Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@12:17:14 GMT

پایان کار کاسترو‌ها؛ کوبا به کدام سو می رود؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۸۱۹۱

کناره گیری رائول کاسترو از ریاست حزب حاکم به دوران ۶ دهه‌ای کاسترو‌ها در کوبا پایان داد. خبرگزاری میزان - «رائول کاسترو»، رییس حزب حاکم کوبا، اخیرا اعلام کرد قصد دارد از ریاست این حزب کناره گیری کند.   این اقدام به معنای پایان دوره کاسترو‌ها در کوباست و اکنون «میگل دیاز»، رییس جمهور فعلی این کشور، آماده هدایت حزب حاکم کوبا در دوران پساکاسترو‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کناره گیری رائول کاستروی ۹۰ ساله از ریاست حزب حاکم با هدف ورود جوانان به عرصه هدایت حزب حاکم، در حالی انجام شد که وی در سال ۲۰۱۸، ریاست جمهوری را به «میگل دیاز» ۶۰ ساله، رییس جمهور غیرنظامی کوبا واگذار کرده بود.   تحولات اخیر در کوبا، فرمول ساختار سیاسی در این کشور را پس از حدود ۶ دهه متحول کرد.   «فیدل کاسترو» ۳۰ سال همزمان ریاست حزب و ریاست جمهوری را در دست داشت و رائول کاسترو نیز از سال ۲۰۱۱ این ۲ سمت را همزمان برعهده داشت.   این اقدام آخرین عضو حاکم خانواده کاسترو، احتمالا با تغییر‌های بیشتری در زمان برگزاری کنگره حزب حاکم دنبال می‌شود.   این تغییر‌ها به نوبه خود بر عرصه‌های سیاسی و اقتصادی این کشور آمریکای لاتین موثر خواهند بود. به قدرت رسیدن کاسترو‌ها «فیدل کاسترو»، رییس جمهور پیشین و رییس سابق حزب حاکم کوبا، در سال ۱۹۵۹ پس از مبارزه با دیکتاتوری «فولگنسیو بانیستا»، به قدرت رسید.   کاسترو در سن ۸۱ سالگی پس از ۴۹ سال حضور در قدرت در سال ۲۰۰۸ به دلیل بیماری اعلام بازنشستگی کرد.   کناره گیری وی از قدرت، جانشینی رائول کاسترو، برادرش را که در طول مبارزات انقلابی در کنارش جنگیده بود، به دنبال داشت.   کوبا در دوره رائول کاسترو با موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های مختلف مانند افزایش نرخ باسوادی و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی همراه بود.   اگرچه اقتصاد کوبا از چالش‌های اقتصادی دیرپا رنج می‌برد، اما همچنان تحت فشار تحریم‌های گسترده آمریکا قرار دارد. بیشتر بخوانید: آمریکا یک بانک را به بهانه ارتباط با ارتش کوبا تحریم کرد  ۵ کشته در پی سقوط بالگرد نظامی کوبا کوبا در ۶ دهه گذشته شاهد اقدام‌های خرابکارانه و خصمانه متعددی از جانب آمریکا بود که از جمله آن‌ها می‌توان به عملیات نافرجام خلیج خوک‌ها توسط سیا اشاره کرد.   تنش‌ها میان کوبا و آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به اوج خود رسید. دوران پساکاسترو‌ها پیش بینی می‌شود، دوره پساکاسترو در کوبا، با تغییر‌های مهم در این کشور که در سال ۲۰۱۹ قانون اساسی جدید خود را تصویب کرد، همراه شود.   کوبایی‌ها که شاهد عملکرد مطلوب دولت خود در برابر شیوع بیماری «کرونا» تحت تحریم‌های آمریکا بودند، در انتظار واکسن بومی این بیماری، وارد دوره جدید سیاسی تاریخ کشور خود می‌شوند.   انتهای پیام/ برچسب ها: کوبا فیدل کاسترو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کوبا کوبا فیدل کاسترو رائول کاسترو کناره گیری کاسترو ها حزب حاکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق کوهستانی طارم مه آلود است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلطانی گفت: در حال حاضر آسمان اغلب مناطق استان صاف تا کمی ابری است که از ساعات بعدازظهر گاهی با وزش باد همراه خواهد شد.

وی افزود: از امروز وضعیت جوی پایداری در استان حاکم خواهد شد.

به گفته کارشناس هواشناسی استان طی روز‌های آینده دمای هوا به تدریج افزایش می‌یابد و از اوایل هفته آینده هوای گرمی در اغلب مناطق حاکم می‌شود.

وی ادامه داد: طی شبانه روز گذشته ایستگاه فرودگاه زنجان با ۲ درجه سانتیگراد خنکترین و گیلوان با ۲۴ درجه سانتیگراد گرمترین مناطق استان ثبت شدند.

سلطانی گفت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۱ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • لیگ ملت‌ها: لیست رقیب ایران با حضور فوق‌ستاره
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
  • مناطق کوهستانی طارم مه آلود است
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • شکست حماس باوجود تونل‌ها ناممکن است/حماس حاکم غزه پساجنگ خواهدبود
  • رائول گونزالس: مقایسه زیدان و بلینگام اشتباه است