خودآلرژی پنداری و ریشههای رفتاری
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۶۲۶۲
حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی، نوعی بیماری شهری است که از باکلاسترین بیماریها محسوب میشود و میان بیماریها مثل سعید ژاپنی در محلههای جنوب شهر تهران در دهه60 و اوایل70 است.
شاید شما دهه هفتادی یا هشتادی باشید، پس از دهه شصتی به بالاها خواهش میکنم پاراگراف بعدی را نخوانند که حوصلهشان سر میرود، چرا که میخواهیم پدیدهای به نام سعید ژاپنی را توضیح دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در محلههای قدیمی، همیشه یک سعید نامی بود که وقتی تب مهاجرت به ژاپن، مردم را از خود بیخود کرده بود و با توجه به کمبود امکانات دنیا دیده محسوب میشد، کتونی سفید، پیراهن آستین کوتاه لیمویی با یقه باز، شلوار جین آبی روشن و ساعت کاسیو داشت و در آن زمان خودش به آرایشگاه محله برای کوتاه کردن موهایش مدل میداد. این قبیل افراد معمولا گالانت داشتند و اگر بیشتر مردم در محله میخواستند یک بیزینس راه بیندازند، اولین مرجع مشورت سعید ژاپنی بود، غافل از اینکه آقاسعید داستان ما در ژاپن یا مرده میسوزانده یا یاکوزا بوده است. یاکوزا را خودتان گوگل کنید و انتظار نداشته باشید وقت ردههای سنی دیگر را برای شما بیشتر از این تلف کنیم.
برگردیم به اصل ماجرا. عرض کردیم بیماری آلرژی فصلی یک بیماری بسیار شیک است. گلاب به روی مبارکتان حداقل از بیرونروی و ثقل مزاج باکلاستر است، اما به شرط اینکه شما «ژ» را درست تلفظ کنید یا حساسیت را طوری بگویید که فاصله بین دو سین در حساسیت هرچه کمتر به نظر برسد، انگار اصلا الفی بین آن دو سین در کار نیست.
البته این بیماری، اسم دیگری هم دارد که ما از این به بعد برای اینکه خیلی احساس باکلاسی نکنید از آن استفاده میکنیم تا برای ما که کچلی داریم پز ندهید. اسم دیگر این بیماری تب یونجه است! دقت کنید، تب یونجه. همان یونجه معروف و اگر فکر میکنید اصل بیماری از اسمش باکلاستر است، باید بدانید این بیماری بر اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی به وجود میآید که بیضرر هستند، ولی دستگاه ایمنی بدن خیلی احمقانه آنها را مضر تشخیص میدهد.
همین که با شنیدن نام اصلی این بیماری و علت آن تعداد زیادی از خانمها و آقایان باکلاس آبریزش بینیشان قطع شد و دستمالها را یواشکی توی جیبشان گذاشتند، نشان میدهد ما درست عمل کردهایم تا فضا برای بیماران واقعی باز شود.
اما سابقه این بیماری یعنی خود آلرژیپنداری کجاست؟! برخی از دخترانی که چال چانه یا همان چال زنخدان نداشتند، چارهای ندیدند جز رو آوردن به حساسیت فصلی! یعنی اشک بریزند، عطسههایی با صدای «عبشو» از خود خارج کنند و با روزی یک بسته دستمال کاغذی بینیهایشان را دو دستی فشار دهند و به سمت پایین بکشند، در حالی که همه میدانند آدم بعد از عطسه باید چه کار کند و البته آن کار این کاری نیست که خانمهای مورد نظر ما انجام میدهند. این کار که فقط نوک بینی آنها را قرمز میکند و خود همین قرمزی میشود دلیلی بر حساسیت فصلی تا زمانی ادامه پیدا میکند که پول و پلهای جور شود و بینی را به تیغ جراحان بسپارند و حساسیت به صورت عروسکی یا سربالا برطرف شود، البته بد نیست بدانید پزشکان هیچ ارتباطی بین این دو پدیده، یعنی عمل زیبایی بینی و تب یونجه پیدا نکردهاند.
برخی آقایان هم که کافی است یک نفر انگشت توی چشم خودش بکند. فارغ از اینکه اصلا این کار درست است یا نه همه تکرار میکنند، در صورتی که این آقایان صدای عطسهشان قابل نگارش روی کاغذ نیست و مثل همان خانمها تصور نادرستی است که فکر کنیم یک نفر با موهای ژولیده و دماغ قرمز و چشمان اشکآلود در حالی که فرت فرت میکند، جذاب است.
نکته دیگر این که درختانی مانند بلوط، نارون و افرا در بهار و گیاهانی چون علف دوروا و لوئیچه چمنی در فصل تابستان گردهافشانی میکنند، سوال من این است لوئیچه چمنی و علف دوروا چه شکلی هستند؟! آدمی نمیداند چطور میتواند به همه این چیزهای ندیده و نشنیده آلرژی داشته باشد؟!
اجازه بدهید در همین نقطه یک خط تیره بین افرادی که واقعا درگیر این بیماری هستند و افرادی که سعی میکنند درگیر این بیماری باشند، بکشیم تا بدانید با اصل این بیماری مشکلی نداریم. این حرفها در خصوص افرادی است که آلرژی را به عنوان یک بیماری اکتسابی تجربه میکنند.
خود نویسنده اعتراف میکند در کودکی به خاطر اینکه برادر بزرگترش میگفته به بادمجان حساسیت دارد، او هم بادمجان نمیخورده و فکر میکرده اگر بخورد زبانش میسوزد. بعدها خودش و سپس برادرش نه تنها بادمجان خوردند و زبانشان نسوخت، بلکه در حالی که یک مزرعه بادمجان را با یک تانکر کشک و یک نیسان آبی سیر تازه قاطی میکردند به گذشته عبرتآموز خود میخندیدند.
شاید ندانید، ولی آلرژی اغلب ژنتیک است، به طوری که اگر پدر و مادر مبتلا باشند، به احتمال ۶۶درصد، و اگر تنها یکی از والدین مبتلا باشد زیر ۶۰درصد منجر به آلرژی فرزند میشوند، شما که ماشاءا... پدرها همه چارشونه کشتی، مادرها هم قرنیه مشکی، هیچ مشکلی ندارند، چطور میخواهید باور کنیم شما آلرژی دارید؟!
خب، ما میپذیریم، آیا میدانید ناخن مصنوعی، خالکوبی، پشم و موی حیوانات و حتی عروسکهای فانتزی عواملی هستند که میتوانند به بروز و تشدید نشانههای حساسیت کمک کنند؟ عروسکبازی میکنید و به ما خبر نمیدهید؟! واقعا انتظار نداشتیم.
گذشته از این حرفها، آلرژی یک دنبالهای هم دارد: فصلی! آلرژی فصلی یعنی شما در یک فصل بهخصوص آلرژی میگیرید، نه هر وقت که دلتان خواست. نه که به بوی ادکلن یا ادویه غذا یا حرف زدن یک آدمی که... خلاصه که این کلکها برای شیکتر به نظر رسیدن قدیمی شدهاند. اجازه بدهید آنها که واقعا آلرژی دارند و با بیماریهایی نظیر آسم و حتی افسردگی گلاویز میشوند، احساس بدی نکنند. مرتضی درخشان / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: روزنامه جام جم مرتضی درخشان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
چهره سیاسی اصولگرا میگوید: برخی به نحوی برخورد میکنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. در صورتی که همه بابت اینکه ما رابطه سالمی بین زن و مرد نداشته باشیم، ناراحت میشویم حتی آن بانوانی که حجابشان هم کم است، نمیخواهند خانوادهشان متلاشی شود، مگر دوست دارند که روابط در خانواده تضعیف شود؟! راهاندازی مجدد گشت ارشاد و برخی فیلم های وایرال شده در فضای رسانه ای و مجازی از برخی برخوردهای تند و خشن با زنان واکنشهای فراوانی را به دنبال داشت کما اینکه عضو جامعه مدرسین در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته تأکید کرده بود که شرایط امروز با ۱۰ سال قبل تغییر کرده و مسئولین در مقوله حجاب باید با ادبیات دیگری با زنان صحبت کنند. در میانه این واکنش ها اما توئیت مهدی فضائلی، عضو دفتر مقام معظم رهبری که ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده خبر داده بود واکنش های زیادی را سبب شد. تندروهای حامی گشت ارشاد جایگاه او را به چالش کشیده و معتقدند توئیت او ربطی به دفتر رهبری ندارد اما در مقابل دیگرانی نیز هستند که از قضا این توئیت را با توجه به حضور او در دفتر رهبری تفسیر می کنند. این توییت مهدی فضائلی واکنشهای فراوانی را به دنبال داشت تا جایی که برخی ضمن حمله به او مدعی شدند توییت فضائلی ارتباطی با دفتر رهبری ندارد و برخی هم توییت سابق او در مورد لزوم پایبندی به حجاب را بازنشر کردند. عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نیز در زمره دسته دوم تعریف می شود و معتقد است این توئیت را باید با توجه به جایگاهی که فضائلی دارد در نظر گرفت. حرف های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد عباس سلیمی نمین در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه به نظر شما تذکر داده شده به مسئولان در مقوله حجاب تا چه اندازه موثر خواهد بود؟ گفت: آنچه مسلم است، این نکته است که حجاب از جمله مسائلی است که باید در مورد آن بیشترین توجه را داشت چراکه حکم الهی است و از طرفی این حکم الهی باید همراه با باور دنبال شود. یعنی اقداماتی در راستای تقویت باورها نسبت به این حکم الهی صورت بگیرد که هم به نفع جامعه و هم به نفع فرد است. از اینرو آنچه آقای فضائلی گفته، را باید با توجه به شأن و جایگاه او که یکی از شخصیتهای فرهنگی شایسته ما هستند و باید به آن عنایت شود، در نظر گرفته شود و از طرفی با توجه به جایگاهی که از آن صحبت کرده، باید لحاظ شود. در مورد حجاب گاهی تصور میکنیم که واقعاً در یک ستیز فرهنگی قرار نداریم. در حالی که این یک رقابت فرهنگی جدی است بین آنچه که اسلام میخواهد جامعه بشری را در آن مسیر قرار دهد با آنچه که سرمایهداری میخواهد جامعه بشر را در آن مسیر قرار دهد. برخی تصور میکنند با یک اقدام اجرایی میتوانند مسئله حجاب را حل کنند وی افزود: در حقیقت جامعه سرمایهداری تاکنون توانسته از یکسری ولنگاریها بیشترین بهرهبرداری در زمینه مصرفگرایی و حکومتمداری داشته باشد. به عبارت دیگر سرمایهداری با مشغول کردن افکار جامعه به مسائل نازل، توانسته حکومتداری را برای خودش بسیار ساده کند. اما نکته قابل توجه در رقابت مذکور این است که متأسفانه بعضی از دوستانی که به لحاظ فکری نمیخواهند خودشان را خیلی درگیر مسائل پیچیده اجتماعی کنند، تصور میکنند با یک اقدام اجرایی میتوانند مسئله را حل و فصل کنند، در حالی که به این صورت نیست. ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت دارند زیرا... سلیمی نمین در ادامه تصریح کرد: در مجموع به نظر میرسد مسئله اول این است که باید بر روی اشتراکات کار کنیم. به بیان دیگر آنچه مسلم است، این است که ۹۹ درصد بانوان کشور با هر نوع الزام در حجاب نسبت حساسیت ویژهای دارند به این معنی که نمیخواهند نگاه پست به آنها شود و نمیخواهند ملعبه امیال دیگران باشند. از اینرو حاضر نیستند نگاه دون به آنها شکل بگیرد. در حقیقت زنان نمیخواهند با کسانی که خودشان را در خیابانها عرضه میکنند، در یک ردیف قرار بگیرند. بنابراین باید از این مسئله که نکته مشترک میان زنان و طرفداران حجاب استفاده کرد. یکی از اشتراکات این است که هم زنان و هم جمهوری اسلامی با کسانی که میخواهند به نوعی شأن زن را به عنوان عرضهکننده یک متاع تنزل بدهند، مخالف هستند. بنابراین برای مثال با کسانی که لباسهای پاره پاره تولید میکنند که بدننما باشد و برخی ابعاد پنهان جسمی افراد از آن رونمایی شود، را قطعاً نمیپسندند. این چهره اصولگرا همچنین اظهار کرد: بنابراین حسب این نکته مشترک جمهوری اسلامی میتواند برای کسانی که لباسهای دونِ شأن بانوان تولید میکنند، محدودیت ایجاد کند که به نظر بنده این مورد با استقبال جامعه مواجه خواهد شد، یعنی جامعه میپذیرد که یک لباس با وقار که اجازه نگاه دون را به دیگران و به آدمهای هوسباز ندهد، مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. البته در این میان عدهای هم هستند که به صورت شبکهای در جامعه کار میکنند تا عفت عمومی را زیر پا بگذارند که این مورد سابقه تاریخی هم دارد. به این ترتیب که وقتی استعمارگران میخواستند اسپانیا را دوباره از مسلمانان بگیرند، روشهایی را دنبال کردند که اگر این روشها را مطالعه کنیم بسیاری از مسائل برای ما روشن میشود. برای نمونه یکسری بانوانی را به استخدام گرفتند که بسیار زشت در جامعه حاضر شوند و تردد کنند و از این طریق لطمه جدی به انسجام جامعه بزنند. جامعهای را میخواهیم که براساس شخصیت انسانها به آنها احترام بگذارند نه ابعاد فیزیکی آنها سلیمی نمین با تأکید بر این نکته که امنیت نقطه مشترک همه افراد جامعه است، ادامه داد: در بحث عفت عمومی نکته این است که همه امنیت را دوست دارند، به این معنی که همه دوست دارند که جامعه از این نظر پر التهاب نشود و تحریک افراد به صورت غلط و به صورت هدفمند صورت نگیرد. در حقیقت همه میخواهند که جامعه از این جهت آرامش داشته باشد و جامعهای داشته باشیم که براساس شخصیت انسانها به آنها احترام بگذارند نه ابعاد فیزیکی آنها. بانوان ما هرگز حاضر نیستند که شأن خودشان را در این حد تنزل دهند که جامعه فقط از یک دریچه پست به آنها نگاه کند. اگر جمهوری اسلامی میخواهد در وادی حجاب کار کند، باید اولویتها را در نظر بگیرد و بعد به تفکیک پیش برود. همه بانوان کشور دوست دارند عفیف باشند. بنابراین جمهوری اسلامی از این علاقهمندی، تمایل و مطالبه آنها برای برخی زشتیها و پلشتیهایی که هدفمند در جامعه دنبال میشوند، استفاده کند. وی افزود: اگر ما با اشتراکات کار کنیم، بسیاری از بخشهای جامعه با ما در مهار برخی برنامههای ضدفرهنگی در کشور همراه خواهند بود اما به نظر میرسد خیلی به این موضوع عنایت نمیشود. تذکر فضائلی هم به این مسئله است که همه دوست داریم جامعه آرام و سالمی داشته باشیم، تعرض به بانوان صورت نگیرد. بنابراین اگر جامعه آرامی میخواهیم، همه باید برای مهار بر این پلشتیهایی که منافع جامعه ما را تأمین نمیکند و منافع دیگران را تأمین میکند، تمرکز کنیم. سلیمی نمین در پاسخ به اینکه گشت ارشاد امری پرمناقشه بود که برآیند نهایی آن قضیه مهسا امینی بود که بعد از آن انتظار میرفت فضا به سمت یک تصمیم عقلانی برود اما چنین فضایی شکل نگرفت و دوباره گشت ارشاد به خیابانها آمد، برآیند شما نسبت به این قضیه و واکنش جامعه سبت به این برخوردها در حوزه حجاب چگونه است؟ گفت: برخی به نحوی برخورد میکنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. در صورتی که همه بابت اینکه ما رابطه سالمی بین زن و مرد نداشته باشیم، ناراحت میشویم حتی آن بانوانی که حجابشان هم کم است، نمیخواهند خانوادهشان متلاشی شود، مگر دوست دارند که روابط در خانواده تضعیف شود؟! اگر روابط در خانواده تضعیف شود. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنابراین اینکه عدهای تصور کنند به راحتی میتوان عفاف را در جامعه تقویت کرد، تصور غلطی است و این تصور غلط سالهاست به ما لطمه میزند. در حقیقت بدون شناخت از اهداف دشمن و در نظر گرفتن تمایلات جوانان اقدام میکنیم، در صورتی که باید گفتوگویی صورت بگیرد تا اصلاح انجام شود. اینکه همیشه بر طبل چند دستگی بکوبیم و حتی میخواهند یک دسته جدیدی را هم ایجاد کنند، بسیار غلط است. متأسفانه برخی که شناخت قوی از مسائل اجتماعی ندارند، فشار میآورند که الّا و بالله یک روزه مسئله را حل کنید، در این شرایط طبیعی است که نتیجه درستی نمیگیریم. بعد هم از موضعی فشار میآورند که گویا فقط آنها نسبت به اعتقادات پایبندی دارند. در صورتی که خیر، همه جامعه دوست دارند آرامش داشته باشند و از برخی از لغزشها مصون باشد. سلیمی نمین اظهار کرد: در مجموع ما نباید خودمان دستهبندیهای کاذبی ایجاد کنیم. چراکه این به نفع دشمن است و به جامعه ما ضربه میزند. در حقیقت نباید اجازه دهیم که روز به روز فهم اقشار مختلف جامعه از هم تضعیف شود زیرا این موضوع ما را شکننده خواهد کرد. بنابراین سخن من اینجا متوجه کسانی است که تصور میکنند فقط آنها نسبت به اخلاق حساسیت دارند. خیر، همه جامعه ما اخلاقمدار هستند. در حال حاضر برخی به نوعی عقلانیت را تحت تاثیر احساسات قرار دادهاند که باید با آنها با هوشمندی مواجه شد. کسانی هجمه وارد میکنند دلسوز نیستند این چهره اصولگرا با اشاره به حضور نفوذیها ادامه داد: بنابراین به این ترتیب نیست که در جامعه ما فقط منافقین در جهت یکسری کارهای تخریبی با دشمن همراهی کنند. خیر، عدهای هم هستند که در جهت مسائل فرهنگی با دشمن همکاری میکنند و از این موضوع غافل هستیم. لذا باید اجازه داده شود که در مورد به مسائل فرهنگی صحبت کنیم و اهل فکر نقطهنظراتشان را بگویند و به این صورت نباشد به محض اینکه یک شخصیت اهل اندیشه حرفی در تضاد میل ما گفت، بلافاصله به او هجمه و حمله کنیم. این اصلاً به نفع جامعه نخواهد بود. باید به صورتی عمل کنیم که افراد و به خصوص شخصیتها بتوانند آنچه که از سر دلسوزی و فهم و درک دقیقتر جامعه میتوانند بیان کنند را به سهولت به جامعه منتقل کنند. در این میان کسانی که هجمه وارد میکنند که حرف و سخن دلسوزانه بیان یا شنیده نشود، را نمیتوان دلسوز شناخت زیرا فرد دلسوز حتماً زمینه فعال کردن شخصیتهای فرهنگی را فراهم میکند که به نفع همه جامعه است. اقدامات تفریطی و افراطی هزینهزا هستند سلیمی نمین در واکنش به اینکه اقدامات این طیف که تصور میکند فقط خودشان پایبند به اخلاقیات هستند و امکان دارد یکسری اقدامات تند و سریع انجام دهد تا چه اندازه میتواند برای نظام هزینهزا باشد؟ خاطرنشان کرد: همان طور که برخی نیروهای افراطی میتوانند هزینهزا باشند که هزینهزا هم هستند، نیروهای تفریطی از این طرف هم قطعاً هزینهزا هستند. به این معنی که هر چیزی به تعادل جامعه لطمه بزند، اعم از نیروهای افراطی و هم نیروهای تفریطی، زیانبار هستند. ما نمیتوانیم نیرویی را از جامعه حذف کنیم اما میتوانیم آنها را دعوت کنیم تا مطالعه بیشتری داشته باشند. اگر خانمی به لجبازی بیافتد، اقدامی که به ضرر خودش است را هم انجام میدهد این فعال سیاسی اصولگرا در پایان یادآور شد: بعضی از دوستان کارهایی را میکنند که باعث میشود حتی سر مسائلی که فهم و درک آنها سخت نیست، جامعه را به لجبازی میاندازد. اگر جامعه به لجبازی بیفتد یعنی عقلانیت در آن تعطیل میشود. وقتی عقلانیت تعطیل شد، بعد دیگر زبان مفاهمه نخواهیم داشت. بعضی از عزیزان اصلاً به این توجه نمیکنند وقتی خانمی تحت تاثیر بحثی که هیچ مبنایی ندارد، قرار گرفته که به زیان خودش هم هست، اگر به لجبازی بیافتد، آن اقدامی که به زیان خودش هم هست را از لج شما انجام میدهد و هم خودش و هم جامعه زیان میکنند. بنابراین اول باید روی اشتراکات کار کنیم کما اینکه در مورد حجاب و عفاف هم اشتراکات زیادی داریم که هنوز روی آن کار نکردهایم، در نتیجه اینکه بلافاصله سراغ افتراقات میرویم، کار را دشوار میکند. کانال عصر ایران در تلگرام