Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:53:17 GMT

تیغ دولبه مذاکره و مقاومت، در خدمت منافع ملی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۲۸۶۴

تیغ دولبه مذاکره و مقاومت، در خدمت منافع ملی

اینکه چرا عده ای در سالیان اخیر می کوشند  مذاکره و مقاومت را به عنوان دو قطبی جعلی جا بزنند، سوالی است که پاسخ آن را در جستجوی رفتار این عده می توان یافت؟

ربیعی سخنگوی دولت می گوید به گمان این افراد، مذاکره مترادف با سرسپردگی و تسلیم در برابر زورگویی و مقاومت؛ راهی قهرمانانه و در نفی مذاکره است که اتفاقاً در میان دو جناح اصلی سیاسی توزیع شده و یکی مشهور به محدود ماندن در مذاکره و دیگری متخصص در مقاومت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکره به عنوان مهمترین و موثرترین ابزار دیپلماسی، نقشی بی بدیل در تامین اهداف سیاست خارجی کشورها ایفا می کند. قرن ها قبل از اینکه غرب به موضوع مذاکره و دیپلماسی توجه کند و لزوم و ضرورت آن را حس کند، اسلام به این موضوع پرداخته است و راه های مذاکره اثربخش و مبانی اخلاقی آن را عرضه کرده است.

همانطور که می دانیم و کارشناسان بر آن تاکید دارند، مواضع این افراد در سالهای اخیر توان بسیاری را از کشور گرفت و سایه آن بر سرِ برخی تصمیمات و اقدامات در کشور سنگینی و بر آن تاثیر گذاشت. البته اعتماد عمومی نیز در این میان در امان نماند و ضربات و لطمات سنگینی را متحمل شد.

حال هم که چشم انداز برجام تغییر کرده، مخالفان برجام، بر سر مذاکرات و رفع تحریم ها، در حال کوبیدن بر همان طبل مخالفت خوانی و طرح ادعاهای دیگر هستند.

مذاکره، مسیری کم هزینه

اما سوال این است که آیا بدون مذاکره و گفت و گو با جهان خارج، می توان اهداف سیاست خارجی، لغو تحریم ها و منافع ملی را پیش برد؟ آیا مذاکره ابزاری برای مقاومت و رسیدن به منافع ملی از مسیری کم هزینه تر نیست؟ آیا ایجاد دو قطبی مقاومت و مذاکره، هزینه های گزافی را به کشور تحمیل نمی کند؟

 آیا این عده صرفا به فکر منافع ملی بوده و از سر دلسوزی این مواضع را اتخاذ می کنند یا نه؛ موضوعِ رقابت و منازعه سیاسی باعث شده که اینچنین منافع ملی  قربانی منافع حزبی شود؟ مضاف بر آنکه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی گواهی بر واقعی نبودن ادعای این افراد در باره مذاکرات و تعطیل شدن صنعت هسته ای است.  کما اینکه در روز ملی فناوری هسته ای، ۲۱ فروردین ماه امسال نیز بیش از ۱۰۰ دستاورد هسته ای در حوزه های مختلف معرفی و رونمایی شد.

پس از اقدامات خرابکارانه در نطنز،  رئیس‌جمهوری در جلسه روز یکشنبه هیات دولت، بر تقویت سازمان انرژی اتمی و فعالیت‌های نطنز و جبران خسارات و اتخاذ گام‌های بلندتر در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و ادامه مذاکرات از سوی دیگر تاکید کرد.

اکنون مقاومت و مذاکره می تواند همچون تیغ دولبه ای عمل کند که تنها به فکر پیش برد منافع ملی و لغو تحریم هاست. آیا نباید اکنون که چشم انداز برجام تغییر کرده، از تمام ابزارها برای پیشبرد منافع ملی و لغو تحریم ها بهره گرفت؟

خاتمه دوقطبی زیانبار 

همانگونه که ربیعی گفته حمایت مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان و اعلام پشتیبانی از تلاش دیپلماتیک برای رفع تحریم، به این دوقطبی زیانبار خاتمه داد. او افزوده این واقعیت هرگز قابل چشم پوشی نیست که مذاکرات ما در زمان انعقاد برجام که صدای تندروهای آمریکایی و صهیونیستی را درآورد و در نهایت به خروج آمریکا از برجام منتهی شد، مبتنی بر مقاومت در برابر زورگویی و سپردن حداقل امتیازها در ازای رفع بسته جامعی از تحریم‌ها به ویژه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. این همان دلیلی بود که سرانجام به انتقام گیری آمریکای ترامپ با خروج از برجام به واکنشی غیرقانونی منجر شد.

در نهایت آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد این است که با روشن شدن بخشی از واقعیت درباره برجام و رد ادعای تعطیلی صنعت هسته ای که گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مهر تایید بر آن می زند، نباید آغاز دوباره مخالفت خوانی همزمان با مذاکرات جدید، فرصت پیش آمده را بسوزاند و گام ها را برای رفع تحریم ها و پیگیری منافع ملی سست کند؟ 

برچسب‌ها برجام حسن روحانی صنعت هسته ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام حسن روحانی صنعت هسته ای برجام حسن روحانی صنعت هسته ای اخبار کنکور منافع ملی تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرهان: بدون خروج نیروهای شورشی، مذاکره‌ای انجام نمی‌شود

رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد تا زمانیکه جنگ در این کشور ادامه داشته باشد مذاکراتی صورت نخواهد گرفت و اگر شورشیان به مذاکره تمایل دارند، ابتدا باید نیروهای خود را از شهرها خارج کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در جریان سخنرانی خود خطاب به نیروهای سودانی در شهر «أم درمان» گفت: ما به مذاکرات جده پایبند هستیم، اما طرف دیگر هم باید تعهدات خود را مطابق آنچه در جده امضا شده است، اجرا کند.

براساس گزارش روسیا الیوم، البرهان در ادامه تاکید کرد اگر شورشیان مایل به انجام مذاکره هستند، ابتدا باید نیروهای خود را از این شهرها خارج کرده و در مناطق مشخصی جمع کنند.

وی از ایستادگی و استقامت نیروهای مسلح، نیروهای پلیس، نیروهای سرویس اطلاعات عمومی در برابر آنچه «شورش وحشیانه» به فرماندهی نیروهای واکنش سریع علیه دولت و نهادهای آن خواند، قدردانی کرد.

البرهان همچنین گفت تا زمانی که این جنگ ادامه دارد و منازل شهروندان و شهرهای «جنینة»، «نیالا»، «زالنجی»، «ضعین»، «خارطوم» و «الجزیره» در «اشغال» است، با نیروهای واکنش سریع مذاکره نخواهند کرد.

عبدالفتاح البرهان در ادامه تصریح کرد «شورشیان و همدستان آنها» در داخل و خارج از کشور می‌خواستند «برنامه‌های خود را تحمیل کنند و آنها را قادر سازند تا به ناحق کشور را اداره کنند اما اراده مردم و ارتش بیش از هر چیز دیگری بود.»

درگیری‌های مسلحانه در سودان از آوریل ۲۰۲۳ میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش تراکتور به مذاکره با مجیدی و گل‌محمدی
  • آمادگی همزمان سه تیم عربستانی برای مذاکره با محمد صلاح
  • واکنش رسمی تراکتور به مذاکره با مجیدی و گل محمدی | همه چیز در ۴۸ ساعت اتفاق افتاد
  • ماجرای یحیی گل محمدی و تراکتور پایان یافت
  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  • رونمایی از خلاصه کتاب برجام آینه عبرت در قم
  • قرارداد واردات ۶۰ واگن خط یک مترو مشهد منعقد می‌ شود
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود
  • شولتس برای مذاکره با پوتین شرط گذاشت
  • البرهان: بدون خروج نیروهای شورشی، مذاکره‌ای انجام نمی‌شود