Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ هرمزگان در سال جاری با توجه به عدم بارش باران و کاهش منابع آبی، سال سختی را در پیش خواهد داشت و از هم‌اکنون فریاد بی‌آبی از روستاهای مختلفی در استان بلند شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بندرعباس‌، سال 99 و بهار 1400 جزو کم بارش‌ترین ماه‌ها و سال‌های اخیر در کشور و خصوصا در هرمزگان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم آبی موجب شده است در حالی که هنوز به فصل گرم سال نرسیده‌ایم بسیاری از روستاهای استان، فریاد کم آبی و بی آبی سر دهند و حتی شهرهای بزرگ استان نیز از این مشکل مستثنی نبوده‌اند. 

مشکل کم آبی در شرق هرمزگان از جمله شهرستان‌های جاسک، بشاگرد و سیریک قابل توجه است و مناطق روستایی و محروم از جمله روستای کوه حیدر بشاگرد که مطلقا آبی در اختیار ندارند از الان مشکلات کم آبی را به طور کامل احساس می‌کنند. 

در مرکز استان نیز کم آبی وجود دارد و در برهه‌ای حتی آب در شهر بندرعباس علیرغم تکذیب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان جیره‌بندی شدو مناطق مختلف این شهر گاه تا 12 ساعت از آب بی‌بهره بودند و همین امر نشان می‌هد سایر نقاط استان هم این مشکل را دارند.

البته در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای آب رسانی با مناطق مختلف استان انجام و از بسیاری از پروژه‌ها نیز بهره‌برداری شد اما با توجه به خشکسالی و کاهش منابع آبی، تابستان سخت و طاقت فرسا چشم انتظار هرمزگانی‌ها خواهد بود. 

در شهرستان حاجی‌آباد و روستاهای منطقه کوهشاه احمدی نیز خبر می‌رسد مردم در چندین روستا مشکلات ناشی از بی آبی و کم آبی را تجربه می‌کنند و از مسئولان استانی درخواست آبرسانی سیار به روستاها را داشته‌اند.

مسئولان استانی نیز از کم آبی هرمزگان در تابستان خبر می‌دهند و از مردم می‌خواهند با مدیریت مصرف آب، آنان را در راستای گذر از شرایط سخت کم آبی یاری کنند. 

از جمله این مسئولان استاندار هرمزگان بود که در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان از کاهش 88 درصدی میزان بارندگی در 6 ماهه اخیر خبر داده است. 

فریدون همتی در این جلسه گفته است: در بازه زمانی مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه سال جاری متوسط بارندگی استان تنها 12 میلیمتر بوده است و از 8300 لیتر آب مصرفی استان بر مبنای ثانیه، حدود 2500 لیتر بر ثانیه کسری آب داریم. 

وی با ذکر این نکته که تابستان سختی پیش روی استان خواهد بود اظهار داشت: اقدامات مختلفی برای جبران کمبود آب صورت گرفته و طرح‌های آبرسانی از جمله افتتاح فاز نهایی آب شیرین‌کن 100هزار مترمکعبی بندرعباس به صورت ویدئو کنفرانس و به ارزش یک هزار و 400میلیارد تومان را خواهیم داشت. 

همتی گفت: با تکمیل این طرح ذخایر آبی شهر بندرعباس به 60 هزار مترمکعب افزایش می‌یابد و بخشی از مشکل کم آبی این شهرستان رفع خواهد شدو در شهرستان میناب نیز تلاش می‌شود آب سد سرنی برای مصارف شهری این شهر و آب سد استقلال نیز برای کشاورزی اختصاص یابد و از برداشت از منابع زیرزمینی جلوگیری خواهد شد. 

وی یکی از تکالیف اصلی مسئولان استانی را آبرسانی به مناطق مختلف و محروم دانست و گفت: علیرغم هزینه بالای آبرسانی سیار، اما برای خدمات‌دهی مناسب به روستاییان با تمام توان در شرایط خشکسالی به این روستاها آبرسانی سیار خواهد شد، مردم هم در مدیریت مصرف منابع آبی با ما همکاری داشته باشند.

استاندار هرمزگان با اشاره به مشکلات کم آبی مردم در شرق هرمزگان تصریح کرد: با انتقال آب از سد سهران به شهر گوهران و 13 روستای تابعه، مشکلات کم آبی این منطقه رفع می‌شود و برخی از پروژه‌ها نیز تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

همتی تاکید کرد: برای رفع مشکل کم آبی در سیریک طرح انتقال آب از سد سرنی به این شهر را خواهیم داشت همچنین انتقال آب از سد جگین به روستاهای غرب جاسک برای رفع مشکل کم آبی دیگر طرح مهم استان است.

بی آبی گریبان‌گیر روستاهای بشاگرد/ منابع آبی کوه حیدر خشک شدکهگیلویه و بویراحمد| بیداد بی آبی در روستای "توت‌نده"؛ مردمانی که در کنار رود بشار تشنه مانده‌اندبی آبی در حاشیه شهر یاسوج بیداد می‌کند

انتهای پیام/864/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مشکل کم آبی منابع آبی منابع آب بی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی با مدیریت شهری رشت اظهار کرد: هماهنگی‌های بین دستگاهی برای حل مشکلات شهری رشت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با تقدیر از زحمات مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها بیان کرد: مدیریت شهری رشت گام مثبت و مؤثری در اجرای پروژه‌های شهری برداشته است.

عباسی با اشاره به نگاه حمایتی دولت به شهرداری‌ها اظهار کرد: برای رضایت و رفاه حال شهروندان از مدیریت شهری در اجرای کارها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مثبت مدیریت شهری در الکترونیکی کردن خدمات شهری افزود: غیرحضوری کردن خدمات ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، رضایت شهروندان را به همراه دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت بیان کرد: حل مشکلات ترافیکی رشت مطالبه جدی شهروندان است.

عباسی با تاکید بر سرعت بخشی لایروبی رودخانه‌ها و مساله فاضلاب شهری در رشت اضافه کرد: ساماندهی فاضلاب شهری رشت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به همراهی و مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهری افزود: همراه کردن مردم در کارهای شهری اثربخش است.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش چشم گیر ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت اضافه کرد: حذف ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت، لایروبی‌ها را نتیجه بخش می‌کند.

عباسی، نقش مردم را در احیای رودخانه‌های رشت مؤثر برشمرد و بیان کرد: رعایت مسائل زیست محیطی از سوی شهروندان در احیای رودخانه‌های رشت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش جمعیت رشت و استان بیان کرد: افزایش جمعیت رشت و گیلان از یک سو و حضور میلیونی مسافران به استان از سوی دیگر منجر به بروز برخی مشکلات شده است‌.

عباسی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی عملکردها و کارهای انجام شده اضافه کرد: کارهای انجام شده و دستاوردها در حوزه‌های مختلف به اطلاع مردم برسد.

کد خبر 6086920

دیگر خبرها

  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • توصیه نماینده ولی فقیه در هرمزگان در رابطه با مدیریت مصرف