Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کاشان از دیرباز مهد پرورش گل محمدی بوده و همین امر عطر و طعم گلاب کاشان را به مشام همگان رسانده است؛ حتی آنسوی مرز‌ها.

اردیبهشت که می‌شود دوستداران گلاب می‌دانند که کاشان رنگ و بوی دیگری دارد و تور‌های گردشگری فراوانی به قصد شرکت در برنامه‌های متنوع این شهرستان رهسپار این دیار می‌شوند، اما امسال هم کرونا سایه شوم خود را بر گلاب کاشان هم انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به قرار گرفتن شهرستان کاشان در شرایط قرمز کرونایی هر گونه تجمعی که منجر به شیوع بیشتر کرونا شود خطرآفرین است، اما برگزاری مراسم گلاب گیری هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، وقتی که مسئولان شهری کاشان هنوز دستورالعملی در این زمینه دریافت نکرده اند نشان می‌دهد اگر تصمیم عاجل و قاطعی اتخاذ نشود زنگ خطر افزایش آمار مبتلایان به کرونا در روز‌های آینده کاشان تشدید می‌شود.

 برداشت ۱۰ تن گل محمدی در کاشان

رضا مظلومی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سطح کشت گل محمدی در کاشان ۲۵۸۰ هکتار است که شامل ۲۸۸ هکتار در بخش مرکزی، ۱۳۱۰ هکتار در بخش برزک، ۳۹۷ هکتار در بخش نیاسر، ۵۸۵ هکتار در بخش قمصر و ۲۳۵ هکتار در دشت کاشان است.

او ادامه داد: کاشان رتبه اول سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان و رتبه اول میانگین عملکرد تولید در واحد سطح را در کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان اظهار کرد: متوسط عملکرد گل محمدی در کاشان ۴ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود حدود ۱۰هزارتن محصول برداشت و ۲۰۰۰ میلیارد ریال عاید گلکاران شود.

مظلومی با اشاره به اشتغال پنج هزار باغدار به پرورش گل محمدی عنوان کرد: کاشان ۱۸۰۰ واحد گلاب و عرقیات سنتی و ۳۴ واحد صنعتی گلابگیری دارد که تعداد شاغلان در واحد‌های گلابگیری سنتی ۳۵۰۰ نفر و در واحد‌های صنعتی ۳۳۰ نفر است.

او گفت: در شهرستان کاشان حدود ۱۶ میلیون لیتر گلاب و هزار لیتر اسانس گل محمدی به دست می‌آید و گلابگیران کاشانی می‌توانند محصول مزارع داخل استان و سایر استان‌های مجاور را هم فرآوری کنند.

اسانس گل محمدی کاشان دارای برترین کیفیت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان اظهار کرد: گل محمدی از نظر نیاز آبی محصولی کم آب بر به شمار می‌آید، اما ویژگی‌های مهم و استثنایی منطقه کاشان، تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریاست که سبب شده گل محمدی این شهرستان از نظر کیفیت اسانس و گلاب تولیدی بی نظیر باشد.

مظلومی افزود: فصل برداشت گل محمدی از اواسط فروردین تا اوایل مرداد است؛ این طول فصل تولید و برداشت گل محمدی در شهرستان کاشان هم امری بی نظیر در کشور و ناشی از تنوع اقلیم شهرستان است.

او تاکید کرد: گل محمدی کاشان از نظر کیفیت و میزان اسانس دارای بالاترین و بهترین نوع اسانس در دنیاست و بی اغراق، گلاب ناب کاشان نسبت به کل دنیا حتی محصول گلستان‌های ترکیه و بلغارستان بهتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در خصوص صادرات گلاب و اسانس کاشان گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان بهمن، یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۳۱۷ کیلوگرم گلاب و عرقیات به ارزش یک میلیون و ۶۲۲ هزار و ۹۲۳ دلار از کاشان به خارج از کشور صادر شد.

او در پایان اضافه کرد: ۳۴ کشور از جمله آلمان، انگستان، آمریکا، استرالیا، اسپانیا، چین، فرانسه، ژاپن، هلند، ترکیه و کانادا مشتریان گلاب کاشان هستند.

سایه کرونا بر برنامه‌های متنوع فصل گلاب گیری

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه کاشان از بیستم فروردین در بخش مرکزی، در اردیبشت و خرداد در نیاسر، قمصر و برزک و در تیرماه در مناطق کوهستانی از جمله کامو، چوگان و جوشقان قالی برداشت گل محمدی و به دنبال آن استحصال گلاب و دیگر عرقیجات را داریم.

او ادامه داد: در حال حاضر هم تمام کارگاه‌های گلابگیری صنعتی و سنتی مشغول گلاب گیری هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان کرد: برنامه‌های کاشان در فصل برداشت گل محمدی و گلاب گیری شامل برگزاری تور‌های گلابگیری، کارگاه‌های آموزشی تخصصی گلاب و عرقیجات، جشنواره‌های گلابگیری، جشن آیین افتتاحیه گلابگیری، استحصال نمادین گلاب برای شستشوی خانه خدا و عتبات و جُنگ‌های شبانه بود.

سرمدیان اضافه کرد: متاسفانه پارسال و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق مصوبات ستاد کرونای ملی استانی و شهرستانی برنامه‌ها محدودیت یافته، اما چنانچه شرایط مساعد شود برنامه‌های فوق در چهار بخش کاشان قابل اجراست و ستاد اجرایی خدمات سفر و ستاد گلابگیری آمادگی برگزاری برنامه‌ها را دارند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاسیسات اقامتی ما با وجود شرایط قرمز با ظرفیت ۵۰ درصد با رعایت کامل شیوه نامه‌ها به ارائه خدمات به میهمانان مقیم می‌پردازند البته بنا‌های تاریخی با دستور ستاد کرونا تعطیل هستند، در صورتی که اجازه ورود تور‌های گردشگری به شهرستان صادر شود امکان برنامه ریزی‌های مدون وجود دارد.

مخالف برگزاری برنامه گلاب گیری در کاشان هستیم/ در انتظار دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا

سیدعلیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تصمیم گیری درباره برگزاری یا جلوگیری از مراسم مرتبط با گلابگیری گفت: مراسم گلاب گیری کاشان یک مصداق خاص است و دانشگاه علوم پزشکی به مصادیق خاص ورود پیدا نمی‌کند.

او ادامه داد: مصداق‌ها را ستاد ملی، استانی یا شهرستانی مقابله با کرونا بررسی و اعلام نظر می‌کنند و تاکنون در خصوص مراسم گلاب گیری کاشان دستورالعملی ابلاغ نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به صورت کلی در خصوص هرآنچه که باعث انتقال ویروس می‌شود هشدار می‌دهد؛ به خصوص حالا که کرونای انگلیسی شیوع یافته و سرعت انتشار آن ۳۰ برابر کرونای چینی است.

مروجی افزود: در حال حاضر نیز تعداد مراجعان و بیماران بستری به شدت افزایش یافته و همین امر به منزله هشدار است، و طبیعتاً هر عاملی که باعث گسترش زنجیره انتقال ویروس شود با تذکر جدی ما همراه خواهد بود.

او عنوان کرد: نظر ما این است که برگزاری مراسم در فصل گلاب گیری اتفاق نیفتد و از ورود گردشگرانی که همه ساله برای این مراسم به کاشان می‌آمدند جلوگیری شود، اما نظر ما کارشناسی است، این نظر کارشناسی بایستی با عوامل دیگر در نظر گرفته شود تا در قالب دستورالعمل اجرایی ابلاغ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان اضافه کرد: برای ابلاغ نیز تنها ستاد‌های ملی، استانی و شهرستانی مقابله با کرونا تصمیم گیری خواهند کرد، در حال حاضر ما نیز منتظر دستورالعمل‌های ستاد‌های نامبرده هستیم، اما نظر کارشناسی ما قطعا موافق برگزاری مراسم یا اجازه ورود گردشگران به منطقه نیست.

حال باید دید در جدال ستاد کرونا و ورود گردشگران به کاشان کدام یک  پیروز می شوند و آیا کاشان می تواند مثل گذشته شاهد ورود گردشگران و برگزاری جشنواره گلابگیری باشد یا امسال هم جشنواره برگزار نخواهد شد.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گلاب گیری گلابگیری کاشان دانشگاه علوم پزشکی برداشت گل محمدی ورود گردشگران هکتار در بخش حال حاضر گل محمدی برنامه ها گلاب گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد قیومی در مراسم تجلیل از خادمان ستاد اجرایی خدمات سفر شهر تهران، گفت: اتفاقات خوبی در کمیته‌های مختلف، چون حمل و نقل، هلال احمر، اورژانس، راهنمایی و رانندگی، راه آهن، فرودگاه، اتوبوس رانی و کارگروه‌ها  در خدمت رسانی به مسافران نوروزی شاهد بودیم.

وی با اشاره به اهمیت پیش بینی‌های هواشناسی در ایام نوروز، افزود: هواشناسی نیز هم پای دیگر کمیته‌ها بسیار دقیق و بصورت منظم و روزانه فعالیت کرد.

فرماندار تهران با اشاره به کاهش تصادفات در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز شاهد کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهری تهران بودیم و این امر محقق نمی‌شد مگر در بررسی نواقص مختلف که در شورای ترافیک فرمانداری پیگیری شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: تهران در حوزه گردشگری از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و باید این ظرفیت را به مردم معرفی کرد.

مهدی چمران خطاب به اعضای ستاد سفر‌های نوروزی پایتخت تاکید کرد: تهران مملو از آثار دیدنی و فاخر است که حتی خود تهرانی‌ها هم با این اماکن آشنا نیستند و باید این اماکن را به مردم تهران و مسافران معرفی کرد.

 

دیگر خبرها

  • فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است
  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم
  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • توزیع ۱.۵ میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی
  • آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد