Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com مریخ‌نورد استقامت برای نخستین بار از ابزار «موکسی» (MOXIE) برای تولید اکسیژن از جو رقیق عمدتا تشکیل‌شده از دی‌اکسیدکربن مریخ استفاده کرد و نشان داد که این فناوری می‌تواند در آینده هم برای کمک به تنفس فضانوردان و هم کمک به پرتاب موشک‌های از سطح این سیاره برای بازگشت به زمین کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«موکسی» (مخفف «تجربه مصرف منابع محلی اکسیژن مریخ») یک ابزار به اندازه یک توستر است که با گرفتن دی‌اکسیدکربن از جو مریخ از آن اکسیژن استخراج می‌کند و مونوکسیدکربن باقیمانده را دفع می‌کند. این تبدیل در دمای ۸۰۰ درجه سلسیوس انجام  می‌شود، به همین علت «موکسی» از مواد مقاوم در برابر گرما ساخته شده است و دارای یک غلاف نازک طلا است که مانع از انتقال گرمای بالقوه آسیب‌رسان به بدنه «استقامت» می‌شود.

گرو کنترل‌کننده موکسی این وسیله را تا دو ساعت داغ کردند و بعد برای یک ساعت با آن اکسیژن استخراج کردند. موکسی در این بازه زمانی ۵.۴ گرم اکسیژن تولید کرد که برای تنفس آسان یک فضانورد برای ۱۰ دقیقه کافی است.

موکسی می‌تواند حداکثر حدود ۱۰ گرم اکسیژن تولید کند. تیم کنترل‌کننده قصد دارد ۹ بار دیگر در طول یک سال مریخی (حدود ۶۸۷ روز زمینی) این وسیله را برای تولید اکسیژن به کار بیندازد.

البته موکسی در اندازه‌ای نیست که اکسیژن کافی برای اکتشاف فضایی سرنشین‌دار در مریخ ایجاد کند. برای مثال پرتاب کردن چهار فضانورد با یک موشک از سطح مریخ نیاز به حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم سوخت موشک و ۵۵۰۰۰ کیلوگرم اکسیژن دارد.

کد خبر 596798 برچسب‌ها مریخ مریخ‌نورد استقامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مریخ مریخ نورد استقامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان

 مهری مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان در این همایش با اشاره به پیگیری اجرای طرح نان کامل در گلستان گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید آرد نان کامل فعال شده است و از هفته آینده ۶ نانوایی درگرگان تولید نان کامل را اجرایی خواهند کرد.

او افزود: کارخانجات آرد نباید سبوس را بیشتر از حد تعیین شده برداشت کنند ودر نان کامل فقط چهار درصد سبوس آرد برداشت می‌شود.

محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم گفت: دبیرخانه روز ملی گندم و آرد در استان استمرار خواهد داشت تا برنامه‌های کیفی در این حوزه در استان توسعه یابد.

سیدمحمد دهنوی افزود: امیدواریم اصلاحات گندم و آرد در استان با شتاب ادامه یافته و الگوی سایر استان‌های کشور شود.

محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم اعلام کرد: در گلستان امسال ۳۸۰ هزار هکتار زیر کشت گندم قرار دارد و پیش بینی می‌کنیم از این سطح بیش از یک میلیون تن گندم برداشت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان
  • ماجرای مراحل تولید اولین پهپاد یک تنی توسط سپاه | تصاویر | نخستین تصاویر پهاد جاسوسی RQ170 آمریکایی  
  • صبر و استقامت شهید حجازی در برابر مشکلات ستودنی بود
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین
  • نخستین فیلم شهیدآوینی پس از ۴۴ سال روی پرده رفت