Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@09:18:19 GMT

اختلال در خواب با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۹۸۸۲

اختلال در خواب با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، برای اولین بار نتایج یک مطالعه نشان داده است که ارتباط واضحی بین تعداد دفعات و مدت زمان بیداری ناخودآگاه هنگام خواب شبانه و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ به هر علتی، به ویژه در زنان وجود دارد.

مطالعه ۸۰۰۱ زن و مرد نشان داد زنانی که بیدارشدن ناخودآگاه را در طول شب و برای مدت زمان طولانی‌تری تجربه می‌کنند، تقریباً با دو برابر خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی در طول متوسط بین ۶ تا ۱۱ سال بعد، روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارتباط در مردان کمتر مشخص بود و خطر مرگ قلبی عروقی آنها در مقایسه با جمعیت عمومی مردان کمی بیش از یک چهارم افزایش داشت.

بیدارشدن ناخودآگاه که به تحریک قشر مغز نیز معروف است، بخشی طبیعی از خواب است. این حالت خود به خود اتفاق می‌افتد و بخشی از توانایی بدن در پاسخ دادن به موقعیت‌های بالقوه خطرناک مانند سر و صدا یا انسداد تنفس است. درد، حرکات اندام، ضربه، دما و نور نیز می‌توانند محرک بروز این اتفاق باشند.

«دومینیک لینز»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند، در این باره توضیح داد: «یکی از عوامل اصلی بیدارشدن های شبانه، آپنه خواب انسدادی هنگام توقف تنفس است و سیستم بیدارشدن باعث فعال شدن بدن ما برای تغییر وضعیت خواب ما و راه اندازی مجدد مجرای هوایی فوقانی می‌شود. دلیل دیگر بیدارشدن می‌تواند "آلودگی صوتی" توسط مثلاً صدای هواپیما در شب باشد. بسته به قدرت تحریک، فرد ممکن است آگاهانه از محیط آگاه شود. اما افراد صبح به دلیل تکه تکه شدن خواب شأن احساس خستگی و ضعف می‌کنند.»

کد خبر 5195108

منبع: مهر

کلیدواژه: خواب بیماری های قلبی و عروقی اختلالات خواب ویروس کرونا واکسن کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کووید 19 روزه داری سعید نمکی آزمایشگاه سازمان غذا و دارو هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ریسک بیماری قلبی شیوع کرونا چاقی خطر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ محمودی گفت: آغاز فصل کوچ عشایر به استان از ۲۵ اردیبهشت است و کوچ زودتر از موعد مقرر ممنوع است.
وی افزود: با توجه با بارش‌ها و آماده نبودن مراتع ورود بیش از موعد تخلف است.
چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

دیگر خبرها

  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • استفاده از جایگزین های نمک خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهد
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • ۱۷ عادتی که برای سلامت قلب ضرر دارد
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن با گرمای شدید
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی
  • کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری ممنوع است
  • ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری