Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@20:52:09 GMT

پس‌ لرزه‌ های تمام‌ نشدنی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۲۵۳۹

پس‌ لرزه‌ های تمام‌ نشدنی

سی‌سختی‌ها با زمستان‌های سرد بیگانه نیستند، اما بهمن سال گذشته وقتی گسل‌ های دنا جابه‌جا شد و زمین زیر پایشان تکان خورد و لرزید؛ وقتی سقف‌ها یکی یکی روی سرشان آوار شد، تازه سوز سردترین زمستان در بندبند استخوان‌هایشان نشست.

این درد استخوان‌سوز تا همین حالا ادامه دارد؛ تا همین امروز که برخلاف وعده‌ها همچنان زیر چادرهای سرد و نم‌دار زندگی می‌کنند و نه از بازسازی و مرمت خانه‌ها خبری هست و نه از اسکان در کانکس‌های وعده داده شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اما همه درد سی‌سختی‌های مقاوم و صبور نیست و روی زخم آوارگی‌شان این روزها نمکی دیگر پاشیده شده؛ قبض‌هایی با ارقام بالا برای برق مصرفی وسایل گرمایشی که در یکی دو ماه گذشته روشن شده بود تا زندگی در زیر سقف چادرهای سرد و مرطوب را کمی قابل تحمل‌تر کند.

زلزله در آخرین ساعات بیست و نهمین روز از بهمن سال گذشته سی‌ سخت، مرکز شهرستان دنا در ۳۵کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج را لرزاند. با این زمین لرزه که قدرت آن ۶.۵ ریشتر برآورد شد، حدود ۱۲۰۰ خانه تخریب شد و بیش از ۳ هزار خانه دچار ترک و آسیب و نیازمند مرمت و بازسازی.

سی‌ سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در منطقه کوهستانی و سرسخت زاگرس قرار دارد و باوجود طبیعت بسیار زیبا، زمستان‌های سرد و سختی دارد.

سردسیر بودن منطقه سی‌سخت از یک سو و قطع گاز به دلیل وقوع زلزله از دیگر سو، مهم‌ترین دلایلی بود تا توزیع وسایل گرمایشی مانند هیتر برقی را بعد از چادر به اصلی‌ترین نیاز مردم منطقه تبدیل کند.

خوشبختانه هیتر کم نبود و از همان روزهای اولیه به هر خانواده یک هیتر (در بعضی موارد تا چند هیتر برقی هم) داده شد تا از این طریق بتوانند فضای داخلی چادرهای خود را از شر سرما در امان نگه دارند.

اما مصرف بالای این وسایل برقی باعث می‌شد هزینه برق خانواده‌ها به شکل نامتعارفی بالا برود، به همین دلیل در سفر وزیر راه و شهرسازی که همزمان با اولین روز اسفند سال گذشته به منطقه صورت گرفت، قرار بر آن شد که تا زمان اسکان دائم مردم پرداخت قبوض آب، برق و گاز به تعویق بیفتد، قولی که در حد حرف و وعده باقی ماند و حالا صدور قبض‌های چند صدهزار تومانی که رقمش گاه به یک میلیون تومان هم می‌رسد، صدای اعتراض سی‌سختی‌های خسته و بی‌خانمان را درآورده است.

شرایط سخت زندگی در چادر

یک منبع آگاه در منطقه که نمی‌خواهد نامی از او برده شود در این‌باره به ما می‌گوید: از همان ابتدای توزیع هیترهای برقی در منطقه، با توجه به این‌که حتی یک هیتر کوچک، مصرفی معادل ۱۲۰۰ وات دارد، عموم مردم نگران هزینه برق‌شان بودند که در نهایت وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت خیالشان را راحت کرد که قرار نیست تا زمان تعیین تکلیف اسکان دائمی مردم قبضی برای آنها صادر شود.

او با تاکید بر این‌که متاسفانه دولت حتی نتوانست به وظیفه خود در اسکان موقت مردم به خوبی عمل کند، می‌گوید: از ۲۴۰۰ خانه این منطقه بیش از ۲ هزار خانه کاملا تخریب شده که نشان می‌دهد تعداد بالایی از مردم مجبور به زندگی در چادرها شده‌اند، تا آنجا که در برخی چادرها ۱۳ نفر زندگی می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی دولت می‌بایست به جای چادر، کانکس در اختیار مردم قرار می‌داد که در عمل تنها تعداد معدودی از مردم از آن بهره‌مند شده‌اند.

صدور قبض برای خانه‌های خالی

در حالی که هنوز آواربرداری خانه‌ها به طور کامل تمام نشده و طبیعتا تا زمان اسکان دائم مردم زمان زیادی باقی مانده، صدور قبض‌های برق آن هم در شرایطی که عموم مردم این منطقه بیکار شده‌اند، نگرانی‌ جدی اهالی سی سخت شده است. موضوع تاسف‌بار این‌که حتی برای خانه‌هایی که عملا بلااستفاده مانده هم قبض صادر شده که نشان‌دهنده بی‌ضابطه بودن صدور قبض‌هاست.

منبع آگاه ما می‌گوید: در حال‌حاضر عملا امکان استفاده از گاز در این منطقه وجود ندارد، این بدان معنی است که همه کارها از روشنایی گرفته تا پخت غذا با استفاده از برق صورت می‌گیرد، از طرف دیگر هوای این منطقه تا یک ماه آینده همچنان سرد خواهد بود و نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی همچنان پابرجاست، با این حال مشخص نیست وضعیت مردم آن هم با توجه به صدور چنین قبض‌هایی چه می‌شود. در عموم بلاهای طبیعی دولت صدور قبض‌ها را تا تعیین تکلیف مردم عقب می‌اندازد، اما به نظر می‌رسد چون مردم سی‌سخت تربیونی در اختیار ندارند، بدون در نظر گرفتن شرایط آنها این قبض‌ها صادر شده است.

رقم قبض‌ها از کجا آمده؟

از بین رفتن بخش عمده‌ای از کنتورهای خانگی در همان ساعت اولیه زلزله در سی‌سخت، مساله‌ای است که یکی از اهالی منطقه به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از کنتورهای خانگی دیگر قابل استفاده نیست و به همین دلیل مجبور شده‌اند برای چادرها از برق تیرها استفاده کنند، از طرف دیگر زندگی در چادر باعث می‌شود تا نیاز به وسایل گرمایشی بیشتر شود و آن‌که مسؤولان گفته بودند تا چند ماه قبضی برایتان صادر نمی‌شود، حالا شاهد صدور قبض‌هایی با رقم‌های بالا هستیم.

برای ایرج منصوری هم مثل بقیه زلزله‌زدگان این سوال پیش آمده که باوجود از کار افتادن کنتورهای برق، قبض‌ها چگونه و بر چه مبنایی صادر شده‌اند: «می‌خواهیم بدانیم وقتی کنتور برق بسیاری از خانه‌ها از کار افتاده، چطور برای اهالی آن خانه قبض‌هایی با رقم‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی صادر شده است؟ حتی شنیده‌ایم که برای برخی خانوارها قبض یک میلیون تومانی آمده، حالا برای‌ ما سوال است که محاسبه میزان برق مردم چطور صورت گرفته است؟»

باوجود سرما همچنان در چادریم

این شهروند سی‌سختی از عدم توزیع کانکس برای همه خانواده‌ها هم گلایه‌مند است و می‌گوید: با وجود این‌که شب‌ها هنوز هوا بسیار سرد است، اما عموم مردم در چادرها به سر می‌برند و به نظر می‌آید تا یک ماه آینده هم مجبور به استفاده از هیترهای برقی برای گرم نگه داشتن چادرها باشند و احتمالا همچنان منتظر صدور قبض‌هایی با ارقام بالا.

باید از تهران پیگیری شود

بهنام حیدری هم یکی دیگر از اهالی سی‌سخت است که زلزله زندگی و دار و ندارش را از او گرفته و صدور قبض برق با رقم بالا هم حالا غمی شده روی غم‌هایش. نگرانی او اما بیشتر از ادامه‌دار بودن این وضعیت است و این‌که با وجود سرما و نیاز به استفاده از هیترهای برقی همچنان شاهد قبض‌های سنگینی خواهند بود که توان پرداختش را در این شرایط ندارند.

حیدری می‌گوید که هفته گذشته به فرماندار منطقه هم درباره صدور قبض‌ها اعتراض کرده‌اند و فرماندار باوجود قول پیگیری گفته این موضوع از حیطه اختیارات وی خارج است و برای عدم صدور قبض یا تخفیف در محاسبه بهای مصرفی نیاز به مصوبه مجلس است و کارها باید از تهران پیگیری شود.

استاندار پیگیری می‌کند

ما هم در جام‌جم صدای اعتراض و گلایه زلزله‌زدگان سی‌سخت را به گوش فرماندار دنا می‌رسانیم. پناهی که پیش از این نیز گوش به درد دل مردمش داده بود، از پیگیری جدی این ماجرا خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسه بازسازی که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، به استاندار پیشنهاد دادیم با توجه به وقوع زلزله در زمستان و تداوم اسکان مردم در چادر و نیاز آنها به استفاده از ۲ تا ۳ هیتر برقی، بحث تخفیف ۳ ماهه را برای مردم این منطقه اعمال کنند؛ یعنی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ هم در این بازه زمانی قرار بگیرد، چرا که هوای منطقه همچنان سرد است و نیاز به وسایل گرمایشی وجود دارد. فرماندار دنا البته قولی بابت عملی شدن پیشنهادشان نمی‌دهد و اجرای آن را منوط به تصمیم مسؤولان حوزه انرژی می‌داند و می‌گوید قطعا تصویب این پیشنهاد و اجرای آن باید در تهران کلید بخورد هرچند استاندار قول پیگیری جدی ماجرا را داده است. صدور قبض برق برای زلزله‌زدگان طی سال‌های اخیر به یکی از مسائل تکراری تبدیل شده؛ چرا‌که پیش‌تر مردم سرپل‌ ذهاب هم با این مشکل مواجه شده بودند و صدور قبض‌های سنگین برای مردم این خطه با حاشیه‌های زیادی همراه شده بود، اما جالب این‌که بالاخره بعد از گذشت ۳ سال از زلزله کرمانشاه، ۶فروردین ماه امسال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‌از رایگان شدن هزینه برق برای مناطق زلزله‌زده غرب استان کرمانشاه خبر داد و گفت مردمی که طی ۳سال گذشته این هزینه را پرداخت کرده‌اند، این تخفیف برای آنها به صورت بستانکاری در قبض‌های برق لحاظ ‌می‌شود و برای افرادی که این هزینه را پرداخت نکرده‌اند، از بخشودگی استفاده خواهد شد. این اظهارنظرها این نگرانی را ایجاد می‌کند که راه حل قبوض برق سی‌سختی‌ها هم به نوشدارویی بعد از مرگ سهراب تبدیل شود.

زهرا مضانی - ایران / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سی سخت زلزله هیتر سرپل ذهاب وسایل گرمایشی صدور قبض قبض هایی صدور قبض ها سی سختی ها سال گذشته صادر شده شده اند خانه ها سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان توهم «یکه تازی» اسرائیل

در قضیه پاسخ محدود اخیر موشکی ایران به اسرائیل بحث اینکه چه کسی ضربه زد و چه کسی ضربه خورد نیست ،بحث در اینجاست که اسرائیل در طول هفتاد و خرده ای سال از به وجود آمدنش یک قاعده ای را در خاورمیانه برپا کرده بود که او بالاترین دست را در خاورمیانه دارد و تا دیروز اسرائیل سلطان بلامنازع خاورمیانه بود و اینگونه القاء می کرد که اوست که همه چیز را تحت نظر دارد .ایران به دلیل اینکه منطقه منطقه بسیار حساسی بود برای اولین بارخیلی سعی می کرد تا از مقابله رویاروی پرهیز کند ولی اسرائیل بی مهابا و بدون در نظر گرفتن قواعد با حمله به کنسولگری ایران در سوریه همه قواعد رسمی و اطلاعاتی منطقه را شکست .

ایران در این میان چه باید می کرد ؟یا باید ساکت می ماند و یا باید اجازه می داد کما فی سابق اسرائیل بزند و در برود ،اما ایران اینبار تصمیم به پاسخ گرفت و پاسخی با عقلانیت و درایت و با در نظر گرفتن تمام مسائل جانبی انجام داد.به همین دلیل ایران ملزم بود با عقلانیت جواب دهد و به همین دلیل اعلام کرد که ما پاسخ خواهیم داد و برای این پاسخ باید اقتدار پوشالی دشمن را عریان می کرد .مهم نیست این پاسخ چگونه بود و به چه نتایجی رسید و موفق بود یا خیر ،اینها هیچ کدام مهم نیست ،مهم این بود که پاسخ باید می داد که داد.در نتیجه کشورهای آمریکا ،انگلیس و فرانسه و اردن و تمام کشور های منطقه به کمک اسرائیل آمدند و با این پاسخ چهره اسرائیل را عریان کرد که کشوری که تا دیروز تمام خاورمیانه را تهدید می کرد و مدعی بود من بالاترین قدرت منطقه هستم مشخص شد که قدرت ویژای ندارد و باید تمام تمام دنیا به کمک این رژیم بیایند نا بتواند از خودش دفاع کند.

تمام کشور های جهان به کمک اسرائیل آمده اند که بتواند از خودش دفاع کند ،حالا اگر بخواهد به ما هرگونه حمله ای بکند، مهم نیست این حمله چگونه و با چه قدرتی خواهد بود . زیرا دیگر این تابوی اسرائیل قدرت اول منطقه شکسته شد.

وقتی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد ایران هم می تواند در مقابل مصالح خودش از خود دفاع کند واین حق دفاع مشروع از خود است .الان همه در این مانده اند که پاسخ اسرائیل به این حمله چگونه خواهد بود؟ فراموش نکنیم ایران یک معادله جدید را در جهان برقرار کرد و این معادله جدید این است که توانست جلوی اسرائیلی که تا دیروز جولان می داد و همه جا در خاورمیانه گَرد و خاک بپا می کرد قد علم کند و جلوی این رژیم منحوس بایستد. مهم نیست این جلوگیری به نتیجه رسید یا به نتیجه نرسید ،دو تا موشک به اسرائیل خورد یا سه موشک؟اصلا این مهم نیست و مهم این است که این مصونیتی که اسرائیل در گرداگرد خود گذاشته بود شکسته شد.پس از این شکسته شدن دیگر اسرائیل نمی داند چکار کند و چگونه آن هیبت را بازسازی کند و حالا توپ درزمین اسرائیل است ،دوست دارد حمله کند خُب بکند ،آن موقع همه راه ها برای ایران باز خواهد بود ،الان ایران یک حمله محدود و اعلام شده کرد وفقط مکان های نظامی را مورد هدف قرار داد ضمن اینکه حتی اگر یک موشک ایران هم به اسرائیل اثابت کرده باشد برای ایران پیروزی است چرا که همان یک موشک یعنی شکستن همه چیز.

اسرائیل در حال تشکیل یک گروه بین المللی است که علیه ایران سیاسی اقدام کند وبرای ایران هم این موضوع مهم نیست.با این حمله خیلی از معادلات خاورمیانه عوض شد و برای اولین بار وحشتی که پریشب جهان را در بر گرفت از هزار موشکی که در زمین اسرائیل فرود بیاید قوی تر بود و این برای کشور ما عزت است. مهم این است این قدرتی که همه را تهدید می کرد الان خودش نشسته و دارد زخم هایش را می لیسد و نمی داند چکار کند.اسرائیل برای خنثی کردن حمله ایران از همه کشور ها کمک گرفت ولی ایران در این حمله از هیچ کشوری کمک نگرفت و این برای ما افتخار است.ایران حتی محور های مقاومت در منطقه را هم به یاری نخواست وبه تنهایی اقتدار خود را به معرض نمایش جهان گذاشت.

در پایان ایران باوجود تحریم های بین المللی با تکیه بر توانمندی ودانش بومی خود تولید قدرت نمود ونفوذ واقتدار سیاسی ونظامی خود را بدون اتکا به هیچ کشوری درمنطقه خاورمیانه مسجل ساخت. فراموش نکنیم که نتانیاهو می خواست تمام افکار را از غزه به سمت ایران هدایت کند تا غزه فراموش شود وایران هم با دقت و درایت پاسخ اسرائیل را داد و از انحراف افکار بین المللی جلوگیری کرد .

کارشناس مسائل خاورمیانه

212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895541

دیگر خبرها

  • پیشنهاد رد نشدنی عربستانی‌ها، روی میز الکساندر لاکازت
  • 10 کیت ماندگار و فراموش‌نشدنی در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر انگلیس / فیلم
  • پایان توهم «یکه تازی» اسرائیل
  • زمین لرزه ۳.۹ ریشتری در مرز استان‌های گلستان و سمنان
  • حمایت تمام قد افغانستان از عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل
  • پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟
  • پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه
  • تمام مردم از اقدام مقتدرانه و عزتمندانه وعده صادق خوشحال هستند
  • واکنش مصر و قطر به حمله شب گذشته ایران
  • ویدیو/ واکنش مردم سیلی سخت؛ کار اسرائیل تمام است