Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، آرزو کاوه ای، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سحری،  افطار و شام وعده‌های اصلی خوراکی در ماه رمضان هستند و افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند باید غذا‌هایی در وعده سحری بخورند که در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی، ضعف و خستگی نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاوه ای افزود: روزه داران در وعده غذایی سحر باید غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی که نمک، چربی و شیرینی کمی دارند را استفاده کنند زیرا که مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری در برابر کرونا می‌شود.

او ادامه داد: همچنین بهتر است هنگام سحر،  مقدار مناسبی سبزی و سالاد مصــرف شود، سبزی‌ها با داشتن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کند، جلوگیری کند.

کاوه ای با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، یادآور شد: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به اینکه کم آبی بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، روزه داران باید سبزی، کاهو، خیار و گوجه فرنگی استفاده کنند.

کاوه ای ادامه داد: نوشیدنی‌های خیلی شیرین نظیر نوشابه‌های گازدار، شربت و چای خیلی شیرین و  پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: غذا‌های پُر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذا‌های خشک و پر روغن نظیر کُتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا و کله پاچه و غذا‌های چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شود، بنابراین در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم بهتر است روزه داران از مصرف این نوع خوراکی‌ها در وعده سحری پرهیز کنند.

کاوه ای، مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار،  استفاده از غذا‌های سبک مثل فرنی، شیر برنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است را به روزه داران توصیه کرد.  

کاوه ای یادآور شد: زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا و زولبیا و بامیه در وعده افطار هم علاوه بر چاقی، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

 انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان تغذیه روزه داران کاوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، دسرها پای ثابت مهمانی‌ها و یکی از اصلی‌ترین منوهای خوشمزه رستوران‌ها هستند. دسرها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. دسرها معمولا مقدمات زیادی دارند و درست کردن آن‌ها زمان زیادی می‌برد. اما برخی از دسرها هستند که خیلی راحت تهیه می‌شوند و درست کردنشان زمان زیادی نمی‌برد.

همچنین دسرها در بیشتر مواقع دارای موادی مانند تخم مرغ، خامه و کره هستند که موجب می‌شود دسر سنگین و پرکالری شود. اگر دوست دارید یک دسر لطیف و سبک بخورید که کالری بالایی هم نداشته باشد و در مدت زمان کوتاهی هم آماده شود، حتما این دسر کاکائویی خوشمزه را امتحان کنید، پس در ادامه این مطلب با طرز درست کردن این دسر با ما همراه باشید.

مواد لازم

موز: ۲ عدد
بیسکوییت مادر: ۱ بسته
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
شیر: یک چهارم لیوان

طرز تهیه دسر بیسکوییت و موز

برای درست کردن این دسر راحت و فوق‌العاده خوشمزه فقط کافی است موز را پوست و خرد کنید و همراه با بیسکوییت مادر، پودر کاکائو و شیر داخل دستگاه غذاساز بریزید و یک دقیقه دستگاه را روشن کنید تا همه مواد کاملا با هم میکس شوند. حالا مقداری از دسر را داخل لیوان یا ظرف مخصوص دسر بریزید و کمی موز خرد شده روی آن قرار بدهید، سپس بقیه مواد دسر را روی لایه موز بریزید. دسر را به مدت ۳ الی ۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سفت شود، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ برای درست کردن این دسر می‌توانید از هر نوع بیسکوییت وانیلی که دوست دارید استفاده کنید.
۲ ـ اگر دوست دارید این دسر سفت‌تر باشد، می‌توانید به دلخواه میزان بیسکوییت دسر را بیشتر کنید.
۳ ـ شیرینی این دسر از موز است، در صورتی که دوست دارید دسر شما شیرین‌تر شود، می‌توانید کمی شکر به مواد آن اضافه کنید.

کد خبر 846349 برچسب‌ها خبر مهم آشپزی - دستور پخت دسر

دیگر خبرها

  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی