Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، از زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان بسیاری از کالا‌های اساسی مردم با کاهش صادرات، واردات و کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمت بالایی روبه‌رو شده، اما افزایش بیش از ۲ برابری و کمیابی روغن خوراکی به‌ویژه نوع جامد از شهریور سال گذشته بنا به معضل تحریم‌ها، مشکلات ارزی، عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام و احتکار برخی از توزیع‌کنندگان عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس در سال گذشته طی فاصله ۴ ماهه با تغییر ۲ مرحله‌ای قیمت مصوب انواع روغن خوراکی بهای این کالا در بازار بدون توجه به نرخ‌های مصوب با افزایش چندین برابری و کمیابی روبه‌رو شد و تا مدتی مسئولی پاسخگوی چرایی کمبود روغن در بازار نبود و برخی با این باور بودند که ترس مصرف کننده در تامین بیش از نیاز برای آینده‌ای نزدیک علتی دیگر برای گرانی و سوءاستفاده احتکارگران است.

البته ماجرای پرغصه گرانی و کمیابی روغن خوراکی طی سال گذشته تا جایی پیشی گرفت که توزیع روغن نباتی در برخی نقاط شهر اصفهان به صفر رسید و حتی از ارائه کارت ملی برای خرید روغن یا اجبار برای خریداری دیگر محصولات همراه با روغن خبر می‌رسید که برطبق مشاهدات روغن مایع نیز با قیمت‌های بیش از ۴۰ درصد نرخ مصوب در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ با وجود کمبود عرضه در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت.

براساس این گزارش پس از مدتی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تا حدودی کمبود روغن مایع حل شد و بازار اصفهان نیز به ثباتی نسبی رسید، اما اکنون کمبود روغن جامد و فروش حلب‌های ۵ و ۱۶ کیلویی بیش از دو برابر با نرخ‌های ۱۴۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها با گلایه از چنین شرایطی اعلام کردند چندین بار برای تهیه روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌اند، اما تاکنون موفق به خرید نشده‌اند.

هرچند بر طبق گفته‌های مسئولان چالش رفع کمبود روغن در اصفهان از ابتدای ماه رمضان مطلوب‌تر شده، اما آنچه در بازدید میدانی از بازار اصفهان قابل مشاهده است، وجود به وفور روغن سرخ کردنی در بازار و عدم تامین به اندازه مورد نیاز روغن مایع خوارکی و روغن نباتی با قیمت مصوب است.

تداوم کمبود روغن در بازار؟
یکی از فعالان اقتصادی بازار اصفهان درباره اینکه آیا مشکل کمبود روغن خوراکی جامد و مایع در اصفهان حل شده است، گفت: رسانه‌های تصویری از انباشت انبار‌های روغن و کشتی‌های پهلو گرفته خبر می‌دهند، اما اندک روغن موجود در بازار اکثرا سرخ‌کردنی است.

امیرعباس یرقابی با ابراز تاسف از اینکه در صورت موجود، روغن نباتی ۵ کیلویی با بهای ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در مغازه‌ها شهر اصفهان فروخته می‌شود، اظهار داشت: نرخ دولتی این نوع روغن ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان تعیین شده، اما ۲ برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

او درباره اینکه چرا نظارتی بر قیمت‌گذاری‌ها اجرایی نمی‌شود، افزود: در حال حاضر روغن حلب ۵ کیلویی در برخی فروشگاه بزرگ ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود، اما در مغازه‌ها ۱۳۰ هزار تومان به بالا است که ضمن جریمه سوپرمارکت‌ها توسط تعزیرات، آن‌ها از فروش روغن با فاکتور خودداری می‌کنند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه اکنون روغن مورد نیاز شهروندان در بازار اصفهان موجود است، بیان کرد: در حال حاضر مقداری روغن مایع سرخ‌کردنی در بازار است، اما نه به میزان زیاد مثلا ۱۰ تا ۲۰ کارتن برای توزیع!

او با اشاره به اینکه نرخ مصوب حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان تعیین شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون این نمونه روغن با بیش از ۲ برابر قیمت مصوبه ۳۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و رستوران‌داران و آشپز‌ها برای تامین مایحتاج خود مجبور با تامین آن با قیمت‌های گزاف هستند.

یرقابی پیرامون اینکه دلیل بیش از ۲ برابر اختلاف قیمت در روغن نباتی چیست، اظهار داشت: در حال حاضر بازار بار مورد نیاز برای اصناف و خانوار‌ها موجود نیست. هم اکنون در بازار مولوی تهران انباشت روغن نباتی حلب ۵ و ۱۶ کیلویی وجود دارد، اما با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با کمبود روغن مایع و جامد در بازار مشکل احتکار خانگی مطرح است یا عدم نظارت‌ها، بیان کرد: بخش توزیع مشکل‌ساز است و بار به اندازه کافی در بازار موجود نیست چنانچه انباشت محصول وجود داشت اینگونه مشکلات ایجاد نمی‌شد.

این فعال اقتصادی در بازار اصفهان پیرامون اینکه انباشت محصول برای حل چالش کمبود روغن خوراکی را فقط از طریق کارخانه‌های داخلی باید رفع کنیم و آیا واردات تاثیرگذار است، افزود: واردات که ۱۰۰ درصد می‌تواند اثربخش باشد، اما احتمالا کارخانه‌ها در تامین مواداولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستند که نمی‌توانند تولیدات خود را افزایش داده و نیاز بازار را رفع کنند.

نبود تناسب قیمت‌ها با دخل و خرج مردم
یکی از خرده‌فروشی‌ها بازار اصفهان درباره گرانی بسیاری از کالا‌های اساسی از ابتدای سال جاری به بهانه شیوع کرونا ویروس گفت: نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی و عدم واردات مواداولیه بسیاری از کالاها، تمام معادلات اقتصادی را بهم ریخته است به نحوی که ما اجناس مورد نیاز برای عرضه را با قیمت‌های گران و بی‌ثبات خریداری می‌کنیم.

این خرده‌فروش اصفهانی اضافه کرد: نوسانات دلار بهانه‌ای برای افزایش نرخ اجناس در بازار است، زیرا هنگامی‌که طی سال گذشته کالا‌ها گران شد، گفتند؛ به دلیل افزایش قیمت دلار است و بعد از مدتی این سوال پیش آمد که چرا با کاهش قیمت دلار بهای اقلام سیر نزولی نیافت یا حتی به نرخ‌های قبلی بازنگشت و در پاسخ به این سوال بسیاری گفتند که قیمت‌ها ربطی به دلار ندارد.

او درباره اینکه با شایعه گرانی و کمیابی کالایی مردم برای خرید و ذخیره بیشتر آن کالا به مغازه‌ها و فروشگاه‌های هجوم می‌آورند، اظهار داشت: در تمام دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن خودداری می‌کنند، اما در کشور ما هنگامی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، شهروندان چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود.

این خرده‌فروش اصفهانی پیرامون اینکه روغن یکی از کالا‌های اساسی و مورد نیاز هر خانواده و خانه‌ای است، اما با ۲ برابر قیمت مصوب در بازار آزاد به فروش می‌رسد، افزود: هر روز لیست جدید قیمت‌ها را می‌توان به راحتی دید و در این شرایط نکته مهم این است که دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند و همچنان اختلاف طبقاتی بین شهروندان بیشتر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

او درباره اینکه به دلیل کمبود روغن خام و مواد اولیه در کشور اکثر کارخانه‌ها با ظرفیت پایین کار می‌کنند، بیان کرد: این روز‌ها که تمامی کشور درگیر کرونا است. تعطیلی واحد‌ها کسب و کار‌ها در چندین هفته به‌دلیل پیشگیری از شیوع بیماری مشکلات زیادی را برای معیشت بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرد و سفره برخی آن‌ها را خالی‌تر از گذشته کرده باید مسئولان بیش از سال‌های گذشته بر بازار و قیمت کالا‌های اساسی نظارت جدی‌تری داشته باشند تا افراد ضعیف در چنین شرایطی کمتر زیر بار گرانی‌ها آسیب ببینند.

نبود مشکل حاد در توزیع روغن در فروشگاه‌های بزرگ اصفهان
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به وضعیت روغن طی روز‌های اخیر در استان، گفت: در حال حاضر روز به روز نسبت به روز‌های گذشته شرایط مطلو‌ب‌تر می‌شود چرا که در بهار حواله‌های مناسبی برای توزیع روغن خوارکی در استان گرفته‌ایم که با صدور حواله‌ها سطح عرضه را تشدید می‌کنیم.

اسماعیل نادری پیرامون اینکه مشکل حادی در توزیع روغن خوارکی در فروشگاه‌های بزرگ شهر اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: شاید در یکسری از سوپر‌های کوچک و مغازه‌های شهر از آن میزان توزیع اندکی محدودیت باشد، اما در فروشگاه‌های بزرگ هیچ‌گونه محدودیتی نیست و قفسه‌ها مملو از روغن مورد نیاز است.

او با بیان اینکه برای رفاه مردم در صدد تشدید سطح عرضه روغن خوارکی در استان هستیم، افزود: از شرکت‌های پخش خواستار همانند گذشته فعال‌تر وارد عرصه شوند و روغن را برای استان مثل قبل جذب کرده و موریگی توزیع نمایند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در پاسخ به اینکه برخی از فعالان اقتصادی متذکر شده‌اند که از ابتدای امسال همانند اواخر سال گذشته کمبود روغن خوارکی در بازار اصفهان وجود دارد و ضمن تامین روغن از استان‌های دیگر بازهم نمی‌توانند حتی ۱۰ تا ۲۰ بسته برای توزیع تهیه کنند، بیان کرد: این گفته‌ها کاملا باهم تناقض دارد به طور حتم منظورشان تامین روغن از کارخانه داخل استان بوده نه اینکه روغنی موجود نیست.

او درباره اینکه عمده روغن مصرفی اصفهان از دیگر استان‌ها تامین می‌شود چرا که قرار نیست استان اصفهان همزمان تمام محصولات را دارا باشد، ادامه داد: کارخانه گلبهار استان اصفهان از ماه‌های دی و بهمن سال گذشته با استارت بسیار عالی تاکنون روزانه در حال افزایش تولیدات خود است و دیگر کارخانه استان طی مدتی تعطیلی با همت مسئولان و مالکان ضمن آغاز مجدد فعالیت بر روند قیمت روغن خوراکی هم تاثیرگذار بوده است.

نادری با بیان اینکه برای ماه مبارک رمضان نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ تن روغن خانوار کارسازی شده، گفت: به مرور در حال جذب هستیم و در شهرستان‌ها از طریق مباشران معرفی گردیده و در مرکز استان در فروشگاه‌های بزرگ وارد محدوده توزیع برای مصرف خانواده‌ها شده است.

او در ادامه افزود: روغن در نظر گرفته شده تا زمان توزیع کامل آن ادامه دارد و در صورت نیاز باز هم توزیع خواهد شد و هیچ نگرانی از کمبود این مایحتاج اساسی وجود نخواهد داشت.

مدت‌ها است گرانی و کمبود گریبانگیر بازار کالا‌های اساسی مردم را گرفته و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و افراد کم‌در‌آمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خودشان را ندارد بلکه اقلام پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده و با وجود تمام تمهیدات در نظر گرفته قیمت منابع تأمین پروتئین همچون حبوبات، گوشت، لبنیات کاهش قابل توجهی نیافته است.

در این میان فرصت‌طلبی سودجویان، افزایش عرضه و تقاضا، عدم تامین مواداولیه، نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی و تزریق قطره چکانی کارخانجات پاسخ‌هایی است که در برابر چرایی کمبود و عدم توزیع انواع روغن با تب افزایش نرخ این محصولات در اصفهان مطرح می‌شود، اما سوال این است که چرا نظارت‌ها محدود شده و آیا باید به نظاره نشست و دید در روز‌های آتی مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمبود روغن نباتی روغن خوراکی فروشگاه های بزرگ بازار اصفهان او درباره روغن خوارکی کالا های اساسی روغن خوراکی حال حاضر روغن نباتی توزیع روغن خانواده ها کمبود روغن هزار تومان قیمت مصوب روغن مایع مورد نیاز خرده فروش برای خرید سال گذشته مغازه ها کالا ها بر قیمت ۲ برابر روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران، پژو ۲۰۷ دنده‌ای امروز دوشنبه ۲۷ فروردین بیشترین رشد قیمت را بین محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد تجربه می‌کند.


قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بازار آزاد با جهش ۲۰ میلیونی نسبت به دیروز به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون ارتقا پیدا کرد و پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای که یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون قیمت خورده، افزایش قیمت ۲۰ میلیونی را به ثبت رسانده است.

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد امروز به‌شکلی است که مدل‌های زیادی مثل تارا دنده‌ای، تارا اتوماتیک V۴، دنا پلاس توربو اتوماتیک، دنا پلاس شش‌دنده، دنا پلاس، رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته، رانا پلاس ارتقایافته، سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ و سورن پلاس بنزینی EF۷ نیز ۱۰ میلیون نسبت به دیروز گران شدند و قیمت پژو پارس با رشد پنج میلیونی به ۶۹۵ میلیون تومان تبدیل شد. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

26 فروردین 1403
27 فروردین 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

865 میلیون تومان

875 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

675 میلیون تومان

685 میلیون تومان

دنا پلاس مدل 1402

830 میلیون تومان

840 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ مدل 1402

950 میلیون تومان

960 میلیون تومان

دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل 1402

یک میلیارد و 30 میلیون تومان

یک میلیارد و 40 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

690 میلیون تومان

695 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

705 میلیون تومان

715 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

825 میلیون تومان

850 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 100 میلیون

یک میلیارد و 120 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

665 میلیون تومان

675 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

720 میلیون تومان
730 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

830 میلیون تومان

840 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

یک میلیارد و 40 میلیون تومان

یک میلیارد و 40 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

یک میلیارد و 190 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

685 میلیون تومان

695 میلیون تومان

قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت پراید در بازار

قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۷ فروردین تفاوت محسوسی با خریدوفروش‌های دیروز ندارد و به‌جز یکی، دو محصول، بقیه خودرو‌های این کارخانه با همان ارقام روز گذشته فروخته می‌شوند.

قیمت پراید ۱۵۱ یا همان پراید وانت امروز ۳۴۵ میلیون تومان است و نسبت به دیروز پنح میلیون افزایش پیدا کرده. ساینا S دنده‌ای نیز که امروز ۴۵۷ میلیون تومان قیمت خورده، با رشد قیمت دو میلیونی روانه بازار شده است.

شاهین اتوماتیک به‌عنوان گرانقیمت‌ترین سواری سایپا ۹۲۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و آنطرف تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است، ۳۹۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل 26 فروردین 27 فروردین
پراید 151 تیپ DA مدل 1403
340 میلیون تومان

345 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401
397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403
455 میلیون تومان

457 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

450 میلیون تومان

450 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

610 میلیون تومان

610 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2
یک میلیارد و 720 میلیون تومان

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3
یک میلیارد و 870 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

785 میلیون تومان

795 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

920 میلیون تومان

920 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور
  • آیا باید با رویای شیرین اقتصاد تک‌نرخی وداع کنیم؟
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۷ فروردین ماه
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • نرخ واقعی دلار در ایران چقدر است؟ / از ۲۸.۵۰۰ هزار تومان تا ۱۲۵ هزار تومان
  • نرخ واقعی دلار در ایران چقدر است؟ / ۲۸.۵۰۰ هزار تومان یا ۱۲۵ هزار تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۵ فروردین ماه