Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بیش از دو هفته است که کسبه و اصناف خراسان جنوبی پای کار قطع زنجیره کرونا هستند و کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند و در این بین ۸ هزار و ۵۰۰ صنف آسیب دیدند، حال با توجه به تعطیلی‌های طولانی مدت کسبه استان خواهان حمایت هستند‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، چه کسی گمانش را می‌برد که ویروسی کوچک بتواند یک سال و دو ماه تاخت و تاز کند، قربانی بگیرد، نقس انسان‌ها را درگیر کند، کرکره مغازه‌ها را پایین بکشد، کار و کاسبی‌ها را مختل کند، مشکلات اقتصادی را مضاعف و سفره خانواده‌ها را کوچکتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید همان اوایل پیدا شدنش کمتر کسی گمانش را می‌برد که این مدت باید با آن مبارزه کنیم و اگر در برابرش کم بیاوریم او بیشتر بر تاخت و تازش می افزاید.

ویروس منحوسی که از سال گذشته تاکنون چند بار کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده است و کار و کاسبی برخی صنوف را مختل کرده است هر چند اصناف هم پای کار سلامت هستند تا کمک خوبی به مدافعان سلامت کنند اما وقتی پای درد و دلشان می نشینی دل پر دردی دارند.

راهی بازار بیرجند می شوم بازاری که امروز سومین شنبه ای است که کرکره مغازه‌هایش پایین کشیده شده است و اصناف همدل و همراه مغازه‌ها را تعطیل کرده اند، با بازاری ساکت و آرام روبه رو می‌شوم.

  حجره‌هایی که با وجود مشکلات اقتصادی پای کارند  

بازار خلوت است و تنها چند عابری که در بازار قدم می‌زنند سکوت را بر هم می‌زنند، نگاه به قفل مغازه‌ها می‌کنم، حجره‌هایی که با وجود مشکلات اقتصادی اما پای کار آمده اند تا زنجیره انتقال کرونا را قطع کنند اما برخی از مردم در خیابان‌های شهر بدون ماسک راه می‌روند و با این کار خود بی قانونی بزرگی را رقم می‌زنند.

هنوز به وسط بازار نرسیده ام که جوانی در کنار مغازه تعطیل شده ایستاده است، خوب که نگاه می‌کنم گویا صاحب مغازه است و آمده است تا قفل را باز کند به سراغش می‌روم او که خود را جوانی 35 ساله و دارای دو فرزند معرفی می‌کند می گوید، خانم به من نزدیک نشوید ما اصناف کرونا داریم، معنی حرفش را متوجه نشدم، خودش لبخندی زد و گفت: آخر می‌دانید زورشان به اصناف رسیده است آمار ابتلا و فوتی‌ها که بالا می‌رود، دستور تعطیلی اصناف را می‌دهند گویا فقط در جامعه ما کرونا داریم، کافی است سری به داخل شهر بزنید بانک‌های شلوغ، ادارات شلوغ، آرامستان‌ها، صف‌های نانوایی، صف حلیم و غیره همه شلوغ است اما فقط ما کسبه کرونایمان واگیر است.

گرانی مواد غذایی در ایلام / تکرار وعده‌های ‌مسئولان برای نظارت بر بازار بازار مرغ آرام شد/ توزیع روزانه 1200 تن گوشت مرغ در تهران تب تند قیمت میوه‌های نوبرانه در بیرجند/ مردم از تفاوت قیمت‌ها در بازار ناراضی هستند

وی گریزی به چک‌های پاس نشده اش هم زد و افزود:  قبل از عید کار جدید زیادی خریداری کردم و همه را چک دادم، حال که دو هفته بازار تعطیل است و این هفته سوم هم تمدید شده است، جای چک‌هایم را چه کسی می‌خواهد پر کند؟ متاسفانه قانونی برای حمایت از ما کسبه هم نگذاشته اند تا چند ماه فرصت داده شود، بانک‌ها باز است و صاحبان چک به راحتی می‌توانند برگه بزنند و ما می‌مانیم و شب‌هایی که تا صبح بیداریم از ترس اینکه امروز یا فردا اگر جای چک‌ها را پر نکنیم باید راهی زندان شویم.

هنوز حرف‌های این کاسب جوان تمام نشده بود که یکی دیگر از کسبه وارد بحث مان می‌شود او هم که آمده بود تا امروز سری به مغازه تعطیل شده اش بزند به خبرنگار ما گفت: کرونا ویروسی عجیب و خطرناک است درست همه ما می‌دانیم اما چرا فقط کسبه؟ سوالمان این است چرا فقط اصناف باید تعطیل شوند، حال چرا حمایتی از اصناف نمی‌شود، من این مغازه ام اجاره ای است از کجا باید هزینه کرایه مغازه، کرایه آب، برق، گاز و تلفن را بیاورم وقتی مغازه ام تعطیل باشد؟

  آیا فقط کسبه عامل اصلی انتقال کرونا هستند؟  

وی با بیان اینکه تا قبل از رمضان مردم به راحتی مراسم عروسی، ختم، جشن تولد و مهمانی خود را برگزار می کردند گفت: اما همه فقط تصورشان بر این است کسبه عامل اصلی انتقال کرونا هستند، حرف ما این است دولت اگر در این شرایط اقتصادی پولی ندارد تا از ما حمایت کند می‌تواند در بخش دستگاه‌های خدمت رسان مانند آب، برق، گاز و تلفن بگوید کسبه را حمایت کنید و تخفیف به آنها بدهید.

حسین دیگر کاسب بازار هم می گوید: وقتی همه مغازه‌ها تعطیل می‌شود باید به طور معمول خیابان‌ها خلوت باشد اما در این شرایط از روزهای عادی شلوغ تر است. دیروز با همسرم برای خرید به سوپر مارکت رفتیم؛ آن قدر شلوغ بود که نمی توانستیم وارد شویم. تعطیلی صنف‌هایی مثل ما شاید آمار مرگ و میر را موقت کاهش بدهد اما این موقتی است، باید فکر اساسی کرد.

اما در سطح شهر بیرجند هم که نگاه کنی، برخی اصناف غیرضروری به صورت نیمه باز مشغول به فعالیت هستند، وارد یکی از همین مغازه‌هایی می‌شوم که کرکره اش را نیمه باز دارد و مشغول خدمت رسانی است.

صاحب این مغازه گفت: دیگر از ماندن در خانه و اندیشیدن به اجاره و مخارج مغازه خسته و راهی مغازه شده ام.

وی که فروشنده لوازم خانگی  است تصریح کرد: در اطراف فروشنده‌های دوره گرد و میوه فروشی‌ها، در فروشگاه‌های زنجیره ای، بازار روزها و غیره مردم پشت به پشت مشغول خرید و رفت و آمد هستند چرا کسی به آنها گیر نمی‌دهد؟ سه میلیون تومان اجاره ام  را که می دهد، چرا همیشه اصناف را جلو می اندازند و همه صنف‌ها تعطیل نمی‌شود.

  اصناف 15 درصد در افزایش آمار مبتلایان موثرند  

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم با بیان اینکه اصناف کارمند نیستند که آخر ماه حقوق بگیرند و باید مخارج شان را تامین کنند و باید به آن‌ها کمک شود افزود: بنابر آمار، اصناف 15 درصد در ابتلا به کرونا تاثیرگذارند و حتی اگر باز هم تعطیل شوند چندان تاثیر نخواهد داشت.

رضا علیزاده با بیان اینکه در روزهای کرونایی فعالیت اصناف، بازاریان، تالارها و مجتمع‌های پذیرایی، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و غیره تعطیل است در حالی که مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته و کارگران بسیاری از کار بیکار شده اند، گفت: اما در این بین چالشی که پیش روی اصناف قرار دارد، چک های برگشتی است که به دلیل ضربه‌های اقتصادی کرونا روی دستشان باقی مانده است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی بود که در سال گذشته به صورت خود جوش و داوطلبانه به مدت دو هفته درخصوص تعطیلی صنوف اقدام کرد و امسال هم از دو هفته گذشته که ستاد ملی کرونا تصمیم به اجرای محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی گرفت، باز هم اصناف پای کار آمدند.

  همکاری 90 درصدی اصناف  

وی از همکاری 85 درصدی اصناف بیرجند و 90 درصدی اصناف خراسان جنوبی در تعطیلی اصناف خبر داد و افزود: کسبه و اصناف معتقد هستند در تعطیلی ما پای کار آمده ایم اما انتظار است که همکاری‌ها دوطرفه باشد و اگر دولت نمی‌تواند تسهیلات بدهد، در هزینه آب، برق، گاز و مالیات به کسبه کمک کند.

علیزاده افزود: از سال گذشته بیش از هشت هزار و 500 واحد صنفی در استان بر اثر کرونا آسیب دیدند و طی روزهای گذشته جمع بسیاری از کسبه به دلیل برگشت چک و دیگر مشکلات پیش آمده مراجعه کرده اند و هیچ گونه حمایتی از اصناف و کسبه بازار انجام نشد و تسهیلات با نرخ 12 درصد هم در شرایطی که اصناف درآمدی ندارند مورد استقبال قرار نگرفت.

وی معتقد است مقابله با کرونا نیاز به تعطیلی تمامی مشاغل و دستگاه‌ها دارد و در شرایطی که بانک‌ها و غیره فعال هستند کسبه بازار تعطیل می شوند فقط اصناف ضربه می خورند.

انتهای پیام/254/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اصناف خراسان جنوبی کرکره مغازه ها پای کار دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان

به گزارش خبرگزاری خراسان رضوی، مرکز خراسان رضوی، رییس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان گفت: بامداد امروز با  اعلام خبری مبنی بر مشاهده خروج دود از سقف یک باب مغازه لوازم خانگی در خیابان شهید رجایی شهر فریمان با سامانه‌ ۱۲۵، یک دستگاه خودرو از ایستگاه مرکزی به محل حادثه اعزام شد.

نیکومنش افزود: آتش‌نشانان پس از رسیدن به محل حادثه و بررسی محل و داغ بودن درب کرکره‌ای، درب مغازه را باز و متوجه حجم زیادی از آتش و دود شدند که با در خواست نیروی کمکی خودروی سنگین ایستگاه شماره ۲ نیز به محل حادثه اعزام شد تا از سرایت آتش به مغازه‌ها و خانه‌های اطراف جلوگیری به عمل آید.
وی با اشاره به این که این حادثه حدود ۲ ساعت زمان برد گفت: با توجه به بسته بودن درب‌های کرکره‌ای مغازه و نداشتن سیستم هشدار حریق در مغازه و پوشش پی وی سی سقف مغازه آتش گسترش یافته بود و خسارات کلی به این فروشگاه وارد شد.

دیگر خبرها

  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • تعطیل‌کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • تعطیل کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • حمایت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی
  • اهدای ۴۷۲۷ قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی
  • اهدای ۱۶۵ میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • فیلمی دیده نشده از بازار تهران در دوره قاجار؛ صدای مردم در ۱۲۰ سال پیش را بشنوید!