Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@10:51:10 GMT

علت پس لرزه های گناوه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۸۸۴۹

علت پس لرزه های گناوه

یک متخصص و کارشناس لرزه‌نگاری گفت: تخلیه تدریجی انرژی ناشی از شکستگی لایحه‌های درونی زمین، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل پس‌لرزه‌های متعدد در بندرگناوه استان بوشهر باشد.

به گزارش جماران، دکتر روح الله تقی زاده روز شنبه  در گفت و گو با ایرنا افزود: زمین‌لرزه‌های پس از زلزله اصلی، دست کم تا چندین  ماه حتی ۹ ماه به طول می‌انجامد و وقوع پس‌لرزه‌های متعدد بعد از زلزله‌های بزرگ قابل انتظار است ‌طوریکه به تدریج و با گذشت زمان، از شدت آنها کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: تکان اصلی در اثر زلزله‌های اصلی به طور معمول، تمامی انرژی‌های انباشته شده را در اولین شکست آزاد نمی‌کند و بنابراین انرژی و تنش باقیمانده در زون‌ها و امتدادهای مکانی خاص باعث ادامه گسترش شکست لایه‌های زمین و در نتیجه رخداد مکرر پس‌لرزه‌ها تا زمانی که سامانه گسلی مسبب زلزله از تکاپو خارج و کل انرژی ذخیره شده در درون زمین تخلیه و حرکت گسلی به‌طور کامل تثبیت شود، ادامه دارد.

تقی زاده،  ویژگی مشترک پس‌لرزه‌ها را کوچک‌تر بودن شدت آن در مقایسه با زلزله اصلی‌ عنوان کرد و افزود: پس لرزه‌ها در بازه زمانی معین بعد از زلزله اصلی و در گستره مکانی اطراف زلزله اصلی رخ می‌دهند و بر این اساس،‌  در روزهای اول رخداد بطور معمول  با تعداد و بزرگی زیاد شناخته می‌شوند که به تدریج و با گذشت زمان از تعداد و بزرگی آنها کاسته می‌شود. 

وی ادامه داد: در آسیب‌های ناشی از زلزله عوامل مختلفی نظیر شدت و بزرگی، عمق کانونی، فاصله مرکز زلزله از بناها و ساختمان‌ها و تاسیسات، مدت زمان و شتاب افقی و قائم زلزله می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بیان کرد: در زلزله گناوه چون کانون آن نزدیک منطقه کوهستانی بوده است باعث شده کمتر خرابی‌های ناشی از زلزله را در ساختمان‌ها و بناها داشته باشیم.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 زلزله گناوه پس لرزه های گناوه زمین لرزه گناوه سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 زلزله اصلی پس لرزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهرهر، احمد محمدی زاده دوشنبه‌شب در آئین آغاز عملیات اجرایی ۳۵۰۰ واحد مسکونی در بوشهر که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد اظهار داشت: استان بوشهر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور پیشگام است و اقدامات ارزشمندی در شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.

وی افزود: شهر بوشهر با وجود محدودیت زمین، در سایه ظرفیت‌های جدید اضافه شده، در اجرای طرح‌های مسکن، رشد محسوسی داشته است.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: در بوشهر با وجود کمبود زمین، اقدامات خوبی صورت گرفت و علاوه بر منطقه نیایش، در جوار محله‌های تنگک، نسبت به توسعه شهر بوشهر اقدام شد تا پاسخگوی رشد تساعدی جمعیت شهر بوشهر باشد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت از ساخت شهرک جدید در حاشیه مرکز شهر بوشهر خبر داد و بیان کرد: با توجه به کمبود زمین مسکونی در مرکز استان، ساخت شهرک جدید در بوشهر در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

محمدی زاده تصریح کرد: امروز عملیات اجرایی احداث ۳۵۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان سازمان انرژی اتمی آغاز شد که با حمایت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شاهد تسریع در عملیات اجرایی طرح خواهیم بود.

وی گفت: امروز با وجود همه تلاش‌های دشمنان و بویژه آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی برای ارائه جلوه ناکارآمدی از انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت‌های روزافزون و چشمگیری در کشور در حال انجام است.

کد خبر 6085901

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • مرزن آباد لرزید
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟