Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@09:04:45 GMT

میزان کمبود تولید آب شرب هرمزگان ۲۵۰۰لیتر در ثانیه است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۱۸۱۴

میزان کمبود تولید آب شرب هرمزگان ۲۵۰۰لیتر در ثانیه است

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون همتی صبح پنج شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، با اشاره به بارش ۱۲ میلی متری در بازه زمانی مهرماه ۹۹ تا فروردین ماه سال جاری و کاهش ۸۸ درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب استان هشت‌هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه است که دوهزار و ۵۰۰ لیتر کسری تولید آب داریم و به لحاظ تأمین و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی سال سختی پیش رو داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار هرمزگان با اشاره به اقداماتی که در خصوص مدیریت منابع آبی و جبران کمبود آب در استان در حال انجام است، افزود: پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه، فاز نهایی آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس به صورت ویدئو کنفرانس و به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افتتاح می شود.

وی گفت: با افتتاح این فاز که خط انتقال ۳۵ کیلومتری، آب تولیدی این آب شیرین‌کن را به مخازن داماهی منتقل می کند، ظرفیت منابع آب شرب شهر بندرعباس به میزان ۶۰ هزار متر مکعب افزایش می یابد و بخشی از مشکل تأمین آب شهر بندرعباس حل می شود.

همتی، با بیان اینکه تا پیش از دولت دوازدهم، هیچ سهمی از منابع آبی شهر میناب برای مردم این شهر در نظر گرفته نشده بود، تصریح کرد: با مجموعه اقدامات و برنامه ریزی هایی که در حال عملیاتی شدن است، آب سد استقلال میناب برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تا پایان تیرماه برای پیشگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرمینی، آب شرب شهر میناب نیز از سد سرنی تأمین می شود.

استاندار هرمزگان، حمایت دولت برای بهره برداری از آب شیرین‌کن ها را یکی از عوامل اصلی آزادسازی منابع آبی میناب برای تأمین مصرف بخش کشاورزی و آب شرب این شهرستان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با راه اندازی کامل آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزارمترمکعبی بندرعباس و سهم استان از آب شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی، دغدغه چندانی برای تأمین آب شرب بندعباس نداریم اما با توجه به شرایط خشکسالی، مردم باید آب را با دقت مصرف کنند که بتوانیم تابستان امسال را بدون تنش آبی پشت سر بگذاریم.

وی، عدم وجود منابع آبی در برخی روستاها را علت اصلی آبرسانی سیار به این مناطق عنوان و اضافه کرد: بر مبنای تکلیفی که برای خدمت رسانی به مردم شریف استان برای خود تعریف کرده ایم، علی‌رغم پراکندگی این روستاها و منابع مالی هنگفتی که برای انتقال آب به این مناطق صرف می شود، عملیات آبرسانی را با بهره گیری از تمام امکانات به مردم این روستاها ادامه می دهیم اما با توجه به شرایط خشکسالی لازم است مردم در مدیریت مصرف منابع آبی با ما همکاری داشته باشند.

همتی همچنین از آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران و ۱۳ روستای بشاگرد نیز خبر داد و افزود: با حمایت دولت، اقدامات خوبی در راستای تأمین، ذخیره، انتقال و توزیع منابع آبی در استان صورت گرفته و بسیاری از پروژه ها در طول پنج یا شش ماه اینده به بهره برداری می رسد.

استاندار هرمزگان، انتقال آب از سد سرنی به سیریک، انتقال آب از سد جگین به روستاهای غرب جاسک، احداث خط انتقال آب به رویدر، احداث خط انتقال آب از دریا به جناح و بستک، راه اندازی آب شیرین‌کن روستای زیارت سیریک، احداث آب شیرین کن سرخون، احداث دو آب شیرین‌کن در قشم و افزایش ظرفیت سه هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن مپنا را از جمله برنامه های در دست اجرای دولت برای جبران کمبود منابع آبی استان عنوان کرد و افزود: به جرأت می توان گفت، مجموعه اقداماتی که برای تأمین آب شرب در دولت دوازدهم در شهرها و روستاهای استان انجام گرفته، در هیچ مقطع چهارساله‌ای بعد از انقلاب انجام نشده و جزئیات آن به‌زودی منتشر می شود.

وی، با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان، گفت: این اقدامات و فعالیت های در دست اجرا مانند آب شیرین‌کن‌ها، نیاز آب شرب استان را در تا ۳۰ سال آینده تضمین می کند.

استاندار هرمزگان، همچنین عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و خرید تضمینی آب از بخش خصوصی توسط دولت از جمله اقداماتی است که می تواند هرمزگان را در آینده نزدیک به عنوان یکی از بهترین استان های کشور به لحاظ تامین آب پایدار معرفی کند.

در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، پیش بینی بارشی سال جاری توسط رییس سازمان هواشناسی، گزارش منابع آب های سطحی قابل تامین برای آب شرب مرکز استان با توجه به ضرورت تامین حقابه باغداران میناب توسط سرپرست شرکت آب منطقه ای هرمزگان، گزارش مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان در خصوص نحوه مدیریت و تامین آب شرب شهرهای استان از محل منابع موجود (آب سدها، منابع زیرزمینی و آب شیرین کن ها) و گزارش نحوه تامین آب فضای سبز شهری توسط شهرداری بندرعباس ارائه شد.

کد خبر 5195263

منبع: مهر

کلیدواژه: فریدون همتی استانداری هرمزگان آب شیرین کن سد استقلال ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر زلزله واکسن کرونا گناوه روز ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه رمضان ۱۴۰۰ ماه مبارك رمضان محدودیت های کرونایی اردبیل استاندار هرمزگان آب شیرین کن ها منابع آبی انتقال آب منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، داوود منظور در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان برنامه جلسات هماهنگی بودجه را با همه دستگاه‌ها آغاز کرده است، اظهار داشت: سهم همه دستگاه‌ها اعم از خدماتی و زیربنایی در تحقق این رشد را مشخص می‌کنیم و برنامه جدید تهیه و به رئیس جمهور تقدیم می‌شود.

وی افزود: آنچه به عنوان قانون بودجه امسال ابلاغ شده نظرات دولت را به صورت حداکثری تأمین کرده و امروز آیین نامه اجرایی مهم قانون بودجه یعنی حقوق و دستمزد کارکنان دولت تصویب شد. قانون بودجه امسال فاقد کسری و قابل تأمین است؛ کسری بودجه پنهان در قانون بودجه ۱۴۰۳ عملا وجود ندارد.

ثبت سفارش واردات خودرو در حال انجام است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره تأمین ارز واردات خودرو نیز گفت: بعضا ممکن است من در یک محفل کارشناسی نظر خود را بگویم، اما دولت موظف به اجرای قانون است ثبت سفارش واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت در حال انجام است و وزارت صمت میزان ثبت سفارش‌ها را اعلام می‌کند.

منظور ادامه داد: امروز فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه گزارشی درباره تأمین ارز طی سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد که بر اساس این گزارش میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به ۱۴۰۱ داشته و بیشترین میزان تخصیص ارز درباره خودرو و قطعات آن بوده است.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۲ را به خوبی به لحاظ بودجه و تأمین مالی پشت سر گذاشتیم و در این رابطه ۲۱۰۰ همت منابع دولت تجهیز شد که رشد ۴۰ درصدی نسبت به ۱۴۰۱ داشت بنابراین شاهد تحول در حوزه تأمین منابع مالی دولت بودیم.

وی یادآورشد: ۱۶۲۰ همت تأمین اعتبارت جاری و ۳۰۳ همت بودجه عمرانی بود که هر دو نسبت به سال قبل از آن رشد داشته اند و سهم درآمد‌های پایدار دولت و رشد آن بیش از سایر منابع بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: ۵۷ درصد رشد در درآمد‌های دولت داشتیم و سهم فروش نفت و املاک ۱۷ درصد بود لذا دولت به سمت تأمین منابع مالی پایدار غیر تورمی و با تأکید بر درآمد‌های مولد در کشور می‌رود.

دیگر خبرها

  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • بهره بردن از بازار سرمایه و ظرفیتهای نهفته آن در سال جهش تولید
  • سردار تنگسیری: تامین آب پایدار قشم در اولویت قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی دریایی سپاه است
  • تلاش ها برای تامین آب پایدار جزیره قشم ادامه یابد
  • تنگسیری: تامین آب پایدار قشم در اولویت قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی دریایی سپاه است
  • کاهش چهار درصدی میزان بیکاری در استان اصفهان
  • به سد کوثر نزدیک نشوید؛حجم رهاسازی به ۶۰ مترمکعب در ثانیه رسید
  • کمبود این ویتامین سبب پوکی استخوان می‌شود
  • طرح‌های جلوگیری از هدررفت آب در استان بوشهر اجرا می‌شود