حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: حضرت خدیجه (س) با آن مقاماتی که داشتند قبل از وفات خود ولایت امیرالمومنین را پذیرفته بودند و این درس بزرگی است که ما باید از مکتب حضرت خدیجه (س) فراگیریم.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ حضرت خدیجه (س) در سخت ترین دوران تاریخ اسلام نقش کلیدی داشتند و در دوران بعثت با حمایت های مادی ومعنوی خویش از پیامبر اکرم (ص) نقش مهمی در تثبیت و گسترش اسلام ایفا نمودند.

ایشان تمام ثروت، و مال و اموال خویش را در راه رضای خدا بخشیدند و در ترویج اسلام و پیشبرد اهداف آن با حمایت از پیامبر (ص) نقش بسزایی داشتند. سالروز وفات حضرت (س) فرصتی پیش آورد که با حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار کارشناس دینی و مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفتگویی داشته باشیم:

 

حضرت خدیجه (س) نزد پیامبر (س) از چه جایگاه و منزلتی برخوردار بودند؟

ایشان از جایگاه ولایی نزد پیامبر (ص) برخوردار بودند به گونه ای که پیامبر گرامی فرمودند: بخدا سوگند خداوند بهتر از او زنی به من نداده،او بود که به من ایمان آورد هنگامی که مردم کفر ورزیدند،و او بود که مرا تصدیق کرد در حالی که مردم مرا تکذیب کردند و او بود که در مال خود با من مواسات کرد، در وقتی که مردم محرومم کردند و از او بود که خداوند فرزندانی روزی من کرد و از زنان دیگر نسبت بفرزند محرومم ساخت و از عایشه روایت کرده اند که گفت: هیچ گاه نمی شد که رسول خدا از خانه بیرون رود جز آنکه خدیجه را یاد می کرد و ستایش و مدح او را می نمود،

 

در روایات مقام «اعراف» و مقام «مصطفی» برای حضرت خدیجه (س) ذکر شده است در این خصوص توضیح بفرمایید؟

اعراف یک جایگاه بلند بالایی در بهشت است که در آنجا افراد که شامل پیامبر (ص) و معصومین (ع) می شود سایر مردمی که در محشر حضور دارند را نظارت می کنند وقتی فردی در دنیا یک چهره ممتاز در ایمان، حمایت از اسلام و هدایت آفرینی داشته است قطعا در قیامت نیز از چنین جایگاه ممتازی برخوردار خواهد بود که آن جایگاه را «اعراف» می گویند و قطعا حضرت خدیجه (س) فردی نقش آفرین در پیشرفت اسلام و هدایت جامعه اسلامی بودند و اگر در این جایگاه قرار داشته باشند حرف منطقی و درستی است

 

در مورد «مصطفی» یعنی برگزیده، فردی که اسلام، خدا و ایمان را بر می گزیند و انتخاب کننده دین حق است چنین افرادی برگزیده خدا می توانند باشند. حضرت خدیجه (س) به پاس خدماتی که به اسلام و فداکاری که در راه اسلام داشتند و حمایت هایی که از پیامبر اسلام (ص) برای دین داشتند خدای متعال هم یک گوهر گرانبهای بی نظیر در عالم خلقت به نام فاطمه (س) به ایشان داد و این افتخار مادری حضرت فاطمه (س) را خدا به حضرت خدیجه (س) داد و در دامن خدیجه (س) فاطمه ای (س) متولد شده که کوثر قران و سیده زنان بهشت است و این افتخار بزرگی است. در واقع خدا حضرت خدیجه (س) را برگزید برای اینکه فاطمه (س) در دامن او شکل بگیرد.

 

پیامبر (ص) در روایتی فرمودند: «خدا به من گفت که به خدیجه (س) بشارت دهم به خانه ای در بهشت به خاطر فداکاریهایش در دنیا که پایه های آن از زمرد است». حالا اینها مسائل و عبارتهایی است که به زبان دنیوی مطرح می شود لذا مقامات قیامت، بهشت و آخرت را فقط خدا می داند. پیامبر (ص) فرمودند: «و حقیقت واقعی خود قیامت آشکار می شود».

 

ولایت پذیری یکی از ضروریات جامعه اسلامی ما است و در روایات آمده که حضرت خدیجه (س) ولایت پذیری حضرت علی (ع) را قبل از اینکه ایشان به مقام ولایت برسند پذیرفته بودند و با ولایت امیر المومنین دار فانی را وداع گفته بودند در این خصوص توضیح بفرمایید؟

پیامبر (ص) وقتی به رسالت مبعوث شدند اولین بانویی که به پیامبر گرامی اسلام (ص) ایمان آورد حضرت خدیجه (س) بودند و اولین مردی که ایمان آورد حضرت علی (ع) بودند. حضرت علی (ع) از همان دوران کودکی به دلایلی در خانه حضرت خدیجه (س) و پیامبر (ص) بزرگ شدند و در این خانه حضور داشتند.

 

وقتی پیامبر (ص) مامور تبلیغ اسلام شدند در خانه حضرت خدیجه (س) چهل نفر از اقوام را دعوت می کنند و آنجا رسالت خود را اعلام می کنند و همانجا ولایت و امامت حضرت علی (ع) را اعلام می کنند. حضرت در واقع می خواهند بگویند هر کسی که به من ایمان آورد بایستی ولایت حضرت علی (ع) را قبول کند. در میهمانی هیچ یک از حاضرین به دعوت پیامبر (ص) پاسخ مثبت نمی دهد و فقط امیرالمومنین (ع) اعلام آمادگی می کنند.

 

پیامبر (ص) در آن میهمانی فرمودند: چه کسی هست در دین خدا من را یاری کند که برادر و وصی من در میان شما باشد و آنجا تنها حضرت علی (ع) اعلام آمادگی کرد و در آنجا فرمودند: این علی وصی و برادر من در میان شما است، باید سخن او را بشنوید و ولایت پذیر او باشید.

 

ما می دانیم حضرت خدیجه (س) از اولین پیشگامان اسلام هستند، ولایت امیرالمومنین طبعا به گوش حضرت خدیجه (س) رسیده بوده، از این رو هر چند عملا از نظر زمانی ولایت حضرت علی (ع) نرسیده بوده ولی چون در  ایمان و باورشان این ولایت مداری را نسبت به مقام ولایت حضرت علی (ع) قبول داشتند، ولایت ایشان را پذیرفته بودند.

 

حضرت خدیجه (س) که آن مقامات را داشتند بدون تردید مقام ولایت پذیری و ولایت مداری را داشتند به ویژه که کاملا با حضرت علی (ع) و شخصبت ایشان از نزدیک آشنا بودند و این درس دیگری است که ما نیز به نقش ولایت در جامعه توجه کنیم که نقش کلیدی برای اسلام، جامعه و نظام اسلامی دارد و حتی در وظایف دینی و اسلامی ما از جمله نماز، روزه،حج، جهاد و ... سایر تعالیم اسلامی ولایت نقش کلیدی و محوری دارد.

 

ما هم ولایت ائمه معصومین را داریم و هم در انقلاب اسلامی که در راس ولایت فقیه است ولایت مداری نسبت به مقام ولایت در راس بوده است لذا این ولایت پذیری ملت ایران بوده که 43 سال انقلاب و نظام ما در برابر استکبار ایستاده و این درس بزرگی از مکتب حضرت خدیجه (س) است که شایبسته است مورد توجه همه قرار گیرد.

 

بدون تردید ما معتقدیم قبولی اعمال و اثرگذاری کارهای ارزشمند شرط آن ولایت است که ابتدا ولایت پیامبر (ص) و بعد حضرت علی (ع) و معصومین بوده است و این نقش کلیدی در قبولی اعمال و پایه های اسلام دارد.

 

آیا ذکر و نمازی که منسوب به حضرت خدیجه (س) باشد، در روایات آمده است؟

قطعا توجه به این بانوی بزرگ در روز و شب وفات ایشان که مورد توجه پیامبر گرامی بودند،  توسل و توجه، سلام دادن و زیارت ایشان با توجه به اینکه این بانو در پیشگاه ائمه و در نزد خدا مقام بالایی دارند و به نوعی تعظیم شعائر اسلامی و تکریم مقام پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) است برای برآمدن حاجات مفید است.

 

به خوانندگان ما برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بانوی بزرگ چه کتابهایی توصیه می فرمایید؟

نوعا کتابهایی که در تاریخ اسلام نوشته شده به زندگی و نقش حضرت خدیجه (س) در اسلام پرداخته است. البته کتاب «فروغ ابدیت در تاریخ اسلام » تالیف آیت الله شیخ جعفر سبحانی را پیشنهاد می کنم. این کتاب به زندگی حضرت خدیجه (س) ، ازدواجشان با پیامبر (ص) و نقش ایشان در اسلام و در شعب ابی طالب اشاره می کند.

نوعا کتابهایی در تاریخ اسلام به زبانهای عربی و فارسی در این زمینه نوشه شده است که علاقه مندان می توانند از آن بهره ببرند.

 

 

 

پایان پیام/648

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: شبستان

کلیدواژه: همسر پیامبر اولین بانوی اسلام وفات حضرت خدیجه س ولایت پذیری ولایت پذیری تاریخ اسلام مقام ولایت ایمان آورد حضرت خدیجه نقش کلیدی حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

رؤیاهای تاجزاده یا دوراهی لاریجانی– جهانگیری؟

لاریجانی: مساله امروز ایران با سوپرمن بازی قابل حل نیست /عده‌ای با صدای بلند، اداره‌ی کشور را از مسیر عقلانیت خارج کردند

چه کسانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند؟

آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری| رییسی و جهانگیری آمدند

کمالوند : تصمیمم برای استعفا قطعی است/ به استقلال برنمی‌گردم

خبر بعدی:

روسیه مخالف افراط‌گرایی و عدم پیش‌بینی پذیری در عرصه بین‌المللی است

پریخودکو، دستیار سیاست خارجی رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است: موضع ما روشن است و نمی‌توان آن را رویکردی نامید که حامی آمریکا یا حامی ایران است. مواضع ما متأثر از منافع ملی مردم روسیه است.روسیه مخالف افراط‌گرایی و عدم پیش‌بینی پذیری در عرصه بین‌المللی است.»

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

در همان مقطع (۱۲ ژونیه ۲۰۱۰) سخنان مدودف رئیس جمهور وقت روسیه، در جمع سفرا و نمایندگان سیاسی روسیه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت ایران را به ابراز واکنش وادار ساخت.   مدودف در ژونیه ۲۰۱۰ گفته بود «در نهایت باید از روش‌های آسان در مقابل این مسئله (برنامه هسته‌ای ایران امتناع ورزید؛ زیرا ایران به دستیابی به توانی که در ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود نزدیک می‌شود» نگرانی مقامات وقت ایران در بحبوحه کشمکش‌های هسته‌ای درباره حمایت‌های روسیه از تحریم ایران، روز به روز افزایش می‌یافت.   احمدی نژاد در پاسخ به اظهارات مدودف گفت: «این امر برای ملت ایران قابل قبول نیست که همسایه ما (روسیه) در مواقع حساس، هم موضوع کسانی باشد که در برابر ایران در سی سال گذشته موضع خصمانه داشته‌اند و من امیدواریم که مقامات کشور دوست روسیه، با اصلاح رویکرد خود مانع از قرار گرفتن آنان در رده دشمنان ایران از نظر ملت شوند.   متأسفیم از اینکه عده‌ای از روی بی‌اطلاعی و بعضاً تحلیل‌های غلط و البته برخلاف منافع ملت‌های خود وارد بازی در سناریوی آمریکایی شده‌اند. ر   وسیه ملت بزرگی است و علاقه‌مندیم که روابط دوستی دو ملت ادامه پیدا کند، اما سخنان ایشان، آگهی نمایشنامه‌ای تبلیغاتی است که قرار است رئیس جمهور آمریکا را علیه ملت ایران اجرا کند و در حقیقت، اقای مدودف کلید و زنگ این نمایشنامه سناریوی پیچیده تبلیغاتی را به صدا درآورده است.
پریخودکو در مقام دستیار سیاست خارجی رئیس جمهور روسیه، در خصوص این اظهارات موضع گرفت و گفت: کسانی که از طرف ملت دوست ایران صحبت می‌کنند باید بدانند هیچ‌کس تا کنون نتوانسته است با عوام فریبی سیاسی اعتبار خویش را حفظ کند.   موضع ما در این باره روشن است و نمی‌توان آن را رویکردی نامید که حامی آمریکا یا حامی ایران است. مواضع ما متأثر از منافع ملی مردم روسیه است.روسیه مخالف افراط‌گرایی و عدم پیش‌بینی پذیری در عرصه بین‌المللی است.»
برخلاف موضع‌گیری شدیدالحن پریخودکو، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه، موضع‌گیری نرم‌تری داشت و سخنان رئیس جمهور ایران را برخاسته از احساسات دانست و با تأکید بر گفتگو‌های سه جانبه ایران، ترکیه، برزیل در آن مقطع ابراز امیدواری کرد که مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حل شود.
در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های نیز پریخودکو و مدودف نظر مساعدی نداشته‌اند. از نظر پریخودکو هرچند گام‌هایی برای توسعه این سازمان برداشته شده است، پذیرفتن عضو جدید امکان‌پذیر نیست.   در سازمان مذکور، اکنون روسیه، قزاقستان، چین و قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در نقش اعضای اصلی حضور دارند. مغولستان، ایران، پاکستان و هندوستان نیز اعضای ناظرند و تمایل خود را برای پیوستن به اعضای اصلی اعلام کرده‌اند؛ اما پذیرفتن عضو جدید امکان‌پذیر نیست.   مدودف رئیس جمهور وقت روسیه پیش از پریخودکو گفته بود «کشور‌هایی که از طرف سازمان ملل متحد تحریم شده‌اند، نمی‌تواند در زمره اعضای اصلی قرار بگیرند.
در مجموع با عنایت به مطالب پیش گفته در خصوص اندیشه اوروآتلانتیسم می‌توان گفت که مواضع پریخودکو در خصوص ایران می‌تواند نمایانگر مواضع یک اوروآتلانتیست تمام عیار در خصوص روابط میان روسیه و ایران باشد که بر مردار سیاست همگرایی با غرب صورت‌بندی شده است.   پریخودکو نگاه مثبتی به تعمیق روابط با ایران ندارد و فقط بر اساس اهمیت ژئوپلتیک این رابطه، مسئله مجاورت و منافع محدود اقتصادی به مسئله ایران می‌نگرد.   بیشتر بخوانید: 
تعامل امنیتی-نظامی مقامات روسیه با ایران؛ واجد منافع ملی برای این کشور   انتهای پیام/  برچسب ها: روسیه جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصولگرا: بلاتشبیه حضرت علی‌ (ع) برای ماندن اسلام سکوت کرد، احمدی نژاد هم باید سکوت می کرد
  • امر به معروف و نهی از منکر بالاترین تکلیف در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است
  • مردم شیعه و سنی پایتخت وحدت ایران داغدار شهادت دختران مکتب سیدالشهدا(ع) در کابل + فیلم
  • اساس سنت پیامبر(ص) بر محبت و رحمت است
  • ارتقای کیفی زیست پذیری در مناطق 22 گانه تهران
  • رسانه ها جامعه پذیری متفاوت و ساختار شکنانه‌ای را برای نسل جوان ایجاد کرده‌اند
  • تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی بنیاد شهید/کتاب حافظان مکتب شهید قاسم سلیمانی رونمایی شد
  • کتاب حافظان مکتب شهید قاسم سلیمانی رونمایی می‌شود
  • کتاب های درسی با نیازهای جامعه ناهماهنگ است/نظام آموزشی ایران، نیازمند تحول
  • چگونه "اضطراب" در کودکی باعث "سلطه پذیری" می‌شود؟
  • جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) کشتار دانش‌آموزان افغانستانی را محکوم کرد
  • قرارگاه تحول محلات برگرفته از سنت پیامبر گرامی اسلام است
  • چگونه اضطراب در کودکی باعث سلطه پذیری می‌شود؟
  • کلاس های کمک درسی در کانون شهید رضوانفر اهواز برگزار می شود
  • آغاز ثبت‌نام جشنواره تولید محتوای الکترونیکی کتب درسی
  • برنامه بچه‌های مسجد برای ترویج مکتب «حاج قاسم»
  • بایدها و نبایدهای برخورد با معتادین/سیره پیامبر در برخورد با خطاکاران چگونه بود؟
  • مؤلفان کتاب درسی از حلقه‌ای بسته انتخاب می‌شوند؟/می خواهیم به سمت کتابهای درسی چند تألیفی برویم
  • مسئولان متخلف در نظام اسلامی به اعتقادات و باورهای دینی مردم لطمه وارد می‌کند