Web Analytics Made Easy - Statcounter

فؤاد ایزدی پیرو اظهارات قابل تأمل مصطفی تاج‌زاده که جهش تولید را منوط به حذف استقلال سیاسی بواسطه ارتباط با رژیم آمریکا دانسته است تحلیلی داشته که در ادامه می خوانیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌  فؤاد ایزدی پیرو اظهارات قابل تأمل مصطفی تاج‌زاده که جهش تولید را منوط به حذف استقلال سیاسی بواسطه ارتباط با رژیم آمریکا دانسته است، اظهار داشت: در متن نامه آقای تاج‌زاده ، یک پیش فرضی وجود دارد و آن هم این است که اگر مقامات ایرانی با آمریکایی‌ها مذاکره کنند، نتیجه آن برای ایران و ومردم ایران مثبت خواهد بود و مشکلات معیشتی را برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این پیش فرض را نادرست خوانده و عنوان کرد: درست است که مردم مشکل معیشتی دارند، اما ما تجربه برجام را داریم. درحال حاضر تحریم‌های ما از سوی آمریکا، بسیار بیشتر از برجام است، فروش نفت ما کمتر از قبل برجام است. تقریباً ما حدود 5 سال هزینه کردیم و رشدی هم در حوزه هسته‌ای نداشتیم. محدودیت‌های گسترده‌ای در حوزه هسته‌ای داشتیم، تحریم‌ها بیشتر شد و فروش نفت هم کمتر شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این حرف که با آمریکا مذاکره کنیم، به توافق برسیم و بعد مشکلات اقتصادی حل شود، حرف مضحکی است، اضافه کرد: اگر ما تجربه برجام را نداشتیم، به دلیل اینکه سبک مذاکراتی با آمریکایی‌ها، تجربه نشده است، می‌شد گفت که این فرد تحلیل درستی نداشته است.

ایزدی افزود: ما تجربه برجام را داریم؛ تجربه‌ای که همین افرادی هم که به شدت طرفدار مذاکره با آمریکا و معامله با آمریکا بودند، مسئول بودند و خیلی هم سعی کردند، اما ما نتیجه فعلی را پیش رو داریم.

وی تصریح کرد: پس بنابراین اولین پیش فرض اشتباه مبنی بر اینکه مذاکره با آمریکا، مشکلات را حل می‌کند، در متن آقای تاج‌زاده وجود دارد. دومین پیش فرض اشتباه این است که اگر به آمریکا رو کنیم، آن‌ها آمادگی تعامل با ایران و کاهش تنش را دارند. این هم پیش فرض غلطی است؛ چراکه یکی از مشکلات دولت  این بود که به دنبال بهبود روابط با آمریکا بودند، درحالی که آمریکا به دنبال محدود کردن اهرم‌های قدرت ایران بود.

ایزدی با بیان اینکه ما هیچ نشانه و جمله‌ای از مقامات آمریکایی نداریم که گفته باشند آمادگی بهبود روابط با ایران را دارند، یادآورد شد: ترامپ که از برجام خارج شد و لفاظی‌های به شدت منفی نسبت به ایران داشت. اما حرف دولت مستقر امریکا این است که برجام فعلی را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و معتقد است که بند‌هایی در برجام وجود دارد؛ که باید طولانی‌تر شود و مدت زمان برخی محدودیت‌ها، افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: دولت فعلی آمریکا هم با برجام فعلی مشکل دارند و هم به دنبال امتیاز گرفتن در حوزه‌های دیگر هستند. در صحبت‌های وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و مسئول امور ایران دولت آمریکا وجود دارد که صحبت از «قوی‌تر» (stronger) شدن و طولانی‌تر شدن برجام می‌کنند. قوی‌تر به این معنا که به حوزه سیاست خارجه ایران ورود کرده و آن را مدیریت کنند و سیاست دفاعی ایران را مدیریت کنند؛ و صحبت از «طولانی‌تر» (longer) شدن آن به معنای افزایش مدت زمان محدودیت‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین آمریکایی‌ها اعلام کردند که اصلاً لغو تحریم وجود ندارد و فقط تنها تعلیق است که حتی آن را هم حاضر نیستند اجرا کنند. در وضعیت به شدت مشکل دار کرونا، حاضر نیستند ایران از پولی که خود آمریکایی‌ها بلوکه کردند، استفاده کند و واکسن بخرد.

ایزدی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد ، به دلیل اینکه سواد بین‌الملل ندارند و آمریکا را نمی‌شناسند و یا نمی‌خواهند بشناسند، چنین حرف‌هایی را به خاطر رقابت‌ها ریاست جمهوری می‌زنند. برای اینکه ترس این را دارند که افرادی مانند آقای رئیسی محبوبیتی در کشور پیدا کنند، شروع به تخریب چنین شخصیت‌هایی کرده‌اند. تخریب به این معنا که فرد یا سواد ندارد و یا می‌داند، ولی قصد قبول کردن آن را ندارد. از این جهت، با توجه به پیش‌فرض دومی که مطرح شد، آمریکایی‌ها اگر کوچکترین حسن نیتی داشتند، اجازه می‌دادند در دوره کرونا، از پولی که متعلق به ملت ایران است، برای خرید واکسن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در اینجا خباثت آمریکایی‌ها و خباثت بعضی از افرادی که بلندگوی آمریکا در داخل کشور هستند را می‌بینید. گفت: این‌ها کاملا هماهنگ با هم در یک جنگ روانی گسترده علیه مردم، عمل می‌کنند. هم آمریکایی‌ها ادعای حمایت از مردم ایران را دارند و هم افرادی مثل آقای تاج‌زاده؛ منتها صداقتشان به اندازه صداقت همان آمریکایی‌ها است. زیرا اگر کسی واقعا به مردم ایران علاقه‌مند باشد، در حوزه تطهیر و بزک کردن چهره آمریکا به این میزان از خودگذشتگی نمی‌کند و به سر و صورت خودش نمی‌زند. به این میزان تلاش نمی‌کند که نیرو‌های داخلی را تخریب کند و آقای بایدن و اطرافیانش را که خباثتشان سالهاست اثبات شده، تطهیر کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: با توجه به موارد مطرح شده، حرف‌هایی که ایشان بیان کرده، نه ارزش علمی  دارد و نه با واقعیت‌های سیاست خارجی آمریکا، سازگار است؛ تنها یک عملیات روانی با اهداف انتخاباتی است.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آمریکایی ها بین الملل تاج زاده پیش فرض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، تارنمای «واشینگتن فری بیکن» گزارش داد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یک سری از معافیت‌های تحریمی که به‌موجب آن ایران و روسیه می‌توانند ذیل برجام همکاری هسته‌ای داشته باشند را تمدید نکرده حال‌آنکه در رویکردی گیج‌کننده قصدی هم برای اجرای این تحریم‌ها ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ارائه توضیح درباره عدم تمدید معافیت‌ها امتناع کرد و مدعی شد که مقامات همچنان به‌عنوان بخشی از یک روند معمول، در حال بررسی این معافیت‌ها هستند و اظهارنظر عمومی در این خصوص بعد از انجام بررسی‌ها ارائه خواهد شد.

به تأخیر انداختن تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که به نوشته فری بیکن، تهران به دنبال سرمایه‌گذاری دست‌کم ۵۰ میلیارد دلاری در نیروگاه‌های هسته‌ای ایران است که با همکاری روسیه ساخته شده‌اند.

در همین حال، جمهوری‌خواهان کنگره بابت احتمال عدم اعمال تحریم‌ها به‌رغم لغو معافیت آنها ابراز نگرانی کرده‌اند و کاخ سفید را به چشم‌پوشی از همکاری هسته‌ای تهران-مسکو متهم می‌کنند.

آمریکا اولین بار این معافیت‌ها را که هر ۶ ماه یک‌بار قابل تمدید هستند، در اوت ۲۰۲۳ و در چارچوب برجام صادر کرد.

طبق متن برجام، کشور‌های امضاکنندهٔ این پیمان متعهد شده بودند که با ایران در حوزه همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز ازجمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تأسیسات فردو همکاری کنند.

مهلت انقضای دور قبلی معافیت‌ها ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) بود.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  • آمریکا از طریق سوئیس در حال میانجیگری میان تهران و تل آویو
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد
  • کمک ۱۰ کشور به اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران
  • بررسی خروج نظامیان آمریکایی، در سفر نخست وزیر عراق به آمریکا
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • عدم تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید نکرد
  • آمریکا معافیت تحریمیِ ایران را تمدید نکرد