Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آرزو کاوه ئی» روز پنج‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از سبزی و میوه جات برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کم آبی بدن در ماه مباررک رمضان بسیار توصیه می شود، البته شست وشوی کامل و ضد عفونی کردن سبزی مصرفی باید براساس دستورالعمل چهار مرحله ای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سحری، افطار و شام وعده های اصلی خوراکی در ماه رمضان هستند و افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند باید غذاهایی در وعده سحری بخورند که در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی، ضعف و خستگی نقش مهمی داشته باشد. 

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: روزه داران در وعده غذایی سحر باید غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که نمک، چربی و شیرینی کمی دارند را استفاده کنند چراکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری در برابر کرونا می شود.

کاوه ئی افزود: همچنین بهتر است هنگام سحر، مقدار مناسبی سبزی و سالاد مصــرف شود؛ سبزی ها با داشتن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کند، جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، گفت: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به اینکه کم آبی بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، روزه داران را به مصرف سبزی، کاهو، خیار و گوجه فرنگی توصیه کرد.

کاوه ئی ادامه داد: نوشیدنی های خیلی شیرین نظیر نوشابه های گازدار، شربت و چای خیلی شیرین و  پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می شود.

وی اضافه کرد: غذاهای پُر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پر روغن نظیر کُتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا و کله پاچه و غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شود، بنابراین در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم بهتر است روزه داران از مصرف این نوع خوراکی ها در وعده سحری پرهیز کنند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره وعده غذایی افطار هم گفت: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده و غذا به آرامی جویده شود، همچنین هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند. 

کاوه ئی، مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار، استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی ، شیر برنج ، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است را به روزه داران توصیه کرد. 

وی گفت: انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بــدون روغن، سیب زمینی آب پز، سبزی های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آب پز، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

کاوه ئی افزود: زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا و زولبیا و بامیه در وعده افطار هم علاوه بر چاقی، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان ماه رمضان تغذیه سالم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان ماه رمضان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان ماه رمضان تغذیه سالم اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی سیستم ایمنی روزه داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی

به گزارش جام جم آنلاین لرستان کرم گودرزی در حاشیه بازدید از این پروژه اظهارکرد: در راستای افزایش ایمنی و تاب آوری شبکه گاز و همچنین همکاری جهت تسهیل در ادامه راهسازی جاده جدید خرم آباد به کوهدشت جابه جایی خط تغذیه ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن روستاهای محور چشمه زمزم به چنار شهرستان چگنی با ایمنی و موفقیت کامل انجام شد.
وی ضمن تاکید بر رعایت نکات ایمنی و ارائه توصیه های فنی گفت: در راستای خدمات رسانی مطلوب به مردم روستاهای محور چشمه زمزم به چنار شهرستان چگنی، تعمیرات، مقاوم‌سازی و تاب‌آوری خط تغذیه مذکور با تلاش و توان فنی مجموعه کارکنان بهره برداری با ایمنی و موفقیت به اتمام رسید.
گودرزی ضمن تشکر از مجموعه کارکنان ناحیه گازرسانی شهرستان چگنی گفت: با توجه به ضرورت عملیات مذکور، انجام این پروژه با حداقل زمان ممکن و عدم قطع گاز گسترده در بخش خانگی و استفاده از توان عملیاتی شرکت در بخش تجهیزات و نیروی انسانی انجام شد که علاوه بر اقدام به موقع و به حداقل رساندن تعمیرات باعث صرفه جویی مالی پنج میلیارد ریالی شد.

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی