Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:08:30 GMT

نخستین گوزن های زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام متولد شدند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۲۲۶۷

نخستین گوزن های زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام متولد شدند

غلامرضا ابدالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار راس گوساله گوزن زرد در فصل زاد و ولد در این سایت طی روزهای اخیر به دنیا آمده اند و تا تیرماه احتمال افزایش تعداد نوزادان این سایت وجود دارد.

وی افزود: گوزن های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت گیری می کنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می آیند و فرایند تولد گوساله ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست ایلام تاکید کرد: هم اکنون با احتساب نوزادان جدید، تعداد ۲۱ راس گوزن ماده، ۱۰ گوزن نر و ۱۵ گوزن نابالغ در سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ وجود دارد.

ابدالی اضافه کرد: در حال رایزنی برای انتقال تعدادی از گوزن های بالغ سایت به دیگر استان های کشور هستیم که این انتقال در تابستان سال جاری صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۴۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیای گونه های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال ۹۶ و بهمن ماه سال ۹۸ نیز تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

برچسب‌ها ایلام گوزن زرد ایرانی در خطر انقراض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام گوزن زرد ایرانی در خطر انقراض ایلام گوزن زرد ایرانی در خطر انقراض اخبار کنکور گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳  در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

 دکتر سعید شهند   افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱  از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با  تولد دو گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت:دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام‌
  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ»در ایلام متولد شد
  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ» متولد شد
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام در سال جاری
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم