولیدی شرکت‌های داخلی بر مبنای نوع برند، تیراژ تولید، قیمت پایه‌ای که هر شرکت برای محصولات خود دارد و اثری که افزایش هزینه تمام‌شده تولید بر نرخ سیگار دارد، متفاوت خواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد حداقل بین 10تا 30درصد قیمت خرده فروشی محصولات دخانی در برندهای مختلف داخلی رسما افزایش یابد. تاجدار افزود: در بازار دخانیات ایران محصولات 18شرکت تولید‌کننده داخلی و 500نوع محصول قاچاق، از 90برند خارجی سیگار، توزیع می‌شود، با این روند شرکت‌ها سعی می‌کنند تا حداقل افزایش قیمت را اعمال کنند تا سهم بازار فروش محصولات دخانی خود را از دست ندهند.

جولان برندهای تقلبی و قاچاق در بازار سیگار

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از احتمال افزایش سهم برندهای مشهور و سیگار‌های تقلبی خارجی از بازار مصرف خبر داد و گفت: اکنون محصولات برخی برندهای بین‌المللی مانند وینستون و کنت تحت‌نظارت و در داخل کشور تولید می‌شود، اما محصولات برخی برندها، مانند مالبرو و سیگارهای تقلبی از طریق قاچاق راهی بازار مصرف می‌شوند. تاجدار با بیان اینکه تولید‌کنندگان داخلی به‌دلیل مصوبات مجلس و رشد هزینه تمام‌شده تولید به افزایش 10تا 30درصدی محصولاتشان ناچار هستند، گفت: با توجه به سهم بالای نرخ ارز در قیمت تمام‌شده سیگارهای قاچاق، به‌نظر می‌رسد سیگارهای قاچاق افزایش قیمت چندانی نداشته باشند، حتی با افزایش میزان واردات، پس از تثبیت یا کاهش نرخ ارز به‌دنبال افزایش سهم بازار خود خواهند بود.

تاجدار در مورد میزان نیاز بازار و سهم قاچاق از بازار محصولات دخانی گفت: سازمان‌های مختلف آمارهای متفاوتی در این‌باره ارائه می‌کنند اما وزارت بهداشت در سال 85مصرف سیگار در کشور را سالانه 55میلیارد نخ اعلام کرد که البته مشاهدات میدانی خلاف این آمار را ثابت می‌کند؛ چنان‌که بنابر آمار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت برمصرف دخانیات کشور، نیاز بازار ایران به سیگار 75تا 80میلیارد نخ است که 20میلیارد نخ آن از طریق قاچاق تامین می‌شود و به‌نظر می‌رسد در سال 1400با اعمال مالیات نخی بر سیگار تولید داخل سهم سیگار قاچاق از بازار باز هم افزایش یابد.

ضربه مصوبات مجلس به تولید داخلی سیگار 

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اینکه نرخ ارز ثابت مانده و واردکنندگان سیگار قاچاق هیچ مالیات و عوارضی نمی‌پردازند، گفت: سیگار قاچاق معمولا به‌دلیل ریسک بالای کشف، دپو نمی‌شود و به روز وارد و توزیع می‌شود. قاچاقچیان هر روز سیگار قاچاق را با ماشین‌های سبک در شهرها و ساعات مختلف در استان‌های هدف توزیع می‌کنند.

تاجدار با بیان اینکه متأسفانه قدرت وزارت بهداشت و کمیسیون مبارزه با دخانیات در مجلس زیاد است و با وجود مصوبه قانونی برای استفاده از نظرات کارشناسی تشکل‌های صنفی در تصویب قوانین، همواره وزارت بهداشت در سال اول تشکیل هر دوره مجلس با فضا‌سازی‌، قوانینی را به تصویب مجلس می‌رساند که جنبه کارشناسی چندانی ندارد و با تصویب این قوانین و تحمل تبعات ناشی از آن توسط مردم، طی 2سال بعد، این قوانین اصلاح می‌شود.

 او افزود: با این مصوبات و افزایش قاچاق سازمان‌های کاشف، دستگاه‌های قضایی و انتظامی درگیر برخورد با قاچاق می‌شوند تا فضای بازار را به حالت اول بازگردانند و این، کار سختی است. به‌نظر می‌رسد مجموعه وزارت بهداشت با پیگیری چنین مصوباتی به جای مبارزه برای کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی با صنعت دخانیات مبارزه و عملا تولید‌کننده داخلی را می‌زند. افزایش مالیات به بهانه کاهش مصرف سیگار و دخانیات موجب واگذاری بازار به قاچاق و تامین سیگار و دخانیات خارجی با قیمت پایین برای مصرف‌کننده می‌شود.

او افزود: اگرچه هنوز حقوق و عوارض دلار 25هزار تومانی وضع نشده و واردات مواد اولیه در بعد داخلی مشکلی ندارد، با وجود این مشکلات ناشی از تحمیل هزینه‌های مضاعف به تولید‌کنندگان داخلی به‌دلیل تحریم‌ها وجود دارد. تاجدار تأکید کرد: نگرانی جدی در زمینه اجرای قانون اعمال دلار 25هزار تومانی برای واردات مواد اولیه سیگار و دخانیات و افزایش حداقل 50درصدی قیمت این محصولات وجود دارد که فعلا دولت نیز با اجرای این قانون مخالف است؛ چنان‌که اخیرا معاون اول رییس‌جمهوری در ابلاغیه‌ای اعلام کرده با وجود مصوبه مجلس فعلا نرخ دلار واردات مواد اولیه صنایع دخانی همان دلار 4200تومانی قبلی است.

به‌گفته او در زمینه نظارت بر قیمت و بازار محصولات دخانی نیز گرفتاری‌های زیادی با توجه به گستردگی تخلفات در بازار کالاها و خدمات وجود دارد، اما آنچه مسلم است اگر تولید‌کنندگان داخلی قادر به تامین نیاز بازار به محصولات دخانی نباشند مطمئن باشید که قاچاقچیان می‌توانند به راحتی نیاز بازار را به انواع سیگار تامین کنند.

پربیننده ترین لایحه رتبه بندی فرهنگیان تا هفته معلم تصویب می‌شود؟ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱/۳۰) دفترچه انتخاب رشته پذیرفته شدگان آزمون دکتری منتشر شد قالیباف برای کاندیداتوری شرط گذاشت نتیجه اولیه کنکور دکتری۱۴۰۰ اعلام شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سیگار قیمت سیگار رییس انجمن تولیدکنندگان واردات مواد اولیه سیگار تولید داخل هزینه تمام شده وزارت بهداشت نظر می رسد سیگار قاچاق افزایش قیمت انواع سیگار مصوبات مجلس گرانی سیگار نیاز بازار خرده فروشی نرخ سیگار بر مبنای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار

به گزارش خبرنگار مهر، شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است. بر این اساس ۳۱ فروردین به نام «گندم و نان» ثبت شد.

گندمزارها و مبارزه با انواع بیماری

گندم یکی از محصولات استراتژیک جهان بوده که در ایران ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی روزانه ایرانیان را تأمین می‌کند. امسال به دلیل کوتاه شدن زمستان معتدل خطر طغیان آفات برای گندمزارهای کشور وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران درباره تهدید گندمزارها با آفت‌های سن زدگی و زنگ زرد عنوان کرد، سالانه آفت سن گندمزارهای کشور را تهدید می‌کند اما شدت و حدت آن متفاوت است. معمولاً سال‌هایی که کشور دارای زمستان معتدلی است سن طغیان می‌کند به ویژه مناطقی که زمستان طولانی نداشته‌اند. البته این مساله قابل کنترل است زیرا کشاورزان با توجه به تجربیاتی که دارند و حمایت و راهنمایی کارشناسان در کاشت، داشت و برداشت پیگیر آفات هستند.

سلامت محصولات با سمپاشی به موقع و کنترل دفعات آبیاری تضمین می‌شود.

گفتنی است؛ بر اساس تحقیقات انجام شده باران از نظر شدت و تأثیر از انواع مختلفی از جمله ملایم، متوسط، تند و رگبار برخوردار است که هر یک از آن‌ها ممکن است از نظر زمانی نا به‌هنگام بوده یا با توجه به شدت آن، تأثیرات منفی و مخربی را در زراعت بر جای بگذارد.

بر اساس این تحقیق، باران تند در صورت شدت، اثرات جزئی بر جای می‌گذارد اما رگبار، باعث خسارات زیادی همچون از بین رفتن محصولات و خاک مزارع می‌شود، ضمن اینکه اثر میزان بارش در نیمکره شمالی، نواحی استوایی و نیمکره جنوبی متفاوت است و فصل بارش، جنس خاک و نفوذپذیری آن و تراکم گیاهی نیز در این اثرگذاری نقش دارند.

این گزارش می‌افزاید، از اثرات بارش باران‌های تند در اواخر بهار که با وزش باد همراه باشد، ایجاد خوابیدگی در زراعت گندم است که موجب پوسیدگی ساقه‌ها، ظهور بیماری‌های قارچی، کاهش عملکرد دانه‌ها و مشکل در برداشت خوشه‌ها می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر شدت بارندگی، زمان بارش نیز در رشد محصول بسیار مهم است، چنانچه بارش در زمان خوشه کردن گندم‌ها باشد باعث افزایش رطوبت بین ساقه‌ها و بروز انواع زنگ‌ها و سفیدک می‌شود.

بنابراین پژوهش، بارش در یخبندان باعث یخ‌زدگی و نابودی مزرعه، بارش پس از سم‌پاشی موجب شسته شدن سموم و ایجاد خسارت و بارش در زمان برداشت محصول باعث طغیان آفات و بیماری‌ها می‌شود، ضمن اینکه بارش نا به‌هنگام نیز موجب جوانه زدن دانه‌ها پیش از برداشت و کاهش کیفیت دانه و آرد حاصل از آن می‌شود.

مسکن و تهدید اراضی

تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است. در حال حاضر با مطرح بودن جهش مسکن این دغدغه بین کارشناسان حوزه کشاورزی وجود دارد که زمین‌های کشاورزی قربانی ساخت مسکن شود؛ با وجود اینکه در قانون تاکید شده تغییر کاربری اراضی سطح یک و دو غیرقانونی بوده و در صورت محرز شدن آن ساخت و سازها قلع و قمع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست شورای املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهداف کلان این معاونت در سال جاری، تأمین بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات شاخص این معاونت برشمرد.

در راستای ساخت مسکن تا کنون بیش از ۴۹۰ هزار هکتار زمین ملی از جهاد کشاورزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

احیای واحدهای تولیدی و توسعه روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جلسه با فعالان حوزه احیای واحدهای اقتصادی از احیای ۸ هزار و ۴۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی در دو سال گذشته خبر داد. احیا این واحدها منجر به ایجاد ۱۹۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم شده و در واقع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) از سرمایه‌های مردم احیا شد.

همچنین برنامه نهضت احیای واحدهای اقتصادی برای سال ۱۴۰۳ احیای ۴ هزار واحد جدید است.

بررسی بازار کالاهای اساسی

روغن: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی گفته هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون وارد کشور شده تخصیص نیافته است و این طلب ۳۵۰ میلیون یورو می‌شود.

پرداخت به موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی کمک کند.

روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

تخم مرغ: با فرا رسیدن فصل گرما معمولاً نرخ اقلام خوراکی به دلیل فسادپذیری شکسته شده و کاهش می‌یابد. تخم مرغ یکی از اقلام پروتئینی بوده که سال گذشته کمترین نوسان قیمتی را تجربه کرد. تولید به میزان مناسب و صادرات مازاد محصولات ضمن تأمین بازار داخل، برای اقتصاد هم محصولی ارزآور بود.

در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بین ۷۹ تا ۱۱۹ هزار تومان متغیر است.

برنج: در هفته پایانی فروردین برنج دومین محصول پرمصرف کشور افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد.

گوشت: در این هفته قیمت هر کیلو گرم مرغ بین ۸۴ تا ۸۵ هزار تومان و گوشت قرمز نرخ دولتی ۳۱۰ و آزاد حدود ۶۵۰ هزار تومان بود.

حبوبات: نوسان قیمت در بازار حبوبات به جز نخود به دلیل تولید مازاد نیز زیاد است. ‌

کد خبر 6081112 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟
  • کشف بیش از ۴۵ هزار نخ سیگار قاچاق در چهابرج
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛ محصول جدید سایپا در بازار چقدر ارزش دارد؟
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در گرگان
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!