Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@10:03:16 GMT

سعی در تأمین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا اسفند ماه داریم

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۲۱۷۷

سعی در تأمین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا اسفند ماه داریم

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی قانعی صبح چهارشنبه در آئین رونمایی از ۹ کیت تشخیص و استخراجی کرونا واقع در گرمدره کرج، اظهار کرد: اسفند ماه سال ۹۸ که درگیر بیماری کرونا شدیم اطلاع دادند که کیت‌های سازمان بهداشت جهانی رو به اتمام است.

وی بیان کرد: فراخوانی که ستاد توسعه زیست‌فناوری برای تولید کیت انجام داد، باعث شد کشور سه ماه بعد به کیت پی سی آر دست پیدا کند و بعد از آن چندین شرکت به تدریج تولید کیت را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه بخشی از کیت‌سازها ماده اولیه را از خارج کشور وارد می‌کردند که در آن زمان کار معقولی بود، تصریح کرد: حاصل پیشرفت کار به جایی رسید که کیت‌ها در دمایی که باید نگهداری شود در این رونمایی با تکنیکی که آب‌گیری از محلول کیت استخراج و کیت پی سی آر انجام می‌دهد، مطلوب‌تر شده است.

افزایش میزان تشخیص کرونا میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه همچنین یک واحد دیگر به واحدهای تولیدکننده کیت تشخیص آزمایشگاهی اضافه شد، خاطرنشان کرد: هرچه میزان تشخیص در کشور افزایش یابد، میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند، چراکه شناسایی و نمونه هر کیسی باعث می‌شود فرد قرنطینه و فرد دیگری را مبتلا به ویروس کرونا نکند.

قانعی با بیان اینکه چالشی که در پی سی آر داشتیم زمان پاسخگویی بود که باید سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شد، گفت: کیت‌های تشخیص سریع هم از دو ماه گذشته وارد بازار شد و در حال حاضر حتی در یک روستا بدون تکنسین توانایی تشخیص کووید _۱۹ وجود دارد.

وی ادامه داد: در اوایل شیوع بیماری کووید _۱۹ یکی از چالش‌ها این بود که نمونه فرد به تهران ارسال می‌شد و تشخیص مثبت یا منفی بودن بیماری کرونا داده می‌شد و کار دشواری بود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه چند ماه اول تمام تست‌ها از سراسر کشور در انستیتو پاستور انجام می‌شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ آزمایشگاه در کشور تنها مخصوص بیماری کرونا نیستند و تکنیک تشخیص موکولی ابتلاء به یک ویروس باعث شده زیرساخت کشور، یک زیرساخت مطلوبی برای بیماری‌های واگیردار شود.

وی بیان کرد: یکی از دستاوردهای کرونا در کشور این بود که باعث شد چندین آزمایشگاه و تولیدکننده کیت تشخیص کرونا ایجاد شود.

تا زمان وجود نیاز از سوی وزارت بهداشت صادرات صورت نمی‌گیرد

قانعی با بیان اینکه امیدواریم با اضافه شدن این واحد به واحدهای تولیدکننده کیت قبلی ظرفیت صادراتی مناسب هم پیدا کنیم، تصریح کرد: تا وقتی نیاز وزارت بهداشت کامل برطرف نشود و مطمئن نشود که انبارها پاسخگوی بحران است، اجازه صادرات نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس هرچه واحدهای تولید کیت تشخیص کرونا بیشتر شوند، باعث می‌شود به کشورهای دیگر نیز، صادرات داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ظرفیت تولید کیت تشخیص در کشور بیش از نیاز ماست، گفت: بیشترین چالش این است که از تولیدکنندگان خریداری و پول آنها پرداخت شود، چراکه آنها واحدهایی نیستند که از توان مالی بسیاری برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدا کمک‌های جدی به تمام تولیدکنندگان کیت تشخیص کرونا انجام شد، اظهار کرد: صندوق نوآوری در این زمینه کمک‌های را داشت و پس از ورود به بازار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت خرید کرد و مجموعه حمایت‌ها باعث شد این امر تولید کیت انجام شود.

آغاز فاز ۳ واکسن برکت

قانعی با بیان اینکه فاز ۳ واکسن برکت از امروز آغاز می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم حتی در میانه کار بتواند مجوز ورود به بازار را بنا به قول وزیر بهداشت در پایان خرداد اخذ کند.

وی با بیان اینکه واکسن‌های دیگری هستند که مجوز کمیته اخلاق گرفتند امیدواریم ۳ تا ۴ ماه آینده به وارد بازار شوند، خاطرنشان کرد: واکسن پاستور مشترک ایران و کوبا، واکسن سیناژن مشترک ایران و استرالیا، واکسن گامالیا مشترک ایران با روسیه، واکسن اسوتنیک وی واکسن‌های مشترکی در مجموع از ۷ شرکت هستند که تا مهر ماه در بازار عرضه می‌شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: واکسن کرونای دانشگاه بقیه‌الله و واکسن البرز مشترک با داروسازی اسوه آماده دریافت مجوز از کمیته اخلاق هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع با یک سبد از ۹ واکسن در مهرماه روبرو هستیم، اظهار کرد: امیدواریم جمع این تولیدکنندگان بتوانند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور را تأمین کنند و با توجه به ظرفیت روزانه واکسیناسیون، انتظار داریم تا اسفند یا قبل از آن واکسیناسیون را انجام داد.

قانعی در خصوص موارد و احتمال لخته شدن خون در واکسن استرازنکا بیان کرد: در واکسن همیشه یک فرمول وجود دارد که بر اساس میزان عوارض آن قابل قبول بودن آن سنجیده می‌شود، یعنی اگر در واکسنی یک در یک میلیون عارضه جدی دیده شود این واکسن رد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن وقتی ۷۰ درصد اثربخشی داشته باشد، رد نمی‌شود، تصریح کرد: واکسن استرازنکا که در کشور در حال استفاده است در یک گروه سنی پایین آن هم در خانم‌ها شانس لخته شدند خون در یک نفر از ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: بر این اساس بین دو امر مخیر نیستیم؛ در هر ۱۰۰ فرد مبتلا به کرونا احتمال مرگ دو نفر وجود دارد و از طرف دیگر از ۲۵۰ هزار نفر دریافت‌کننده واکسن استرازنکا احتمال لخته شدن خون در یک نفر وجود دارد بین این دو باید انتخاب کرد.

وی گفت: در بخشی از اروپا با وجودی که این عارضه را می‌دانند تزریق این واکسن در انجام است.

قانعی ادامه داد: در گذشته واکسن‌های دیگر تزریق می‌شد، این مسائل را داشتیم اما رسانه نداشتیم و آماری گرفته نمی‌شد، اما اکنون یک مرگ هم رخ دهد تا فردا خبر منعکس می‌شود و این ترس و وحشت ایجاد می‌کند حتی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا ۴۰ درصد مردم از واکسن استقبال نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر واکسیناسیون با اقبال عمومی روبرو نشود شانس اینکه زنجیره بیماری قطع شود بسیار کم است و حتماً نیاز به اقبال عمومی در حوزه واکسن داریم تا زنجیره بیماری قطع شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم باید واکسینه شوند تا زنجیره بیماری قطع شود، متذکر شد: واکسن در سال اول تنها از مرگ و میر جلوگیری می‌کند، سال دوم مردم بستری نشوند، سال سوم میزان ابتلاء کاهش یابد و سال بعد ریشه‌کنی صورت بگیرد به عنوان نمونه ریشه‌کنی بیماری سرخک ۳۰ سال طول کشید تا بشر موفق شد این بیماری را ریشه‌کن کند.

کد خبر 5194550

منبع: مهر

کلیدواژه: مصطفی قانعی انستیتو پاستور ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر زلزله واکسن کرونا گناوه روز ارتش ماه رمضان ۱۴۰۰ ماه مبارك رمضان ارتش جمهوری اسلامی ایران محدودیت های کرونایی اردبیل رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تشخیص کرونا تولید کیت کیت تشخیص باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد. به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند. بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.

تفاوت مهم ۲ بیماری مقاربتی؛ زگیل و تبخال | تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا تاثیر دارد؟ | این افراد حتما واکسن گارداسیل بزنند

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

کد خبر 846551 منبع: ایسنا برچسب‌ها زگیل وزارت بهداشت و درمان اچ پی وی واکسن

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی