تهیهکننده "احضار": اینجا همهچیز معرفتی و دینی است نه وحشت و دلهرهآور!
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۷۶۶۵
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،همهچیز با یک لوگوی پرماجرا شروع شد؛ اگرچه تیزر منتشر شده "احضار" هم حرف و حدیثهایی به دنبال داشت. سریالی که با موضوع توجه به عرفانهای کاذب و جلسات احضار روح که با خود جز نابودی خانوادهها و مشکلات روحی و روانی برای افراد شرکتکننده در این جلسات چیزی دیگری ندارد حرف و حدیثهایی را به وجود آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجالسی برپایه دروغ و فریبکاری
علیرضا افخمی کارگردان این مجموعه رمضانی اعتقاد دارد که بنابر فتوای اکثر علما، برپایی یا شرکت در مجالس احضار ارواح، حرام اعلام شده، زیرا عمدتاً چنین مجالسی برپایه دروغ و فریبکاری است.
به تعبیر محمودرضا تخشید تهیهکننده این مجموعه تلویزیزیونی، هدف از ساخت سریال احضار را مقابله با همین تفکر و انذار به مخاطب بوده تا در چنین مجالسی شرکت نکرده و در این مکانها حاضر نشوند تا هم مرتکب گناه نشوند و هم تبعات و عوارضِ حضور در این محافل دامن آنها و خانوادههایشان را نگیرد. او در جریان گفتگو به همه سؤالات و نقدهای مطرح شده درباره این مجموعه تلویزیونی پاسخ داده است.
سردمدار ساخت سریالهای ماورایی
اثر کارگردانی که بعد از سالها غیبت برگشته، اما این بازگشت با سر و صداهایی همراه بوده که طرح این دست موضوعات همیشه چالشبرانگیز و دارای حواشی است. اوجگیری ساخت سریالهای ماورایی در میانه دهه ۱۳۸۰ بود و سردمدار ساخت این سریالها "علیرضا افخمی" بود که با ساخت سریالهای "او یک فرشته بود" و "پنج کیلومتر تا بهشت" جدال میان باورهای دینی و نیروهای شیطانی را ایجاد کرد و همچنین با نگارش فیلمنامه "روز حسرت" و "اغما" شکل دیگری از این سریالهای معرفتی و دینی را در معرض نگاهِ مخاطب قرار داد.
رشد قارچگونه عرفانهای کاذب
همیشه هم طرح این دست موضوعات چالشهایی را به همراه داشته، هرچند که در میان دینداران، تردیدی در واقعی بودن روح و وجود شیطان وجود نداشته و ندارد، اما دوری از ساخت این دست آثار باعث رشد قارچگونه عرفانهای کاذب شده و عواقب غیرقابل جبرانی را در خانوادهها و به تبع آن در جامعه ایجاد میکند و ضرورت پرداخت درستِ به این باورهای اعتقادی را در رسانه ملی دوچندان میکند. نبود آگاهیبخشی به مخاطبان در رسانه ملّی باعث ایجاد افرادی مانند "طاهری" و حلقه عرفانهای کاذب شد که منجر به انحرافات وحشتناکی در بخشی از جامعه شد.
علیرضا افخمی کارگردان سریالهای مختلفی است. او پیش از این تبحر خود را در روایت جدال باورهای دینی با نیروهای شیطانی به اثبات رسانده، هرچند که بسیاری اعتقاد دارند هنوز "احضار" نتوانسته آن موفقیتها را تداوم ببخشد؛ تهیهکننده سریال اعتقاد دارد باید مخاطبان و منتقدین سعه صدر داشته باشند هرچه جلوتر برویم داستانها و اتفاقات عمیقتر میشوند.
احضار و رو کردن دستِ شیادان کاسبکار
اتفاقاً افخمی امسال با ساخت مجموعه تلویزیونی "احضار" نگاه دیگری به مسائل روز جامعه و جدال باورهای دینی و نیروهای شیطانی دارد. "احضار" ساخته شده تا دستِ شیادان کاسبکار این محافل و مجالس را رو کند و تأثیرات این باورهای غلط بر زندگی افراد خانواده و در نهایت جامعه را نمایش دهد.
سریال "احضار" در عینِ تحسین عدهای، با نقد و واکنشهای متعدد در فضایمجازی مواجه است. گروهی به عدم استفاده درست از ژانر وحشت و ناتوانی در نمایش موقعیتهای ترسناک، بازیهای بازیگران جوان و عدهای هم به ریتم کُند و تعلیقهای کمِ این سریال گلایه دارند و البته برخی هم خیلی زودتر از موعد، "احضار" را نسبت به کارهای قبلی علیرضا افخمی کمفروغتر و ناموفقتر میدانند.
همچنان هم نقدها و تحسینها درباره این سریال و دیگر آثار ماه رمضانی ادامه دارد؛ روندی که امسال مقداری زودتر درباره برخی از سریالها از جمله "احضار" علیرضا افخمی زودتر آغاز شد.
برای واکاوی و بررسی بیشتر این نقدها و اتفاقات به سراغِ محمودرضا تخشید تهیهکننده سریال "احضار" شبکه یک سیما رفتیم و با او لحظاتی به گفتگو نشستیم؛ تهیهکنندهای که چندی پیش "وارش" را روی آنتن شبکه سه داشت و سالها او را به عنوان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران، شبکه سه و مسئولیتهای دیگر در سازمان صداوسیما میشناسیم. کسی که سالهای قبل در زمان مسئولیتهایش، بارها در کنارِ کارهای ماورایی علیرضا افخمی بوده است.
مشروح این مصاحبه را میتوانید در ادامه بخوانید:
میگفتند "احضار" میخواهد جنّ و ارواح خبیثه نشان دهد!
بگذارید از سر و صدا و هیاهوی انتشار لوگو و تیزر سریال "احضار" شروع کنیم. آیا این هجمهها هدفمند بود؟
به نظرمن ناشی از عجلهای بود که قبل از اینکه کار را ببینند قضاوت و ارزیابی را شروع کردند. حتی کار به جایی رسیده بود، ذهنخوانی میکردند، اینها میخواهند جنّ و ارواح خبیثه نشان دهند. تا اینجای کار که به نمایش درآمد بحثی به نام جنّ مطرح شد! این قضاوتهایی بود که صورت میگرفت. یا مینوشتند که این چشمِ درون لوگو، چشم شیطان و فراماسونری است و اینها میخواهند این نشانهها را در سریالشان ترویج بدهند و حتی عوارض دارد. با خودشان فکر نمیکردند سازمان صداوسیما که کلی ممیزی دارد و آدمهای مختلفی متن را میخوانند چطور اجازه میدهند چنین اتفاقی رخ بدهد؟ یک مقدار هیاهوهای اولیه ناشی از عجله و قضاوت زودهنگام بود.
فرآیند تحقیق و نگارش فیلمنامه؟ / چقدر مشاور کمک کرد و چقدر متون دینی؟
یک مقدار از آن فرآیندهایی بگویید که "احضار" گذراند تا فیلمنامهاش شکل بگیرد؛ برای ساخت این اثر به سراغ چه کتبی رفتید و از چه مشاورینی کمک گرفتید؟
برای احضار بیشتر به کتب علما مراجعه کردیم و بیشتر هم مبنایمان نوشتههای دو شخصیت مطرح دینی، آیتالله جوادی آملی و علامه طباطبایی (تفسیر المیزان) بود که درباره این مسائل وجود داشت. از طرفی آقای برازش از کارشناسانی که از ابتدای ساخت سریالهای مختلف ماورایی درگیر این کارها بودند، ایشان به عنوان مشاور مذهبی سریال بودند.
همچنین، شخص علیرضا افخمی در کنار ساخت "او یک فرشته بود" و ۵ کیلومتر تا بهشت"، سریالهای "روز حسرت" و "اغما" را هم نوشته بود. در فرآیند تولید این آثار، با کلی از علما و بارها در جلسات نقد علما و مباحثی که در این موضوعات و مسائل مطرح میشود در جریان کامل این اتفاقات بودند. این مجموعه در کنار هم سعی کردند نکاتی که قرار است در رابطه با این موضوعات مطرح شود، از زاویه نگاه دینی و اجتماعی با آن برخورد کنند.
در یکی دو قسمت اول سریال با بازخورد منفی مواجه شدیم
در مورد بازیگرها معمولاً به کارنامه علیرضا افخمی مراجعه کنیم میبینیم که معمولاً در همه کارهایشان از بازیگران جدید و قدیمی در کنار هم استفاده کردهاند. هم ریسک محسوب میشود و هم بسیاری اعتقاد دارند تلویزیون باید بازیگر هم معرفی کند. در عین حال بسیاری از واژه نابازیگر برای بازیگران جوان سریال شما استفاده میکنند و اعتقاد دارند بازی بازیگران خوب پیش نمیرود؛ نظر شما چیست؟
اتفاقاً بازخورد مخاطب را از طریق صفحه مجازی سریال و به صورت روزانه از سازمان صداوسیما در اختیار ما قرار میگیرد؛ شروع سریال با چهرههای جدید و کار در یکی دو قسمت اولِ سریال، با بازخورد منفی نسبت به بازی بازیگران جوانمان مواجه شدیم، اما از قسمت دوم به بعد که شخصیتها بهتر شناخته میشوند، بازی کاراکترهایی مثل مائده و زهره را تحسین هم کردند. به نظرمن باز دلیل اصلی این هجمهها، همان واکنش ابتدایی از روی عجله و قضاوت زودهنگام است.
باید چند قسمتی تحمل کرد
این اتفاق معمولاً میافتد مخاطب با چهرهای آشنا شده و طرفدار اوست، در نتیجه زود با آن چهره کنار میآید، اما چند چهره جدید میبینید تا بازی، لحن و چهره و کلام این چهرهها برای مخاطب آشنا شود و بتوانند همذاتپنداری کنند نیاز به زمان دارد. باید چند قسمتی تحمل کرد تا بازیها در درونِ قصهها درست شکل بگیرد و آن موقع بهتر میتوانند درباره این بازیگران و شخصیتها قضاوت کنند.
رفته رفته چهرههای جدید و بازیگران قدیمی به ترکیب خوبی رسیدند
به نظرمن الان این اتفاق افتاده و این آشنایی برای مخاطب شکل گرفته است. هرچه قسمتها جلوتر میرود به خصوص قرار گرفتن این چهرههای جدید در کنار بازیگران قدیمی مثل علی دهکردی، آرش مجیدی، صالح میرزاآقایی و بقیه کسانی که نقشآفرینی میکنند کمک کرده ترکیب خوبی را داشته باشیم و بازخوردهایی که الان داریم نظرات مثبتی بوده است. به نظرم میآید برخی از این چهرهها جزو چهرههایی خواهند بود که در آینده در فیلمها و سریالهای دیگر بازی خواهند کرد؛ بازخوردها و بازتابهای جدید این پیشرفت را به ما نشان میدهد.
آنقدری که هشدار میدهید این سکانسها دلهرهآور و ترسناک نیست
یک نکته درباره درجهبندی سنی وجود دارد که با زیرنویس شبکه یک هنگام پخش سریال هم بر این نکته تأکید میشود در زمان پخش سکانسهای حساس و اصطلاحاً دلهرهآور و ترسناک از درجهبندی (+۱۴) استفاده خواهد شد. حاشیهها آنجایی بیشتر شکل گرفت که در آن قسمت مربوط به احضار روح از این درجهبندی خبری نشد. چرا این اتفاق افتاد و اصلاً چه زمانهایی باید درنظر گرفته شود؟
در واقع ما از ابتدا قرارمان این بود در تمام صحنهها مثل آن صحنه قسمت ششم (همان قسمت مربوط به احضار روح) این درجهبندی سنی را بگذاریم در قسمت اول این درجهبندی را داشتیم و در قسمت چهارم هم به هنگام رویا و کابوسی که مائده میبیند هم این +۱۴ درج شد. اما بعد از این موارد، بازخوردی داشتیم که میگفتند وقتی این درجهبندی سنی را میگذارید آنقدری که هشدار میدهید این سکانس دلهرهآور و ترسناک نیست.
چرا صحنه احضار روح، +۱۴ نشد؟
در مورد آن صحنه خاص که شما اشاره کردید باید بگویم، واقعاً احساس میکردیم این صحنه احضار روح، مثل فیلمهایی که میز تکان میخورد، پرده میافتد و یا موسیقی رعببرانگیزی دارد، نیست. یعنی خود سکانس طوری طراحی نشده بود بیننده را بخواهد بترساند. در صورتیکه آن فیلمها که اصطلاحاً نامشان را فیلم ترسناک و ژانر وحشت میگذارند، هدف این است که بیننده بترسد، اما ما چنین طراحی نداشتیم و برای احضار، طراحی سادهای داشتیم.
گفتیم اینجا شیادی و کلاهبرداری میکنند
پیش از این صحنه گفتیم که پشتِ این اتفاق شیادی در میان است و اصلاً احضار روحی در کار نیست. گوشی طرف را هک میکنند و اطلاعاتش را میگیرند در نتیجه طرف را شوکه میکنند روح این اطلاعات را میرساند؛ بنابراین از ابتدا گفته بودیم که آنجا فضای کلاهبرداری است و هیچ فضاسازی ترسناکی نکرده بودیم و همهچیز رئال بود؛ وقتی روح "محسن کامرانی" ظاهر میشد یک ظهور خیلی عادی بود. یک صداگذاری عجیب و غریب و ترسناکی استفاده باشد، خیلی ساده بود حتی مائده میترسید و او را آرام میکردند.
نمیخواستیم بیننده را بترسانیم
به جای اینکه تمهیداتی را درنظر بگیریم بیننده به سمت ترس برود اتفاقاً سعی کردیم بیننده را به سمت قصه ببریم. با بازخوردی که گرفته بودیم از درجهبندی که برای دو صحنه قبلی زده بودیم، برخی معترض این درجه بندی بودند به نظرمان میآمد که اینجا دیگر به این درجهبندی سنی نیاز ندارد. ظاهراً بعد از پخش، عدهای گفتند این تمهیدات را داشتید که این کلاهبرداری است، اما ممکن است برخی از کودکان بترسند که باز به نظرمن این امکانی است که برخی به ذهنشان میآورند و معلوم نیست چقدر در واقعیت این اتفاق ترسناک رخ داده باشد.
بیشتر هدف بحث ماورایی و معرفتی است تا بیننده را ترساندن!
در ادامه سریال باز هم از این صحنههای ترسناک و اتفاقات عجیب و غریب داریم؟
یکی از مشکلاتی که ما داریم با برخی از مخاطبین خاصمان پیدا میکنیم اصلا هدف این سریال، ژانر ترسناک نیست. همانطور که اول سریال مینویسد "احضار" ژانر معرفتی و ماورایی است. وقتی "اغما" و "۵ کیلومتر تا بهشت" پخش میشد مخاطب با همین روح و شیطان و ماجراهایی از این دست روبرو میشد، اما آنجا +۱۴ درج نمیشد. به نظرمان میآید اینجا بیشتر هدف بحث ماورایی و معرفتی است تا بحث دلهره ایجاد کردن و بیننده را ترساندن!
اگر میخواستیم سریال در ژانر وحشت باشد، بزرگترها هم قالب تهی میکردند
در نتیجه صحنههای این شکلی تا آخر کار در جای جای سریال خواهد بود. اماتصور نمیکنم این صحنهها برای ژانر وحشت است اگر این ژانر وحشت باشد و میخواستیم چنین طراحی داشتیم همان وجود روح محسن به گونهای در داستان قرار میگرفت، آنقدر وحشتناک و ترسناک باشد که بزرگترها هم قالب تهی کنند. اما سعی کردیم همهچیز را معمولی و به شکلی اجرا کنیم که بیننده ما از هر قشر و گروه سنی است زیاد دستخوش ترس و لرز نشود.
بیشتر توجهمان به حرفمان است نه اینکه بخواهیم بترسانیم
بیشتر نگاه و توجهمان به درام و قصه و حرف مان است تا اینکه بخواهیم بترسانیم. در نتیجه به نظرمان میرسد مثل بقیه سریالهایی که در این ژانر ساخته و پخش شد مثل اغما و بقیه سریالها +۱۴ نداشتند این سکانسهایی هم که تا آخر سریال خواهیم داشت خیلی ضرورتی نمیبینیم و حالا اگر دوستان شبکه به این جمعبندی برسند که باید این درجهبندی سنی درج شود، +۱۴ دوباره گوشه تصویر دیده میشود. باید ببینیم چه تصمیمی گرفته میشود و به ما چه ابلاغ میشود.
ریتم "احضار" تندتر میشود؟
برخی انتقادها به سمتِ ریتم سریال است. آیا در ادامه این ریتم تندتر خواهد شد؟
من خودم حداقل ۶، ۷ سریال با آقای افخمی کار کردهام مجموعه کارهای ایشان همیشه همینطور ملایم شروع میشود و آرام آرام وارد لایههای متفاوت و ریتمهای تندتر میشود. همیشه یکی از صحبتهایی که با ایشان داشتم این بود که چرا اینطوری؟ و ایشان میگفت برای اینکه بتوانم داستانم را خوب جا بیندازم اصلاً این روشی است که دارم.
"او یک فرشته بود" از فوتِ مادر داستان به بعد جذاب شد
این اتفاق برای "احضار" هم افتاده است؟
برای سریال "او یک فرشته بود" هم افتاد. تا زمانی که ثریا قاسمی که نقش مادر شخصیت اصلی داستان را بازی میکرد، کشته نشده بود، جزو سریالهای دوم و سوم پخش ماه رمضان بودیم و یکدفعه بعد از فوت مادر داستان که دخالت داشت کاراکتر شیطان داستان (بهاره افشاری) در آن، اقبال مخاطب نسب به کار ما زیاد شد. این اتفاق به نظرمن در سریال "احضار" افتاده و بعد از قسمت اول و دوم قسمت به قسمت جلو رفتیم مخصوصاً به قسمت ششم رسیدیم همان اتفاق روح محسن، روندِ داستان را تغییر کرد.
ارتباط فرهاد و مائده و ارتباط با روح محسن
در قسمت هفتم ما وارد مرحله بعدی شدیم و لایهای از کاراکتر فرهاد باز میشود؛ او به خواستگاری مائده آمده و متوجه میشویم یک زن دیگری در زندگیشان است و اعتیاد داشته است. ما اصلا دنبال روح و مسائل صرفاً دلهرهآور و ژانر وحشت نیستیم و قصهمان را باید تعریف کنیم. لایههای جدید داستان قسمت به قسمت برای بیننده باز میشود و هرچه جلوتر برویم همین اتفاقات فرهاد و ارتباطات او با مائده چطور میشود و ماجرای روح محسن به کجا میرسد این سؤالاتی است که برای اذهان ایجاد کرده و همینطور جلوتر برویم امیدواریم که این ارتباط را بین مخاطب و سریال قویتر میکند.
تغییر نام دستوری بود
چرا نام "دعوت نحس" را به "احضار" تغییر دادید؛ با توجه به اینکه سریالی با ژانر وحشت به همین نام در نمایشخانگی داشتیم؟
دستوری بود که از طرف مسئولین مربوطه به بخش نمایش داده شد. یکی از دلایلی که عنوان شد، چون ماه مبارک رمضان، ماه دعوت الهی است این کلمه دعوت در کنار نحس قرار گرفتن، برای ماه مبارک اسم خوبی نیست. خودمان علاقه اولیهمان این نام بود، اما با این استدلال پذیرفتیم که این نام را تغییر دهیم و بنابراین به نام "احضار" رسیدیم.
میخواستیم بحث معرفتی و ماورایی دینیمان پیش برود نه بیننده قالب تهی کند
برخی از بخشها احساس میشود یک صداگذاری و یک موقعیتی قرار است اتفاق بیفتد، اما انگار کارگردان و عوامل سازنده به دلیل ایجاد هجمههایی دچار خودسانسوری شدهاند؛ چنین چیزی وجود دارد؟
واقعیت این است که با آریا عظیمینژاد آهنگساز سریال تا به حال به ایشان نگفتیم فضای موسیقی را به کجا ببرد. همفکری روی کلیت موسیقی کار داشتیم. اما به ایشان نگفتیم موسیقی را چطور بسازد که بیننده نترسد یا بترسد. اصلاً در این سریال ژانر وحشت را دنبال نمیکنیم حالا که در جنگل قرار داریم و توهمی برای آن دختر پیش بیاید، این توهم را طوری بسازیم بیننده در خانه قالب تهی کند.
آنجایی که روح محسن میآید با موسیقی، دلهره و ترس به جان بیننده بیندازیم. هدفمان در این سریال این نبوده! برخیها فکر میکنند هدفمان این بوده، میگویند شما ناتوانید در ساختن ژانر وحشت؛ در حالیکه میخواستیم این کار را بکنیم در ساخت توانایی نداشتیم در صداگذاری و موسیقی میتوانستیم ایجاد کنیم وقتی ما ساخت کار را از این حالت دور میکنیم یعنی میخواهیم بحث معرفتی و ماورایی دینیمان را و آن موضوعات سریالمان را بیان کنیم نه اینکه بیننده را به حالت وحشت را ببریم و بگویند در در اجرای این ژانر ناموفق بودید و یا دچار خودسانسوری شدید.
خواستیم هشدار بدهیم! / درصد بالایی از مردم به فضای فالبینی و احضار گرایش دارند
در واقع هدف سریال "احضار" نقد عرفانهای کاذب است؟
طبق بررسیهای شورای عالی انقلاب فرهنگی درصد بالا و قابل توجهی از مردم متأسفانه در این فضاها افتادند؛ از فال بینی و کتاب باز کردن، طلسم و احضار روح خیلی در جامعه به وفور پیدا میشود و طوری عمل میکنند مراجعهکننده به این باور میرسد چیزهایی را میدانند که از غیب شنیدهاند. در کنار این، هدف اصلیتری که در سریال دنبال میکنیم بحث هشدار دادن به مردم باید روی فکر، اخلاق و رفتار خودشان کنترل بیشتری داشته باشند. یعنی یک هشدار و انذار دادن در مورد نفسانیاتشان، روابط شان و سطح تفکرشان؛ بیشتر هشدارها در لایههای زیرین درباره مسائل اخلاقی و رفتاری وجود خواهد داشت.
این روشهای هک کردن تلفن همراه و شبکههای اجتماعی که شما نشان دادید چقدر تحقیقشده و عینِ واقعیتی است که از طریق این گروهها اتفاق میافتد؟
لازم نیست که بپرسیم؛ خیلی از این گروهها به روشهای مختلفی متوسل میشوند تا اطلاعاتی دربیاورند شخص به هنگام مراجعه فکر کند او از غیب خبر دارد. این روشی که نشان دادیم یکی از آن روشهاست؛ وگرنه تحقیقات محلی، از طریق خانواده و رصد میدانی، دخل و تصرف در دفاتر و زندگی شخصی فرد به حقیقتهایی میرسند تا مراجعهکننده باورشان کند و به شیادی و کلاهبرداریشان ادامه دهند.
حلقههای انحرافی نقد فکری شده اند، اما بیشتر رویِ شیادی فالگیریها متمرکزیم
چقدر اتفاقات پرونده طاهری و حلقههای انحرافی عرفانهای کاذب، جزو انگیزههایی شد "احضار" را بسازید؟
اصلاً. شما خواهید دید اسم عرفانهای کاذب زیاد وارد کار ما شده، زیاد روی آن ورود نمیکنیم. جزو مواردی است که پیشداوری شده و نگاهی به دیدگاههای طاهری و امثال حلقههای انحرافی نشده است. چون اگر میخواستیم ورود کنیم باید مبنای فکری سریال را هم به آن سمت میبردیم. اما ممکن است در این مسائلی که مطرح میکنیم ناخودآگاه برخی از کارهای آنها نقد فکری بشود. بیشتر ما روی کاسبیهای فالگیرها و شیادیهای احضار و این مجالس و محافل متمرکز بودیم.
اینجا باید مخاطب با حوصله بیشتری کار را دنبال کند
با همه این اوصاف برخی نقد به عملکرد آقای افخمی دارند که با این سریال یک عقبگردی داشته است؛ شما چنین اعتقادی دارید؟
جنس این کار با کارهای قبلی آقای افخمی متفاوت است. در او یک فرشته بود و اغما و ۵ کیلومتر تا بهشت، با تعدادی کاراکتر محدود، کار جلو میرفت و آن سریال را به سرانجام میرساند. اینجا تعداد کاراکترهای ما نسبت به آنها دو برابر است و اتفاقات مختلف دیگری را مطرح میکنیم و بیان و پرداختن به داستان به مراتب سختتر و دشوارتر میشود. از طرفی هم نیاز به حوصله بیشتری دارد تا مخاطب عمیقتر سریال را دنبال کند. جنس این سریال را باید با خودش قضاوت کرد نه سریال دیگری؛ در قسمت هفتم به باز شدن داستانها و شخصیتهای دیگری رسیدیم که آنها هم مؤثرند و حتی در قسمتهای آینده منتظر دو سه شخصیت جدید دیگر هم باشید.
برگِ برنده دستِ کدام سریال است؟
به نظر شما برگِ برنده دست سریال "احضار" است؛ رقابت سریالهای ماه رمضانی را چطور میبینید؟
در زمانی که مدیر بودم همیشه میگفتم دعا میکنم همه سریالها درجه یک باشند و ما هم درجه یک باشیم. الان هم این دعا را دارم که سریال ما را مردم دوست داشته باشند. بازخوردهایی که من دارم سریالها نسبت به سالهای قبل بیشتر دیده میشوند. خیلی روی آنونس قضاوت میکردند که میخواهند جنّ نشان دهند. از تلویزیون نگاه کنید ممکن است تأثیر بگذارد؛ واقعاً پیشگوییهای نادرستی داشتند؛ چون ما هیچجا خلاصهای از داستان ارائه ندادیم.
عوامل و بازیگرانمان کرونا گرفتند، اما کار را تعطیل نکردیم
کرونا را در سریال دارید؛ کاراکترهایتان ماسک میزنند. حتی در قسمتی پدر یکی از این دختران، به علت ابتلای به کرونا قرنطینه شده است. از شرایط کرونایی بگویید و اینکه شما هم عوامل و یا بازیگرانتان مبتلا شدند و تصویربرداری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
خواستیم ما هم هشدار داده باشیم و به وظیفه اجتماعیمان عمل کرده باشیم. دکتر و پرستار مخصوص سرِ پروژه داریم که روزانه چک میکنند. این بیماری به گونهای شده سر پروژه هم نمیگیرند آثاری میبینیم از فرد میخواهیم به قرنطینه برود. بازیگران و عواملی داشتیم که به کرونا مبتلا شدند، اما ما یک روز پروژه را تعطیل نکردیم.
لوکیشنهای مربوط به آن بازیگر را تغییر دادیم و صحنههای دیگر را گرفتیم تا قرنطینه آن فرد تمام شود. از بازیگرهایمان آرش مجیدی و آدرینا صادقی (نقش مائده) مبتلا شدند.
فیلمبرداری ادامه دارد، امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم کار را به پایان برسانیم. قسمتهای پایانی تصویربرداری میشوند و ما تا ایام بعد از شبهای قدر را هم دستمان داریم و امیدوارم با سلامتی همه بچههای گروه کار به زودی تمام شود.
این ضعف را در حوزه طنز قبول دارم
سوال آخر؛ آقای تخشید بسیاری امروز این نکته را مطرح میکنند که سریالهای جدید نمیتواند مثل سریالهای قدیمی بیننده داشته باشد؛ شما این تحلیل را قبول دارید؟
این تحلیل در حوزههایی صدق میکند و درست است؛ در حوزههایی خیر. طنزهایی میساختیم از طنزهایی که جدید میسازیم بهتر بود. چرا که نوشتن و اجرا کردن طنز به خودی خود کار سختی است و آن موقع کسانی داشتیم که در این عرصه قلم میزدند و کارگردانی میکردند و به هر دلیلی امروز در تلویزیون نیستند. این عدم همکاری باعث شده تلویزیون ضربه بخورد و عملاً دستِ تلویزیون از نویسندگان خوب خالی باشد. البته در این میان سریالهایی مثل "پایتخت" و "نونخ" هم کار میشوند، اما آن اتفاقات گذشته برایشان بوجود نمیآید.
در مورد ملودرام و ژانرهای دیگر قبول ندارم و با قاطعیت میگویم کاری مثل "احضار" جزو کارهای ماورایی است که در آینده خواهند گفت چقدر این کار قوی بوده است. اصلاً پسرفت ندارد و در هم تنیده شدن این داستانها به شکل حرفهای و خوب، اتفاق قابل توجهی را رقم میزند. هرچه جلوتر برویم متوجه این نکته میشوید. همین توحه به خیریه در داستان و خیلی از اتفاقات دیگر، حساب شده است. امیدواریم بقیه کار هم با همین کیفیت جلو برود و تعجیل باعث ضعف ریتم و کار نشود.
سریال "احضار" محصول جدید سیمافیلم است و شبهای ماه مبارک رمضان قرار است ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش شود. در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی بازی دارند و به گروه بازیگران افسانه چهرهآزاد، على دهکردى، خیام وقار کاشانى، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایى نیز اضافه شدند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال احضار ماه رمضان سریال تلویزیونی درجه بندی سنی کیلومتر تا بهشت او یک فرشته عرفان های کاذب ساخت سریال علیرضا افخمی جلوتر برویم دلهره آور تهیه کننده ژانر وحشت احضار روح قالب تهی روح محسن قسمت اول چهره ها همه چیز صحنه ها سال ها کار ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستارهباران کردند
سریالهای ایرانی که در پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی پخش میشوند، به دلیل بهرهگیری از بازیگران نام آشنا و محبوب، فیلمنامهها و کارگردانی در ژانرهای مختلف، بیشترین مخاطب را به خود جذب کردهاند و هرسال، بیش از سال پیش دست به تولید سریال هایی با عوامل مجرب و بازیگران چهره و محبوب میزنند که امسال نیز با شروع سال جدید چند سریال از جمله «افعی تهران»، «جنگل آسفالت»، «اکازیون» و … توجه مخاطبان را جلب کرد. با پایان رسیدن سریال «گناه فرشته»، سریال «قطب شمال» جایگزین خواهد شد و مخاطبان می توانند این سریال را در شبکه نمایش خانگی دنبال کنند. اما سریالهای بسیار دیگری نیز در دست تدارک پخش و یا ضبط است که تاریخ دقیقی از پخش آن ها مشخص نیست و فقط گمانه زنی هایی پیرامون آن ها اتفاق میافتد.
در ادامه با سریالهای در صف پخش از شبکه نمایش خانگی و حضور پررنگ بازیگران در این پروژهها آشنا میشوید.
فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی، امیرحسین فتحی، نازنین بیاتی، فرزاد حسنی، عباس جمشیدیفر، فرهاد آئیش و… در «قطب شمال»این سریال به کارگردانی امین محمودی یکتا و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان از جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ پخش میشود و در واقع جایگزین سریال «گناه فرشته» خواهد شد. این سریال حدود ۱۲ قسمت است ولی تغییر در تعداد قسمتهای آن دور از ذهن نیست.
فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی، امیرحسین فتحی، نازنین بیاتی، فرزاد حسنی، عباس جمشیدی فر، شهرام قائدی، نگار فروزنده، شهروز دل افکار، روح الله زمانی، فرهاد آئیش، امیر دژاکام، بهادر زمانی، مرتضی آقا حسینی، مهلقا مینوش، فرهنگ زرگرباشی، ماکان آریاپارسا، مهران میری، حاتم مشمولی، مسعود میرطاهری، احمد لشینی، نیما شکیبایی، آتوسا کلانتری بازیگران سریال قطب شمال هستند.
دیگر عوامل سریال «قطب شمال» نیز عبارتند از سرمایهگذار: ماکان آریاپارسا، نویسندگان: حامد افضلی، امین محمودی یکتا، مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، تدوین: ژینوس پدرام، طراح صحنه: سعید حسنلو، موسیقی: بامداد افشار، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، مدیر تولید: مجتبی برهانیزاده، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح لباس: مرجان گلزار، طراح گریم: مونا جعفری، ساخت تیتراژ و جلوههای بصری: امیر ولیخانی، مدیر برنامهریزی: کتایون درخشان، منشی صحنه: مائده رفیعی و عکاس: کیمیا پوراحمد.
داستان سریال «قطب شمال» را میتوان اینطور تعریف کرد؛ همایون و ارغوان در آستانه ازدواج، قربانی خیانتی هولناک میشوند. همایون پشت دیوارهای زندان برای انتقام از سامان لحظهشماری می کند که مرگ از راه میرسد. آرشام یکتا متولد میشود. دختری به نام صحرا کنارش قرار میگیرد تا مسیر انتقام از خائنها برای آرشام هموار شود.
بهنوش طباطبایی، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه، سهیل مستجابیان، فرشته صدرعرفایی، مجید صالحی، میلاد کیمرام و… در «سوشون»سریال «سووشون» ساخته نرگس آبیار داستان در مورد داستان زندگی یک خانواده کرد در طول سالهایی که پس از جنگ جهانی دوم و قبل از شروع جنگ ایران و عراق در ایران سپری میشود، به تصویر کشیده شده است. داستان از دیدگاه دختر جوان خانواده، شاهین روایت میشود که شاهد تغییراتی چشمگیر در زندگی خود و خانوادهاش است. تهیهکنندگی این سریال را محمدحسین قاسمی برعهده دارد و فیلمنامه این سریال براساس رمان محبوب «سووشون» نوشته سیمین دانشور، تهیه شده است.
پیشتر خبرها حاکی از آن بود، زمان پخش این سریال که گفته میشود هر قسمت از آن ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است در اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شود اما این اتفاق صورت نگرفت و اعلام شد که سریال هر وقت به پخش برسد، به طور همزمان نیز در برخی کشورهای دیگر به صورت بینالمللی پخش خواهد شد.
بهنوش طباطبایی در نقش زری سووشون، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه، سهیل مستجابیان، فرشته صدرعرفایی، مجید صالحی، مریم سعادت، میلاد کیمرام و… از جمله بازیگران این سریال شبکه نمایش خانگی هستند.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، الهه حصاری، مرتضی امینیتبار، سعید چنگیزیان، سید جواد هاشمی، الناز ملک، کامبیز دیرباز و… در «زخم کاری ۳»بخش عمده فیلمبرداری فصل سوم «زخم کاری» به پایان رسیده و پس از طی مراحل فیلمبرداری در فصول و مکانهای مختلف، برای پخش آماده میشود. در این فصل هم با داستانهای جدیدی مواجه خواهیم شد و هم چهرههای تازهای پا به سریال میگذارند. با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، احتمال می رود که «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ به پخش برسد.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، الهه حصاری، مرتضی امینیتبار، سعید چنگیزیان، سید جواد هاشمی، الناز ملک، کامبیز دیرباز و… در این فصل نیز به عنوان بازیگر حضور خواهند داشت.
«زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان است و سعی کرده است در هر فصل این سریال، از نمایشنامه هایی مختلفی از جمله «مکبث» ویلیام شکسپیر اقتباس کند. گفته می شود فصل سوم این سریال برگرفته از داستان «ریچارد سوم» اثر ویلیام شکسپیر باشد.
علی شادمان، حامد کمیلی، مهرداد صدیقیان و… در «بلیط یک طرفه»سریال «بلیط یک طرفه» با کارگردانی پوریا حیدری اوره، یک نمایش خانگی پلیسی معمایی است که در ترکیه اتفاق میافتد. این سریال با تنوع ژانر و حضور بازیگران برجسته ایرانی و بینالمللی، تجربهای جذاب و متفاوت از دنیای پلیسی را ارائه میدهد علی شادمان، حامد کمیلی، مهرداد صدیقیان، ارکان پتک کایا، لیدا رمضان و… بازیگران این سریال هستند.
به جز بازیگران ایرانی، هنرمندانی از کشورهای ترکیه، لبنان، آمریکا، و ایران هم در این سریال نقش خواهند داشت. البته قبلاً اعلام شده بود که پیمان معادی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این سریال حضور خواهد داشت، اما به دلیل تداخل زمانی با تولید سریال «افعی تهران»، این همکاری اتفاق نیفتاد.
سریال «بلیط یک طرفه» در نمایش خانگی نمایش داده شود، اما زمان پخش دقیق آن هنوز معلوم نیست. گفته میشود تعداد قسمتهای این سریال حدود ۲۰ قسمت و هر قسمت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است.
امین حیایی، نیکی کریمی، شهاب حسینی، لاله مرزبان، میرسعید مولویان و … در «پوکر»سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی این روزها در مرحله فیلمبرداری است. گفته میشود این سریال برای ادامه مرحله تولید از سوی پلتفرم شیدا. پخش کننده این سریال نیاز به اعمال اصلاحات دارد.
در این سریال امین حیایی و نیکی کریمی که پیش از این تجربه بازیهای ماندگاری را کنار هم داشتند، به ایفای نقش می پردازند. همچنین شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال نقش آفرینی میکنند
تا یکی از پرستارهترین سریالهای نمایش خانگی به زودی روانه پخش از شبکه نمایش خانگی شود.
صابر ابر، سارا بهرامی، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا، امیر غفارمنش، پیمان قاسمخانی و… در «بازنده»امین حسینپور، نویسنده و کارگردان این سریال و احسان ظلیپور تهیهکننده «بازنده» است. این کارگردان، پیشتر سریال کوتاه «درمانگر» را در ژانری جنایی و رازآلود ساخته است. «بازنده» دومین تجربه حسینپور در این ژانر محسوب میشود که این روزها در مرحله پس تولید قرار دارد.
صابر ابر، سارا بهرامی، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا، محمدعلی محمدی، امیر غفارمنش، مهدی رکنی، الهه اذکاری، سپیده مولوی، ستاره قهرمانی و پیمان قاسمخانی گروه بازیگران این سریال را تشکیل میدهند.
دیگر عوامل این سریال عبارتند از تدوین: سیاوش کردجان، صداگذاری: حسین ابوالصدق، موسیقی: پیام آزادی، طراح جلوههای ویژه بصری: کامیار شفیعپور و عکاس: محمد مهدی دلخواسته. قرار است بهزودی از تصویرهای دیگر این مجموعه هم رونمایی شود. گفته می شود بازنده بهار سال جاری منتشر خواهد شد.
همچنان زمان پخش این سریال مشخص نیست و اخبار به روز تر متعاقبا اعلام میشود.
پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین در «در انتهای شب» سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده به زودی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود. محمد یمینی تهیهکنندگی این سریال را برعهده دارد که در ۹ قسمت ساخته شده است و در سال ۱۴۰۳ پخش میشود. آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه «در انتهای شب» هستند. پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین نقشهای اصلی «در انتهای شب» را بازی میکنند. دیگر عوامل «در انتهای شب» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، تدوین: عماد خدابخش، موسیقی: رامین کوشا، مدیر طراحی صحنه: محسن شاهابراهیمی، مدیر تولید: پیمان حمیدی، طراح جلوههای بصری: فرید ناظرفصیحی، سرپرست گروه کارگردانی: روزبه سجادی حسینی، صدابردار: مهدی ابراهیمزاده، طراح صحنه: مریم ناظم، طراح لباس: نازنین توسلی، طراح گریم: عباس عباسی، صداگذاری و میکس: مهرشاد ملکوتی، جانشین تولید: مهدی عباسیپور، دستیار اول کارگردان: حمید شوریده، برنامهریز: ساناز قراملکی، منشی صحنه: غزل رشیدی، عکاس: امید صالحی، مشاور گرافیک: محمدحسین هوشمندی، طراح لوگو: سمیرا امیری. همچنان زمان پخش این سریال مشخص نیست و اخبار به روز تر متعاقبا اعلام میشود. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار ، حامد بهداد و … در «بی عاطفه» سریال «بی عاطفه» به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه کنندگی محمدصادق میرکریمی و نویسندگی امیرعباس پیام تازه ترین محصول نمایش خانگی است و این روزها در سکوت خبری جلوی دوربین رفته است.رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار ، حامد بهداد و… در این سریال نقش آفرینی کردهاند. زمان پخش این سریال مشخص نیست و اخبار به روز تر متعاقبا اعلام میشود.
محسن تنابنده، بابک حمیدیان و مریلا زارعی، بهرنگ علوی، پیمان معادی و … در «ازازیل»سریال «ازازیل» از جدیدترین ساخته های حسن فتحی می باشد که در اواسط مرحله فیلمبرداری است. پریناز ایزدیار، محسن تنابنده، بابک حمیدیان و مریلا زارعی، بهرنگ علوی، پیمان معادی از بازیگرانی هستند که در سریال «ازازیل» به ایفای نقش پرداخته اند.
برخلاف سابقه و آثار حسن فتحی که در ژانر تاریخی تهیه شدند، از جزئیات «ازازیل» هنوز چیزی در دسترس نیست اما گفته میشود، روایتی از دوره معاصر است که در ژانر پلیسی پخش خواهد شد.
البته قرار بود، محسن داوودی در ابتدا کارگردانی آن را برعهده بگیرد که بعد از گذشت مدتی کارگردانی به حمیدرضا قربانی سپرده شد و در نهایت سمت کارگردانی «ازازیل» به حسن فتحی رسید. حسن خدادادی تهیه کننده این سریال است و مسعود خاکبازفیلمنامه آن را به نگارش درآورده است.
رضا کیانیان، پوریا پورسرخ، محمدرضا شریفینیا، مهران غفوریان، امیرمهدی ژوله، یکتا ناصر، شقایق دهقان، آشا محرابی، رضا رویگری و… در «بی تو میمیرم»سریال نمایش خانگی «بی تو میمیرم» به کارگردانی عباس مرادیان و تهیه کنندگی فرشید رئوفی با بازی رضا کیانیان، مهران غفوریان، پوریا پورسرخ و محمدرضا شریفی نیا و با حضور جمعی از بازیگران مطرح ایرانی و بینالمللی در ارمنستان، گرجستان، ترکیه و ایران پخش خواهد شد.
«بی تو میمیرم» یک تریلر عاشقانه، جادهای و معمایی است که داستان خود را در بستری امنیتی و اطلاعاتی روایت میکند.
رضا کیانیان، پوریا پورسرخ، محمدرضا شریفی نیا، الیاس یالچینتاش، الکساندرا، مهران غفوریان، امیرمهدی ژوله، یکتا ناصر، شقایق دهقان، علی اوجی، ثریا قاسمی، فریبا نادری، آشا محرابی، شهین تسلیمی، رضا توکلی، رضا رویگری در این سریال به ایفای نقش می پردازند.
دیگر عوامل این پروژه عبارتند از: مجری طرح: فرشید رئوفی، تصویربردار: فرزام گلسفیدی، مدیر تولید: داود باقری، طراح گریم: کامران خلج، طراح صحنه: صدرا صدری، طراح لباس: سمیرا دادخواه، تدوین: وحید درویشی، مشاور رسانهای: امین اعتمادیمجد، انتخاب بازیگران: داود باقری، منشی صحنه: سودابه صفری، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: امیر ترکی، مدیر تدارکات: حامد عیدی، صدابردار: میثم یاردیلو، برنامهریز: حمید شوریده، دستیار کارگردان: سعید آهنج، مدیر مالی: ثریا رئوفی، جلوههای ویژه میدانی: حمید رسولیان، طراح بدلکاری، امیرحسین خنجری، مترجم زبان استانبولی: مهشید رئوفی.زمان پخش این سریال به محض مشخص شدن از طریق خبرگزاری صبا اطلاع رسانی خواهد شد.
آناهیتا درگاهی، بهاره کیان افشار، شهاب مظفری، حسین مهری، پژمان بازغی، علیرضا استادی، آیدا ماهیانی و… در «مادرخوانده»«مادرخوانده» سریال جدید نمایش خانگی به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه کنندگی مهدی یاری است. فصل اول، دوم و سوم سریال «مادرخوانده»، محصول موسسه سرو رسانه پارسیان با ژانر درام، عاشقانه و حضور بازیگران برجسته سینمای ایران یکی از سریال های زردفیلم امسال خواهد شد. آناهیتا درگاهی، بهاره کیان افشار، شهاب مظفری، حسین مهری، پژمان بازغی، علیرضا استادی، آیدا ماهیانی، هامون سیدی، مجید نوروزی و ستاره پروین گروه بازیگران این سریال را تشکیل میدهند.
سریال «مادرخوانده» داستان جنون یک نسل جوان را به تصویر می کشد و با قصه ای پرتنش جنون یک نسل ناشناخته را روایت میکنند. سریال با یک شعار آغاز میشود: سالهاست که پدرخواندهها در اوج قدرت بودند اما حالا دیگر دوران آنها تمام است و نوبت مادرخواندههاست.
منبع: پایگاه خبری صبا خبر