Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@20:50:27 GMT

نخستین نشست از «هفت شب بر خوان سعدی» در شیراز برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۸۶۱۰

نخستین نشست از «هفت شب بر خوان سعدی» در شیراز برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، بها الدین خرمشاهی، سعدی پژوه و حافظ پژوه مطرح معاصر، سخنرانی خود را با موضوع «سعدی سردار سخن» آغاز کرد و با بیان اینکه سعدی سردار سخن است، اظهار داشت: ادبیات ایران همچون رشته کوهی با قله‌های متعدد در تاریخ این سرزمین می‌درخشد و سعدی شیرازی نیز یکی از این قله‌های رفیع و ماندگار فرهنگ و هنر این سرزمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت استفاده از نثر و نظم ادیبان در زندگی معاصر افزود: امروزه هرچه با بزرگان خود همچون سعدی، حافظ، فردوسی، رودکی و افرادی چون آنان مأنوس باشیم، بهتر می‌توانیم صحبت کنیم و با یکدیگر هم‌سخن شویم و در واقع ادب و فصاحت را می‌شود از فصیحان آموخت.

خرمشاهی همچنین با اشاره به تلاش برای نشر تصحیح کلیات سعدی محمدعلی فروغی در پیش از انقلاب و تأثیر انتشارات امیرکبیر به عنوان بزرگترین نشر کشور در این حوزه گفت: کلیات سعدی پس از انقلاب نیز در سال ۷۵ با چندین تصحیح و اضافه شدن یادداشت و همچنین ترجمه ۷۰۰ بیت عربی سعدی دوباره چاپ شد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های خویش در حوزه سعدی پژوهی عنوان کرد: در مقطعی از اینکه غزل سعدی خوانده می‌شود اما قصیده یا رباعیاتش خوانده نمی‌شود یا تک بیت‌ها و نامه‌هایش خوانده نمی‌شود، رنجیده خاطر بودم و به همین دلیل نیز کار دیگری با عنوان «کم خوانده‌های سعدی» جمع آوری و چاپ شد و در سال گذشته نیز کتابی شامل جستارها و مقالات بنده در رابطه با سعدی چاپ و روانه فضای فرهنگ و هنر شد.

نقش سعدی در زبان فارسی غیرقابل انکار است

علی اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی نیز در نخستین شب از آئین «هفت شب بر خوان سعدی» به بررسی ویژگی‌های زبان سعدی و تأثیر او بر خلق زبانی مانا و ماندگار در طول دوران پرداخت.

دادبه با اشاره به نقش سعدی در بازآفرینی زبان فارسی گفت: هنر سعدی خلق زبانی بود که هم اهل فن به سوی آن برود و هم مردم، اگرچه بازگشت سعدی به زبان فردوسی و رودکی بود اما زبان دیگری آفرید که تمام اقشار آن را می‌فهمند و این استاد سخن، زبان را به حدی از کمال رسانده که مانا شده است و زبان امروز ماست.

این استاد ادبیات عرفانی در ادامه یکسان سازی زبان شعر و نثر، ظاهر ساده و باطن هنری، ایجاز، طنز و ویژگی موسیقایی آثار سعدی را پنج ویژگی مختص به این شاعر بلندآوازه برشمرد و گفت: تا پیش از سعدی، زبان شعر روان‌تر و نثر دشوارتر بود اما سعدی جذابیت شعر را به نثر داد و روانی نثر را در شعر خلق کرد.

وی ادامه داد: ساده بودن ظاهر و باطن هنری یکی از مهمترین ویژگی‌های آثار سعدی است چرا که صنایع ادبی وقتی ارزشمند هستند که به طور طبیعی و نه ساختگی ظهور کنند.

دادبه، ایجاز در آثار سعدی را عین بلاغت عنوان کرد و گفت: این ویژگی جدی کلام سعدی است و شما نمی‌توانید چیزی را از گلستان حذف کنید و زائد باشد و به واقع سعدی این مسئله بلاغت را کاملاً درک کرده و شایستگی و توانایی به کارگیری آن را داشته است.

وی همچنین از طنز به عنوان خصیصه‌ای نام برد که سعدی خود در پایان گلستان به آن اشاره کرده و آن طرب انگیزی آثار اوست که تابع شرایط سیاسی و اجتماعی دوران زیست این سخنور بلندمرتبه بوده است.

این چهره ماندگار عرصه ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی، ویژگی موسیقایی در آثار سعدی را مهمترین دلیل بر مانایی آثار او دانست و گفت: این ویژگی می‌تواند زبانی را خلق کند که قرن‌ها پابرجا بماند و همچنان زبان ما باشد، زبانی که هم خواص را جذاب کند هم غیرخواص را و ویژگی موسیقی آزاد به بهترین وجه در کلام سعدی به ویژه در گلستان گنجانده شده است.

دادبه با تمجید از نحوه سخن سرایی سعدی اظهار داشت: مجموعه این ویژگی‌ها در کلام سعدی ظهور کرده است و تمام اینها در خصیصه سهل و ممتنع گویی سعدی است و از همین رو و به حق، سعدی را استاد سخن گفته‌اند و تنها سعدی، سعدی است و سعدی را باید یاد گرفت تا به سوی ادب فارسی رفت.

هدف مجالس سعدی هدایت مستمعان به سمت کمال و راه درست است

منصور رستگار فسایی نیز در این مراسم با اشاره به بحث نثر مجالس سعدی اظهار داشت: روایت سعدی از مجلس گویی چنین است که می‌گوید؛ «در جامع بعلبک وقتی سخن همی گفتم، با گروهی افسرده و دلمرده و از عالم صورت به عالم معنا نبرده دیدم سخنم در نمی‌ماند و آتشم در هیزم تر نمی‌گیرد اما در سخن باز بود و سلسله معنی دراز، سخن بجایی رسید که می‌گفتم دوست نزدیک‌تر از من به من است، لیک مشکل که من از وی دورم، چه کنم با که توان گفت که دوست در کنار من و من محجورم، من از شراب این سخن مست و قدح در دست، که رونده ای از کنار مجلس گذر کرد و دور آخر در او اثر کرد و نعره‌ای زد که دیگران به موافقت او در خروش آمدند و خامان مجلس به جوش گفتن ای سبحان الله دوران با خبر در حضور و نزدیکان بی بصر دور».

وی افزود: بدین ترتیب سعدی به مجلسی رفته است که عده‌ای در آنجا نشسته‌اند و او سخن را آغاز کرده و داستان را چنان بیان کرده و سعدی به این حالت، مجلس می‌گوید و مجالس سعدی حاصل این پنج گفتار و پنج منبری است که او در جاهای مختلف ارائه کرده و مجلس در لغت، به معنی نشستن است اما از نظر ادبی نوعی خطابه است که این خطابه منظوری خاص دارد و هدفی معین و آن، هدایت مستمعان است به سمت کمال و راه درست. مجالس سعدی یعنی سخنرانی‌های سعدی که گاهی توسط مریدان و مستمعان با خبر، مکتوب می شده است و بعد به دست خود سعدی یا مریدان، ویرایش می‌شد و می‌ماند برای ابد و امروز ما از آن می‌گوئیم و استفاده می‌کنیم.

رستگار فسایی عنوان کرد: مجلس‌گویی در دوره اسلامی به عنوان یکی از زیباترین آثار ادبی وجود دارد، از جمله مولوی و پدر وی که هر دو به منبر می‌رفتند و مریدان سخنان ایشان را مکتوب کرده‌اند و به یادگار گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: از خود مولوی مجالس هفت گانه باقی مانده است، این مجالس باید مستمعان نزدیک و دلسپرده داشته باشد، واعظ در این موارد می‌خواهد در دل مخاطب نفوذ کند بنا براین گوینده در کلام از آهنگ استفاده می‌کند و از الفاظ قابل فهم برای مردم استفاده می‌کند و سعدی چنان زیبا سخن می‌راند که گویی دارد گلستان را می‌نویسد، سعدی در مجالس خود ساده‌گو است، در عین سادگی بلاغتی ممتاز و سهل و ممتنع دارد یعنی در عین وعظ سخنانش کاملاً قابل فهم، آهنگین، زیبا و مؤثر است چنانکه کسی که از دور سخنش را می‌شنود، فریاد بر می‌آورد و ذوقی چنان می‌یابد که خامان مجلس را نیز به جوش می‌آورد.

آخرین برنامه شب نخست، برنامه سعدی خوانی بود که توسط دکتر جعفر موید شیرازی انجام شد و بدین ترتیب دفتر نخستین شب برخوان سعدی را بست.

کد خبر 5195088

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز سعدی ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر زلزله واکسن کرونا گناوه روز ارتش ماه رمضان ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه مبارك رمضان محدودیت های کرونایی اردبیل آثار سعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از گلستان من ببر ورقی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مطالعه آثار سعدی به ما نشان می‌دهد که او نه صرفا یک حکیم، یک غزل سرا، یک شاعر و یا یک نویسنده با کلام موزون است بلکه انسانی ایرانی است که پندهایش را از لایه‌های تاریخ عبور می‌دهد و به دست ما می‌رساند و چون حرف هایش اضافه نیست و حشو ندارد و همگی را می‌توانی جرعه جرعه بنوشی و به گوش جان بسپاری پس بیراه نیست وقتی که می‌سراید:
به چه کار آیدت ز گل طبقی
از گلستان من ببر ورقی
گل همین پنج روز و شش باشد
وین گلستان همیشه خوش باشد...
سعدی را شاعری می‌دانیم که می‌سراید، اما تا می‌خواهیم به او لقب شاعر بدهیم به نثر‌هایی می‌رسیم موزون.کلامی که چون شعر است و سرشار از صنایع ادبی:
" بامدادان که خاطر باز آمدن بر رای نشستن غالب آمد دیدمش دامنی گل و ریحان و سنبل و ضیمران فراهم آورده و رغبت شهر کرده گفتم گل بستان را چنانکه دانی بقایی و عهد گلستان را وفایی نباشد و حکما گفته اند هر چه نپاید دلبستگی را نشاید"
و او چه خوب می‌داند که هر گلی را زوال هست و گلستان او را زوالی نیست؛ و برای همین کلام او از پس تاریخ زنده مانده است، شاعر قرن هفتم هجری قمری که او را " استاد سخن " و " شیخ اجل " می‌نامند.
این مسیر را از کودکی طی کرده است وقتی بعد از فوت پدر در دوازده سالگی به تربیت علوم دینی و ادبی در شیراز سپری کرد و سپس در مدرسه " نظامیه بغداد " به تکمیل درس هایش پرداخت.
سفر‌های دور و دراز سعدی از شام تا آسیای صغیر از او شاعر و نویسنده‌ای تجربه گرا ساخته است؛ و چه تناقض شاعرانه‌ای است میان او و حافظ که هرگز از شیراز پا بیرون نگذاشت و تا لب دریایی رفت و برگشت و نتیجه اش دیوانی شد گسترده در بال‌های خیال و در مقابل، سعدی جهان دیده‌ای در ادبیات خلق می‌شود که جبران همه شاعرانه‌های خیال پردازانه را با واقعیت پر می‌کند. سعدی شاید از معدود شاعرانی باشد که با عقلانیتش انسان ایرانی را به تعادل می‌رساند، اما او هم از شاعری دور نبود؛ که گفته اند غزلیاتش هم بی هماورد است و آثارش چه بسا از بزرگترین غزل سرایان خواندنی‌تر:
همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
حالا همه آثار سعدی از بوستان و گلستان تا غزلیات و قصاید و رباعیات در کتاب " کلیات سعدی " گردآوری شده است؛ که با مطالعه آن‌ها هم می‌توانی طنز، هم می‌توانی ضرب المثل و هم می‌توانی شعر را تجربه کنی ... کلامی که تو را به بند می‌کشد و آزاد می‌کند:

من از آن روز که در بند توام آزادم
پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم

میترا لبافی

دیگر خبرها

  • از گلستان من ببر ورقی
  • سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود
  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • گزارشی درباره سعدی شیرازی به زبان انگلیسی + فیلم
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌