Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح ویژگی‌های خاص حضرت خدیجه (س) گفت: در ایامی که پیامبر در شعب ابوطالب در حصر و تحریم مشرکین بودند، این اموال خدیجه(س) بود که توانست تحریم‌ها و محاصره را بی اثر کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در کنگره بین‌المللی ام المومنین حضرت خدیجه (س) بانوی اول اسلام که شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد، به بیان کمالات آن حضرت پرداخت و گفت: این بانو، درجات کمال را در سرزمین جاهلیت طی کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در آن دوره ظلمانی فرزانگی داشت و این فرزانگی موجب کسب الطاف الهی شد.


وی عنوان کرد: یکی از آورده‌های اسلام «سلام» است.  در دوران جاهلیت وقتی که افراد به هم می‌رسیدند با کلماتی مثل صبح به خیر و عصر به خیر با هم مواجه می‌شدند که پیامبر این را به سلام علیکم تبدیل کردند. سلام تحیت و درود  بهشتیان است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در مورد سلام خدای بزرگ به پیامبر سفارش کرده‌اند وقتی مومنان پیش شما می‌آیند (وَإِذَا جَاۤءَكَ ٱلَّذِینَ یُؤۡمِنُونَ بِـَٔایَـٰتِنَا فَقُلۡ سَلَـٰمٌ عَلَیۡكُمۡۖ كَتَبَ رَبُّكُمۡ عَلَىٰ نَفۡسِهِ ٱلرَّحۡمَةَ ...)
[ اﻷنعام 54] با آنها با واژه سلام علیکم برخورد کن و به آنها بگو خداوند رحمت را بر خودش نگاشته که با شما با ترحم و رحمت برخوردکند. زیارت نامه‌‌ها هم معمولاً سه بخش دارد که با سلام شروع می‌شود و با بیان ویژگی‌های شخصیتی فردی که او را زیارت می‌کنیم ادامه پیدا می‌کند و بخش نهایی هم دعا و هم درخواست است. سیره پیامبر هم اینطور بود که وقتی برای زیارت اموات می‌رفتند با سلام برخورد می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه گاهی سلام، سلام بنده به بنده است، زمانی سلام پیامبر ص بر بنده مومن است که به دستور خداوند صورت گرفته و گاهی مرتبه‌ای است که سلام خدا بر بنده است، گفت: مرتبه‌ای که در آن خداوند بر بنده سلام می‌فرستد نیازمند فرزانگی خاصی است که حضرت خدیجه س به این جایگاه رسیده بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: پیامبر به حضرت خدیجه (س) فرمود که جبرئیل به من پیام داده که سلام خدا را به خدیجه (س) برسانم. وقتی پیامبر(ص) این مسئله را به خدیجه (س) گفتند، پاسخ داد:   الله السلام و منه السلام و علی جبرئیل السلام. 
وی در تشریح این مسئله که چرا حضرت خدیجه (س) به این مقام رسید؟ گفت: بخشی از نشانه فرزانگی ایشان؛ ریشه خانوادگی دارد، زیرا او از اولاد اسماعیل(ع) و نوادگان عبد مناف بود و از خانواده ایشان در آن سرزمین به سیادت و بزرگی یاد می‌شد. حضرت خدیجه(س) نیز مانند پیامبر (ص) از مرام مشرکان پیروی نمی‌کرد و از آزار مشرکان بت‌پرست بی‌نصیب نبود. در حالی که تمامی ملاک علم، عبادت، صبر، شکیبایی، تربیت اولاد و ... را این بانو دارا بود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در اخبار شیعه و اهل سنت حضرت خدیجه (س) هم ثروت زیاد و هم دانش و فهم ویژه‌ای داشت و وقتی پیامبر را شناخت خودش از یتیم عبدالله خواستگاری کرد، یادآور شد: آن بانوی اسلام، در شب اول ازدواج صندوقچه اسنادش را به پیامبر تقدیم کرد. حضرت رسول (ص) هم در مورد حضرت خدیجه(س) کم نگذاشتند، گاهی گوسفندی ذبح می‌کردند و برای دوستان خدیجه(س) می‌فرستادند، طوری که سایر بانوان گلایه کردند که خدا بهتر از خدیجه(س) به شما داده که پیامبر ص فرمودند؛ خدا بهتر از خدیجه(س) به من نداده است. او زمانی به من ایمان آورد که همه از من دور می‌شدند؛ ولی ایشان تمام اموالش را در اختیار من گذاشت. او با یتیم عبدالله (محمد امین) و اوج فشارهای مشرکان ازدواج کرد و ام المومنین شد؛ نه اینکه با پیامبر ص ازدواج کند و ام المومنین شود.


وی ادامه داد: در ایامی که پیامبر ص در شعب ابوطالب حضور داشتند، این اموال خدیجه(س) بود که توانست تحریم‌ها و محاصره را بی اثرکند؛ بنابراین وقتی انسان فرزانگی داشته باشد خداوند هم نزول عنایت و لطفش را شامل او می‌کند؛ از این‌رو نسل پیامبر(ص) فقط از حضرت خدیجه کبری ادامه پیدا کرد. زیرا حضرت خدیجه (س) مال کثیر را به پیامبر ص داد و خداوند کوثر را به ایشان عنایت کرد.  
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: از دیگر عنایت‌های خداوند به حضرت خدیجه ص این است که در تاریخ فقط خداوند به خدیجه ص سلام رسانده است. آن حضرت اولین کسی بود که به امامت حضرت علی (ع) اقرار کرده‌‌اند. پیام زندگی حضرت خدیجه (س) این است که به هیچ وجه در دفاع از امام و حق نباید کوتاهی کرد. او همه مال و توانش را داد و خداوند هم از این بنده خوبش به نیکی قدردانی و کوثر را به او عنایت کرد.

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: وفات حضرت خدیجه س حجت الاسلام نواب حضرت خدیجه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حضرت خدیجه س پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد

​​​​​​​شورای اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که نقض و دور زدن تحریم‌های این اتحادیه را جرم انگاری می‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شورای اتحادیه اروپا روز جمعه قانونی را تصویب کرد که نقض و دور زدن تحریم‌های این اتحادیه را جرم انگاری می‌کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت این شورا، قانون تصویب شده شامل مقررات حداقلی در سطح اتحادیه اروپا برای تحت پیگرد قرار دادن فرار از تحریم‌ها می‌شود.

در این بیانیه آمده است: بعضی اقدامات اکنون در همه کشورهای عضو جرایم کیفری تلقی می‌شوند؛ به‌عنوان مثال کمک به دور زدن ممنوعیت سفر، تجارت کالاهای تحریم شده یا انجام فعالیت‌های مالی ممنوع.

ادعای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایرانجهش 75 درصدی واردات گاز فرانسه از روسیه

قانون جدید همچنین حاکی است که تحریک، کمک و یا تشویق به انجام این تخلفات نیز می‌تواند مجازات‌هایی را در پی داشته باشد.

این دستورالعمل در بیستمین روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد شد. کشورهای عضو 12 ماه فرصت خواهند داشت تا این مقررات را در قوانین ملی خود وارد کنند.

کمیسیون اروپا این دستورالعمل را در دسامبر 2022 به منظور محدود کردن دور زدن تحریم‌ها و تشدید اجرای آن‌ها پیشنهاد کرده بود.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که اتحادیه اروپا "تعداد بی‌سابقه‌ای از اقدامات محدودکننده" را علیه روسیه بر سر درگیری اوکراین اتخاذ کرده است.

در فوریه، بروکسل سیزدهمین بسته تحریمی خود را علیه مسکو در آستانه دومین سالگرد آغاز درگیری اوکراین تصویب کرد. تحریم‌های جدید تجارت کالاهای دارای کاربرد دوگانه و همچنین فناوری‌ها و قطعات الکترونیکی را که می‌تواند توسط صنایع دفاعی روسیه استفاده شود، محدود می‌کند.

بسته‌های قبلی طیف وسیعی از بخش‌ها را هدف قرار می‌دهد و شامل تحریم های تجاری، ممنوعیت سفر، و تحریم های فردی علیه بازرگانان و مقامات دولتی روسیه می‌شود.

بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به طور گسترده از طریق کشورهای ثالث دور زده می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان: واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • گزافه‌گویی وزیر خارجه آلمان علیه ایران
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • کمک نمازگزاران مسجد حضرت خدیجه (س) اردکان به آزادی زندانی جرائم غیرعمد