Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ساخت و ساز مدتی است به عامل رونق‌بخش شهرها تبدیل شده است، اما آن روز که شوراهای شهر مجوز فروش تراکم به شهرداری‌ها دادند، هیچ‌کس به این فکر نبود که وقتی شهر در ارتفاع توسعه یابد باید به مولفه‌های شهری که در ارتفاع ساخته شده هم توجه شود.

یکی از این مولفه‌ها تأمین ایمنی و توجه به امدادرسانی به سوانح در ساختمان‌های بلندمرتبه است، اگر از اواخر دهه ۷۰ که بلندمرتبه‌سازی به جان شهرهای کشور افتاد، تجهیز آتش‌نشانی‌ها هم در دستور کار قرار می‌گرفت، امروز با معضلی به نام «نردبان» مواجه نمی‌شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز روند روبه رشد آپارتمان‌سازی و برج‌های چندطبقه، فرسوده بودن بافت شهری و معابر تنگ و باریک و امکانات کم ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حالی است که آتش‌نشان طبق وظیفه نانوشته و انسانی به روستاها و مناطق دوردست و حومه نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

خدمت‌رسانی آتش‌نشانی در عملیات‌هایی که وظیفه آنها نیست، در حالی رخ می‌دهد که خود آتش‌نشانی زنجان با کمبود نیرو و امکانات مواجه است.

50 میلیارد تومان برای یک نردبان!

طی سالیان گذشته ناامن بودن ساختمان‌های مرتفع شهر از نظر آتش‌سوزی از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بحث مسؤولان و کارشناسان بوده است و نبود نردبان آتش نشانی در این استان اصلی‌ترین مشکلی است که اکنون آتش‌نشانی با آن مواجه است که در صورت بروز حادثه یقیناً صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

از سوی دیگر طی سالیان گذشته بارها و بارها مسئله خرید نردبان آتش نشانی مورد تاکید مسؤولان قرار گرفته است، اما هیچگاه این اتفاق رخ نداده و این تعلل آنقدر زیاد بود که حالا برای خرید یک خودروی نردبان باید بیش از 50 میلیارد تومان را کنار گذاشت، رقمی که دست‌ نیافتنی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از موضوعاتی که در شهرداری در رابطه با آن مشکل داریم، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز در سازمان آتش‌نشانی است.

منصور مرادلو با اشاره به اینکه آتش‌نشانی یکی از مهمترین سازمان‎های شهرداری است چون در حوادث نقش تعیین کننده‌ای دارد، گفت: متاسفانه از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و بحث بودجه‌ای از سال‌های گذشته توجه جدی به این سازمان نشده است.

اضافه کرد: آتش‌نشانان در بالاترین دما ( بعضا ۷۰۰ درجه ) در عملیات حضور پیدا می‌کنند، در حالی که تجهیزات اولیه و ضروری و ماسک‌های تنفسی مورد نیاز کافی نبوده و استاندارد لازم را ندارد.

خودروهای فرسوده آتش‌نشانی در خدمت ایمنی شهر

وی تصریح کرد: از طرفی در شهرداری مجوز بلند مرتبه‌سازی داده می‌شود و از طرفی دیگر نردبان آتش‌نشانی نداریم و این دو در تناقض‌اند و شهردار باید به فکر چاره باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان همچنین به ماشین‌آلات مورد نیاز آتش‌نشانی زنجان اشاره کرد و گفت: اغلب خودروهای آتش‌نشانی فرسوده است و عمر بالای ۳۵ سال دارد، خودروهایی که در عملیات‌‎های بزرگ جوابگو نخواهد بود.

مرادلو با تأکید بر توجه بیشتر به سازمان آتش‌نشانی و نیازهای آن افزود: کار این سازمان با جان و مال مردم در ارتباط است و مهمتر از آن، جان خود آتش‌نشانان است که باید حفاظت شود، موضوعی که در خرید لباس‌ها و تجهیزات ایمنی به آن بی‌توجهی شده است.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ تامین تجهیزات سازمان آتش‌نشانی امسال ۵۰ میلیارد تومان برای نردبان آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: البته این مبلغ از طریق خرید اوراق مشارکت و بودجه استانی و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس تامین شود و ربطی به بودجه آتش‌نشانی در سال جاری ندارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: علاوه بر بودجه خرید نردبان آتش‌نشانی یک مبلغ 20 میلیارد تومان نیز برای خرید سایر تجهیزات آتش‌نشانی از جمله لباس و ماشین‌آلات و تجهیز ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز آتش نشانی برای دسترسی به ساختمان‌های بلند از جمله پونک و گلشهر دچار مشکل است، افزود: از طرفی برخی از تجهیزات نیز کارآیی ندارد و در برخی از عملیات‌ها با اینکه در حالت عادی یک ایستگاه قادر به اطفای حریق است، اما به علت مشکلاتی که ماشین‌آلات دارند، از ایستگاه‌های دیگر نیز کمک گرفته می شود و این یک ضعف است.

مرادلو با اشاره به اینکه تجهیزات آتش نشانی زنجان باید همسطح با سایر استان‌ها باشد، اضافه کرد: امیدواریم با بودجه‌ای که امسال به این سازمان اختصاص یافته بخشی از نواقص این سازمان برطرف شود.

ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در کنار سبزه‌میدان

شهردار زنجان نیز در ارتباط با توجه به بودجه سازمان‌های زیرنظر شهرداری در سال جاری گفت: دو مورد از اولویت‌های بودجه سال جاری بحث سازمان فرهنگی و سازمان آتش نشانی بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال بحث کنگره شهدا را داریم، به مباحث زیرساختی نیز توجه ویژه شده است تا از نظر فرهنگی و فضاسازی کمبود بودجه نداشته باشیم.

یگانه در ارتباط با بودجه سازمان آتش‌نشانی و افزایش آن گفت: از محل بودجه سال آینده و از محل اوراق مشارکت مبلغ خوبی به آتش‌نشانی اختصاص یافته که این مبلغ برای نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی اختصاص می‌یابد.

وی تجهیز ایستگاه گلشهر کاظمیه و همچنین ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در کنار پروژه سبزه‌میدان را از دیگر اقدامات شهرداری در ارتقای سطح ایمنی شهر عنوان کرد و گفت: امیدواریم با این اقدامات شاهد ایمنی بیشتر شهر باشیم.

کمبود نیرو در آتش‌نشانی زنجان

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز بر لزوم توجه نیروی انسانی در زمینه امداد و نجات اشاره و اظهار کرد: آتش نشانی زنجان در حال حاضر کمبود نیروی انسانی دارد.

مجید امیرفضلی با اشاره به اینکه آتش‌نشانی زنجان  به لحاظ نیرو ۱۰۰ نفر کمبود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد نیروهای آتش‌نشانی ۱۲۰ نفر است.

وی تصریح کرد: البته آتش‌نشانی با وجود کمبود نیرو و اعتباراتی که دارد، در عملیات‌ها حضور فعال داشته و همواره در صحنه حاضر بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه نیروهای سازمان جوان‌سازی شده‌اند با این همه کمبود نیرو در آتش‌نشانی زنجان محسوس است، گفت: با توجه به جمعیت شهری زنجان به ۱۰۰ نیروی دیگر برای تکمیل چارت سازمانی خود نیاز داریم.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان آتش نشانی بافت شهری نیروی انسانی ایستگاه آتش نشانی کمبود نیرو نردبان سازمان آتش نشانی نردبان آتش نشانی آتش نشانی زنجان میلیارد تومان نیروی انسانی آتش نشانی کمبود نیرو ایمنی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی خانه‌ای در بلوار ناصر حجازی

یک واحد مسکونی در بلوار ناصر حجازی دچار حریق شد.

به گزارش ایسنا، در ساعت ۱۲:۳۵ ظهر امروز یک مورد حادثه آتش‌سوزی در ساختمانی مسکونی به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه ۲۷ را به محل حادثه واقع بلوار ناصر حجازی، خیابان منوچهری شمالی اعزام کرد. 

با حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه، مشاهده شد که حریق در یک واحد مسکونی رخ داده و شعله‌های آتش تقریبا تمام این ساختمان را در بر گرفته و درحال سرایت به واحدهای اطراف است. در این شرایط آتش‌نشانان اقدام به قطع جریان برق و گاز کرده و پس از ایمن‌سازی کامل محل حادثه، با بکارگیری لوله‌های آبرسانی و تجهیزات خاموش کننده، عملیات مهار شعله‌های آتش را آغاز کردند.

همزمان گروهی دیگر از آتش‌نشانان نیز اقدام به جستجو در این ساختمان کردند که خوشبختانه مشخص شد فردی در ساختمان محبوس نشده است. این حادثه خسارات جانی نداشت. 

دقایقی بعد نیز نیروهای آتش نشانی شعله‌های آتش را به طور کامل مهار و خاموش کردند و پس از انجام عملیات تخلیه دود و ایمن‌سازی محل به ماموریت خود خاتمه دادند. علت این حادثه نیز از سوی کارشناسان آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • حضور آتش نشانان قزوینی در ۲۶۸ عملیات طی فروردین ماه
  • امدادرسانی آتش نشانان در حادثه تصادف در منظریه
  • آتش‌سوزی خانه‌ای در بلوار ناصر حجازی
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد