Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله شیخ بهایی گفت: حضرت خدیجه بر مذهب حضرت ابراهیم بود لذا در زمان جاهلیت بر پاکی خود به شدت اصرار داشت و در آن فضای آلوده خود را حفظ کرده بود.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت دهم ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها گفت: حضرت خدیجه در انتخاب همسر یعنی پیغمبر اکرم، روی ملاک های معنوی دست گذاشتند و به ملاک های مادی اکتفا نکردند و با اینکه از ثروت و جمال فراوانی برخوردار بودند و خواستگاران فراوانی داشتند اما پیغمبر اکرم را به خاطر خصوصیات اخلاقی مدنظر داشتند و به خاطر همین کار بایکوت شدند و این اولین فداکاری بود که به خاطر اخلاق انسانی پیغمبر اکرم(ص) انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: دومین فداکاری ایشان زمانی بود که پیغمبر اکرم به عنوان پیامبر به رسالت مبعوث شدند، ایشان اولین زنی بودند که به پیغمبر ایمان آوردند و تا مدت ها ایشان و امیرالمومنین(ع) دو نفری بودند که در نماز در مسجدالحرام حضور داشتند.

 

 

وی افزود: کار سومی که ایشان انجام دادند این بود که با وجود تمام ثروت و اینکه معروف به ثروتمندترین افراد عرب بودند، ثروت خود را برای نشر اسلام هزینه می کردند و نکته دیگر این است که حضرت خدیجه، مادر حضرت زهرا بودند و فرزندی برای پیغمبر اکرم آوردند که ام ابیها بود و خود جزو 14 معصوم و مادر امام حسن و امام حسین بود و نسل پیغمبر اکرم(ص) در جهان باقی ماند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به اینکه رحلت حضرت خدیجه کمی بعد از پایان ماجرای شعب ابی طالب رخ داده است، اظهار کرد: در آن سال پیغمبر اکرم 2 حامی بزرگ خود را یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه را از دست دادند لذا آن قدری حزن و اندوه بر پیغمبر حاکم شده بود که آن سال را عام الحزن نام گذاشتند.

 

 

وی در خصوص فضائل حضرت خدیجه(س) توضیح داد: همین که نسبت به پیغمبر اکرم(ص) بسیار شیفته بود و محبت پیغمبر اکرم را داشت و اشعاری از ایشان نقل شده که نشان دهنده محبت شدید ایشان نسبت به پیغمبر بود که متن این اشعار عربی هم هست؛ اوج محبت حضرت خدیجه(س) به پیغمبر اکرم(ص) است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: در آن شرایط سخت که پیغمبر اکرم تنها بود و مورد آزار و اذیت مشرکین قریش بودند، ایشان حامی و دلگرم کننده حضرت بودند و جبرئیل وقتی نازل می شد سلام خدا را برای حضرت خدیجه می رساند.

 

 

وی گفت: بعد از وفات حضرت خدیجه هم سال ها بعد پیغمبر اکرم ازدواج کردند زیرا تا وقتی حضرت خدیجه بود پیغمبر با زن دیگری ازدواج نکرد و بعد که ازدواج های بعدی صورت گرفت گاهی اوقات بعضی از همسران پیغمبر اشکال می کردند که مثلاً ما جوان هستیم و شما از آن پیرزن را یاد می کنید؟ حضرت خیلی ناراحت می شدند و می فرمود «وقتی مرا یاری کرد که همه مرا رها کردند و تنها گذاشتند»

 

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به تفاوت در سطح زندگی حضرت خدیجه و پیامبر اکرم گفت: آنقدر ثروت داشت که قافله های تجاری خدیجه در یمن، شام و مصر زیاد بود و کسی که این همه قافله داشت سرمایه دار حساب می شد

 

 

وی سپس به ماجرای ازدواج حضرت خدیجه با رسول اکرم و مطرح کردن خواستگاری از سوی حضرت خدیجه اشاره و تصریح کرد: این نشان می دهد که حضرت خدیجه چه درک و فهم بالایی داشته که در آن زمان اینطور پاکیزه بوده است.

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: حضرت خدیجه را طاهره می گفتند زیرا در آن زمان جاهلیت بر پاکی خود به شدت اصرار داشت و مذهب او مذهب حضرت ابراهیم بود و در آن فضای آلوده خودش را حفظ کرده بود و بعد هم که توفیق ازدواج با پیغمبر اکرم را داشت و مادر فرزندان حضرت شد و اولین زنی بود که به حضرت ایمان آورد.

 

 

وی با تشریح مبداً تکوّن حضرت زهرا(س) در عالم مادی از جمله کناره گیری ۴۰ روزه پیامبر از خدیجه و مشغول شدن به عبادت و بعد هم تناول از غذای بهشتی و... گفت: حضرت خدیجه هنگام بارداری با حضرت زهرا صحبت داشت و وقت تولد هم که زنان بهشتی به کمک حضرت خدیجه آمدند لذا این ها نشان دهنده موقعیت بالای حضرت خدیجه است و رفتارشان با پیغمبر اکرم طوری بود که آرامش داخل زندگی پیغمبر اکرم را در آن شرایط سخت و طاقت فرسای مکه فراهم می کردند اما متاسفانه عمر ایشان کفاف نداد و در سال دهم بعثت از دنیا رفتند.

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز رحلت حضرت خدیجه س گفتگو پیغمبر اکرم پیغمبر اکرم ص حضرت خدیجه شیخ بهایی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان

آخوند حاج عبدالجبار میرابی امام جمعه اهل سنت حامد قره تپه ترکمن در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ملت مظلوم فلسطین را دعوت به صبر و مقاومت و همدلی و همراهی همدیگر کرد و اظهار داشت: متاسفانه در عالم اسلام ، به غیر کشور عزیزمان هیچ کشوری دیگری حمایت قاطعانه از ملت مظلوم غزه ندارد؛ لذا از خدای متعال درخواست عنایت و آرزوی رهایی این ملت مظلوم را دارم.

آخوند میرابی، افزود: قرآن کریم تمام مطالب دنیوی و اخروی را برای مسلمانان بیان نموده است و امت ها و ملت های مظلوم عالم را به صبر و شکیبایی در برابر مصائب و آسیب ها دعوت نموده است، چراکه به زودی تمام خواهد شد و مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت. 

این عالم اهل سنت، تصریح کرد: یکی از راه های نجات امت اسلامی عمل نمودن به سنت وسیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه می باشد، به خصوص رهبران و سردمداران مسلمانان دنیا هستند که می توانند با بهره گیری و ارشادات پیامبر اکرم پیرامون مسائل جوامع اسلامی تعقل و تدبیر سودمندی را برنامه ریزی نمایند.

وی اضافه کرد: اگر امروز این بی تفاوتی و عدم انجام وظیفه از سوی کشورهای عربی را مشاهده می کنیم در عدم توجه و عمل به دستورات الهی و سنت رسول خدا(ص) است.

وی اذعان داشت: پیامبر اکرم در حدیثی می فرمایند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ.؛ هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد، به تمام سردمداران کشورهای اسلامی توصیه  شده است در امورات امت اسلامی تدبر و تعقل داشته باشند و ضمن اینکه خود به این امر عمل کنید مردم را به حدیث پیامبر دعوت نموده تا بتوان با همکاری و همدلی ، ملت و مسئولین متحد شده و در برابر صهونیسم و استکبار ایستادگی کنند.

وی درپایان بر اساس مصداق حدیث پیامبر اسلام به نقش رسانه ها در بالابردن سطح آگاهی جامعه اسلامی اشاره و تاکید کرد: در حدیثی دیگر پیامبر اکرم می فرمایند: «بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً»؛ از طرف من ابلاغ کنید هرچند يک آيه یا يک مسأله باشد؛ سیره رسول خدا را فریاد بزنید بلکه فریب خوردگان به خود آیند و در راه صحیح اسلام گام بردارند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!
  • ۱۲۰۰ بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • ایران در دفاع از اسلام و حق خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آید