Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندین هزار تن میوه تنظیم بازاری شب عید به دلیل عرضه نشدن به بازار در انبارها فاسد شده اند و با وجود اینکه رئیس نظام صنفی کشاورزی معتقد است همه مسئولیت های بعد از تولید یعنی عرضه و فروش و ... با وزارت صمت است اما رئیس اتاق اصناف می گوید دپوی مقداری میوه در انبارها و سردخانه ها ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چندی پیش رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت وگو با یکی از رسانه ها از فاسد شدن هزاران تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری شب عید که در انبارها دپو شده اند خبر داد و اعلام کرد با وجود اینکه شب عید به دولت هشدار داریم تا میوه های تنظیم بازاری را ارزان تر وارد بازار کند اما هشدارها جدی گرفته نشد و برای اینکه این میوه ها با نرخ بالاتری عرضه شود آنها را وارد بازار نکردند و حالا این پرتقال ها فاسد شده اند.

موضوعی که رئیس اتاق اصناف تهران به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که وزارت صمت مسئولیت فروش میوه تولید شده را ندارد و موضوعی که به ستاد تنظیم بازار در این خصوص مربوط است بحث خرید و تامین برخی اقلام، از جمله میوه‌ برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌هاست.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به اینکه دپوی مقداری میوه در انبارها و سردخانه ها ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد، اظهار کرده است که دپوی میوه در سردخانه‌ها با تنظیم بازار میوه شب عید مربوط نیست. این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند. ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و دلالان با تامین برخی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه‌های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم و این موضوع ربطی به دپو میوه‌های موجود در سردخانه‌ها و انبارها ندارد. مقصر این اتفاق خریدارانی هستند که میوه را در انبارها و سردخانه‌ها دپو کردند و حاضر نبودند در زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند و حالا که تقاضای این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبرو شدند.

دراین راستا محمد شفیع ملک زاده_ رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی فاسد شدن چندین هزارتن سیب و پرتقال چه کسانی هستند؟ به ایسنا گفت: در سال  ۱۳۹۱ قانون گذاران در مجلس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی را مصوب کردند و طبق این قانون مقرر شد که کلیه وظایف بخش کشاورزی در دستگاه متولی یعنی وزارت جهاد کشاورزی باشد. از سال  ۱۳۹۳ تا اوایل سال  ۱۳۹۸ تمام وظایف مربوط به بخش کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی بود ولی متاسفانه عده ای به بهانه های مختلف تلاش بر این کردند که وظایف و اختیارات را به وزارت صمت منتقل کنند.

وی ادامه داد:حدود ۲ سال که وظایف عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت صمت واگذار شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: قانون به صراحت مشخص کرده بود که کلیه وظایف بازرگانی بایستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و تا زمانی این وظایف با وزارت جهاد بود هرچند کند اما مشکلات رو به مرتفع شدن بودند. متاسفانه از زمانی که وظایف بازرگانی به وزارت صمت واگذار شده نه تنها مشکلات این بخش حل نشده بلکه وضعیت عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی بدتر هم شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قبل از عید سیب و پرتقال و میوه های شب عید با قیمت های بالایی وارد بازار شد و مردم هم که توان خرید نداشتند  از آن استقبال نکردند. از طرفی وزارت صمت نتوانست میوه هایی را که خریداری کرده به اندازه کافی  در اختیار استان ها قرار دهد و بخش عظیمی از میوه ها در انبار ها و سردخانه ها ماند و زمان مصرف این میوه ها نیز تمام شد.

وی با بیان اینکه تولید با وزارت جهاد کشاورزی و عرضه، نگهداری، فروش و صادرات محصولات کشاورزی با وزارت صمت است، گفت: کلیه بازارچه ها، میادین میوه و تره بار و خرده فروشی ها در اختیار وزارت صمت است و هیچ اهرم قانونی در اختیار وزارت جهاد نیست که مسئولیت اینکار را برعهده بگیرد. ولی متاسفانه وزارت صمت توپ را در میدان وزارت جهاد کشاورزی می اندازد. وزارت جهاد فقط وظیفه تولید دارد که بیش از نیاز مردم هم تولیدات صورت گرفته است.

ملک زاده به صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه یا صادرات به طور کلی قطع شده یا به حداقل رسیده است. محصولات بیش از نیاز در کشور تولید می شود و بازار داخل هم کشش ندارد از آن طرف صادرات هم صورت نمی گیرد. مسئولان باید در امر صادرات تسهیل گری انجام دهند تا بتوانیم به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس صادرات انجام دهیم ولی متاسفانه چون برای صادرات برنامه درستی نداریم محصولات در انبارها  باقی می ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت صمت وزارت جهاد كشاورزي میوه وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی سردخانه ها وزارت صمت تنظیم بازار میوه ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس

نخستین بازارچه عرضه‌ی مستقیم محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی و تنظیم بازار تحت عنوان روستا بازار تعاون روستایی خلیج فارس با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی در بندرعباس افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در راستای دستورالعمل ابلاغی از سوی وزرات کشور، مبنی بر راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه‌ مستقیم محصولات کشاورزی و تولیدی و همچنین پیرو جلسه‌ی مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، نخستین روستا بازار استان به‌نام تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان در محوطه جهاد کشاورزی شهرستان بندرعباس واقع در بلوار امام خمینی افتتاح شد.

علیرضا مهاجر در حاشیه این مراسم، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی جهت ارائه محصولات کشاورزی برای شهروندان در نظر گرفته است، ‌ایجاد بازارچه‌هایی تحت عنوان روستا بازار بوده تا به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات کشاورزی به شهروندان ارائه شود

معاون وزیر جهادکشاورزی، افزود: کاهش قیمت محصولات، افزایش فراوانی کالا و محصولات کشاورزی در بازارچه‌ها و افزایش رضایتمندی مردم، تقویت اقتصادی کشاورزان، روستاییان و عشایر و حذف واسطه‌ها از مهمترین اهداف تشکیل این بازارچه‌ها در سطح استان ها باید باشد.

به گفته وی، توجه به جایگاه تولیدات کشاورزان و روستاییان، عشایر و اشتغال‌های خرد خانگی در این بازارچه‌ها مورد تاکید است که بتوان زمینه اشتغال پایدار این قشر و همچنین رفع مشکلات اقتصادی آنها را فراهم کرد. 

مدیر تعاون روستایی هرمزگان نیز در آیین افتتاحیه گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی وزرات کشورو سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی «روستا بازار» در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است که از چهار مرکز تایید شده ستاد تنظیم بازار امروز نخستین بازارچه عرضه‌ محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی جهت خدمات‌رسانی به مردم به بهره‌برداری رسید.

عیسی برخورداری پور افزود: به همین منظور، این بازارچه‌ها با هدف حذف واسطه‌های غیر ضروری بین تولیدکنندگان محصولات‌ کشاورزی و مصرف‌کنندگان با حمایت و پشتیبانی معاونت اقتصادی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی استان، شهرداری شهرستان بندرعباس و سازمان صمت در دستور کار قرار گرفت.

وی هدف از راه‌اندازی این بازارچه را عرضه‌ی محصولات کشاورزی (میوه، تره‌بار، خشکبار، محصولات لبنی و پروتئینی) با حداقل 20 درصد زیر قیمت بازار عنوان و تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی با توجه به ظرفیت و توانمندی‌ موجود جهت تجهیز و راه اندازی فازهای بعدی این بازارچه‌ها را در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها آمادگی لازم دارد.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، بیان کرد؛ با توجه به تأثیر مثبتی که عرضه محصولات کشاورزی به صورت مستقیم در حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و معیشت جامعه مصرف کنندگان خواهد داشت، راه اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی به عنوان یکی از کارهای راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد و همه دستگاه‌های تابعه موظف‌اند نهایت همکاری را برای رفع موانع و تسهیل امور با تعاون روستایی استان داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان نیز اظهار داشت: بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح 360 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد ریال بنا شده است.

سجاد مهدیانفر تصریح کرد: این مجموعه برای 18 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده و در این بازارچه محصولات پروتئنی، میوه و تره بار زیر قیمت بازار و با کیفیت عرضه می‌شود.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • تولید تخم مرغ تا پایان سال حداقل ۱۰۰ هزارتن افزایش می یابد
  • تشکیل ۱۸۰ پرونده تخلف صنفی در خراسان جنوبی
  • انجام ۲۵ هزار بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بیرجند
  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • موفقیت قابل توجه توزیع میوه در طرح تنظیم بازار فارس
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • تداوم طرح توزیع میوه تنظیم بازار در فارس
  • ۳۰ مدل نیسان در راه است