Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:51:36 GMT

شهری در اشغال آشغال

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۳۲۰۰

شهری در اشغال آشغال

حدود ۱۰ سال پیش که مسئولان خوزستانی با هدف توسعه و رفع محرومیت حاشیه جنوب شرق اهواز تصمیم به استقلال کوت عبدالله از اهواز گرفتند شاید هرگز تصور نمی‌کردند با شهرستان شدن این منطقه مشکلات آنجا چندین برابر شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» در ادامه نوشت: در حال حاضر شهروندان شهرستان کارون با مرکزیت کوت عبدالله حتی از کمترین خدمات شهری از جمله جمع‌آوری زباله‌ها و فاضلاب محروم مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرجای این منطقه را که نگاه می‌کنی از استیشن گرفته تا شریعتی، درویشیه (چمران) و ... همه کوچه‌ها مملو از زباله هستند.

آنطور که اهالی این شهرستان می‌گویند حدود یک ماهی می‌شود که پاکبانان در اعتراض به پرداخت‌نشدن حقوقشان دست از کار کشیده‌اند و زباله‌ها را جمع نکرده‌اند. گویا این اتفاق، اولین بار نیست و هر چند وقت یک بار مردم باید شاهد چنین وضعیتی باشند.

زحمات مسئولان بهداشتی در یک روز از بین می‌رود

«سیروس خانزاده» از ریش‌سفیدان کوت عبدالله که بیش از ۷۰ سال است در این منطقه زندگی می‌کند در این‌باره می‌گوید: توضیح شرایط امکان‌پذیر نیست و کسی گوشی برای شنیدن حرف‌های مردم اینجا ندارد. مسئولان باید خودشان از نزدیک شرایط را ببینند تا شاید فکری برای مردم بکنند.

وی با اشاره به اینکه هر چند وقت یک بار کارگران شهرداری که حقوق معوقه دارند دست از کار می‌کشند و شهر سرریز از زباله می‌شود، ادامه می‌دهد: همه می‌دانیم در حال حاضر کرونا در خوزستان بیداد می‌کند و شهرستان ما نیز شرایط مناسبی ندارد اما در چنین شرایطی تمام زحمات مسئولان بهداشتی و ستاد مبارزه با کرونا به علت انباشت زباله‌ها و آلودگی محیط در عرض یک روز از بین می‌رود و سلامت مردم بشدت در خطر است؛ کسی هم جوابگو نیست.

کارگران بدون حقوق و زباله‌های انباشته

«فیروزه خانزاده»، کارشناس ارشد آلودگی‌های محیط‌ زیست و از ساکنان شهرستان کارون هم در این خصوص می‌گوید: مدت‌هاست مردم کارون بخصوص ساکنان کوت عبدالله که از محله‌های بسیار قدیمی است با این مشکل روبه‌رو هستند. ریشه این مشکل پشتیبانی‌نشدن پیمانکار از سوی شهرداری است. زمانی که شهرداری مطالبات پیمانکار را پرداخت نکند آنها هم نمی‌توانند حقوق کارگران را بدهند به‌همین خاطر هرچند وقت یک‌بار کارگران دست از کار کشیده و شهر مملو از زباله می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات هرچند وقت یک دفعه در شهرستان رخ می‌دهد می‌افزاید: مدت جمع‌آوری نشدن زباله‌ها متفاوت است گاهی چند روز و گاهی چند هفته زباله‌ها انباشت می‌شود و تا جایی که صدای مردم بلند نشود هیچ مسئولی برای رفع این مشکل اقدام نمی‌کند. البته بعد از گلایه‌های مردمی هم مبلغی به‌صورت مسکن به کارگران پرداخت می‌شود و چند روزی شهر تمیز و دوباره روز از نو روزی از نو. در واقع تا مشکل شهر حاد نشود کسی کاری انجام نمی‌دهد.

۵۰۰ نفر کار می‌کنند، ۱۵۰۰ نفر حقوق می‌گیرند

وی مشکل اصلی را تفاوت در تعداد حقوق‌بگیران و افرادی که به‌طور حقیقی کار می‌کنند می‌داند و می‌گوید: این موضوع باید از سوی مسئولان مطرح شود ولی شنیده‌های ما حاکی از آن است که تعداد افراد جمع‌آوری‌کننده زباله در شهرستان ۵۰۰ نفر است و در عمل ۱۵۰۰ نفر در این خصوص حقوق می‌گیرند. در دوره‌های مختلف شورای شهر تخلفاتی صورت گرفته و بیش از ظرفیت مورد نیاز نیرو استخدام شده و در حال حاضر شهرداری را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. در واقع چندین برابر رقم واقعی حقوق برای پرداخت به‌ کارگران مورد نیاز است. یکی از ریشه‌ای‌ترین مشکلاتی که شهرداری نمی‌تواند جوابگوی پیمانکار باشد این موضوع است. از این‌رو از مسئولان تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کنند تا مشکلات مردم این منطقه حل شود. در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که آنهایی که کار می‌کنند حقوق نمی‌گیرند و آن‌هایی که تنها نامشان در لیست حقوق بگیران است همیشه خود را طلبکار می‌دانند.

خانزاده می‌افزاید: متأسفانه با توجه به شرایط آب و هوایی، بحث زباله‌ها در این استان بسیار حادتر است زیرا زباله‌ها زودتر فاسد می‌شوند و بوی نامطبوع آن کل شهر را فرامی‌گیرد. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد ۷۳ درصد زباله‌های شهر اهواز را موادغذایی تشکیل می‌دهند که بلافاصله در گرما فاسد می‌شوند و باید جمع‌آوری آنها بسرعت انجام شود. یک زمانی زباله‌ها سر کوچه‌ها جمع‌آوری می‌شد اما در حال حاضر در اغلب کوچه‌ها و خیابان‌ها نصف مسیر را زباله‌ها پوشانده است. به طور مثال در کوچه «مسجدامام خمینی» یا همان «خیابان ۹» کوت عبدالله، زباله‌ها در سراسر کوچه دیده می‌شوند و چهره بسیار ناخوشایندی ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس ارشد آلودگی‌های زیست بیشترین مشکل شهرستان را مربوط به کوت عبدالله قدیم می‌داند و می‌افزاید: مردم در این شرایط کرونایی که مرتب به آنها گفته می‌شود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، توقع دارند شهرداری با پرداخت بموقع مطالبات پیمانکارها به این وضعیت خاتمه دهد و اگر پیمانکاری اهمال و کوتاهی کرده با او برخورد کند.

اعتراض کارگران شهرداری کارون بحق است

«آرش دُر» شهردار کارون، با اعلام اینکه پاکبان‌ها کار خود را شروع کرده‌اند، می‌گوید: تعدادی از کارگران شهرداری چندین ماه است حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و چند وقتی است کار نکرده‌اند و همین امر سبب چنین شرایطی شده است.

وی با اشاره به استخدام بی‌رویه طی سال‌های گذشته می‌افزاید: کاهش درآمدها و این استخدام‌ها باعث شده بدهی‌های شهرداری کارون چندین برابر شود و نتوانیم حقوق کارگران را بموقع پرداخت کنیم. شرایط سخت کارگران را می‌دانیم و به آنها حق می‌دهیم. اما تقاضا داریم به جای اعتصاب، از طریق مراجع قانونی از جمله اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اقدام کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.

دهیاری‌ها در جمع‌آوری زباله کمک کنند

شهردار کارون با بیان اینکه با استاندار، فرمانداری و دادستان استان در این خصوص مکاتباتی انجام شده است، ادامه می‌دهد: از شهروندان عذرخواهی می‌کنم. هم اکنون عملیات پاکسازی محله‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌ها با تعداد محدودی از ماشین‌آلات و کارگران در حال انجام است و از مردم می‌خواهیم تا رسیدن به شرایط عادی صبوری کنند. مقرر شد دهیاری‌ها و سایر ارگان‌ها به جمع‌آوری زباله‌ها کمک کنند تا مشکل به‌طور موقت رفع شود، اما لازم است کارگران به‌ کار بازگردند تا بتوانیم مشکل را برای همیشه حل کنیم. البته می‌دانم که این مشکل بارها تکرار شده اما با برگزاری نشست‌هایی تلاش داریم تا این موضوع را به‌طور دائم رفع کنیم. در هفته‌های اخیر تعدادی از شهروندان و گروه‌های جهادی اقدام به پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌ها در مناطق مختلف کردند که از آنها تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کوت عبدالله شهرستان کارون زباله جمع آوری زباله کوت عبدالله حال حاضر چند وقت یک زباله ها کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۳۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار اصفهان راهبرد انتصابات اخیر را تبیین کند

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه انتصابات اخیر شهرداری زیاد و بدون راهبرد بود، گفت: از شهردار انتظار داریم که در جهت اقناع راهبرد خود در تصمیمات اخیر حداقل برای کارکنان مدیریت شهری اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در یکصدوبیست‌ونهمین جلسه علنی شورا در تذکری اظهار کرد: احتمالاً رژیم کودک کش باز هم دچار اشتباه محاسباتی شد و انتخاب اصفهان به عنوان نمایش کودکانه با کوادکوپترهای پیتزابر را در شهری اجرا کرد که مردمانش پیشتازان ایثار و شهادت هستند و امیدواریم بعد از این اتفاق و واکنش مردم اصفهان و همچنین موفقیت عملیات وعده صادق همه دنیا به نظم نوین جهانی سلام کند، نظمی که در آن جمهوری اسلامی بیش از پیش به عنوان یک ابرقدرت تعیین کننده است. از ۲۶ فروردین دنیا نگاه احترام آمیز بیشتری به ایران و مردم این کشور خواهد داشت.

وی ضمن تشکر از همکاران ستاد سفر و تلاش‌های صورت گرفته در این ایام گفت: تصمیم‌های انتصاباتی شهردار به جهت تعدد اشکالاتی که به آن از جانب مردم و همکاران شهرداری وارد شده، در این مقطع از دوره خدمتی زیاد و بدون راهبرد بود که با سوالات بسیاری نیز همراه شده است، بنابراین از شهردار انتظار داریم که برای اقناع راهبرد خود در تصمیمات اخیر حداقل برای کارکنان مدیریت شهری اقدام کند.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در خلال این تصمیمات در بعضی جابه‌جایی‌ها برخلاف رویه‌های قبلی جایگاه‌هایی برای برخی افراد از قبل رزرو شده بود، اما افرادی همچنان بلاتکلیف هستند و برخی همکاران دوره خدمتشان پایان پیدا کرد؛ در این راستا شائبه‌هایی در خصوص فشارها و تصمیمات سیاسی و گروهی در انتخاب افراد مطرح می‌شود و امیدواریم مشی اخلاقی شهردار اجازه ندهد که این روند ادامه پیدا کند.

صالحی با اشاره به بی‌نظمی شهرداری در تعامل با شورا گفت: در جلسات علنی و تلفیق و کمیسیون‌ها شاهد نظم و حضور فعال و به موقع نمایندگان شهرداری نیستیم، از سال گذشته نیز شاهد نظرات متناقض آن‌ها در بررسی لوایح هستیم که انرژی و وقت مدیریت شهری را تلف می‌کند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شهرداری دچار بحران تصمیم‌گیری هستیم، تصمیمات کُند گرفته می‌شود یا اساساً گرفته نمی‌شود و به موازات آن دچار ضعف در دیپلماسی بین دستگاهی و بین استانی و ملی نیز هستیم که امیدواریم تا دیر نشده نسبت به رفع این اشکالات اقدام شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: البته این تذکرها به معنای نادیده گرفتن تلاش‌ها و اقدامات نیست، همان‌طور که در سازمان عمران بیش از ۵۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب عملکرد داشتیم، یعنی به ازای ۸۰۰ میلیارد تومان حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عملکرد انجام شده است. همچنین در ایام اخیر چند پهنه تفریحی به شهر اضافه شده و در بهار ۱۴۰۳ میزبانی خوبی از شهروندان داشتیم.

وی با اشاره به دبیرخانه شورا تصریح کرد: شورای اسلامی شهر که در منتخب مردم است در محاصره تبلیغاتی است و اگر وظیفه‌ای روی دوش خود به جهت جهاد تبیین می‌دانیم، باید تدبیر کنیم تا از اتلاف بیت‌المال جلوگیری شود.

صالحی گفت: در دو سه هفته ابتدای سال کمیته‌های نظارتی در بعضی مناطق به بهانه نبود مراجعه تعطیل شده است؛ این بی‌تدبیری در مدیریت است و مراجعه گام دوم نظارت در کمیته‌ها است و در این راستا کمیته‌ها باید به اصل وظایف خود که نظارت است بازگردند.

کد خبر 746562

دیگر خبرها

  • شهرداری‌های استان اصفهان اولویت طرح‌ها را مشخص کنند
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی و شغل آبرومند در انتظار زباله‌گردها
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • کشف ۸۰ خاور زباله از یک منزل در بجنورد
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟
  • بورسی شدن دارایی های مختلف شهرداری
  • شهردار اصفهان راهبرد انتصابات اخیر را تبیین کند
  • کارگران شهرداری یاسوج پیگیر مطالبات خود شدند
  • تجمع و اعتصاب کارگران شهرداری یاسوج
  • قم موفق‌ترین کلان‌شهر کشور در حوزه پسماند؛ کاهش میزان دفن مستقیم به صفر