Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@15:58:33 GMT

دپو میوه در انبارها ربطی به تنظیم بازار میوه شب عید ندارد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۴۶۵۷

دپو میوه در انبارها ربطی به تنظیم بازار میوه شب عید ندارد

ایسنا: چندی پیش رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت وگو با یکی از رسانه ها از فاسد شدن هزاران تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری شب عید که در انبارها دپو شده اند خبر داد و اعلام کرد با وجود اینکه شب عید به دولت هشدار دادیم تا میوه های تنظیم بازاری را ارزان تر وارد بازار کند اما هشدارها جدی گرفته نشد و برای اینکه این میوه ها با نرخ بالاتری عرضه شود آنها را وارد بازار نکردند و حالا این پرتقال ها فاسد شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که رئیس اتاق اصناف تهران به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که وزارت صمت مسئولیت فروش میوه تولید شده را ندارد و موضوعی که به ستاد تنظیم بازار در این خصوص مربوط است بحث خرید و تامین برخی اقلام، از جمله میوه‌ برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌هاست.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به اینکه دپوی مقداری میوه در انبارها و سردخانه ها ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد، اظهار کرده است که دپوی میوه در سردخانه‌ها با تنظیم بازار میوه شب عید مربوط نیست. این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند. ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و دلالان با تامین برخی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه‌های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم و این موضوع ربطی به دپو میوه‌های موجود در سردخانه‌ها و انبارها ندارد. مقصر این اتفاق خریدارانی هستند که میوه را در انبارها و سردخانه‌ها دپو کردند و حاضر نبودند در زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند و حالا که تقاضای این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبرو شدند.

دراین راستا محمد شفیع ملک زاده_ رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی فاسد شدن چندین هزارتن سیب و پرتقال چه کسانی هستند؟ به ایسنا گفت: در سال  ۱۳۹۱ قانون گذاران در مجلس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی را مصوب کردند و طبق این قانون مقرر شد که کلیه وظایف بخش کشاورزی در دستگاه متولی یعنی وزارت جهاد کشاورزی باشد. از سال  ۱۳۹۳ تا اوایل سال  ۱۳۹۸ تمام وظایف مربوط به بخش کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی بود ولی متاسفانه عده ای به بهانه های مختلف تلاش بر این کردند که وظایف و اختیارات را به وزارت صمت منتقل کنند.

وی ادامه داد:حدود ۲ سال که وظایف عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت صمت واگذار شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: قانون به صراحت مشخص کرده بود که کلیه وظایف بازرگانی بایستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و تا زمانی این وظایف با وزارت جهاد بود هرچند کند اما مشکلات رو به مرتفع شدن بودند. متاسفانه از زمانی که وظایف بازرگانی به وزارت صمت واگذار شده نه تنها مشکلات این بخش حل نشده بلکه وضعیت عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی بدتر هم شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قبل از عید سیب و پرتقال و میوه های شب عید با قیمت های بالایی وارد بازار شد و مردم هم که توان خرید نداشتند  از آن استقبال نکردند. از طرفی وزارت صمت نتوانست میوه هایی را که خریداری کرده به اندازه کافی  در اختیار استان ها قرار دهد و بخش عظیمی از میوه ها در انبار ها و سردخانه ها ماند و زمان مصرف این میوه ها نیز تمام شد.

وی با بیان اینکه تولید با وزارت جهاد کشاورزی و عرضه، نگهداری، فروش و صادرات محصولات کشاورزی با وزارت صمت است، گفت: کلیه بازارچه ها، میادین میوه و تره بار و خرده فروشی ها در اختیار وزارت صمت است و هیچ اهرم قانونی در اختیار وزارت جهاد نیست که مسئولیت اینکار را برعهده بگیرد. ولی متاسفانه وزارت صمت توپ را در میدان وزارت جهاد کشاورزی می اندازد. وزارت جهاد فقط وظیفه تولید دارد که بیش از نیاز مردم هم تولیدات صورت گرفته است.

ملک زاده به صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه یا صادرات به طور کلی قطع شده یا به حداقل رسیده است. محصولات بیش از نیاز در کشور تولید می شود و بازار داخل هم کشش ندارد از آن طرف صادرات هم صورت نمی گیرد. مسئولان باید در امر صادرات تسهیل گری انجام دهند تا بتوانیم به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس صادرات انجام دهیم ولی متاسفانه چون برای صادرات برنامه درستی نداریم محصولات در انبارها  باقی می ماند.

منبع: فردا

کلیدواژه: دپو میوه تنظیم بازار میوه شب عید وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی وزارت صمت تنظیم بازار سردخانه ها میوه ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه‌های راکد در کردستان فعال شود

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: باید فعال کردن کارگاه‌های راکد مورد توجه قرار گیرد تا اشتغال موجود حفظ شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی صبح امروز در دیدار نوروزی با کارکنان مجموعه جهاد کشاورزی استان کردستان، ضمن تبریک سال نو و خیرمقدم، اظهار داشت: حوزه جهاد کشاورزی با وجود تنش‌ها و مراجعات بسیار، خوشبختانه سازمان موفقی است و این مهم نشأت گرفته از مدیریت و تلاش کارکنان این مجموعه است.

وی بر ضرورت نظارت بر بازار تأکید کرد و گفت: در حال حاضر آرامشی  بر بازار حاکم است و امیدواریم شاهد کمترین نوسانات در قیمت‌ها باشیم چرا که سال مهمی پیش‌رو داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان افزود: امسال سال آخر فعالیت دولت سیزدهم به شمار می‌آید و در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش‌رو داریم، بنابراین از دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود در سال جاری تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به‌کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها گرفتاری‌هایی دارند و کشور ما نیز قطعاً در برخی حوزه‌ها مشکلاتی دارد، اما باید فعال کردن کارگاه‌های راکد مورد توجه قرار گیرد تا اشتغال موجود حفظ و بر امیدآفرینی در جامعه افزوده شود.

پورذهبی ابراز داشت: امیدواریم سال خوبی پیش‌رو داشته باشیم و مجموعه جهاد کشاورزی استان به موفقیت‌های روزافزون دست یابد.

انتهای پیام/4861/

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۲۰ تن کالای اساسی در سراب
  • تحقق ۹۱ درصدی طرح جهش تولید در دیمزار‌های قزوین
  • تشکیل ۱۸۰ پرونده تخلف صنفی در خراسان جنوبی
  • انجام ۲۵ هزار بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بیرجند
  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • کارگاه‌های راکد در کردستان فعال شود
  • موفقیت قابل توجه توزیع میوه در طرح تنظیم بازار فارس
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است