Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@15:52:42 GMT

آیت‌الله رئیسی: حضور قضات زن در دستگاه قضا مغتنم است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۰۵۶۷

آیت‌الله رئیسی: حضور قضات زن در دستگاه قضا مغتنم است

رئیس قوه قضائیه گفت: حضور خواهران قاضی در قوه قضائیه مغتنم است اما در حال حاضر به طور شایسته و بایسته از توانمندی‌های آنها استفاده نمی‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر سه‌شنبه 31 فروردین در دیدار صمیمانه نمایندگان کارکنان اداری دستگاه قضا، نیروی انسانی صالح، سالم و کارآمد را مهم‌ترین سرمایه نظام قضائی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر توجه ویژه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان اداری دستگاه قضا در سال جاری خاطرنشان کرد: تنها دغدغه همکاران باید پاسخگویی همراه با تکریم به مراجعان عدلیه باشد و متذکر شد؛ برخورد مناسب کارمندان اداری دستگاه قضائی به اندازه برخورد یک قاضی یا حتی بیش از آن در ارتقاء کارآمدی نظام اداری و افزایش اعتماد عمومی نقش دارد.

رئیسی گفت: کارمند یک واحد قضائی می‌تواند با نوع برخوردش شخصی که برای تظلم‌خواهی و احقاق حق به عدلیه مراجعه کرده، نسبت به کارآمدی نظام اداری خوش‌بین و امیدوار کرده و به او آرامش ببخشد، یا او را ناامید کند و دردی بر دردش اضافه کند.

رئیس قوه قضائیه در عین حال این نکته را هم متذکر شد که به همان اندازه که کارمند یک دستگاه اداری در ارتقاء کارآمدی آن نقش دارد، باید به ارتقاء جایگاه و همچنین معیشت و رفاه او توجه داشت تا اطمینان یابد در یک نقطه متوقف نخواهد ماند و بر اساس تلاشی که دارد به جایگاه‎های بالاتر می‌رسد.

رئیسی خاطر نشان کرد: سازوکار ارتقاء کارکنان اداری قوه قضائیه در سند تحول قضائی پیش‌بینی شده که تبدیل وضعیت آنها از اداری به قضائی نمونه‎ای از این فرایندهای طراحی شده بوده و بر این اساس هر کس صلاحیت علمی و عملی داشته باشد، می‌تواند از این مزیت بهره‌مند شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش با اشاره به ارتباط مداوم خود با بدنه دستگاه قضا در سفرهای استانی یا بازدیدهای سرزده از مجموعه‌های قضائی و کسب اطلاع از وضعیت همکاران قوه قضائیه، گفت که تأمین معیشت کارکنان دستگاه قضا همواره از دغدغه‌های ریاست قوه قضائیه بوده است.

رئیسی افزود: کسی که در دستگاه قضائی تلاش می‌کند بی‌وقفه به مردم خدمت کند، باید حداقل حقوق او تأمین شود تا دغدغه معیشت نداشته باشد و در این زمینه نیز بین قاضی و کارمند تفاوتی وجود ندارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: من به سختی کار همکاران دستگاه قضا واقفم و در بازدیدهایی که از برخی سازمان‌‎ها و واحدها مانند سازمان زندان‌‎ها یا شعب قضائی داشتم شاهد سختی کار همکاران عزیزمان بوده‎‌ام و بر همین اساس تأکید داشته‌ام که قرار گرفتن برخی مشاغل قضائی در زمره مشاغل سخت باید پیگیری شود.

رئیسی بر همین اساس تأکید کرد: امکانات رفاهی در تهران و همه استان‌ها باید در اختیار همه اجزای سازمان قضائی کشور قرار داشته باشد و امکاناتی که عمومیت دارد بدون تبعیض به همه همکاران اعم از قضات، کارکنان و نیروهای شرکتی تعلق گیرد.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگری از سخنانش اهمیت کارسنجی در نظام اداری را متذکر شد و اظهار کرد: در همه سازمان‎های اداری کشور به ویژه قوه قضائیه باید کارسنجی شود تا نیروها متناسب با نیاز و میزان کاری که آن سازمان دارد، تخصیص داده شوند.

رئیسی افزود: تورم نیروی انسانی هنر نیست و جذب نیرو نباید با سیستم چانه‌زنی انجام شود چرا که گاهی حضور نیروی مازاد در یک مجموعه، خودش باعث ناکارآمدی می‎شود.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تأمین مسکن برای کارکنان دستگاه‎ها را از عوامل آرامش خاطر کارکنان دانست و در عین حال تأکید کرد: در تأمین زمین باید شأن دستگاه حفظ شود. این نمی‎شود که از هرکسی و به هر شکلی برای این منظور زمین گرفت چرا که برخی رفته‎اند زمین گرفته‎اند و همین موجب ایجاد مشکلات و تشکیل پرونده شده است. رعایت ضوابط برای همه ضروری است و برای نهاد دادگستری ضروری‌تر است.

رئیسی به موضوع جذب نخبگان در دستگاه قضائی نیز که مورد اشاره یکی از کارکنان حاضر در این دیدار قرار گرفت پرداخت و گفت: قوه قضائیه در کنار جذب قاضی بر اساس روش معمول یک مسیر ویژه برای جذب نخبگان دارد که حتماً به طور خاص به این موضوع نگاه می‌کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: تشویق و تنبیه از ابزارهای مهم یک سازمان اداری برای ارتقاء کارآمدی و سلامت کاری و انگیزه‌بخشی بیشتر به کارکنان است و هر فردی که اقدامی برجسته و کاری قابل تقدیر انجام داده، حتماً باید تشویق شود و با کسی که برخوردش نامناسب و یا کم کار است، تفاوت دارد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور بانوان در دستگاه قضا نیز اظهار کرد: حضور خواهران به ویژه خواهران قاضی در قوه قضائیه مغتنم است اما در حال حاضر به طور شایسته و بایسته از توانمندی‌های آنها استفاده نمی‌شود.

رئیسی بر همین اساس متذکر شد که نحوه حضور بانوان در دستگاه قضا به ویژه در دادگاه‎های خانواده، شوراهای حل اختلاف و دیگر سازمان‌ها در دست بازنگری است و کارگروه مربوطه ظرف چند روز آینده نظر خود را در این زمینه اعلام می‌کند تا سیر قانونی کار طی شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین در خصوص گسترش پوشش بیمه‌های درمانی کارکنان قوه قضائیه که نیمی از آنها فاقد بیمه تکمیلی هستند، گفت: پس از افتتاح بیمارستان عدل سازوکاری طراحی شد که صندوقی برای ارائه کمک هزینه درمان به همکاران قضائی ایجاد شود که فرایند تأسیس آن در حال پیگیری است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر کسی برای رضای خدا به مردم خدمت کند و مشکلی را حل کند و حق یک مردم یا زن را که به تظلم‌خواهی به عدلیه آمده بستاند و به او بدهد و تبسمی بر لبانش بنشاند، هم در زندگی او اثر خواهد داشت و هم اجر اخروی دارد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی همه همکاران دستگاه قضا در اجرای سند تحول خاطرنشان کرد: بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، هیچ عبادتی بالاتر از آن نیست که رفع حوائج مردم و گره از کار کسی گشوده شود؛ خصوصاً نیازمندانی که پول ندارند وکیل بگیرند یا زبان حقوقی برای تظلم‌خواهی ندارند.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، 12 تن از نمایندگان کارکنان بخش‎های مختلف دستگاه قضا به بیان دیدگاه‎ها، مطالبات و پیشنهادات خود برای بهبود عملکرد واحدهای قضائی و اجرای هر چه‎ بهتر سیاست‎های تحولی در قوه قضائیه پرداختند که «تأمین امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز بخش‎های مختلف قضائی مانند دادسراها و پزشکی قانونی»، «ارتقاء وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان و بیمه تکمیلی آنها»، «پرداخت حق فنّی و مشاغل پراسترس»، «اجرای طرح ارتقاء مدیران دفاتر به دستیاری قضائی و تسهیل فرایند تبدیل وضعیت همکاران اداری به قضائی»، «تسهیل در ارائه پروانه وکالت به همکاران قضائی برای دوره بازنشستگی»، «جذب و به کارگیری نخبگان و ارتقاء تخصصی آنها در حوزه‎های غیر قضائی»، «قرار گرفتن مشاغل قوه قضائیه در زمره مشاغل سخت»، «تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای پروژه‎ای به قراداد معیّن»، «کاهش کارانه همکاران متخصص در پزشکی قانونی در سال 1400»، «فعال شدن تعاونی مسکن در قوه قضائیه و ایجاد منازل سازمانی»، «وام‌های کم‌بهره»، «توجه به شرح وظایف سازمان‎ها و واحدهای قضائی در کوچک‎سازی آنها» از نکات مطرح شده توسط آنها بود.

رحیمی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت برای ارتقاء وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان دستگاه قضا، این موضوع را یکی از تأکیدات مکرر آیت‌الله رئیسی برشمرده و مهم‌ترین مشکل را سهم اندک این دستگاه از بودجه عمومی کشور برشمرد و اعلام کرد که همه تلاش‌ها بر این است تا رقم بودجه دستگاه قضا در برنامه هفتم توسعه از 2.9 به 5 درصد افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: معاونت منابع انسانی به دنبال آن است که با متناسب‌سازی حقوق کارکنان و تأمین مسکن مورد نیاز آنها، زمینه‌ای را فراهم کند تا همکاران قضائی بدون دغدغه معیشت و امکانات، به دنبال انجام وظایف خطیر خود در اجرای عدالت باشند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه همچنین اعلام کرد که زمینه‌ای فراهم شده تا از فردا اول اردیبهشت، در راستای افزایش حقوق کارکنان دستگاه قضا مدرک دوم آنها نیز در احکام کارگزینی اعمال شود.

بیمارستان عدل با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه قوه قضائیه آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه قوه قضائیه رئیس قوه قضائیه رئیس دستگاه قضا کارکنان دستگاه آیت الله رئیسی دستگاه قضا قوه قضائیه دستگاه قضا متذکر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژه‌ای خطاب به مسوولان: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

امروز (پنجشنبه ۳۰ فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها به صورت وبیناری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیر بودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجدداً از سپاه پاسداران و کلیه نیرو‌های مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضائیه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضائیه از سمت خود در این مسؤولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده قوه قضائیه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد.

وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسؤولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشأ اثر بود، به گونه‌ای که مسؤولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس عدلیه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده‌ی تحول و تعالی قضائی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضائی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضائیه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای همه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسؤولان و مدیران در دستگاه قضائی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است.

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضائی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسؤولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش نه صرفاً پیشرفت معمولی باشیم.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ مسؤولان قضائی استان‌ها با همکاری مسؤولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصای این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آنها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آنها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به همه مقامات و مسؤولان قضائی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند.

رئیس قوه قضائیه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسؤولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

منبع: مهر

tags # اخبار سیاسی ، قوه قضاییه سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • رییس قوه قضاییه: ما نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین در کف خیابان را کیفر کنیم
  • تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی
  • در قضیه عفاف و حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم
  • در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم
  • مسئولان قضائی تلاش خود را به تحکیم آرامش و امنیت مردم در همه ابعاد معطوف کنند
  • اژه‌ای خطاب به مسوولان: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید
  • در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم تلاش کنید
  • محسنی اژه‌ای: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید
  • اژه ای: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید
  • تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید