Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کار را به دست متخصصین صنعت خودرو سازی واگذار کنیم خودشان بلد هستند به گونه ای با خودروسازان خارجی کار کنند که منافع ملی حفظ شده و خارجی ها نتوانند در هر بزنگاهی به ما دهن کجی کنند.

«روح الله ایزدخواه»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر ورود خودروسازان خارجی به کشور برای در دست گرفتن بازار داخل گفت: خودرو یک صنعت جهانی است و هر کشوری که بخواهد وارد این صنعت شود لاجرم باید در سطح جهان تعامل داشته باشد، نمی تواند از حلقه خودروسازی جهانی دور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نحوه تعامل ما با شرکت های خودرو ساز تا به امروز سراسر ایراد و اشتباه بوده است افزود: سالها کشور ما انتقال خطوط را به اسم انتقال تکنولوژی انجام می داد، در واقع خط تولید وارد می کردیم و صرفا نقش اپراتور را داشتیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه شرکت های خارجی سود اصلی را در بازار داخل ایران می برند و تنها سود منتاژ دست خودروسازان ایرانی را می گیرد ادامه داد: این روش ها در دنیای امروز جوابگو نیست، با توجه به توانمندی های داخلی کشور و اینکه تمام حلقه های زنجیره صنعت خودرو را در کشور داریم، باید نحوه همکاری ما با کشورهای خارجی در تراز هم باشد و به عنوان یک خودروساز با خودروسازان خارجی تعامل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه باید به گونه ای با خودروسازان خارجی همکاری کنیم که با یک تهدید بازار را رها نکنند و بروند، همچنان که در ارتقاع صنعت خودرو از فناوری های خارجی کمک می گیریم باید شرکت های خودروسازی خارجی در زنجیره تولید به ما متکی باشند؛ این امکان در حال حاضر در ظرفیت خودروسازی کشور وجود دارد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه ما در کشور هم از توانمندی های تولید بالایی برخوردار هستیم و هم بازار منطقه ای قابل توجهی داریم تاکید کرد: باید نوع همکاری با شرکت های خودرو ساز خارجی تغییر کرده و از نوع همکاری صرفا وارداتی به سمت همکاری مشارکتی برویم در این صورت رابطه برد برد خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه همکاری های خارجی نباید تابع جناح بندی های سیاسی باشد گفت: بزرگترین آسیب خودروسازی در کشور دعواهای سیاسی بوده است و خودرو سازان همیشه هزینه دعواهای سیاسی را دادند.

وی با اشاره به اینکه به جای واردات صرف باید تبادل کننده صنعت خودرو باشیم عنوان کرد: باید به گونه ای با خودروسازان تعامل کنیم که شرکت های خارجی در گردنه های خاص کشور را رها نکند و برود، در جریان تحریم ها شرکت های خارجی بازار را رها کرده و رفتند باید به گونه ای باشد که در بخش هایی از زنجیره خودروسازی شرکت های خارجی به صنعت داخلی ما متکی باشند تا نتوانند به راحتی کار را رها کنند.

ایزدخواه با اشاره به اینکه با اشاره به نقش مجلس و دولت برای حمایت از مصرف کنندگان و خودروسازان داخلی عنوان کرد: مجلس باید موضوع تنظیم سیاست صنعتی خودرو به صورت تخصصی را دنبال کند اقدامی که تا به امروز صورت نگرفته و مداخله مجلس همواره یک مطالبه گری حداقلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید برای صنعت خودرو ریل گذاری کنیم تصریح کرد: تا کنون یا سیاست منسجمی برای حمایت از خودروسازان نداشتیم یا سیاست پریشان و ضد و نقیض داشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه دولت باید مداخلات خود را در صنعت خودروسازی به سفر برساند عنوان کرد: دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد از این رو باید از ذی نفعی صنعت خودرو خارج شود ضمن اینکه به توسعه منطقه ای زنجیره خودرو بپردازد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودرو بسیار ضروری برای کشور به شمار می رود گفت: باید به سمت توانمندسازی هر چه بیشتر این صنعت در کشور حرکت کنیم تا حقوق مصرف کننده و صنعت گر رعایت شود.

ایزدخواه درباره اینکه برخی خودروسازان خارجی در قالب توافق برجام موظف بودند در برخی موارد به کشور غرامت پرداخت کنند اما نه تنها این کار را انجام نداده بلکه با خروج آمریکا از برجام بازار داخل را رها کرده و رفتند عنوان کرد: اگر کار را به دست متخصصین صنعت خودرو سازی واگذار کنیم خودشان بلد هستند به گونه ای با این خارجی ها کار کنند که منافع ملی حفظ شده و خارجی ها نتوانند در هر بزنگاهی به ما دهن کجی کنند.

وی تصریح کرد: باید کار تخصصی صنعت در دست صنعت و متخصصان این حوزه باشد زیرا متخصصان این حوزه می دانند باچه شیوه ای فناوری را از خارجی ها استخراج کنند که ما را به سمت خوداتکایی پیش برد.

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجلس با اشاره خودروسازان خارجی شرکت های خارجی گونه ای صنعت خودرو خارجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا افغانستانی‌های مقیم ایران، تابعیت می‌خرند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: طرح قانون برای اتباع بیگانه در مجلس آماده شده، اما بعید می‌دانم به این مجلس برسد و انشاالله در مجلس آینده تصویب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی درباره تجمیع کارت هوشمند اتباع اظهار کرد: طرحی در مجلس برای سازمان ملی اقامت مطرح است که خیلی برای کشور لازم است، اما ممکن است به مجلس یازدهم نرسد و در مجلس دوازدهم باید به‌عنوان یک اولویت پیگیری شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس افزود: این طرح در خصوص اتباع خارجی، اسکان و سامان‌دهی بخش‌های مختلفی دارد که باید تصویب شود، چون در زمینه اتباع خارجی خلا قانونی داریم.

رضایی بیان کرد: ورود ۱۰ میلیون اتباع خارجی به کشور فقط به‌دلیل خلاء قانونی نیست، چون خیلی از اتباع به‌صورت قاچاقی وارد کشور شدند بنابراین راه‌حل اصلی این است که دیوار مرزی بین ما و کشور‌های همسایه به‌ویژه افغانستان و پاکستان احداث شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیوار مرزی با پاکستان کامل نیست و مشکلاتی که برای مردم این مناطق از کشورمان در خصوص دیوار مرزی به‌وجود آمده یک بحث حقوقی است که قابل حل است، اما اصل دیوار مرزی برای کشور لازم است.

وی تصریح کرد: از آنجا که در خصوص اتباع خارجی خلاء قانونی داریم اتباع از یارانه ما استفاده می‌کنند همچنین از یارانه پنهان، بنزین مجانی، گاز، برق و آب که در کشور ما نسبت به سایر کشور‌های دنیا قیمتش خیلی پایین‌تر است، استفاده می‌کنند در عین اینکه برای کاری که انجام می‌دهند حقوق‌های بالایی دریافت می‌کنند و هیچ حساب و کتابی هم ندارد.

رضایی ادامه داد: اتباع بیگانه در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و بخش‌های مختلف خدمات دریافت می‌کنند و در کشور خودشان خیلی از این خدمات اصلا داده نمی‌شود مثلا در افغانستان گاز که نیست برق و آب هم تقریبا نیست، اما در ایران دریافت می‌کنند و هیچ هزینه‌ای هم بابت آن پرداخت نمی‌کنند که یک علت این است که اکثر اتباع، غیرمجاز هستند لذا این امر نیاز به قانون‌گذاری دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: طرح قانون برای اتباع بیگانه در مجلس آماده شده، اما بعید می‌دانم به این مجلس برسد و انشاالله در مجلس آینده تصویب می‌شود.

دیگر خبرها

  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • آیا افغانستانی‌های مقیم ایران، تابعیت می‌خرند؟
  • دیوار مرزی برای کشور لازم است/ در زمینه اتباع خارجی خلاء قانونی داریم
  • حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت
  • حضور بیش از ۱۹ هزار مسافر در شهرستان تایباد
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک