Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:06:02 GMT

روزی برای اندیشیدن به زمین

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۳۲۷۶

روزی برای اندیشیدن به زمین

ایسنا/فارس انسان، اشرف مخلوقات، حالا به بزرگترین مخاطره برای زمین و آسمان بدل شده است؛ موجودی که تنها به لحظه فکر می‌کند و بهره‌گرفتن هرچه بیشتر از آنچه در اختیار دارد؛ هیچ موجودی در آلوده کردن زمین و آب و هوا، سهم ندارد و شاید نامیدن روزی با عنوان "برای زمین" هدفش وادار کردن بشر به تفکر بیشتر پیرامون محیطی‌ست که تنها متعلق به او نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنج دهه پیشتر روز ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) را "روز زمین" نام‌گذاری کردند، روزی نه برای جشن گرفتن، که برای واداشتن انسان‌ها، خصوصا کسانیکه به هر شکل در هر کجا و در هر موقعیتی مسئولیتی برعهده دارند، خصوصا تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشورها، به اندیشیدن پیرامون زمین و به کار بردن عقلانیت بیشتر در رفتارهاست.

روز زمین در اصل برای "اعتراض به رفتارهای فردی و جمعی تسهیل کننده نابودی زمین است" رفتارهایی که هر یک از ما، انسان‌ها در آن نقش داشته و داریم؛ از ریختن زباله‌ و خصوصا زباله‌های غیرقابل یا سخت تجزیه پذیر تا استفاده به حد و حصر از منابع آبی و خاکی تا برهم زدن نظم و سیستم منظم محیط زیست.

شاید بهتر آنست که بگوییم که روز جهانی زمین در واقع روزی برای افزایش آگاهی رفتارهای مخرب‌ تک تک افراد نسبت به محیط زیست است.

روزی که باید احترام گذاشتن به زمین و قدردان این نعمت بزرگ بودن را به خودمان و دیگران یادآور شویم و مدام تکرار کنیم که زمین متعلق به همه موجوداتی‌ست که امروز و فردا در آن زندگی می‌کنند.

استاد بخش علوم زمین دانشگاه شیراز در گفت و گو با ایسنا، به دلیل نامگذاری "روزی برای زمین" پرداخت و با بیان اینکه یک هدف از این اقدام، تفکر بیشتر و پی بردن دقیقتر انسان به اهمیت زمین و استفاده بهینه از منابع آن، بدون وارد کردن زیان و از بین بردن این منابع است، گفت: باید به نسل‌های امروز آینده یادآوری کرد که ما زمین را از گذشتگان گرفته‌ایم و باید برای دیگران آن را حفظ کنیم.

محمدعلی رجب زاده با اشاره به اینکه زمین برای رسیدن به تعادل میلیون‌ها و میلیاردها سال صرف کرده است، گفت: زمین مسیری طولانی برای پایداری طی کرده و همچنان در حال طی مسیرهایی است برای آنکه از آسیبهای وارد شده به آن بگذرد.

وی با یادآوری اینکه دورانی طولانی برای ایجاد منابع مختلف نظیر آب، خاک، جنگل و .... صرف شده است، گفت: هر آنچه از رفتار و کنش‌های انسانی که تعادل زمین را بر هم بزند، می تواند حیات را دچار آسیب کند، اگر تعادل زمین بر هم بخورد، وضعیت غیرقابل پیش بینی را پیش رو خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی آسیبها به دلیل رخدادهای طبیعی کوچک و بزرگ به زمین وارد می‌شود، گفت: آنچه باعث شده تا روزی برای زمین، در نظر گرفته شود، تغییرات شدید و عمیقی‌ست که به توسط انسان و به دلیل رفتارها و فعالیتهای انسانی، حادث شده است.

وی ادامه داد: تغییراتی که توسط انسان اتفاق افتاده و تداوم دارد، می‌تواند وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی را پیش روی ما قرار دهد، وضعیتی که بسیار خطرناک خواهد بود و کل حیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رجب زاده با تاکید بر اینکه، انسان باید به این بیندیشد که تنها یک "زمین" در اختیار دارد و باید به درستی از این نعمت استفاده کند، گفت: آنچه به عنوان منابع زمینی در اختیار ما قرار دارد، بعضا تجدیدپذیر نیست یا برای تجدید آن هزاران، میلیونها و حتی میلیاردها سال، زمان نیاز است.

او با بیان اینکه رفتارهای انسانی زمینه ساز آلودگی آب و خاک، از کنشهایی است که حیات را با مخاطره جدی مواجه کرده است، گفت: خاک زنده و در بر گیرنده موجودات زنده است، خاک تنها اجزای معدنی نیست که ما بی مهابا از آن بهره ببریم.

این استاد دانشگاه شیراز با یادآوری اینکه رفتاری نظیر آتش سوزی عمدی و غیرعمدی اراضی مختلف، موجب از بین رفتن ریز میکروارگانیسمهای موجود در خاک می‌شود، گفت: جنگل‌ها و مراتع طی یک دوره کوتاه ایجاد نشده که ما به راحتی آن را از دست بدهیم؛ برای استفاده مطلوب از زمین و منابع آن، بشر نیازمند به کارگیری عقلانیت بیشتر و مدیریت بهتر است.

رجب زاده با اشاره به اینکه سرعت فعالیت‌های بشر همواره در حال افزایش است و این فعالیتها، تغییراتی در زمین و این کره خاکی ایجاد کرده و می‌کند، گفت: تمام رفتارها و فعالیت‌های بشر بر زمین و هوا، تاثیرگذار است و آنچه که امروز تحت عنوان تغییرات جوی و کاهش منابع آبی و .. با آن مواجه هستیم نتیجه همین تاثیرات است.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: برای حفظ زمینی که یک دانه از آن بیشتر وجود ندارد باید با دقت و وسواس بیشتری رفتار کرد؛ زیرا هنوز پیش بینی نشده که بشر بتواند به راحتی و  خیلی زود از این سیاره خاکی مهاجرت کرده و ادامه حیات را آنهم نه به شکل کنونی آن و با این همه زیبایی و تنوع و تکثر، در نقطه دیگری تدام بخشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز زمین دانشگاه شیراز برای زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب چه روزی متولد شدند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ تولد رهبر انقلاب در شناسنامه ۲۴ تیرماه ۱۳۱۸ ثبت شده است اما، آنگونه که ایشان در یکی از دیدارهایشان فرموده اند تاریخ تولد صحیح‌‎شان روز ۲۹ فروردین است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۱۳۱۸ در مشهد به دنیا آمدند. در همین راستا امروز، روز تولد ایشان است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896484

دیگر خبرها

  • رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند
  • روزی که یک استقلالی جام را از پرسپولیس گرفت!
  • روزی که علیمنصور دوباره جام را از پرسپولیس گرفت!
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • رهبر انقلاب چه روزی متولد شدند؟
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • آمریکایی‌ها روزی از گزینه نظامیِ روی میز حرف می‌زدند، اما ...
  • همایش بزرگداشت روز جهانی زمین پاک در کرج برگزار می‌شود
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین