Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@04:58:57 GMT

قیمت‌گذاری دستوری اصلی‌ترین چالش صنعت خودرو است

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۹۰۶۸

قیمت‌گذاری دستوری اصلی‌ترین چالش صنعت خودرو است

محبی نژاد قیمت‌گذاری را مهمترین چالش صنعت خودرو بیان کرد و گفت: این یک مشکل اساسی و بزرگترین مانع پیش روی تولید خودرو است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «راه حل» رادیو گفت‌وگو با موضوع موانع تولید کشور، چالش صنعت خودرو با آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان کشور و تولیدکننده قطعه خودرو به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرش محبی نژاد قیمت گذاری در حوزه صنعت خودرو را از مهمترین و اصلی ترین چالش این صنعت بیان کرد و توضیح داد: ما تقریبا هیچ جای دنیا قیمت گذاری دستوری را برای یک محصولی نداریم که نرخ نهاده‌های تولید و اقلام تشکیل دهنده قیمتش تقریبا با ارز آزاد و تبعیت از بازار آزاد انجام شود.

وی افزود: به عبارت دیگر در بالادست زنجیره تامین خودروسازی، ما شاهد آزاد بودن قیمت گذاری هستیم و در بورس کالا هم حتی بعضی وقت‌ها قیمت مواد اولیه تا 20، 30 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی معامله می‌شود. منتها در پایین دست زنجیره تامین که در نهایت خودروسازی می‌شود، خود خودرو قیمت گذاری دستوری می‌شود.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور به تبعات ناشی از قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اشاره و عنوان کرد: این عدم توازن بین قیمت گذاری زنجیره تامین در مراحل مختلف با کالای نهایی باعث شده که زیان خیلی سنگینی اول به خودروساز تحمیل شود و بعد هم بخشی از آن را به قطعه ساز تحمیل کند. چون قطعه ساز خصوصی است و قیمت را خودرو ساز برایش تعیین می‌کند و در آنالیزها قیمت درست را نمی‌دهند. این یک مشکل اساسی است و بزرگترین مانع پیش روی تولید خودرو و رونق تولید خودرو همین عامل است.

* جذابیت از عوامل مهم در سرمایه گذاری است

وی جذابیت را از عوامل مهم در سرمایه گذاری دانست و در ادامه با در خصوص سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی اظهار کرد: سرمایه گذاری جایی انجام می‌شود که بازدهی مناسب داشته باشد به عبارت دیگر جذابیت کافی برای سرمایه گذاری داشته باشد. متاسفانه ما به خاطر شرایط پیش آمده برای صنعت خودرو شاهد جذب سرمایه در صنعت قطعه سازی به میزان کافی نیستیم و در بعضی از موارد شاهد فرار سرمایه هم هستیم. ما 1200 قطعه ساز داشتیم که حدود 400 تای آن‌ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

محبی نژاد تاکید کرد: ما باید کاری کنیم یک سرمایه گذار جذاب ترین حوزه سرمایه گذاری را در کشور تولید ببیند و بعد ما قطعه سازها و متولیان صنعت خودرو هم جذابترین حوزه سرمایه گذاری تولید را در قطعه سازی ایجاد کنیم تا خود به خود سرمایه‌های سرگردان و سرمایه‌های البته هدفمند را به حوزه قطعه سازی هدایت کند که باعث نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و به روزآوری فناوری و تکنولوژی صنعت قطعه سازی و خودروسازی می‌شود.

* واردات کالا بعد از رفع تحریم‌ها باعث تورم‌های غیرقابل مهار و رکود باورنکردنی می‌شود

وی تحولات سیاسی و تبع آن واردات کالای ساخته شده را از دیگر نگرانی‌های موثر بر صنعت خودرو بیان کرد و گفت: نگرانی دیگری هم که وجود دارد و جدی است این است که با هر تحول سیاسی در کشور در جهت بهبود شرایط اقتصادی که حالا می‌تواند احیای برجام باشد یا اخذ قرارداد و تفاهمنامه با چین باشد یا باز شدن مرزهای اقتصادی کشور به روی دنیا که با فرو ریختن دیوارهای تحریم، ارزهای بلوکه شده پشت سدهای تحریم به صورت سیل وار با کالای ساخته شده به کشور وارد شود. به عبارت دیگر ما شاهد ورود بی رویه انواع کالاهای ساخته شده و به خصوص قطعات خودرو و یا خودرو باشیم.

این تولیدکننده قطعه خودرو یادآور شد: کمااینکه ما در گذشته با هر گشایش اقتصادی بعد از تحریم‌ها، شاهد ورود بی رویه خودرو، لوازم خانگی، قطعات خودرو بودیم و آن روزی است که نه تنها تولید داخل لطمه می‌خورد و یک رکود نسبی حادث می‌شود، بلکه نگرانی باید داشت از بیماری هلندی و رکود تورمی که آن وقت ریشه تولید داخل را می‌خشکاند و در میان مدت تورم‌های غیرقابل مهار و رکود باور نکردنی به صنعت و اقتصاد کلان کشور ما تحمیل می‌کند.

*نیازمند سند بالادستی صنعت خودرو هستیم
وی با ذکر این نکته که سیاست کلان در خصوص واردات برای کالاهایی که تولید داخل دارند نداریم، افزود: باید این سیاست در کشور تدوین شود و در خصوص صنعت خودرو هم به خصوص ما یک سند بالادستی صنعت خودرو بایستی داشته باشیم که حالا با مشارکت با هر کشوری یا احیای برجام این سند فصل الخطاب تمام تعاملات باشد و شاهد ضربه پذیری تولید داخل از تحولات پیرامونی به خصوص تحولات سیاسی نباشیم.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خودروسازی خودرو قیمت گذاری دستوری سرمایه گذاری تولید داخل صنعت خودرو محبی نژاد قطعه سازی قطعه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۹۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته

جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه) در حیاط هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ با سرمایه‌گذاری مؤثر در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت توانست پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار را به سرانجام برساند، گفت: از محل تکمیل این پروژه‌ها رشد تولید در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و به‌دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای ۲۰ درصدی در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم.

وی افزود: امسال برای سرمایه‌گذاری‌های تازه در پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده در صنعت نفت برنامه‌ریزی جامعی شده است تا امسال هم جهش تولید مطلوبی در این صنعت داشته باشیم.

وزیر نفت تصریح کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۳ هم مانند پارسال رکوردهای مطلوبی در زمینه جهش تولید داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • پتانسیل صادرات بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟