Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:46:49 GMT

مدرسه باید به کودکان حس تعلق بیاموزد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۴۰۳۱

مدرسه باید به کودکان حس تعلق بیاموزد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری، وبینار تخصصی «شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت» با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش‌های شهروندی و یادگیرنده با حضور جمعی از فعالان حوزه شهری در تهران برگزار شد.

در این نشست برخط «محمد حسین بوچانی» با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود پنج هزار مدرسه وجود دارد؛ اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته شود عدد بسیار بزرگی به دست می‌آید و در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانش‌آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش آموزش‌های شهروندی در مدارس و بالا بردن مشارکت کودکان در ساماندهی زباله از مبدا و هم‌افزایی در مدارس راه‌حل برون رفت از این چالش است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران گفت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقوله‌ای کاملا اجتماعی است که باید با محوریت خانواده آموزش داده شود؛ انسان باید یاد بگیرد و یاد دهد تا بتواند خود و همنوعشان را در بحران‌ها نجات دهد، این مقوله در تمام مدارس دنیا آموزش داده و بررسی‌ها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداری‌ها موفق بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزش‌های شهروندی نقش به سزایی دارد.

بوچانی با اشاره به نمونه‌های موفق این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند افزود: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد، مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند و اگر ظرفیت‌های شهری دیده شود و مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کنند و برای استفاده از آن در فرصت‌هایی که دارند برنامه‌ریزی داشته باشند، موفق شده‌ایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم.

وی ادامه داد: شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نشود؛ برای  رسیدن به این هدف باید سازوکارهای موفق در دنیا را به کار گرفت.

در ادامه این نشست «گشتاسب مظفری» معاون مدیریت اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسل‌های آینده بهتری تربیت کنیم باید به اصلی‌ترین عنصر دیپلماسی بین‌المللی در این حوزه که «یادگیری» است اهمیت ویژه‌ای دهیم؛ آموزش‌ها از خانواده آغاز و در جامعه نمود ظاهری پیدا می‌کند، ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی است که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.

مظفری ادامه داد: آموزش‌های شهروندی در مدارس کشورهای پیشرو به گونه‌ای است که به هزینه‌های آموزشی به صورت سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود و دستاوردهای خود را دارد، اقتصاد آموزشی مهم‌ترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزش‌های شهروندی است و مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.

«امیر روشن» معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو در ایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات در زندگی مردم با پیشرفت‌های سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری شده است؛ به طور مثال بیکاری، افسردگی و فقر به قدری زیاد شده که مردم مهارت‌های مواجهه با آن را آموزش ندیده‌اند.

وی ادامه داد: این چالش‌ها بخشی قابل پیش‌بینی و بخشی غیرقابل پیش‌بینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است؛ طیف گسترده‌ای از یادگیری‌ها مهارت‌هایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارت‌ها به صورت اصولی آموزش و ترویج داده شود.

روشن افزود: شهرها به عنوان سکونتگاه‌های انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد شود چرا که تفکر یادگیری از خود یادگیری مهم‌تر است و آموزش‌های یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان باشد.

وی با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهر «بندرخمیر» با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالاب‌ها به قایقران‌ها فعال‌ترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر «بهبهان» غیر فعال‌ترین شهر در این حوزه معرفی شده است.

در ادمه «جواد محمودی» شهردار بندرخمیر گفت: بندرخمیر یک شهر ۲۰ هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است؛ برای رسیدن به این هدف تلاش‌های زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالاب‌ها شده است.

به گزارش ایرنا، وبینار تخصصی «شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت» با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار شد.

برچسب‌ها شهر خلاق مدارس قایقرانی شهرداری تهران شهر تهران بهبهان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر خلاق مدارس قایقرانی شهر خلاق مدارس قایقرانی شهرداری تهران شهر تهران بهبهان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یونسکو اخبار کنکور مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر آموزش های شهروندی شهرهای یادگیرنده آموزش ها حوزه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس

به گزارش همشهری آنلاین،‌ روز گذشته انتشار تصاویری از برخورد با یک دانش آموز در فضای مجازی منتشر شده و در این اخبار بیان شده بود که دانش آموز توسط معاون مدرسه مورد تنبیه قرار گرفته است.

تسنیم ماجرا را از آموزش و پرورش استان مازندران جویا شد که ضمن تایید تنبیه این دانش‌آموز از عزل معاون مدرسه و ادامه پیگیری در ارتباط با ادامه اشتغال این فرد خبر داده شد.

حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اظهار ناراحتی از شنیدن این خبر، اظهار داشت: پدیده تنبیه بدنی حتی یک مورد هم در آموزش و پرورش استان نباید وجود داشته باشد.

وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش استان بدون هیچ اغماضی با مواردی از قبیل تنبیه بدنی برخورد خواهد کرد، افزود: به شدت و با حساسیت روی این قضیه ورود پیدا کردیم و واحدهای ارزیابی موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از عزل این فرد از معاونت مدرسه خبر داد و گفت: پرونده این فرد هم به واحدهای نظارتی ارسال خواهد شد تا در ارتباط با ادامه اشتغال این فرد هم بررسی‌های لازم صورت گیرد.

کمالی با بیان اینکه این فرد جایگاه و شان معلمی را رعایت نکرده است، گفت: وقتی فردی با عنوان معاون مدرسه‌ای فعال است باید صبوری و سعه صدر داشته باشد و مشکل دانش آموز را حل کند حتی اگر خطایی از دانش‌آموز سر بزند حق تنبیه ندارد و این موضوع با جایگاه معلمی سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در آموزش و پرورش به جایگاه و کرامت دانش‌آموزی لطمه وارد شود، خاطرنشان کرد: پرونده این فرد جهت پیگیری‌های لازم به هیات‌های نظارتی ارسال شد که به‌ صورت محکم با این موضوع برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه به‌جای خبرهای خوب در آموزش‌ و پرورش اینگونه خبرهای تلخ آن هم از نهاد آموزش و پرورش شنیده می‌شود نگرانی‌های بسیاری برای خانواده‌ها به همراه دارد، آن هم در عصری که تنبیه مذموم شمرده می‌شود.

کد خبر 845414 منبع: تسنیم برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش معلمان خبر مهم

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • تجهیز ۱۰۵ میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • شاداب سازی ۲۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح شاداب سازی در ۴۳۰ مدرسه چهارمحال و بختیاری
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور