Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:25:05 GMT

صورت‌نگار سعدی را از خود بیخود کرده است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۵۰۱۱

صورت‌نگار سعدی را از خود بیخود کرده است

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، الهه کریمی در نشست تخصصی ساعتی با سعدی همزمان با روز بزرگداشت سعدی به ادبیات عاشقانه اشاره کرد و گفت: ادبیات عاشقانه یکی از پرمخاطب‌ترین نوع ادبیات است و ریشه‌های ادبیات غنایی در آن وجود دارد. از قرن ۶ به بعد توجه خاصی به این نوع ادبی شده است. در قرن ۷، سعدی و مولانا این نوع ادبی را به اوج خود می‌رسانند و قالب غزل را انتخاب می‌کنند که بهترین فرم برای بیان این نوع ادبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چیزی که ادبیات غنایی را متمایز کرده جنبه عاطفی و احساسی آن است.

وی به مفهوم عشق در نزد سعدی پرداخت و خاطرنشان کرد:  غزل یک معنی دارد؛ آن هم بیان حالات انسانی در جایگاه انعطاف‌پذیری در زمینه عشق است. سعدی مرد عشق است و زیباشناسی دل و روحش، در توصیف عشق ورزی‌ست، هنر سعدی بیش از همه در غزل‌هایش جلوه کرده است. عشقی که سعدی آشکارا از آن صحبت می‌کند، به جمال و زیبایی آدمی محدود نمی‌شود؛ آن‌چه که سعدی را از خود بیخود کرده، صورت نیست بلکه صورت‌نگار است.

کریمی افزود: اگر تمام شعرای جهان جمع شوند، هرگز نمی‌توانند شعری به گونه سعدی بسرایند. اگر بخواهیم عشق سعدی را بررسی کنیم، بابد بگوییم عشق سعدی تک‌بعدی نیست؛ بلکه ازلی، جاری و ساری در همه پدیده‌هاست و نباید عشق سعدی را منحصر به جسم و زمین بدانیم.

هنر دیوارنگاری و صورت‌گری در آثار سعدی

در بخش بعدی، سعدی و نقاشی مورد تحلیل قرار گرفت که محمد حسن جمشیدی، ‌استاد دانشگاه اجرای آن را برعهده داشت.

جمشیدی به ارتباط شعر سعدی و نقاشی‌ پرداخت و گفت: در آثار سعدی، هنر دیوارنگاری و صورت‌گری می‌بینیم که به نقاشی‌های چینی نیز اشاره شده است و این هنرها، در شعرهای دوره سعدی بازتاب داشته است.

وی در ادامه ابیات مرتبط به نقاشی و شعر را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و طبق فرموده سعدی اشاره کرد: آدمی که عاشق نیست، مثل یک نقش بی‌روح بر روی دیوار است.

دین و اخلاق در کلام سعدی قابل تفکیک نیست

اجرای بخش دین و سعدی را فرشته ربیع،‌ ‌استاد دانشگاه برعهده داشت. وی در این بخش گفت: ویژگی برجسته سعدی رونق شعر انتقادی است و با افزایش تباهی و فساد، انتقاد هم افزایش می‌یابد که سعدی شروع به بازیابی مفاهیم دینی می‌کند. دین و اخلاق در کلام سعدی، در کنار هم قرار گرفته‌اند و قابل تفکیک نیستند.  سعدی خداپرستی را در ابتدای کلام خود قرار می‌دهد و نگاه عاشقانه‌ای به دین دارد.

شعرهای سعدی پر از آواز است

حامد صلاحی،‌ ‌استاد دانشگاه اشعار سعدی را پر از آواز دانست و افزود: امروزه بسیای از اشعار وی، منبع موسیقی‌های ما است. کلمه سرود در شعر سعدی، نشان می‌دهد آواز خواندن شعر برای سعدی موضوعیت داشته است. سعدی به فنون موسیقی علاقه داشت و به نوعی شعرش هم شعری است که از موسیقی بهره‌مند است.

این نشست تخصصی در ۶ بخش سعدی و عشق، سعدی و سیاست، سعدی، دین و اخلاق، سعدی و عرفان، سعدی، شعر و موسیقی و سعدی و نقاشی  اجرا شد.

برچسب‌ها مولانا سعدی دانشگاه سوره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مولانا سعدی دانشگاه سوره مولانا سعدی دانشگاه سوره اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پس از دستگیری گسترده دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا، اعتراضات دانشجویی در این کشور همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم تامین مالی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی هستند.

در پی نارضایتی فزاینده مردم از روابط عمیق واشنگتن و تل‌آویو، اعتراضات هواداران فلسطین در شهر‌های مختلف آمریکا ماه‌هاست که برگزار می‌شود؛ اما اقدامات اعتراضی شهروندان در روز‌های اخیر شکل جدیدی به خود گرفته و به صورت گسترده در دانشگاه‌ها و در قالب اردوگاه دانشجویی برگزار می‌شود. این اردوگاه‌ها دانشجویان و اساتید با پیشینه‌های دینی متفاوت را به خود جذب می‌کند و در آن جلسات آموزشی در خصوص فلسطین، تظاهرات، مراسم عبادت و حتی اجرای موسیقی دیده می‌شود.

پلیس و دانشگاه به دنبال سرکوب معترضان 

اعتراضات اخیر به هدفی برای نیرو‌های پلیس تبدیل شده است. پلیس نیویورک روز دوشنبه بیش از ۱۲۰ معترض را در دانشگاه نیویورک و بیش از ۱۰۰ معترض را در دانشگاه کلمبیا دستگیر کرد. نیویورک در تلاش برای کاهش تنش‌ها، کلاس‌های حضوری در منطقه منهتن را در روز دوشنبه لغو کرد و دانشگاه کلمبیا نیز اعلام کرد که تا آخر سال تحصیلی، کلاس‌ها به صورت ترکیبی برگزار شده و دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین در آن شرکت کنند. اندکی بعد، رئیس این دانشگاه اعلام کرد زمان آن رسیده که اردوگاه‌های حمایت از فلسطین برچیده شود و به سازمان‌دهندگان آن یک نیمه شب فرصت داد تا چادر‌های خود را از محوطه دانشگاه جمع کنند.

مطالبات معترضان چیست؟

دانشجویان بیش از همه خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در غزه شده‌اند. همچنین پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و عفو دانشجویان و اعضای هیئت علمی که پیش‌تر به دلیل اعتراض، با اخراج و جریمه مواجه شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های معترضان است.

از سوی دیگر، برخی از تامین‌کنندگان بودجه دانشگاه‌ها شرکت‌هایی هستند که با رژیم صهیونیستی روابط مالی دارند. دانشجویان خواستار قطع رابطه با این شرکت‌ها شده‌اند و می‌گویند مسئولان دانشگاه در مورد اینکه چه پولی از اسرائیل دریافت کرده و برای چه مقصودی استفاده کرده اند، باید شفاف‌تر باشند.

روابط مالی دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی تا چه اندازه است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که اطلاعات مربوط به پیوند‌ها بین دانشگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی واضح نیست. وزارت آموزش و پرورش آمریکا هر کالج و دانشگاهی را ملزم می‌کند که هدایا و قرارداد‌ها از منابع خارجی را گزارش کنند؛ اما همچنان گزارش‌های ناقص زیادی صورت می‌گیرد و موسسات با هدایت پول از طریق بنیاد‌های جداگانه‌ای که برای آنان کار می‌کنند، از گزارش دادن دقیق اقدامات خود طفره می‌روند.

با این حال، بر اساس پایگاه داده وزارت آموزش و پرورش آمریکا، حدود ۱۰۰ موسسه تحصیلات تکمیلی این کشور طی دو دهه گذشته قرارداد یا هدایایی را از اسرائیل به مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار دریافت کرده اند.

همچنین دانشجویان «ام‌آی‌تی» که از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه فناوری است، می‌گویند این دانشگاه طی دهه گذشته بیش از ۱۱ میلیون دلار از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دریافت کرده و در ازای آن روی پروژه‌های مربوط به ناوبری هواپیما‌های بدون سرنشین و سیستم‌های موشکی تحقیقات انجام داده است.

دانشجویان دانشگاه میشیگان نیز می‌گویند این دانشگاه در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که پهپاد‌ها یا جنگنده‌های مورد استفاده رژیم صهیونیستی را تولید می‌کند و همچنین محصولات فناوری آنها در ایستگاه‌های بازرسی غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، نظرسنجی‌های اخیر نشان دهنده نارضایتی مردم آمریکا نسبت به تجهیز نظامی رژیم صهیونیستی است. یک نظرسنجی که فروردین ماه امسال توسط موسسه گالوپ انجام شد، نشان داد که ۵۵ درصد آمریکایی‌ها با عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه، مخالف هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «در شکوه هفتمین اقرار» در یزد
  • اجرای حکم یک روزنامه‌نگار
  • نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند