Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماران خاص و صعب‌العلاج در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند، حال باید پرسید اولویت بندی این بیماران برای واکسیناسیون چگونه خواهد بود؟

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله گروه‌های در معرض خطر از نظر ابتلا به بیماری COVID-۱۹ محسوب می‌شوند. از طرفی این افراد با توجه به وجود بیماری زمینه‌ای که اغلب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود یا به دلیل مراجعات مکرر این بیماران جهت دریافت خدمت در مراکز درمانی، ریسک مواجهه آن‌ها در مقایسه با افراد سالم جامعه با ویروس کرونا بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از گروه‌های اولویت‌دار در دریافت واکسن بوده و وزارت بهداشتی‌ها تلاش می‌کنند که واکسیناسیون برای کلیه مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به تدریج و هرچه سریع‌تر انجام شود. بر این اساس امید است که واکسیناسیون این بیماران علیه کرونا طبق اولویت‌بندی صورت گرفته، سریع‌تر محقق شود.

بیماران خاص و صعب‌العلاجی که باید واکسن کرونا دریافت کنند

مهدی شادنوش- رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران نادر شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID) است که این بیماران در کشور بالغ بر ۵۴۰ هزار بیمار را شامل شده است.

تزریق مرحله‌ای واکسن کرونا در بیماران خاص

حال به دلیل جمعیت بیماران در گروه‌های مختلف بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تزریق واکسن به صورت مرحله‌ای در این گروه انجام خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رود که متناسب با میزان واکسن دریافتی در هر نوبت، نسبت به اولویت‌بندی بیماران و فراخوان مرحله‌ای آن‌ها اقدام شود.

همانطور که پیشتر گفته شد، بیماران واجد شرایط واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و نیازمند تزریق واکسن کرونا هستند.

باید توجه کرد که معاونت درمان وزارت بهداشت برای اعلام لیست بیماران واجد شرایط، لیستی شامل نام و نام خانوادگی بیمار، نوع بیماری یا نوع سرطان در بیماران مبتلا به سرطان، کد ملی و مرکز درمانی تهیه می‌کند. همچنین از اطلاعات موجود در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای بیماران پیوند اعضا، ام اس، تالاسمی، هموفیلی، CF و نقص ایمنی اولیه و از سامانه MedCare برای سایر بیماری‌ها، استفاده می‌کند تا لیست تأیید شده بیماران گروه هدف را تنظیم کرده و آن را به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برای استخراج آخرین لیست اسامی ارائه دهد.

در عین حال از آنجایی که سامانه به‌روزرسانی شده‌ای برای شناسایی و تنظیم لیست بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، بر اساس اولویت‌بندی با هماهنگی مراکز شیمی درمانی دولتی و غیر دولتی لیست این بیماران را تنظیم کرده و نسبت به واکسیناسیون آن‌ها بر اساس اولویت‌های تعیین شده اقدام می‌کند.

اولویت‌بندی مبتلایان سرطان برای دریافت واکسن کرونا

اولویت‌های تعین شده برای انجام واکسیناسیون مبتلایان به سرطان به شرح زیر است:

- اولویت اول دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت داروی شیمی درمانی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تزریق آخرین نوبت شیمی درمانی در طی شش ماه گذشته و گزارش پاتولوژی، شناسایی می‌شوند.

- اولویت دوم دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت درمان رادیوتراپی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تاریخ شروع و پایان رادیوتراپی و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.

اولویت سوم دریافت واکسن، تمام بیماران مبتلا به سرطانی را شامل می‌شود که در حال پیگیری درمان هستند. این بیماران با تایید پزشک معالج و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.

نحوه اولویت‌بندی بیماران پیوندی برای واکسیناسیون علیه کرونا

برای بیماران پیوند اعضاء نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که این بیماران دارند، بیماران پیوند قلب و ریه در اولویت اول و بیماران پیوند کبد در اولویت دوم و سپس بیماران پیوند کلیه با اولویت بیماران بالاتر از ۵۰ سال در اولویت سوم قرار دارند.

مراکز تزریق واکسن به بیماران خاص

باید توجه کرد که معاونت درمان دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی، مراکز تزریق واکسن کرونا را به معاونت بهداشتی اعلام می‌کنند. همچنین برای بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی، مرکز ارائه خدمات واکسیناسیون، همان مرکز ارائه خدمات دیالیز، تزریق خون و تزریق فاکتور خواهد بود. در عین حال اعلام شده است که برای سایر بیماری‌ها، مراکز منتخب حسب صلاح‌دید معاونت درمان با هماهنگی معاونت بهداشت انتخاب و توسط روابط عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سایر بیمارانی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند نیز در فاز دوم سند واکسیناسیون قرار دارند که اسامی و شیوه واکسیناسیون آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ششمین محموله واکسن کرونای «اسپوتنیک‌وی» وارد کشور شد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: واکسن کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واکسن کرونا بیماران مبتلا به سرطان تزریق واکسن کرونا خاص و صعب العلاج بیماران پیوند بیماران خاص دریافت واکسن معاونت درمان اولویت بندی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید

آرمیتا عبداللهی، سرپرست تیم سینا دمو هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: آلزایمر یک بیماری عصبی، پیشرونده و همه‌گیر است. طبق گزارش‌های انجمن ملی آلزایمر ایران هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود؛ بنابراین پروژه ما امسال  طراحی یک کفش هوشمند مخصوص افراد آلزایمری است.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها بیمار آلزایمری در سراسر جهان زندگی می‌کنند که چالش‌ها و مشکلات فراوانی دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال مشکلات زبانی نوسانات خلقی گوشه‌گیری و اجتماع‌گریزی فراموشی و عدم آگاهی از موقعیت که تمرکز پروژه ما روی مورد آخر است؛ این کفش با هدف حفظ سلامتی بیماران ساخته شده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه این کفش که دارای یک ماژول GPS است، ابراز کرد: این کفش هوشمند لوکیشن فرد را به اپلیکیشن مربوطه ارسال می‌کند.

سرپرست تیم سینا دمو هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: ایده این پروژه از جایی به ذهنمان رسید که مادر یکی از مسئولان مدرسه به این بیماری مبتلا شد و یک روز به صورت ناگهانی و بدون اطلاع دیگران از خانه خارج شد و خانواده مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن وی کردند؛ برای همین این سوال برایمان به وجود آمد که آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟ و در آخر تصمیم به ساخت این کفش گرفتیم؛ این کفش می‌تواند مورد استفاده افراد آلزایمری خانواده‌ بیماران موسسه‌های آلزایمر خانه‌های سالمندان و متخصصان مغز و اعصاب قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این کفش به منظور کم کردن مشکلات این قشر و سختی‌های نگهداری از آنها برای خانوار‌ها طراحی شده است تا اگر روزی بیمار بدون اطلاع از خانه خارج شد بتوان او را سریع‌تر پیدا کرد و تا جای ممکن از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

عبداللهی با اشاره به هدف اصلی کفش هوشمند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این محصول کمک به این قشر و خانواده‌های بیماران است. با توجه به نرخ بالا و رو به رشد بیماری آلزایمر در این ایران اهمیت چنین کالاهایی روز به‌روز در حال افزایش است. این محصول سعی دارد در عین سادگی و هم‌خوانی بـا ســن اعضای گروه تا جای ممکن مفید و کارآمد باشد و تا حد امکان از اتفاقات بد جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)