Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:28:59 GMT

رسانه صربستانی: روابط صربستان و ایران در سطح بالایی است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۴۷۸۸

رسانه صربستانی: روابط صربستان و ایران در سطح بالایی است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه «داناس» چاپ بلگراد به نقل از سلاکوویچ نوشت: روابط صربستان و ایران در سطح بالایی است و صربستان از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ حمایت می کند.

این روزنامه که از پرتیراژترین روزنامه های در صربستان به شمار می رود، افزود: سلاکوویچ در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" گفت: صربستان و ایران دو کشور دوست هستند که روابط سیاسی بسیار خوبی دارند و در مجامع بین المللی از یکدیگر پشتیبانی سیاسی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داناس در بخشی از گزارش خود نوشت که وزیر خارجه صربستان با اشاره به اینکه سطح بالای روابط در سیاست باید به حوزه اقتصادی نیز منتقل شود به وجود فضای زیاد برای تعمیق روابط دو کشور که امضای تفاهم نامه بین دو کشور به این روند کمک خواهد کرد، از هیات های ایرانی برای دیدار از بلگراد دعوت کرد.

این روزنامه اضافه کرد که سلاکوویچ در مصاحبه با ایرنا افزود که صربستان به این واقعیت افتخار می کند یکی از معدود کشورهای جهان است که با همه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خوبی دارد.

داناس نیز در بخش دیگری از این گزارش به اظهارات وزیر امور خارجه صربستان در حمایت از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ  اشاره کرد و این توافق را نه تنها برای ایران و منطقه بلکه برای تمامی جهان نیز مهم دانست.

«سلاکوویچ گفت که صربستان می خواهد روی روابط با پریشتینا کار کند، اما از طرف دیگر پریشتینا چنین اراده ای را نمی بیند و به رسمیت شناختن کوزوو توسط اسرائیل با واکنش های خوبی در بلگراد روبرو نشد.»

پایگاه اینترنتی رادیو تلویزیون خصوصی «B۹۲» صربستان نیز با انتشار کامل مصاحبه وزیر امور خارجه این کشور با ایرنا، نوشت: سلاکوویچ در مورد سئوال خبرنگار ایرنا در باره همکاری مشترک ایران و صربستان در مبارزه با ویروس کووید ۱۹ تأکید کرد که با «حسن روحانی» رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و همکار ایرانی اش درباره امکان ارتباط و انتقال تجربیات موسسه واکسیناسیون "تورلاک" صربستان به ایران گفت و گو کرد.

این پایگاه اینرنتی در ادامه نوشت که سلاکوویچ در مورد چشم انداز روابط صربستان و ایران به این نتیجه رسید که روابط سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و این گرایش باید به حوزه اقتصادی منتقل شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: وزیر صربستان در این مصاحبه به شباهت های ایران و صربستان اشاره و خاطر نشان کرد که هر دو کشور تعداد زیادی همسایه دارند و به همین دلیل است که آنها باید سیاست خارجی خود را به روشی خاص مدیریت کنند.

وی همچنین با اشاره به شباهت های فرهنگ های ایران و صربستان تأکید کرد که بیش از هزار کلمه در زبان صربی وجود دارد که از زبان فارسی گرفته شده و اکثر صرب ها حتی از این واقعیت اطلاع ندارند.

سلاکوویچ تکرار کرد: "بنابراین، این شباهت ها بین دو کشور و دو فرهنگ است که می توانند پایه خوبی برای بهبود روابط باشد. "

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی ب ۹۲؛ وزیر خارجه همچنین اشاره کرد که مهمان نوازی ایرانی ها تأثیر زیادی بر او گذاشته و این چیزی است که مدتها به خاطر می آورد، به  ویژه به برخی جزئیات مانند مشاهدات وی از یک سبد بزرگ تخم مرغ در مرکز شهر تهران  اشاره کرد که وی را به مراسم عید پاک انداخت که برای وی بسیار خوشحال کننده بود.

در پایگاه رادیو تلویزیون ب ۹۲ اشاره شده: سلاکوویچ همچنین در گفت و گو با ایرنا با به نگرش صربستان در پذیرش مهاجران از خاورمیانه و سایر نقاط جهان اشاره و تاکید کرد کشورش یکی از کشورهایی است که در رابطه با مهاجرین خلی خوب برخورد کرده، زیرا وی این مسئله را به خوبی درک می کند و کشورش در دهه ۱۹۹۰ کشوری یکی از کشورهای دارای بیشترین پناهجو بود.

«سلاکوویچ در مورد نقش ایران در حفاظت از منطقه گفت که مسئله خاورمیانه آسان نیست و امیدوار است که توافق جدیدی در وین حاصل شود و این مذاکرات موفقیت آمیز باشد، صربستان یکی از ندرت کشورهایی است که تقریباً با همه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط دوستانه ای دارد.

در ادامه این گزارش نوشته شده است که وزیر خارجه صربستان در گفت و گو با ایرنا همچنین در مورد روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا صحبت کرد و گفت که این کشور به راه اروپا متعهد است و گفت و گوی پیوستن با اتحادیه اروپا را از جمله  در زمینه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی رابا هدف عضویت در این اتحادیه انجام می دهد.

«سلا کووزچ گفت که مساله ای که صربستان را از سایر کشورهای منطقه در این مسیر متمایز می کند این است که صربستان تنها کشور در منطقه است که موضع بی طرف نظامی اعلام کرده و بقیه کشورها کم و بیش خواهان عضویت در ناتو هستند، اما صربستان خواهان انجام چنین اقدامی نیست. »

سلاکوویچ روز شنبه ۲۸ فروردین وارد تهران شد و در طول اقامت خود در ایران با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف»، رئیس جمهور ایران «حسن روحانی»، رئیس مجلس ایران «محمد باقر قالیباف» و برخی دیگر از مقامات ارشد ایران دیدار و گفت و گو کرد.

برچسب‌ها ایرنا محمد جواد ظریف صربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا محمد جواد ظریف صربستان ایرنا محمد جواد ظریف صربستان اخبار کنکور صربستان و ایران گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

وزیران نفت ایران و پاکستان در جریان سفر رئیس‌جمهوری به اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت که امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت)  به همراه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به اسلام‌آباد سفر کرده است با مصدق مسعود ملک، وزیر نفت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار بر تحکیم روابط دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز تاکید کردند.

توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی از مهمترین محورهای مذاکرات وزیران نفت ایران و پاکستان بود.

رئیس‌جمهوری امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد: ممکن است برخی تعمیق همکاری‌ها و روابط دو کشور را نپسندند، اما آنچه برای ما اهمیت دارد تداوم همکاری‌های دو کشور با هدف تأمین منافع دو ملت است. از این رو در نشست‌ هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی در گام نخست مبادلات تجاری را ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رئیسی و هیئت همراه به اسلام‌آباد، مقام‌های ایران و پاکستان امروز پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه در حضور رئیسی و شهباز شریف، هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی امضا کردند.

براساس این گزارش، تهران و اسلام‌آباد در دولت سیزدهم برای تقویت و توسعه روابط راهبردی تلاش کردند و این سفر نیز همسو با این اهداف انجام می‌شود؛ زیرا دو کشور افزون بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی، بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند؛ تبادلات تجاری ایران و پاکستان اکنون سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار است.

دیگر خبرها

  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان
  • ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان