Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@08:54:27 GMT

خیز جهادکشاورزی خراسان شمالی برای افزایش خرید گندم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۶۱۵

خیز جهادکشاورزی خراسان شمالی برای افزایش خرید گندم

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت غله استان خراسان شمالی  متولی اصلی خرید گندم که سال گذشته به دلیل اختلاف زیاد قیمت خرید تضمینی با بازار آزاد صرفا موفق به خرید ۵۰ درصد از محصول تولیدی کشاورزان  این استان شد، با دو برابر شدن نرخ قیمت گندم در سال زراعی با تدبیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی امیدوار است که بتواند حداقل تا ۸۰ درصد از این محصول را خریداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: افزایش قیمت تضمینی گندم اقبال کشاورزان به فروش محصول به دولت در قالب خرید تضمینی را در سال زراعی جاری بیش از گذشته افزایش خواهد داد.
محمدجواد تشکری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود که امسال با توجه به شرایط خشکسالی ۱۸۰ هزار تن گندم از سطح اراضی این استان برداشت شود که با افزایش نرخ تصمینی گندم پیش بینی می شود ، بیش از ۷۰ درصد این محصول در اختیار دولت قرار گیرد.
وی اضافه کرد : در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از محصول گندم کشاورزان خراسان شمالی در قالب خرید تضمینی به  شرکت بارزگانی دولتی ایران فروخته شد و به دلیل اختلاف قیمت بالا بخش زیادی از این محصول در اختیار خریداران بازار آزاد قرار گرفت.
این مدیرجهادکشاورزی استان خراسان شمالی گفت : در مجموع در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ، نرخ تضمینی گندم در سطح ملی از سوی دولت دو برابر افزایش یافت و این نرخ تا حد زیادی رضایت کشاورزان را تامین خواهد کرد.
در سال گذشته نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم دو هزار و ۷۵۰ تومان بود.
تشکری اظهارداشت : با توجه به افزایش هزینه های تولید، کشاورزان خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی بودند که به نظر می رسد با اقدام خوب دولت و وزارت جهاد کشاورزی در افزایش نرخ خرید به پنج هزار تومان در هر کیلوگرم پیش بینی می شود که  کشاورزان نسبت به تحویل گندم در سال جاری به مراکز استقبال کنند.
وی اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت خرید تضمینی ، قیمت جو و سایر علوفه های دامی و قیمت آزاد گندم  در سطح بازار نیز بر روند تحویل گندم به مراکز دولتی اثر خواهد گذاشت.
تشکری اظهار داشت:  در سال زراعی جاری به دلیل کاهش میزان بارندگی درخراسان شمالی ۲۰ درصد گندمزارهای آبی و ۶۰ درصد اراضی دیم استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد  که پیش بینی می شود  تولید گندم از سطح کشتزار های استان ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کند.
براساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی  در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندمکار مبلغ یک هزار تومان به قیمت تضمینی گندم افزایش یافت تا قیمت این محصول راهبردی در قالب خرید تضمیمنی به ۵۰ هزار ریال برسد.
پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد چهار هزارتومان تعیین شده بود.

در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیر کشت گندم و جو آبی و دیم قرار گرفت که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی را دیمزارهای گندم و جو تشکیل می هند.
در بازه زمانی اول مهرماه پارسال تا ۲۹ فروردین ماه امسال تنها ۹۸.۴ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۷ درصد و نسب به دراز مدت ۵۰ درصد کاهش دارد.

این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و از لحاظ تولید گندم رتبه ۱۶ را در بین استان های کشور را داراست.

برچسب‌ها بجنورد وزارت جهاد کشاورزی گندم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سازمان برنامه و بودجه اراضی کشاورزی خراسان شمالی دولت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد وزارت جهاد کشاورزی گندم بجنورد وزارت جهاد کشاورزی گندم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سازمان برنامه و بودجه اراضی کشاورزی خراسان شمالی دولت ایران اخبار کنکور کشاورزی خراسان شمالی سال زراعی جاری پیش بینی می شود جهاد کشاورزی خرید تضمینی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی روزانه ۱۰ درصد افزایش یافت

ایسنا/خراسان شمالی  معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: در دور نخست سفرهای نوروزی امسال تردد وسایل نقلیه در محورهای استان به طور میانگین هر روز نسبت به روز قبل ۱۰ درصد افزایش یافت.

علی ربانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی این مدت بیش از ۷۴۵ هزار تردد بین استانی کل وسایل نقلیه و متوسط تردد بین استانی روزانه بیش از ۶۳ هزار وسیله نقلیه به ثبت رسید.

وی افزود: در این بازه زمانی بیش از ۳۳۱ هزار و ۲۱۶ وسیله نقلیه به استان وارد و ۳۰۱ هزار و ۴۱۵ وسیله نقلیه از استان خارج شدند.
 

ربانی محور دارای بیشترین تردد را شیروان – بجنورد در روز پنجشنبه دوم فروردین، ساعت ۱۱ تا ۱۲ ذکر و اظهارکرد: ماندگاری مسافران نوروزی در خراسان شمالی بین یک تا  سه روز  و بیشترین ماندگاری در استان به ترتیب متعلق به خراسان رضوی، تهران، مازندران و گلستان بوده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • برداشت گندم با حضور وزیر جهادکشاورزی در هرمزگان آغاز شد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • تردد وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی روزانه ۱۰ درصد افزایش یافت