Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@19:05:44 GMT

ذخیره سازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب در ‌آ‌بخوان های سربیشه

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۱۲۷۳

ذخیره سازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب در ‌آ‌بخوان های سربیشه

جوادی گفت: با اجرای سیستم های نوین آبیاری در شهرستان سربیشه، ۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال در آبخوان های شهرستان ذخیره سازی می شود.

«مریم جوادی بایگی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به خشکسالی های چند ساله و نامگذاری امسال با نام تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع گفت: برای افزایش تولید و مصرف بهینه آب، بهبود روش‌های آبیاری بیش از پیش در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: در این شهرستان تا پایان سال گذشته چهار هزار و ۱۹۹ هکتار از اراضی باغی، زراعی زیر دست منابع آبی (قنات وچاه کشاورزی) مجهز به سیستم نوین آبیاری شدند.

 

جوادی اعتبارات دولتی تخصیص یافته برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در مرازع و باغات را ۲۳۷ هزار و ۵۸۲ میلیون ریال به صورت بلاعوض اعلام کرد و یادآور شد: با اجرای این سیستم ها میزان 13 میلیون مترمکعب آب درسال در آبخوان های شهرستان ذخیره سازی می شود.

 

به گفته وی در سال جاری هم برای افزایش تولیدات، مصرف بهینه آب و ... هزار هکتار از اراضی به سیستم های نوین آبیاری مجهز می شوند.

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تأکید کرد: تا پایان فروردین ماه امسال 135.8 هکتار از اراضی پیش بینی شده به طور کامل اجرا و جهت استفاده تحویل بهره برداران شده است.

 

جوادی اعتبارات بلاعوض دولت برای اجرای طرح های کم فشار را 77 میلیون ریال و طرح های آبیاری تحت فشار را مبلغ 227.5 میلیون به ازای هرهکتار اعلام کرد.

 

وی با بیان اینکه انجام آبیاری متناسب با رشد گیاه است، بر توسعه و اجرای سیستم های نوین آبیاری در منطقه تاکید کرد و افزود: اصلاح روش آبیاری از طریق مرمت شبکه ها و توسعه شبکه های انتقال آب با لوله، پوشش انهار و ایجاد کانال های سرپوشیده، انجام آبیاری به روش تشتکی در باغات و حذف آبیاری غرقابی، بازچرخانی باغات و بازیافت آب در مزرعه و غنی سازی آب آبیاری و مرمت و لایروبی قنوات جهت افزایش آبدهی و کاهش سطح زیرکشت آبی و... از جمله روش های بهبود آبیاری است.

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه برای مصرف بهینه آب با توجه به خشکسالی های چند ساله، درخصوص باغات فاقد استخر گفت: مالکان باید با حداقل امکانات موجود نظیر احداث استخر خاکی با پوشش پلاستیک اقدام به احداث استخر نمایند تا در صورت کاهش حجم آب چاه بتوانند آب ذخیره کنند.

 

جوادی از جمله راهکارها برای صرفه جویی آب در شرایط خشکسالی به توسعه کاربرد استفاده از سوپرجاذب ها و استفاده از روش آبیاری قطره ای (تیپ) در محصولاتی مانند ذرت، پسته، چقندر و گوجه فرنگی، استفاده از آب شور برای تولید گندم، اضافه کردن دور آبیاری از طریق کاهش فواصل آبیاری در گندم و جو در مناطق سرد و معتدل و آبیاری یک درمیان ردیف ها در کلزا، استفاده از مالچ زیر درخت و ... اشاره کرد.

 

وی درپایان از باغداران شهرستان خواست از هم اکنون در هردوره آبیاری یک روز آبیاری را با تاخیر انجام دهند تا در اوج بحران، ریشه درختان به کم آبی و دور طولانی آبیاری عادت کرده و در باغات بزرگ هم باتوجه به میزان آب در دسترس مقداری از سطح باغ (درختان مسن، کم بازده و بیمار) حذف و آب در دسترس درختان جوان قرار گیرد.

 

پایان پیام/706

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیر جهاد کشاورزی سربیشه شهرستان سربیشه خراسان جنوبی سیستم های نوین آبیاری سیستم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی این استان، گفت: احتمال سرمازدگی باغات وجود دارد. - اخبار استانها -

ایرج مصطفوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و تشدید بارش‌ها در استان، اظهار داشت: این سامانه تا اوایل وقت روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در استان فعال است.

وی گفت: احتمال بارش باران، رگبار و رعدوبرق، تشدید بارش‌ها در غالب نقاط استان با شدت بیشتر در نواحی شمالی، بارش برف و احتمال کولاک در نواحی سردسیر و کوهستانی استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان، گفت: وزش باد شدید در برخی نقاط به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب و کاهش نسبی دما بین 5 تا 8 درجه در استان از دیگر مخاطرات این سامانه بارشی در استان است.

مصطفوی گفت: احتمال سرمازدگی باغات و احتمال خسارت ناشی از تگرگ و باد شدید وجود دارد و باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی بر ضرورت تأمین سوخت، تنظیم دمای شبانه گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و کنترل سطوح پوششی و دریچه سالن‌ها تأکید کرد و گفت: باید مسیرها و کانال‌های انتقال آب به مزارع و باغات با هدف جلوگیری از آبشویی اراضی پاک‌سازی شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان همچنین از دامداران خواست در روزهای اخیر از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌های فصلی خودداری کنند و برای دام خود از خوراک پرانرژی استفاده کرده و آن‌ها را به فضای سرپوشیده انتقال دهند.

مصطفوی همچنین از کشاورزان خواست تا از سم‌پاشی و محلول‌پاشی در مزارع و باغات خود خودداری کرده و هرس شاخه‌های شکسته شده بعد از بارندگی و ضدعفونی آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین کنترل استحکام سازه‌ها و مهار سیستم‌های آبیاری بارانی و استفاده از قیم برای نهال‌های جوان را توصیه کرد و گفت: آماده‌سازی سامانه‌های ضد تگرگ و استفاده از سایبان برای خسارت تگرگ احتمالی ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: در مناطق شمالی و سردسیری آماده‌سازی و استفاده از روش‌های مقابله با سرمازدگی مانند استفاده از بخاری‌ها مولد مه و چاهک معکوس ضروری است.

انتهای پیام/361/

دیگر خبرها

  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • بومی سازی مخازن ذخیره آب
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ساخت بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی باتری در اروپا
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار