Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:02:14 GMT

راهنمای مصرف گروه‌های غذایی در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۱۰۸۶

راهنمای مصرف گروه‌های غذایی در ماه رمضان

ایسنا/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتخاب انواع غذاها از گروه‌های مختلف و انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای برطرف کردن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذایی سحر، افطار و شام ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: مواد غذایی بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در شش گروه اصلی قرار دارند؛ انتخاب انواع غذاها از گروه‌های مختلف و انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای برطرف کردن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذایی سحر، افطار و شام ضروری است.

وی افزود: در استفاده از گروه‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه، باید دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی استفاده از مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی در شش گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: مواد غذایی بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در این شش گروه اصلی قرار دارند؛ مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و در صورت دسترسی نداشتن به برخی مواد غذایی، می‌توان از جایگزین آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به محتوای گروه‌های غذایی گفت: نخست گروه نان و غلات است که توصیه می‌شود ترجیحا از نان و غلات سبوس‌دار استفاده شود. این گروه شامل نان‌ها از جمله سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان‌های محلی، برنج، انواع ماکارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها است.

صاحبدل افزود: گروه سبزی‌ها، گروه دیگر است؛ مواد غذایی این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، شلغم، کدو حلوایی، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، کدو سبز، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و دیگر سبزی‌ها و صیفی‌جات است.

وی گفت: گروه بعدی گروه میوه‌ها است؛ این گروه شامل انواع مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین و گریپ فروت، انواع توت، طالبی، خربزه، هندوانه، خرمالو، شلیل، هلو، زردآلو، انگور، سیب، انبه، گلابی و انار و دیگر میوه‌ها و انواع آب میوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در گروه بعدی که گروه شیر و لبنیات است، شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ قرار دارند.

وی افزود: گروه گوشت و تخم مرغ نیز گروه بعدی است؛ این گروه شامل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک و تخم مرغ است.

صاحبدل گفت: گروه حبوبات و مغز دانه‌ها نیز شامل انواع حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، سویا و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی و بادام هندی است که به صورت ترکیب با غلات، منبع خوبی از پروتئین‌ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان بهداشت تغذيه ماه رمضان مواد غذایی مواد معدنی میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۱۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید