Web Analytics Made Easy - Statcounter

میثم خزائی یکی از قضات فعال در انشای احکام مجازات جایگزین حبس با اشاره به اینکه با مجازات جایگزین حبس در واقع خانواده مجرم را هم نجات داده ایم، تاکید دارد: با زندان رفتن فرد مجرم یک شخصیت ضد اجتماعی و با برچسب مجرمانه خواهیم داشت که این برچسب خوردن لطمات فراوانی به خود فرد بزهکار، خانواده و جامعه وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - در دوران تحول قوه قضاییه، بازاجتماعی کردن مجرمان و استفاده از ظرفیت های مجازات جایگزین حبس بسیار مورد توجه قرار گرفته است و آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه بارها برآن تاکید داشته است. در این میان استقبال قضات از این رویکرد قابل توجه است. قضاتی که انشای احکامشان مورد توجه بسیاری اعم از حقوقدانان و وکلا تا مردم قرار گرفته است. به سراغ یکی از این قضات رفتیم و از او درباره انشای احکامش پرسیدیم.   ۸سال سابقه کار قضایی در دادسرا، محاکم حقوقی و خانواده و محاکم کیفری دارد. کارشناسی ارشد در زمینه اصلاح کیفر از دانشگاه علوم قضایی دارد و دانشجوی مقطع دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی است. پایان نامه ارشدش در زمینه مدیریت مجازات حبس و با رویکرد حبس زدایی و مطالعه در نظام کیفری اسلام و ساختار اصلاحی آن با نگاه تطبیقی در نظام های کیفری خارجی است . میثم خزائی یکی از قضاتی که انشای احکامش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.   خبرگزاری میزان: آقای خزائی درباره احکام مجازات جایگزین حبس و اینکه این احکام با چه هدفی صادر می‌شود توضیح می‌دهید؟
ماهیت وجودی مجازات‌های جایگزین حبس باتوجه به آسیب‌هایی که مجازات زندان از جهات مختلف دارد به سه دسته شخصی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم می‌شود. مطمئناً هدف مجازات فرد بزهکار، آسیب رسیدن به خانواده بزهکار و همچنین جامعه نیست و در مورد بزهکار هم هدف از مجازات نباید طرد و حذف او از جامعه باشد.   بلکه باید هدف مجازات جنبه اصلاح‌گرایانه داشته باشد. اصلاح بزهکار در ترمیم جامعه است؛ یعنی اینکه آسیبی که از انجام جرم توسط بزهکار به جامعه وارد شده است باید توسط همین فرد ترمیم شود و لذا باید به دنبال بهترین راهکار برای رسیدن به این امر مهم بود. باید این نکته مهم را هم در نظر داشت که با زندان رفتن فرد مجرم یک شخصیت ضد اجتماعی و با برچسب مجرمانه خواهیم داشت. این برچسب خوردن لطمات فراوانی به خود فرد بزهکار، خانواده و جامعه وارد می‌کند.

خبرگزاری میزان: آیا این مجازات‌های جایگزین در همه جرایم کارایی خواهد داشت؟
مجازات‌های جایگزین در بسیاری از موارد قابل استفاده است، اما جرایمی هستند که ناگزیر از مجازات زندان هستیم مانند تجاوز‌ها، سرقت‌های مهم، خطرناک و مسلحانه و جرایم تجاوز و تصرف‌های عمده به بیت‌المال مانند اختلاس‌های کلان. این موارد شامل احکام جایگزین حبس نمی‌شود. در واقع می‌توان مجازات‌های جایگزین را به دو دسته عام و خاص تقسیم کرد. خاص یا همان مجازات اصطلاحی رایج همان است که در مواد ۶۴ تا ۸۷ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اشاره کرد که این موارد مخصوص جرایم تا حدودی سبک می‌باشد مانند حبس‌های کوتاه مدت. اما غیر از این می‌توان از نهاد‌های تعلیق تعقیب، تعویق صدور حکم، تعلیق مجازات، نظام نیمه آزادی، آزادی مشروط هم استفاده کرد.

خبرگزاری میزان: آقای خزائی در قانون چه موضوعاتی به عنوان جایگزین‌های حبس وجود دارد؟
 می‌توان از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و جزای نقدی روزانه نام برد. برای مثال می‌توان از خدمات عمومی رایگان در موارد متعدد و متناسب با فعل ارتکایی استفاده کرد. در یکی از آراء انشا شده ام  یک واحد صنعتی اقدام به دفع نامناسب پسماند به سمت رودخانه می‌کرد و در حکم صادر شده وی به حبس محکوم شد، اما به جهت وضعیت وی و شغل و وضعیت اجتماعی و لزوم ترمیم و جبران خسارات وارد شده به طبیعت حکم بر مجازات جایگزین مبنی بر انجام اموری شد تا خسارت وارد شده به محیط زیست جبران شود، یعنی اینکه با همکاری اداره محیط زیست آلایندگی برطرف و خسارت وارد شده به آب و روستا‌های پائین دست را با کار تلاش و با استفاده از تجهیزات خود جبران کند.

خبرگزاری میزان: شما به موارد استفاده از احکام جایگزین حبس در مورد اقدام‌های بزهکارانه اشاره کردید آیا در این باره با چالش‌ها و کاستی‌هایی نیز مواجه شدید؟
بله. یکی از مواردی که به آن می‌توان اشاره کرد عدم آشنا بودن نهاد‌های پذیرنده که برابر قانون باید ظرفیت استفاده از بزهکاران را اعلام کنند می‌باشد و همچنین آشنا نبودن ادارات با نحوه استفاده از بزهکار را می‌توان مورد توجه قرار داد.   مورد دیگری که می‌توان مورد توجه قرارداد این است که به نظر می‌توان ظرفیت قانون را بسیار گسترده‌تر کرد و با تصویب قوانین گستره‌تر، دیدگاه وسیع تری نسبت به موضوع ایجاد می‌شود.

خبرگزاری میزان: آیا در احکام جایگزین حبسی که صادر کرده اید موردی بوده است که بیشتر مورد توجه خودتان بوده باشد؟
در یک پرونده مربوط به شکار غیرمجازی در محل ممنوعه که منتهی به شکار هم شده بود حکم صادر شد مبنی بر اینکه شخص بزهکار به جای مجازات اقدام به دان پاشی برای پرندگان و در فصل زمستان نماید چرا که در این فصل پرندگان نیازمند حمایت ویژه هستند. فرد بزهکار علاوه بر تمکین به رای دادگاه اقدام به شکار هم نکرد و حتی از جهت انجام کار خیر حاضر شد به افراد نیازمند هم کمک کند.

خبرگزاری میزان: آرای شما درباره کمک به دانش‌آموزان نیازمند هم خیلی مورد توجه قرار گرفته است در این باره توضیح می‌دهید؟
در این مورد تعداد تقریباً مناسب و قابل توجهی رای صادر شد و فرد مجرم داوطلبانه حاضر بود صرف نظر از اینکه چه مجازاتی باید شود اقدام به کمک به دانش‌آموزان نیازمند نماید و تعداد قابل توجهی تبلت و یا گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان نیازمند خریداری شد و بنده در مواردی و با همکاری کمیته امداد در منزل و یا مدرسه دانش‌آموز نیازمند حاضر و تقدیم گردید.

خبرگزاری میزان: بازخورد این احکام در اجتماع چگونه بوده است. آیا واکنش‌های مثبت مردمی را به همراه داشته است؟
خوشبختانه مردم بسیار استقبال کردند. خاطره شیرین بنده این است که حتی از شهر‌های دورتر هم خبر می‌رسید که باعث خوشحالی مردم شده است مثلا یک راننده تاکسی وقتی همکار بنده را سوار کرده بود و فهمیده بود که در شهر محل خدمت بنده کار می‌کنند از این رای تعریف کرده بود در حالی که شهر ما با آن فاصله زیادی داشت.
به هر حال محاکم و دادگاه‌ها می‌توانند با آراء خود و با تعامل و همفکری و نوآوری در تعیین مجازات‌ها در بستر و ظرفیت قانونی و یا در نظر داشتن شرایط و مشکلات فراوان مردم، راه گشای مشکلات بوده و بخشی از گرفتاری‌های مردم را حل کنند. به عقیده من نگاه به مجازات نباید یک نگاه انفعالی و منزوی باشد بلکه باید به عنوان یک موضوع اجتماعی فعال در بستر اجتماع با ظرفیت فراوان و با همکاری سایر نهاد‌های اجرایی باشد.

خبرگزاری میزان: درباره دیگر احکام جایگزین حبسی که صادر کرده اید هم می‌توانید توضیح دهید.   احکام دیگری هم در راستای اجرایی شدن حبس زدایی با رویکرد مجازات های جایگزین حبس انشا کرده ام مانند مجازات برای تخلفات بهداشتی که می توانم به مواردی مانند تخلفات نانوایی ها و شیرینی پزی ها که از مواد غیر مجاز در تهیه نان و شیرینی استفاده می کردند و  به جای تعیین مجازات های سنگین و طردکننده از اجتماع از مجازات های اجتماعی و جامعه پذیر استفاده کردم و مجرم را در تعیین مجازات سهیم کرده ام  به طوری که او فکر کند که یک عنصر فعال در زمینه ترمیم جامعه خسارت دیده است. به عنوان مثال در مورد نانوایی متخلف پذیرفت که خطا کرده و پیشنهاد داد که در طول شش ماه و هفته ای  یک یا دو روز نان رایگان به مستمندان و نیازمندان بدهد. همچنین شیرینی فروش استقبال کرد که به جای مجازات اقدام به توزیع شیرینی رایگان به نیازمندان در طول هفته و به مدت شش ماه کند.   خبرگزاری میزان: پیشتر اشاره کردید که در مجازات‌های جایگزین حبس خود فرد خانواده و اجتماع در نظر گرفته می‌شود دراین باره بیشتر توضیح می‌دهید.   در تعیین مجازات حتما و باید شخصیت مجرم و خانواده و جامعه آسیب دیده را در نظر داشت. شخص مجرم از این جهت مهم است که ما باید با تعیین مجازات هم بزه دیده و شاکی را در نظر بگیریم و اگر خسارت مادی یا معنوی به وی وارد شده از طرف مجرم جبران شود و هم خود مجرم را به گونه ای مجازات کنیم که هم متوجه خطای خود شود و هم ماهیت مجازات را درک کند و آثار مجازات از جهت عدم تکرار در او دیده شود. همچنین در او روحیه ای فعال در جهت ترمیم جامعه ایجاد شود  لذا مجازات های جایگزین با این رویکرد ترمیمی شناخته شد تا آثار جبران ناپذیر زندان را پوشش دهد. با مجازات جایگزین حبس ما در واقع خانواده مجرم را هم نجات داده ایم چرا که با حبس مجرم ما ممکن است یک سرپرست خانواده را زندانی کنیم که آثار مخرب و غیر قابل جبرانی بر پیکره خانواده وارد خواهد شد.      بیشتر بخوانید:     صدور ۱۲۰۰ حکم جایگزین حبس تنها در سال ۹۹ از سوی یک قاضی انتهای پیام/     برچسب ها: احکام جایگزین حبس مجرم بزهکار خانواده اجتماع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: احکام جایگزین حبس مجرم بزهکار خانواده اجتماع مجازات های جایگزین حبس مجازات جایگزین حبس احکام جایگزین حبس خبرگزاری میزان مورد توجه قرار تعیین مجازات مجازات ها وارد شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم فیلتر تلگرام در اسپانیا متوقف شد

دادگاه عالی اسپانیا روز دوشنبه حکم خود برای مسدود شدن خدمات تلگرام در این کشور را به دلیل اینکه منتظر گزارش پلیس درباره تاثیر این ممنوعیت روی کاربران بود، معلق کرد.

به گزارش ایسنا، قاضی سانتیاگو پدراز، روز جمعه موافقت کرد حین تحقیق ادعاهای شرکت‌های رسانه‌ای متعدد مبنی بر اینکه تلگرام به کاربران اجازه می‌دهد محتوای آنها را بدون اجازه آپلود کنند، خدمات اپلیکیشن پیام رسان تلگرام در اسپانیا معلق شود.

 اما پدراز روز دوشنبه تصمیم گرفت اجرای این حکم را متوقف کرده و به جای آن دستور گزارشی از سوی پلیس ملی درباره مشخصات تلگرام و همچنین تاثیری که ممکن است ممنوعیت موقتی آن بر کاربرانش داشته باشد را صادر کرد.

شرکت‌های رسانه‌ای شامل اَترس مدیا، EGEDA، مدیا سِت و تلفونیکا،  از تلگرام بر سر آنچه ادامه نقض کپی رایت در این اپلیکیشن توصیف می‌کنند، شکایت کردند. اما تلگرام حاضر نشده است درباره این ادعاها اظهار نظر کند.

قاضی پدراز در طول تحقیقات خود، اطلاعاتی را درباره هویت کاربران مظنون به اشتراک گذاری غیرقانونی محتوای تحت کپی رایت از ویرجین آیلند که قلمرو خارجی انگلیس در کارائیب است، درخواست کرد. این منطقه‌ای است که تلگرام توسط پاول دوروف، میلیاردر روسی، به عنوان یک شرکت ثبت نام شده است. دادگاه اعلام کرد مقامات این منطقه به این درخواست، عمل نکردند.

انجمن مصرف کنندگان اسپانیایی FACUA  اعلام کرد از این حقیقت که واکنش این گروه به حکم قاضی، باعث شد قاضی به تاثیر بزرگی که این ممنوعیت خواهد داشت، فکر کند، استقبال و ابراز امیدواری کرد که گزارش پلیس باعث شود قاضی این حکم را لغو کند.

طبق اعلام دیده بان رقابت CNMC، تلگرام چهارمین سرویس پیام رسان پر استفاده در اسپانیا است. تقریبا ۱۹ درصد از اسپانیایی‌هایی که توسط CNMC مورد بررسی قرار گرفتند، از آن استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، تلگرام اعلام کرده که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر ماهانه فعال در سراسر جهان داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احکام ماه رمضان و روزه‌داری
  • صدور ۳۱ حکم جایگزین حبس در آذربایجان غربی در حمایت از محیط زیست
  • وکیل خانواده مهران سماک: دادگاه نظامی یک قزوین هم حکم قتل عمد و مجازات قصاص را برای متهم پرونده صادر کرد
  • ۳۱ حکم سبز در آذربایجان‌غربی صادر شد
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم که بود؟
  • قاضی ای که طی‌الارض می‌کرد و مورد تایید امام خمینی بود
  • توبه چه تاثیری در جرایم حدی و تعذیری دارد؟/ تاثیر توبه مجرم در مجازات
  • اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم
  • حکم فیلتر تلگرام در اسپانیا متوقف شد