Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، گندم در هر کشوری یک محصول استراتژیک محسوب می شود و در ایران نیز به سبب نوع فرهنگ غذایی و تنوع محصولات آرد و نان، یک کالای پر مصرف است و به همین جهت تولید و فرآوری آن در کشور اهمیت بسزایی دارد.

به همین دلیل، هر ساله در زمان برداشت محصول، خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت انجام می شود تا از خروج این محصول به خارج از کشور و جولان بیشتر واسطه ها در بازار آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرید تضمینی گندم شاید در سالهای گذشته به ۲ دلیل عمده، چندان مورد توجه کشاورزان نبود ، اول اینکه نرخ اعلام شده را متناسب با هزینه های خود نمی دانستند و ترجیح می دادند گندم خود را به دلالان بفروشند که البته نهایت این اقدام یا خروج قاچاقی گندم از کشور توسط دلالان بود و یا اینکه قیمت گندم در بازار داخلی در قبضه سودجویان بود و به نوعی هرج و مرج ایجاد می شد.

دوم اینکه کشاورزان از پرداخت مطالبات خود با تاخیر گلایه داشتند و در برخی موارد حتی گندم را به صرف اینکه طلب خود را نقد دریافت کنند با نرخ بعضا کمتری به واسطه ها عرضه می کردند.

بدون شک سال گذشته یکی از سال های طلایی خرید تضمینی گندم در کشور دست کم برای کشاورزان محسوب شد چرا که نرخ خرید تضمینی این محصول نسبت به سال ۹۸، حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و روند پرداخت مطالبات گندمکاران بسیار مطلوب و تقریبا به روز بود.

در لرستان نیز با وجود کاهش برداشت محصول گندم، اما روند خرید تضمینی قابل قبول بود و کشاورزان از دریافت مطالبات خود رضایت داشتند.

اما امسال با توجه به مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد با حمایت رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به پنج هزار تومان افزایش یافته و حمایت ها از کشاورزان نیز بیشتر شده است.

سیمای گندم کشور

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته اعلام کرد: دولت دوازدهم توانست برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی را از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به پنج هزار تومان برساند.

وی با بیان اینکه با این اقدام جدید دولت با منویات رهبر معظم انقلاب در بخش کشاورزی آغاز شد، اظهار داشت: به‌طور حتم این اقدام دولت در پشتیبانی از ۸۰۰ هزار کشاورز گندم کار دیم است که می توانند تولید به صرفه داشته باشند.

خاوازی گفت: همیشه افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بود، اما امسال بدون هیچ مشکلی این نرخ یک‌هزار تومان افزایش یافت.

وزیرجهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که از این میزان بین هشت میلیون تا هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تن خریداری شود.

خاوازی با بیان اینکه سال گذشته نیز هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان به شکل تضمینی خریداری شد ادامه داد: به‌طور تقریبی ۸۰ درصد کشت دیم کشور گندم است و اکنون برنج و نیشکر رقیب گندم آبی هستند که با حذف رقبا ۴۰ درصد از سطح زیر کشت گندم آبی است. 

وی ادامه‌داد: مردم نیز ۴۲ درصد از پروتئین مورد نیاز خود را از گندم تامین می کنند که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به کاهش ۴۳ درصدی بارندگی در سال جاری گفت: چهار میلیون هکتار از ۶ میلیون هکتار کشت دیم کشور، گندم دیم است و اگر بارندگی اتفاق نیفتد تولید کشور در کشت دیم صدمه زیادی خواهد دید.

سطح زیر کشت گندم کشور حدود ۵.۸ میلیون هکتار است و به گفته عزیز کریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در اراضی دیم میانگین ۱.۳ تن در هکتار و در اراضی آبی حدود چهار تن در هکتار گندم تولید می‌شود و استان خوزستان با تولید حدود ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون تن در صدر فهرست تولید گندم کشور قرار دارد.

سیمای گندم لرستان و پرداخت بیش از ۷۲۲ میلیارد تومان به گندمکاران

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر اساس سطح ابلاغی از طرف وزارت جهادکشاورزی، سهمیه امسال استان کشت ۴۷ هزار هکتار گندم آبی و ۱۹۴ هزار هکتار گندم دیم، بود که در پاییز انجام شد.

اسفندیار حسنی مقدم افزود: پیش بینی میزان برداشت گندم استان در شرایط نرمال ۴۸۰ هزار تن است که احتمال کاهش این رقم با توجه به کاهش بارندگی های سال زراعی جاری تا ۳۰۰ هزار تن وجود دارد.

وی ادامه داد: گندم ، آرد و نان به عنوان محصولات استراتژیک در سبد غذایی مردم جهان قرار دارند و سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تن گندم در سطح جهان و بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تن در کشور تولید می‌شود.

وی سرانه مصرف گندم کشور را ۱۷۰ کیلوگرم برای هر نفر اعلام کرد و اظهار داشت:  اقدامات لازم برای رفع مشکلات خرید تضمینی در استان انجام شده است.

‌مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان نیز به ایرنا گفت: پارسال ۲۸۷ هزار و ۹۳۰ تن انواع گندم دوروم و معمولی از کشاورزان استان خریداری و ۷۲۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مطالبات گندم کاران تا شهریور پرداخت شد.

حجت الله بیرانوند با اشاره به کاهش چهار درصدی این میزان نسبت به سال ۹۸ تصریح کرد: ازنا با برداشت ۶۴ هزار و ۸۵۹ تن بیشترین و چگنی با یکهزار و ۸۳۳ تن کمترین خرید تضمینی گندم را از کشاورزان داشتند.

وی اظهار داشت: انتخاب کشت های جایگزین از جمله برنج و درآمدزایی بالای آن، موجب کاهش خرید تضمینی گندم شده است و از طرفی با توجه به اهمیت بارش های بهاری در وزن گیری گندم و کاهش بارش های به موقع  پارسال، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافت.

افزایش نرخ خرید تضمینی، اقدامی در راستای حمایت مالی گندمکاران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با اشاره به خرید تضمین  گندم از خرداد تا اواسط مهرماه در استان ادامه داد: دولت امسال در اقدامی بی سابقه نرخ خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم پنج هزار تومان اعلام کرده است.

بیرانوند گفت: در اصل این نرخ چهار هزار تومان بابت هر کیلوگرم گندم است و یک هزار تومان نیز جدای از قیمت خرید، به ازای هر یک کیلوگرم به صورت تشویقی به کشاورزان پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: گندم کاران یک کالای استراتژیک تولید می کنند و این مصوبه با توجه به شعار امسال در راستای مانع زدایی و حمایت از تولید و در نهایت کمک به این قشر اجرایی می شود تا هزینه های تقریبا سنگین تولید گندم برای کشاورزان جبران شود.

سه سیاست تشویقی دولت که کمتر دیده می شود

وی اضافه کرد: امسال علاوه بر خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به مبلغ پنج هزار تومان، دولت سه اقدام مهم در راستای اعمال سیاست های تشویقی برای گندمکاران تصویب کرده است که کمتر به آن پرداخته می شود.

بیرانوند گفت: دستگاهی که قبلا برای تعیین افت کیفیت گندم ( در اصطلاح الک گفته می شود) در مراکز خرید تضمینی بکار می رفت دارای مش (سوراخ) های بزرگی بود بنابراین درجه خلوص گندم هم تا حدودی سختگیرانه تعیین می شد و در نهایت وزن گندم خالص خریداری شده از کشاورز کمتر بود.

وی اظهار داشت: اما امسال مش الک ها برای تعیین خلوص گندم کوچکتر شده است ( ۲ میلیمتر در ۲ میلیمتر) و در نتیجه افت محصول کمتری برای کشاورز محاسبه می شود که در افزایش وزن نهایی محموله گندم کشاورزان تاثیرگذارو به نفع آنان است .

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص سیاست تشویقی دوم برای خرید تضمینی گندم در سالجاری اضافه کرد: امسال، گندم با افت کیفیت بیش از میانگین از کشاورزان خریداری می شود.

بیرانوند توضیح داد: در شرایط معمولی و سال های گذشته، میانگین افت خرید گندم به صورت تضمینی، چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید بوده است ولی امسال تا ۱۲ درصد مفید و پنج درصد غیرمفید هم محصول را خریداری می کنیم که این اقدام به معنای خرید تناژ بیشتری از کشاورزان و پرداخت مبالغ بالاتر به آنها است.

وی افزود: جدای از این موارد، امسال جوایزی به ازای افزایش کیفیت تولید گندم به کشاورزان پرداخت می شود و چنانچه افت محصول آنها از چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید کمتر باشد، جوایزی دریافت می کنند.

ضرورت تکمیل اطلاعات گندمکاران برای پرداخت به موقع مطالبات

وی همچنین گفت: تمامی گندمکاران باید اطلاعات خود را در سامانه "پهنه بندی" تکمیل و یا مغایرت های اطلاعاتی را اصلاح کنند چراکه پرداخت سریع و به موقع مطالبات آنها بابت خرید تضمینی مشروط به این اقدام است.

بیرانوند اظهار داشت: گندمکاران باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی محل زندگی خود نسبت به این مهم اقدام کنند تا تاخیری در پرداخت مطالبات آنها ایجاد نشود.

راه اندازی ۴۰ مرکز خرید تضمینی گندم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز می گوید: ۴۰ مرکز امسال برای خرید تضمینی گندم کشاورزان در استان راه‌اندازی می‌شود.

اسد عبداللهی افزود: سهم درآمدزایی محصول گندم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کل ارزش محصولات کشاورزی است بنابراین چگونگی خرید این محصول اهمیت ویژه ای دارد.

وی اظهار داشت: مراکز خرید بایستی در دسترس کشاورزان باشند که در این راستا ۴۰ مرکز پیش بینی شده و ضروری است تا قبل از شروع خرید گندم، استاندارد سازی و تجهیز شوند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی اخبار کنکور خرید تضمینی گندم کیلوگرم گندم پنج هزار تومان جهاد کشاورزی گندم کشور میلیون تن نرخ خرید هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۳۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد از پیش‌بینی هشت مرکز خرید گندم تضمینی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، ابوالحسن صداقت‌کیش، امروز_ سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل برداشت غلات راه‌اندازی هشت مرکز خرید تضمینی گندم در مناطق مختلف این استان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در سال‌جاری هر کیلوگرم گندم «سیلویی» به نرخ ۱۷۵ هزار ریال و هر کیلوگرم گندم «دوروم» به نرخ ۱۸۰ هزار ریال از بهره‌برداران استان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کالیبره کردن باسکول‌ها به‌منظور اندازه‌گیری دقیق وزن محصولات، تأمین کارشناسان ذی‌حساب و تشخیص خرید محصولات و آماده‌سازی مراکز خرید برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای خرید تضمینی گندم در استان است.

وی تصریح کرد: پول خرید تضمینی محصولات زراعی نیز یک تا حداکثر هفت روز پس از تحویل محصولات به حساب بهره‌برداران واریز می‌شود.

صداقت‌کیش خاطرنشان کرد: بهره‌بردارانی که قصد فروش محصولات خود به دولت را دارند، مشخصات و شماره حساب خود را به‌طور دقیق در سامانه خرید تضمینی وارد کنند تا روند پرداخت مطالبات آنان در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

کد خبر 747214

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند