Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@22:28:24 GMT

نیروی زندگی‌بخش کتاب در ویرانه‌های آلمان هیتلری

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۹۵۵۳

نیروی زندگی‌بخش کتاب در ویرانه‌های آلمان هیتلری

گروه فرهنگی / کسانی که به کتاب و کتابخوانی ارادت دارند بخصوص در دوران امروز که بحران اقتصادی بیش از گذشته گریبان کتاب را می‌فشرد، «کتاب دزد» برایان پرسیوال را فیلمی دارای ارزش توجه می‌یابند. قصه فیلم در آلمان هیتلری می‌گذرد اما بر خلاف اغلب فیلم‌های این ژانر توجهش به جامعه شهرنشین پشت جبهه است.

 فیلم نگاهی ظریف به ترس و خویشتنداری به‌عنوان نمایان‌ترین حس آدم‌ها و جامعه تحت سلطه نظام‌های تمامیت خواه دارد اما موضوع اصلی آن پرداختن به عنصر کتاب و نیروی زندگی بخش آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قهرمان فیلم دختری 11-10 ساله به‌نام لیزل است. مادر لیزل که کمونیست است مجبور می‌شود لیزل و برادر کوچکش را به زوج میانسال بی‌بچه‌ای -هانس و رزا هوبرمن- بسپارد. در سکانس افتتاحیه فیلم پسرک خردسال می‌میرد و در مراسم خاکسپاری، لیزل کتابی را که از دست کشیش بر زمین افتاده برمی‌دارد و زیر لباسش قایم می‌کند این در حالی است که او اصلاً سواد خواندن و نوشتن ندارد. کتاب درباره آداب گورکنی است اما هانس پدرخوانده مهربان لیزل وقتی شور وشوق او نسبت به کتاب را می‌بیند آن را برایش می‌خواند و این شروع همراهی هانس در سوادآموزی با لیزل است. کتاب دزد به اهمیت و بزرگی «فارنهایت 451» فرانسوا تروفو نیست اما دارای صحنه‌هایی است که می‌تواند هر کتاب‌دوستی را به وجد آورد یا آنهایی که کتابخوان نیستند را ترغیب به کتابخوانی کند. در یکی از
با معناترین و نمایشگرانه‌ترین جلوه‌های اختناق در پیوند با کتاب، بعد از آیین کتاب سوزان و خالی شدن میدان لیزل سراغ کپه کتاب سوخته و نیم سوخته‌ای می‌رود و کتاب مرد نامریی را که هنوز دود از آن بلند می‌شود برمی‌دارد و زیر پالتواش پنهان می‌کند. سرفه‌های ناشی از استنشاق دود کتاب، گویای نسبت نزدیک کتاب و هوایی است که استنشاق می‌کنیم. در همین سکانس ایلزا همسر شهردارکه داخل اتومبیل نشسته لیزل را در حال برداشتن کتاب می‌بیند. زنی که بعدها نقش مهمی در زندگی او ایفا می‌کند، در اولین دیدار کتاب دزدی لیزل از خانه‌اش را نادیده می‌گیرد و در ادامه کتابخانه‌ خانه‌شان که متعلق به پسرش بوده را در اختیار او قرار می‌دهد. رابطه لیزل با پسرک و دوست همکلاسی‌اش رودی، پنهان شدن یک جوان یهودی در خانه‌شان و رابطه دوستانه‌ای که بین آنها در فضای کتابخوانی شکل می‌گیرد و... قصه‌ای پرکشش از زندگی این دخترک کتابخوان را روایت می‌کند. برایان پرسیوال «کتاب دزد» را در سال 2013 بر اساس رمانی به همین نام، نوشته مارکوس زوساک ساخته و جفری راش، امیلی واتسون و سوفی نیلیس بازیگران آن هستند.
کتاب دزد
 برایان پرسیوال



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کتاب دزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگلزمان سرمربی تیم ملی آلمان تا ۲۰۲۶ ماند

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال آلمان با انتشار اطلاعیه ای خبر از تمدید قرارداد با یولیان ناگلزمان سرمربی خود تا سال ۲۰۲۶ داد. سرمربی مانشافت که از باشگاه‌های لیورپول و بایرن مونیخ پیشنهاداتی را دریافت کرده بود تصمیم گرفت به حضورش در تیم ملی آلمان ادامه دهد. بنابراین او در جام جهانی ۲۰۲۶ که به میزبانی مشترک کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا خواهد بود روی نیمکت آلمان می‌نشیند.

کد خبر 6082429

دیگر خبرها

  • ناگلزمان سرمربی تیم ملی آلمان تا ۲۰۲۶ ماند
  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • «خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد
  • حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه این هفته تهران
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • حجت‌الاسلام حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی هفت میز خدمت در نماز جمعه این هفته تهران
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند