Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@22:55:14 GMT

نباید در دوران کرونا دچار افت آموزش‌های بهداشتی شویم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۷۳۰۸

نباید در دوران کرونا دچار افت آموزش‌های بهداشتی شویم

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: با توجه به اپیدمی کرونا برای مصون ماندن از خطر ابتلاء به این ویروس امکان برگزاری آموزش‌های حضوری مراقبت‌های بهداشتی برای مردم وجود ندارد، باید از راه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تلاش شود تا آگاهی‌های بهداشتی و خودمراقبتی مردم دچار افت نشود.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص هفته سلامت امسال با شعار «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» و اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه، اظهار کرد: چهارمین روز هفته سلامت با عنوان «اهمیت ارتقای نظام شبکه بهداشتی درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه» نامگذاری شده است و باید بدانیم در گذشته پوشش خدمات بهداشتی در مناطق دورافتاده که دسترسی به آن سخت بود به شکل سیار وجود داشت، اما در حال حاضر با وجود خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های بهداشتی در شهرها همه افراد جامعه به خدمات ثابت دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نیازهای انسان به مرور زمان متفاوت شده است، در حال حاضر و با توجه همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت اپیدمی واضح است انسان از خطر ابتلاء به بیماری‌های واگیردار رها نشده است و پرداختن به بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر برای ارتقای خدمات بهداشتی به طور همزمان و به شکل تفکیک شده لازم است، در غیر این صورت افراد جامعه ضربه می‌خورند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: از یک سو شیوه زندگی افراد به گونه‌ای است که کم تحرکی، استرس و تغذیه ناسالم در بین مردم شایع است و وجود این نوع سبک زندگی زمینه‌ساز ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیردار است، از سوی دیگر عوامل افزایش بیماری‌های واگیردار هم به کار خود ادامه می‌دهند و مشاهده می‌شود که بشر در مقابله با این بیماری‌ها بسیار ضعیف است.

وی تاکید کرد: بنابراین برای ارتقای خدمات نظام شبکه بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه لازم است که همه این جنبه‌ها با هم دیده شوند و از هیچکدام غافل نشویم، بیماری‌های واگیردار به شکل ضربتی و با سرعت بسیار بالا به انسان ضربه می‌زنند و بیماری‌های غیر واگیردار هم در طول سال‌ها سلامتی افراد را تهدید می‌کنند، لازم است به هر دو موضوع با همدیگر رسیدگی شود.

مراقبت‌های بهداشتی اصولی و خدمات حضوری و غیرحضوری

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه در وضعیت شیوع کرونا قرار داریم، مراقبت‌های بهداشتی اصولی و ارائه خدمات به دو شیوه حضوری و غیرحضوری تقسیم شده است، برای اموری که نیازمند مراجعه حضوری افراد نیست، مراقبان سلامت تلاش می‌کنند تا حد امکان از طریق تماس تلفنی با بیماران ارتباط برقرار کرده و به آنها خدمات بهداشتی را ارائه دهند.

فدایی، خاطرنشان کرد: اما در مواقعی که نمی‌توان به بیمار خدمات بهداشتی غیرحضوری ارائه داد، در برنامه‌ریزی‌های وضعیت کرونایی سعی شده است تا بیمار حداقل مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی را داشته باشد و به مواردی مانند واکسیناسیون، نمونه‌گیری کف پای نوزادان، مراقبت‌های مادر باردار اکتفا شده است و تنها در این موارد ارائه خدمات حضوری انجام می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: بیش از یکسال از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و در وضعیت کرونایی و برنامه‌ریزی‌های جدید ممکن است ارائه برخی مراقبت‌های بهداشتی برای افراد سخت‌تر باشد، باید شرایط جدید خدمات غیرحضوری را شهروندان بپذیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به فوریت اپیدمی کرونا چاره‌ای نداریم و برای مصون ماندن از خطر ابتلاء به این ویروس امکان برگزاری آموزش‌های حضوری مراقبت‌های بهداشتی برای مردم وجود ندارد، بنابراین بهتر است از راه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تلاش شود تا آگاهی‌های مردم افت پیدا نکند و همچنان بر روی جنبه‌های مختلف سلامت بدن خود حساس باشند.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، اظهار کرد: شهروندان برای دریافت آموزش‌های غیرحضوری در پاندمی کرونا از طریق فضای مجازی هم می‌توانند تا حدود زیادی این آموزش‌ها کسب کنند و خودمراقبتی‌های لازم را انجام دهند، سیستم شبکه بهداشتی هم مانند مدارس سعی کرده که ارائه آموزش‌های غیرحضوری را از طریق فضای مجازی داشته باشد.
 

کد خبر 488564

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نکات بهداشتی خودمراقبتی در کرونا آموزش بیماری عفونت های ویروسی پیشگیری عوامل خطرساز افزایش یادگیری آموزش شهروندی سلامت مراكز بهداشتي روستاها خدمات درماني بیماری واگیردار پاندمی کرونا طرح مراقبت بهداشتی متخصص عفونی مركز بهداشت اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری های واگیردار مراقبت های بهداشتی خدمات بهداشتی بیماری ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۷۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید بَرپَروَشان، با اشاره به ۲۹ فروردین روز جهانی هموفیلی، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی داریم، این بیماری یک اختلال خونریزی دهنده است که ۱۳ فاکتور انعقاد خون دارد.

وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم‌ترین فاکتور به شمار می آیند.

برپروشان به مهم‌ترین عامل مؤثر در ابتلاء به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولاً ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تأمین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران به خصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.

وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی، افزود: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.

برپروشان همچنین به تأثیر کمک‌های خیرین اشاره کرد و گفت: جهت ادامه کار درمانگاه بیماران هموفیلی نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رؤیا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، مای لیدی همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد.

وی با تقدیر از چنین حمایت‌هایی، اظهار کرد: این اقدام‌ها می‌تواند در حمایت از بیماران هموفیلی مؤثر باشند. در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

کد خبر 6080488 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پنج علت ریزش مو در زنان
  • هر لحظه به مراحل پایانی عملیات «الی بیت المقدس» نزدیک‌تر می‌شویم
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد