Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@17:41:59 GMT

افزایش احتمال زندگی میکروب‌ها در زیر سطح مریخ

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۹۷۷۹

افزایش احتمال زندگی میکروب‌ها در زیر سطح مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سطح سیاره مریخ در ظاهر بیابانی خشک و فاقد هرگونه نشانه‌های حیات به نظر می‌رسد، اما مریخ‌نوردها و فضاپیماهای ارسالی به مریخ در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند که این سیاره زمانی دارای اقیانوس‌ها و رودخانه‌هایی بوده که زندگی بر روی سطح آن را ممکن می‌کردند.

در گذر زمان این رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها خشک شده‌اند و تنها نشانه‌هایی از آنها بر روی سطح مریخ باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریخ‌نورد استقامت هم اکنون در حال تجزیه و تحلیل خاک سطح مریخ است تا مشخص شود آیا هنوز هم حیات در این سیاره در جریان است یا نه.

میکروب‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی راه‌های برای تداوم حیات خود یافته‌اند و حتی توانسته اند بدون وجود هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی زنده بمانند. برآوردهای ناسا و دانشگاه براون حاکیست میکروب‌ها به احتمال زیاد در زیر سطح سیاره مریخ زنده اند و اکوسیستمی را شکل داده‌اند که نیازهای آنها را تأمین می‌کند.

بر همین اساس، ممکن است واکنش‌های شیمیایی خاصی در زیر خاک مریخ در جریان باشد که مواد غذایی لازم برای تغذیه میکروب‌ها را تأمین کند و موجب تجزیه آب به اتم‌های اکسیژن و هیدروژن شود تا انرژی مورد نیاز میکروب‌ها را تأمین کند. میکروب‌هایی با چنین ویژگی‌هایی در عمق ۱.۶ کیلومتری زمین وجود دارند و ممکن است این امر در مورد سیاره مریخ نیز مصداق داشته باشد.

انتظار می‌رود با دریافت اطلاعات بیشتر از مریخ‌نورد استقامت و تحلیل دقیق‌تر اطلاعات مریخ‌نورد کنجکاوی بتوان در این زمینه به جمع بندی رسید.

کد خبر 5195675

منبع: مهر

کلیدواژه: حیات در سیاره ها مریخ میکروب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری تحقیقات علمی هوش مصنوعی گوگل زیست فناوری شرکت دانش بنیان ایالات متحده امریکا ناسا فناوری نانو نوآوری ایرانسل امنیت سایبری روسیه میکروب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۹۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد در خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داد و آورده است: ارتفاع امواج در این آب‌ها به ۱.۵ متر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از چهارشنبه تا بعدازظهر دوشنبه (۵ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه) وزش باد با بیشینه سرعت ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر به‌ویژه طی صبح تا بعدازظهر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی وجود دارد. به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

دیگر خبرها

  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور
  • (ویدئو) راهکار‌های ساده برای افزایش احتمال باروری
  • ببینید | راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری
  • راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری (فیلم)
  • راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری